Jump to content

Bavaria syd for Bohuslän ?


Bidevind

Recommended Posts

For å holde meg sånn noenlunde til noe som ligner på emnet så er min konklusjon at det iallefall blir færre Bavariamotstandere her på forumet (om ikke syd for Bohuslan) og at motstanden blir noe svakere etter som tiden går.....

Hvor blir det av Douro f.eks. ????? Snakk om å glimre med sitt fravær.

Synes forøvrig at Enzo begynner å bli litt rund i kantene. Kan jo nesten mistenke han for å vurdere Bavaria ved neste korsvei :nono: ....Mulligan derimot holder koken etter min mening ikke mye bevegelse der i gården nei. Det eneste måtte være at frekvensen på innleggene synes å gå noe ned men bevares ikke noe å si på innholdet det holder mål som alltid. :lol: Sun Flyer er fornøyd med båten sin det er det ingen tvil om så det blir nok ikke noe Bavaria på han med det første :smash:

 

Jeg begynner nesten å bli redd for at Bavariamotstanderne er en utdøende rase og det ville jo i tilfele være noe henimot en katastrofe for forumet. Noe ala Lano2's bortgang :lol:

Redigert av Leading Edge (see edit history)

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

For å holde meg sånn noenlunde til noe som ligner på emnet så er min konklusjon at det iallefall blir færre Bavariamotstandere her på forumet (om ikke syd for Bohuslan) og at motstanden blir noe svakere etter som tiden går.....

 

 

Tror du tar skammelig feil der. De kloke holder nok munn for å ikke piske opp debatten igjen. Det finnes endel hårsåre Bavariaeiere vet du? :wink:

 

mvh Astor, som ikke har tenkt i de baner å anskaffe seg en Bavaria.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del har møtt Tyske, Engelske og Hollandske Bavariaeiere i sommer, men kun Norske og Svenske HR eiere, etpar Arrogante Danske Najadeiere (en tulling i Hals som lå alene og nektet oss å ligge longside utenpå han fordi han hadde så dålige fendre på innsiden når det lå 4-6 utenpåhverandre andre steder).

 

Men allermest har jeg møtt hyggelige båtfolk som ikke har vært så veldig opptatt av hva slags båt man har, men mer opptatt av hvor fint det er på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Synes forøvrig at Enzo begynner å bli litt rund i kantene. Kan jo nesten mistenke han for å vurdere Bavaria ved neste korsvei

Det blir nok opptil flere korsveier for meg i årene som kommer , jeg kjenner meg selv godt og vet at jeg ikke har byttet båt for siste gang , om det en gang blir til at jeg kjøper en bavaria det vet jeg ikke helt , kan jo la det være et ubesvart spørsmål. Det finnes endel fine båter som bare venter på å bli kjøpt rundt i verden.

 

Kritikk !

Så må man definere kritikk også , kanskje noen mener et innlegg er kritikk mens andre mener det ikke er det og den som skriver det overhodet ikke har ment det som kritikk.

Jeg ser ihvertfall på det å delta på et forum som et tidsfordriv man kan bli litt revet med av når man har mindre spennende ting å gjøre , noen ganger skriver man noe bare for å fyre litt opp og andre ganger skriver man lange innlegg og sletter de før man har trykt Legg til svar knappen. Tror det er ytterst få her på forumet som noen gang direkte har sagt at bavaria er dårlig eller ihvertfall dårligere enn andre båter , eneste er vel at enkelte har en tendens til å dra opp samme leksa om og om igjen der de erklærer andre mennesker som mindre intelligente eller eksperter i samme åndedrag som de sier at bavaria er mer verdt pengene enn en båt som koster 50% mer. Akkurat det er nok opp til den enkelte å avgjøre og der blir vi vel aldri enig

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke lagt til merke at det er noen kloke som har kritisert Bavaria jeg........

Glad det ikke er jeg som skrev dette, da hadde jeg nok blitt klaget inn for de "høye herrer" igjen.... :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har ikke lagt til merke at det er noen kloke som har kritisert Bavaria jeg........

 

Jo, det er et par ting JEG ikke liker :wink:

 

Litt trangt rundt salongen. Prøver å finne en NORSK møbelsnekker på det. I og med de svenske er opptatt av IKEA lignende saker :lol:

Kunne også tenkt meg plass til XO i skapet. Hullet er ikke større enn att det passer eldre vinflasker. Papp-vin passer ikke der, men det har jeg faktisk sett i del andre båter

 

Er det ikke slik at vi kjøper en båt vi liker, enten sør for Bohuslen eller nord for Hamar.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jo, det er et par ting JEG ikke liker :wink:

Knallbra..... :cheers:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men det må vel være greit for de kloke at vi som ikke er kloke kan få kose oss litt med slike debatter, det er jo morsomt.... Vi er jo tross alt en del som ikke defineres som kloke av en de som er kloke her på forumet, og noen rettigheter bør da vi også ha.... uten at de kloke skal harselere med oss som ikke er kloke...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ikke skjulte hengsler og ikke ventilerte skapdører...
Så du tror det er en helved teakplate på 3-4 mm ? det hadde jo vært genialt..

 

Tenkte jeg skulle svare deg på dette her før vi glemmer det helt.

 

Det er hverken helved teak eller finer med pålimt teak finer , det er Mahogny finer , HR bruker mahogny i innredningen , ikke teak.

Hel ved i så tynn plate ville også slått seg over grytene

 

Og angående ventilene over pentry så er det ifølge EU lovgivning ikke lov å ha ventiler i disse , er faktisk heller ikke lov å bruke profilerte dører akkurat der.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kunne også tenkt meg plass til XO i skapet. Hullet er ikke større enn att det passer eldre vinflasker. Papp-vin passer ikke der, men det har jeg faktisk sett i del andre båter

Nå er du inne på de viktige forskjellene. Noen båteiere kjøper drikkevarer flaskevis, andre bunkrer kassevis. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Og angående ventilene over pentry så er det ifølge EU lovgivning ikke lov å ha ventiler i disse

Da har de klart å lure han der dr. EU godt. De skyvedørene over pentryet er jo godt ventilert med hull og glippe mellom dørene. Og da er det jo skapene som er lovlig med ventilering som de har valgt å ikke lage ventilering på. Nei dette tror jeg ikke på..

TMS

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle svare deg på dette her før vi glemmer det helt.

 

Det er hverken helved teak eller finer med pålimt teak finer , det er Mahogny finer , HR bruker mahogny i innredningen , ikke teak.

Det har du selvfølgelig rett i. Jeg og noen andre her tok det for gitt at HR hadde teak i innredningen som kvalitetsbåter som Najad m.fl. Og ikke mahogny som ...jeg skal ikke nevne navn for ikke å fornærme noen

TMS

Link to post
Share on other sites

Og angående ventilene over pentry så er det ifølge EU lovgivning ikke lov å ha ventiler i disse

Da har de klart å lure han der dr. EU godt. De skyvedørene over pentryet er jo godt ventilert med hull og glippe mellom dørene. Og da er det jo skapene som er lovlig med ventilering som de har valgt å ikke lage ventilering på. Nei dette tror jeg ikke på..

TMS

Link to post
Share on other sites

Jeg og noen andre her tok det for gitt at HR hadde teak i innredningen som kvalitetsbåter som Najad m.fl. Og ikke mahogny som ...jeg skal ikke nevne navn for ikke å fornærme noen

Tror du virkelig det er noen som blirfornærmet om du nevnert hvem som har mahogny ? tror du virkelig de som evnt har kjøpt seg en kliss ny najad blir fornærmet for det ? som du tydeligvis ikke vet så bruker Najad mahogny og jatoba i det meste av innredning.

 

Dessuten så vil ikke jeg sammenligne HR med Najad,swan,sweden yachts ,malø når det gjelder design og finish ,HR når ikke opp til dem på design.

 

Når det gjelder lufting og profilerte dører over pentry så er jeg er ikke så usikker på at det ikke er et regelverk om dette med utforming av dører innenfor en viss avstand fra brennerne , om det da er mulig å omgå dette på noen måte med de skyvedørene har jeg ikke peiling på men om det viser seg at det alikevel ikke er droppet pågrunn av dette så blir jeg uhyre skuffet av HR siden de da har servert meg en løgn

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ting til som noe underlig.

Norge og de norske fjoder blir hyppig besøkt av tyske seilere.

Kjøper ingen tyskere Bavaria

Interessant observasjon!

 

Jeg har lagt merke til det samme: Najad, HR o.l. er mye mer framtredende blant tyske seilere på Norgestur, enn Bavaria.

 

Ser man en Bavaria (og det gjør man jo, som Astor har vært inne på, veldig ofte i fellesferien) ja så er det så godt som uten unntak med norsk flagg. 

 

Også litt interessant at spørsmålet til Lazy days 2 ikke er kommentert her. Men det foregår jo en viktig diskusjon om disse skapdørene, så da så.

Link to post
Share on other sites

Interessant observasjon!

 

Jeg har lagt merke til det samme: Najad, HR o.l. er mye mer framtredende blant tyske seilere på Norgestur, enn Bavaria.

 

Ser man en Bavaria (og det gjør man jo, som Astor har vært inne på, veldig ofte i fellesferien) ja så er det så godt som uten unntak med norsk flagg. 

 

Også litt interessant at spørsmålet til Lazy days 2 ikke er kommentert her. Men det foregår jo en viktig diskusjon om disse skapdørene, så da så.

 

 

Jeg må innrømme at jeg av og til har problemer med å forstå agendaen til enkelte.

Hva er det Douro mener er interresant m.h.p. om at tyskere kjøper bavarier eller ikke? Tror han at dette er ledd i en ny tysk "master plan" der tyskerene skal "lure" alle andre en sin egen rase over i båt som egentlig er en felle der kjølene ramler av - altså en utsøkt konspirasjon satt i scene av Bavaria der bare utvalgte får informasjon om at dette er en felle?

 

Det er ikke ofte jeg kan har funnet et eksempel på en diskusjon som er mindre interessant en om skapdørene er hengslet oppe eller nede.....

Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg av og til har problemer med å forstå agendaen til enkelte.

Hva er det Douro mener er interresant m.h.p. om at tyskere kjøper bavarier eller ikke? Tror han at dette er ledd i en ny tysk "master plan" der tyskerene skal "lure" alle andre en sin egen rase over i båt som egentlig er en felle der kjølene ramler av - altså en utsøkt konspirasjon satt i scene av Bavaria der bare utvalgte får informasjon om at dette er en felle?

 

Nei, gimi, det var da voldsomt til konspirasjonsteori.

 

Jeg tror bestemt ikke at tyskerne har lansert Bavaria som et nytt forsøk på å gjenopprette das dritte Reich. (Lanseringen av SAP, derimot, er jeg noe mer usikker på beveggrunnen bak...;-))

 

Men jeg kjenner tyskerne som et folkeslag som har veldig stor respekt og sans for egen, nasjonal industri. Så jeg finner det påtakelig at det er så få tyskere som velger Bavaria. Dette skiller seg ut, i forhold til tyskernes handelmønster når det gjelder andre varegrupper.

 

Kan dette ha en sammenheng med at det ledende tyske båtmagasinet Yacht faktisk var et av de få som virkelig turte å slakte Bavaria's byggekvalitet, og verftets forsøk på å bagatellisere alvorlig kvalitetssvikt som hadde medført tap av kjøl og tap av menneskeliv?

Redigert av Douro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En av årsakene til at tyskerne sjeldent velger bav som langturbåt kan ligge her: 46cr_cea.jpg

 

Denne blanketten sier at for at båten skal tilfredsstille stabilitetskravene til ce A, skal samlet vekt av mannskap og bagasje være maks 1600 kg. Så hvis man fyller båten med ti halvfeite tyskere a 100kg, har man bare 600kg igjen til mat og bagasje. Slik som tyskerne opererer med alt medbrakt av mat og drikke blir dette helt marginalt. Hvis man ser på en annen billigbåt som er nevnt i diskusjonen ser blanketten slik ut: sf43_cea.jpg

 

Av en eller annen grunn er denne bare godkjent for 8 personer i kategori a. Men disse kan sammen med bagasjen veie 3000 kg. Denne båten har dermed nesten dobbelt så stor margin på stabiliteten og er derfor mere velegnet til å krysse havstrekninger. Dette til tross for at den er en meter kortere enn den andre som var en 46-foter.

 

Mens nordmenn ikke er så opptatt av dette med eu-standarder tror jeg tyskerne bryr seg mer om sånt.

 

Var dette seriøst/relevant nok innlegg? :wink:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...