Seiljåtten Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 De fleste tyskere bor midt i europa, og har ikke tilgang til havet. Hyggelig at dere ser slik på hvilke valg tyskere gjør, men hvorfor ikke heller se på nordmenn, som har en av verdens tøffeste kystlinjer like utenfor stuedøra. Vi har sjøfolk av alle slag iblandt oss, mens tyskerene seiler i brakkvann. Ellers er det mye fokus på denne A sertifiseringen, men glem ikke at jo større båt, desto mindre bølger. En 46 Cruiser er en ganske mye større båt enn Sun Fast 43, og det betyr mye for en båts bevegelser i de bølgene vi har. Jeg ville heller seilt over atlanteren i en B 46 Cruiser. Det kan nok hende man må reve seilene endel før, og at man kommer endel seinere frem, men bevegelsene i sjøen tror jeg er bedre pga. båtstørrelsen. Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Sun Flyer - vet du hva tilsvarende sertifisering sier for Oceanis 46 og First 45? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Dessverre, planketten for bav'en fant jeg på en bruktanonnse på finn. Har ikke funnet tilsvarende på beneteau, og de fleste produsenter er alt for tilbakeholdne med stabilitetsdata. Men hvis man sammenligner dataer som båtvekt, kjølvekt/dybde får man jo en salgs oppfatning. Jeg vil tippe at first 45 ligger i samme område som sun fast 43, mens oceanis 46 ligger i samme område som bavaria 46.. Men jeg får fort en del pepper for disse anslagene mine... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sun Flyer Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 De fleste tyskere bor midt i europa, og har ikke tilgang til havet. Hyggelig at dere ser slik på hvilke valg tyskere gjør, men hvorfor ikke heller se på nordmenn, som har en av verdens tøffeste kystlinjer like utenfor stuedøra. Vi har sjøfolk av alle slag iblandt oss, mens tyskerene seiler i brakkvann. Uenig her. Vi har en skjærgård som beskytter oss mot havet mange steder. Tyskerne havner utaskjærs ganske raskt. Dessuten er det obligatoriske kurs man må gjennom for å ha båt i tyskland (tror jeg, da ). Dette gjør at kompetansenivået til tyskere som eier båt er generelt høyt. Ellers er det mye fokus på denne A sertifiseringen, men glem ikke at jo større båt, desto mindre bølger. En 46 Cruiser er en ganske mye større båt enn Sun Fast 43, og det betyr mye for en båts bevegelser i de bølgene vi har. Jeg ville heller seilt over atlanteren i en B 46 Cruiser. Det kan nok hende man må reve seilene endel før, og at man kommer endel seinere frem, men bevegelsene i sjøen tror jeg er bedre pga. båtstørrelsen. Merkelig nok er jeg uenig her også . Når de beregner stabiliteten tar de hensyn til båtens størrelse. En stor båt kan ha lavere AVS enn en liten men likevel få kategori A. Fakta er at hvis jeg hadde stroppet fast en smart-bil på dekket mitt ville båten fremdeles hatt større stabilitet enn bav 46. Kategori A er uansett for enkelt å oppnå. Ved å heve kravene ville mange av dagens turbåter (også noen jeanneau) falt igjennom. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Douro Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 De fleste tyskere bor midt i europa, og har ikke tilgang til havet. Hyggelig at dere ser slik på hvilke valg tyskere gjør, men hvorfor ikke heller se på nordmenn, som har en av verdens tøffeste kystlinjer like utenfor stuedøra. Vi har sjøfolk av alle slag iblandt oss, mens tyskerene seiler i brakkvann. Interessant teori! Men jeg heller nok allikevel til å anta at de fleste tyskere som velger å anskaffe og utruste seilbåt med sikte på å krysse Nordsjøen, Skagerrak og andre oceaner, gjør sine valg godt tuftet på fornuftsbetraktninger, samt et ganske solid erfaringsgrunnlag fra et omfattende nettverk av båtklubber og seilforeninger. Jeg har seilt endel utenfor den tyske nordsjøkysten (Tyskebukta), og jeg vurderer faktisk seilere som har dette farvannet som sitt viktigste erfaringsgrunnlag som vel så kapable, som seilere som er oppfostret i norske fjorder. Ja - den norske kystlinjen er tøff, også i internasjonal målestokk. Men vi er også velsignet med en unik, beskyttende skjærgård, og med mange, lange smule fjorder. Svært mange norske lystbåtfolk holder seg stort sett utelukkende i slikt beskyttet, innaskjærs farvann, eller kloss i nærheten av land som gir godt le for fremherskende vindretninger - og kan for det meste kun skilte med erfaring fra godværsseilas sommerstid. Tyskerne, derimot, har etter min oppfatning en lengre seilsesong, og er altså vel så bevandret i åpen sjø som majoriteten av norske seilere er. Så det du antyder, Seiljåtten, at det store antall Bavaria seilbåter hjemmehørende her på vår tøffe kyst, er et signal om at disse båtene har uovertruffen kvalitet og sjødyktighet - nei den teorien velger jeg ikke å feste mye lit til. Og med fare for å provosere enda mer: Det er vel grunn til å anta at vi de siste årene her på berget har utviklet et noe særnorsk fenomen, hvor uerfarne førstegangskjøpere, uten noen som helst seilbåterfaring, går rett hen og investerer 7-sifrede beløp i sin aller første seilbåt. For noen år tilbake var det helt uhørt at båter opp mot 40-fotsklassen var rekrutteringsbåter hvor man skulle lære seg seiling og sjømannskap. Og det blir jo morsomt, ja for ikke å si fornøyelig, når de samme førstegangskjøpere øser av seg av snusfornuftighet på diskusjonsfora som dette om hvor smart deres båtvalg er, sammenlignet med andre som åpenbart har mer erfaring og kunnskap, og som de konsekvent velger å omtale i ironiske ordelag ("eksperter" m.m.m.). Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Fakta er at hvis jeg hadde stroppet fast en smart-bil på dekket mitt ville båten fremdeles hatt større stabilitet enn bav 46. Jeg synes at du skulle holde deg til syklene dine du, Sun Flyer. Om ikke annet så av miljøhensyn. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Nei, gimi, det var da voldsomt til konspirasjonsteori. Men jeg kjenner tyskerne som et folkeslag som har veldig stor respekt og sans for egen, nasjonal industri. Så jeg finner det påtakelig at det er så få tyskere som velger Bavaria. Dette skiller seg ut, i forhold til tyskernes handelmønster når det gjelder andre varegrupper. Er det få tyskere?. Jeg aner ikke, men regner med at du vet det. Nå seiler ikke jeg til Tyskland, har heller ingen intensjon om å gjøre det. Skagen er det lengste. Kan det være slik med Tyskerne også. Ikke følger jeg med på hva slags båter de har heller. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Mulligan Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 når de samme førstegangskjøpere øser av seg av snusfornuftighet på diskusjonsfora som dette om hvor smart deres båtvalg er, Og skulle nå Najad gå over ende vil det stige en jubelbrus fra disse for da har de fått det endelige bevis for at Orust er no' dritt. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Er det få tyskere?. Jeg aner ikke, men regner med at du vet det. Nå seiler ikke jeg til Tyskland, har heller ingen intensjon om å gjøre det. Skagen er det lengste. Kan det være slik med Tyskerne også. Ikke følger jeg med på hva slags båter de har heller. Ja - jeg og andre her har reagert på at det er så få tyskflaggede Bavaria-båter som besøker Norge. Majoriteten av tyske havseilere i våre havner er av andre merker. Mens majoriteten av norske båter nok synes å være Bavaria. I alle fall i fellesferien. Tyskere som har seilt til Norge, har vel seilt lengre enn deg når du har seilt til Skagen. Uten at jeg derved har sagt at det er interessant. For det synes jeg ikke at det er. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Ja - jeg og andre her har reagert på at det er så få tyskflaggede Bavaria-båter som besøker Norge. Majoriteten av tyske havseilere i våre havner er av andre merker. Mens majoriteten av norske båter nok synes å være Bavaria. I alle fall i fellesferien. Og konklusjonen på dette er at Tyskerne kjøper få Bavaria?? Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Mulligan Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Det tror jeg ikke nødvendigvis at alle tyskerne har. Det er også en del leiebåter med tysk medbragt flagg. Dersom du titter inn i lagerhallene nedover Vestkysten om vinteren er det også en god del båter med tysk hjemmehavn. Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Dessverre, planketten for bav'en fant jeg på en bruktanonnse på finn. Har ikke funnet tilsvarende på beneteau, og de fleste produsenter er alt for tilbakeholdne med stabilitetsdata. Men hvis man sammenligner dataer som båtvekt, kjølvekt/dybde får man jo en salgs oppfatning. Jeg vil tippe at first 45 ligger i samme område som sun fast 43, mens oceanis 46 ligger i samme område som bavaria 46.. Men jeg får fort en del pepper for disse anslagene mine... Er nok ganske enig i dine anslag her - og poenget er da at du må sammenligne båter som er sammenlignbare, og ikke epler og appelsiner. Om nå det viser seg at Oceanis 46 er omtrent lik Bavaria 46 da bør vel konklusjonen være at langturseilere ikke velger denne type båt ?? eller ??? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Joda, det gjør de. Og det går stort sett greit. Men man skal vite hva man gjør når stabiliteten er så marginal. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
SRA Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Tror nok at Bavaria er stor i Tyskland, titter man på forhandleraparatet til Bavaria så er det størst i Tyskland og det er nok på grunn av at de selger båter. At mange langturseilere velger andre båter, tror jeg også har mye med økonomi å gjøre, det ser vi inne her også. De som rådfører seg om hvilket båt de skal kjøpe for langtur har budsjetter som gjerne er under 300 000 på båtkjøp og da blir det 80 tallsbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 og poenget er da at du må sammenligne båter som er sammenlignbare, og ikke epler og appelsiner. Det ser ut som også appelsinene til jeanneau har større stabilitet? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
gimi Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Dette er listen over tyske båter i ARC i år. Ikke på noen måte tenkt som et vitenskapelig statistisk bevis, men det kan sikkert være mye suppe å koke på denne..... Amel 54 GER Amel Maramu 46 GER Bavaria 38 GER Bavaria 46E GER Beneteau 50 GER Beneteau Cyclades 393 GER Beneteau Oceanis 393 GER Beneteau Oceanis 523 GER Dufour 44 GER Dufour 445 GER Feeling 446 GER Hallberg Rassy 40 GER Hallberg Rassy 54 GER Hallberg Rassy 62 GER Henry Gruber GER Jeanneau Sun Odyssey 49DS GER Lagoon 440 GER Najad 420 GER One Off GER Open 40 Pogo GER Swan 441 GER Swan 48 GER Wauquiez 48 GER Som vi ser av listen er det mange merker som mangler - kanskje først og fremst ville jeg forventet Hanse og en Deheler på listen. Ser vi på listen av Baver i ARC 08 er Norge grovt overrepresentert - det er vel nok et eksempel på god kundehåndtering av Lunde båt? Bavaria 36 NOR Bavaria 38 GER Bavaria 42 DEN Bavaria 42 Cruiser NOR Bavaria 42 Cruiser SWE Bavaria 44 NOR Bavaria 44 NOR Bavaria 44 NOR Bavaria 46 FIN Bavaria 46 GBR Bavaria 46 Cruiser GBR Bavaria 46E GER Bavaria 49 AUS Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 hvordan regnes nyttelast ut? er det en standarisert greie eller er det det enkelte verft som beregner dette utfra egne satte verdier? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Vet ikke helt. Men siden det er samme tallet som står på ce godkjenningen, blir det sikkert gjort i forbindelse med stabilitetstestingen av konstruksjonen. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sjøtummel Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 (redigert) Ellers er det mye fokus på denne A sertifiseringen, men glem ikke at jo større båt, desto mindre bølger. En 46 Cruiser er en ganske mye større båt enn Sun Fast 43, og det betyr mye for en båts bevegelser i de bølgene vi har. Jeg ville heller seilt over atlanteren i en B 46 Cruiser. Det kan nok hende man må reve seilene endel før, og at man kommer endel seinere frem, men bevegelsene i sjøen tror jeg er bedre pga. båtstørrelsen. Beveger vi oss fra norske fjorder og ut på de åpne hav så er forholdet mellom båtens formstabilitet og vektstabilitet langt viktigere enn om båten er 43' eller 46' - jeg vil nok foretrekke en vektstabil 43' framfor en formstabil 46' Redigert 27.August.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazy days 2 Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Tyske båter i norge er somregel rundt 30 fot. Og mange av seilerne i disse er 50++ og har seil hele livet. Er det bare her til lands at vi synes at båter må være 36-50 fot Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Jeg har nyttelast 1800kg og det samme har vist Oceanis 343 clipper om jeg ikke husker feil , 1600kg på den 46foteren høres litt rart ut , det er jo et tankskip størrelsesmessig sammenlignet med disse båtene under 35fot Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Er det bare her til lands at vi synes at båter må være 36-50 fot Ja. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sun Flyer Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Jeg har nyttelast 1800kg og det samme har vist Oceanis 343 clipper om jeg ikke husker feil , 1600kg på den 46foteren høres litt rart ut , det er jo et tankskip størrelsesmessig sammenlignet med disse båtene under 35fot Som sagt er det helt greit at båten har dårlig stabilitet så lenge skipperen vet om det og hvordan det skal takles. Men mitt inntrykk er vel heller at denne båttypen ofte blir kjøpt av uerfarne. Hvis noen hadde tvunget meg til å seile over atlanteren i en bavaria ville jeg valgt en 42 cruiser. Uten rullemast. Syns det er den beste modellen. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Enzo Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Jeg synes 42foteren er den peneste av Bav cruiserene , og innredningsmessig så synes jeg vision 40 er den smarteste Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Vision 40 er jo også en mulighet. Men den trenger dypere kjøl enn standard. Og så ville jeg unngått dekksalongen i tropiske strøk. Må jo bli j**la varmt inne med de store vinduene. Den beste muligheten er vel å beholde den båten man har og lære mer om den. Forrige eier av Sun Flyer ville jo dra på jordomseiling, men prosjektet strandet da han ikke fikk med seg andre på å betale prosjektet. Se http://sunflyer.no/ . Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.