Jump to content

Bavaria syd for Bohuslän ?


Bidevind

Recommended Posts

De fleste tyskere bor midt i europa, og har ikke tilgang til havet. Hyggelig at dere ser slik på hvilke valg tyskere gjør, men hvorfor ikke heller se på nordmenn, som har en av verdens tøffeste kystlinjer like utenfor stuedøra. Vi har sjøfolk av alle slag iblandt oss, mens tyskerene seiler i brakkvann.

 

Ellers er det mye fokus på denne A sertifiseringen, men glem ikke at jo større båt, desto mindre bølger. En 46 Cruiser er en ganske mye større båt enn Sun Fast 43, og det betyr mye for en båts bevegelser i de bølgene vi har. Jeg ville heller seilt over atlanteren i en B 46 Cruiser. Det kan nok hende man må reve seilene endel før, og at man kommer endel seinere frem, men bevegelsene i sjøen tror jeg er bedre pga. båtstørrelsen.

Link to post

Dessverre, planketten for bav'en fant jeg på en bruktanonnse på finn. Har ikke funnet tilsvarende på beneteau, og de fleste produsenter er alt for tilbakeholdne med stabilitetsdata.

 

Men hvis man sammenligner dataer som båtvekt, kjølvekt/dybde får man jo en salgs oppfatning. Jeg vil tippe at first 45 ligger i samme område som sun fast 43, mens oceanis 46 ligger i samme område som bavaria 46.. Men jeg får fort en del pepper for disse anslagene mine... :lol:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
De fleste tyskere bor midt i europa, og har ikke tilgang til havet. Hyggelig at dere ser slik på hvilke valg tyskere gjør, men hvorfor ikke heller se på nordmenn, som har en av verdens tøffeste kystlinjer like utenfor stuedøra. Vi har sjøfolk av alle slag iblandt oss, mens tyskerene seiler i brakkvann.

Uenig her. Vi har en skjærgård som beskytter oss mot havet mange steder. Tyskerne havner utaskjærs ganske raskt. Dessuten er det obligatoriske kurs man må gjennom for å ha båt i tyskland (tror jeg, da :smiley: ). Dette gjør at kompetansenivået til tyskere som eier båt er generelt høyt.

 

Ellers er det mye fokus på denne A sertifiseringen, men glem ikke at jo større båt, desto mindre bølger. En 46 Cruiser er en ganske mye større båt enn Sun Fast 43, og det betyr mye for en båts bevegelser i de bølgene vi har. Jeg ville heller seilt over atlanteren i en B 46 Cruiser. Det kan nok hende man må reve seilene endel før, og at man kommer endel seinere frem, men bevegelsene i sjøen tror jeg er bedre pga. båtstørrelsen.

Merkelig nok er jeg uenig her også :smiley: . Når de beregner stabiliteten tar de hensyn til båtens størrelse. En stor båt kan ha lavere AVS enn en liten men likevel få kategori A. Fakta er at hvis jeg hadde stroppet fast en smart-bil på dekket mitt ville båten fremdeles hatt større stabilitet enn bav 46. :eek:

 

Kategori A er uansett for enkelt å oppnå. Ved å heve kravene ville mange av dagens turbåter (også noen jeanneau) falt igjennom. :smash:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
De fleste tyskere bor midt i europa, og har ikke tilgang til havet. Hyggelig at dere ser slik på hvilke valg tyskere gjør, men hvorfor ikke heller se på nordmenn, som har en av verdens tøffeste kystlinjer like utenfor stuedøra. Vi har sjøfolk av alle slag iblandt oss, mens tyskerene seiler i brakkvann.

 

Interessant teori!

 

 

Men jeg heller nok allikevel til å anta at de fleste tyskere som velger å anskaffe og utruste seilbåt med sikte på å krysse Nordsjøen, Skagerrak og andre oceaner, gjør sine valg godt tuftet på fornuftsbetraktninger, samt et ganske solid erfaringsgrunnlag fra et omfattende nettverk av båtklubber og seilforeninger. Jeg har seilt endel utenfor den tyske nordsjøkysten (Tyskebukta), og jeg vurderer faktisk seilere som har dette farvannet som sitt viktigste erfaringsgrunnlag som vel så kapable, som seilere som er oppfostret i norske fjorder.

 

Ja - den norske kystlinjen er tøff, også i internasjonal målestokk. Men vi er også velsignet med en unik, beskyttende skjærgård, og med mange, lange smule fjorder. Svært mange norske lystbåtfolk holder seg stort sett utelukkende i slikt beskyttet, innaskjærs farvann, eller kloss i nærheten av land som gir godt le for fremherskende vindretninger - og kan for det meste kun skilte med erfaring fra godværsseilas sommerstid. Tyskerne, derimot, har etter min oppfatning en lengre seilsesong, og er altså vel så bevandret i åpen sjø som majoriteten av norske seilere er.

 

Så det du antyder, Seiljåtten, at det store antall Bavaria seilbåter hjemmehørende her på vår tøffe kyst, er et signal om at disse båtene har uovertruffen kvalitet og sjødyktighet - nei den teorien velger jeg ikke å feste mye lit til.

 

Og med fare for å provosere enda mer: 

 

Det er vel grunn til å anta at vi de siste årene her på berget har utviklet et noe særnorsk fenomen, hvor uerfarne førstegangskjøpere, uten noen som helst seilbåterfaring, går rett hen og investerer 7-sifrede beløp i sin aller første seilbåt. For noen år tilbake var det helt uhørt at båter opp mot 40-fotsklassen var rekrutteringsbåter hvor man skulle lære seg seiling og sjømannskap. Og det blir jo morsomt, ja for ikke å si fornøyelig, når de samme førstegangskjøpere øser av seg av snusfornuftighet på diskusjonsfora som dette om hvor smart deres båtvalg er, sammenlignet med andre som åpenbart har mer erfaring og kunnskap, og som de konsekvent velger å omtale i ironiske ordelag ("eksperter" m.m.m.).

Link to post
Nei, gimi, det var da voldsomt til konspirasjonsteori.

 

Men jeg kjenner tyskerne som et folkeslag som har veldig stor respekt og sans for egen, nasjonal industri. Så jeg finner det påtakelig at det er så få tyskere som velger Bavaria. Dette skiller seg ut, i forhold til tyskernes handelmønster når det gjelder andre varegrupper.

 

Er det få tyskere?. Jeg aner ikke, men regner med at du vet det. Nå seiler ikke jeg til Tyskland, har heller ingen intensjon om å gjøre det. Skagen er det lengste. Kan det være slik med Tyskerne også. Ikke følger jeg med på hva slags båter de har heller.

Vi sees!

Link to post
Er det få tyskere?. Jeg aner ikke, men regner med at du vet det. Nå seiler ikke jeg til Tyskland, har heller ingen intensjon om å gjøre det. Skagen er det lengste. Kan det være slik med Tyskerne også. Ikke følger jeg med på hva slags båter de har heller.

 

Ja - jeg og andre her har reagert på at det er så få tyskflaggede Bavaria-båter som besøker Norge. Majoriteten av tyske havseilere i våre havner er av andre merker. Mens majoriteten av norske båter nok synes å være Bavaria. I alle fall i fellesferien.

 

 

Tyskere som har seilt til Norge, har vel seilt lengre enn deg når du har seilt til Skagen. Uten at jeg derved har sagt at det er interessant. For det synes jeg ikke at det er.

Link to post
Dessverre, planketten for bav'en fant jeg på en bruktanonnse på finn. Har ikke funnet tilsvarende på beneteau, og de fleste produsenter er alt for tilbakeholdne med stabilitetsdata.

 

Men hvis man sammenligner dataer som båtvekt, kjølvekt/dybde får man jo en salgs oppfatning. Jeg vil tippe at first 45 ligger i samme område som sun fast 43, mens oceanis 46 ligger i samme område som bavaria 46.. Men jeg får fort en del pepper for disse anslagene mine... :lol:

 

 

Er nok ganske enig i dine anslag her - og poenget er da at du må sammenligne båter som er sammenlignbare, og ikke epler og appelsiner. Om nå det viser seg at Oceanis 46 er omtrent lik Bavaria 46 da bør vel konklusjonen være at langturseilere ikke velger denne type båt ?? eller ???

Link to post

Tror nok at Bavaria er stor i Tyskland, titter man på forhandleraparatet til Bavaria så er det størst i Tyskland og det er nok på grunn av at de selger båter.

 

At mange langturseilere velger andre båter, tror jeg også har mye med økonomi å gjøre, det ser vi inne her også. De som rådfører seg om hvilket båt de skal kjøpe for langtur har budsjetter som gjerne er under 300 000 på båtkjøp og da blir det 80 tallsbåter.

Link to post

Dette er listen over tyske båter i ARC i år.

Ikke på noen måte tenkt som et vitenskapelig statistisk bevis, men det kan sikkert være mye suppe å koke på denne.....

 

Amel 54 GER

Amel Maramu 46 GER

Bavaria 38 GER

Bavaria 46E GER

Beneteau 50 GER

Beneteau Cyclades 393 GER

Beneteau Oceanis 393 GER

Beneteau Oceanis 523 GER

Dufour 44 GER

Dufour 445 GER

Feeling 446 GER

Hallberg Rassy 40 GER

Hallberg Rassy 54 GER

Hallberg Rassy 62 GER

Henry Gruber GER

Jeanneau Sun Odyssey 49DS GER

Lagoon 440 GER

Najad 420 GER

One Off GER

Open 40 Pogo GER

Swan 441 GER

Swan 48 GER

Wauquiez 48 GER

 

 

Som vi ser av listen er det mange merker som mangler - kanskje først og fremst ville jeg forventet Hanse og en Deheler på listen.

 

 

 

Ser vi på listen av Baver i ARC 08 er Norge grovt overrepresentert - det er vel nok et eksempel på god kundehåndtering av Lunde båt?

 

Bavaria 36 NOR

Bavaria 38 GER

Bavaria 42 DEN

Bavaria 42 Cruiser NOR

Bavaria 42 Cruiser SWE

Bavaria 44 NOR

Bavaria 44 NOR

Bavaria 44 NOR

Bavaria 46 FIN

Bavaria 46 GBR

Bavaria 46 Cruiser GBR

Bavaria 46E GER

Bavaria 49 AUS

Link to post
Ellers er det mye fokus på denne A sertifiseringen, men glem ikke at jo større båt, desto mindre bølger. En 46 Cruiser er en ganske mye større båt enn Sun Fast 43, og det betyr mye for en båts bevegelser i de bølgene vi har. Jeg ville heller seilt over atlanteren i en B 46 Cruiser. Det kan nok hende man må reve seilene endel før, og at man kommer endel seinere frem, men bevegelsene i sjøen tror jeg er bedre pga. båtstørrelsen.

Beveger vi oss fra norske fjorder og ut på de åpne hav så er forholdet mellom båtens formstabilitet og vektstabilitet langt viktigere enn om båten er 43' eller 46' - jeg vil nok foretrekke en vektstabil 43' framfor en formstabil 46'

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Jeg har nyttelast 1800kg og det samme har vist Oceanis 343 clipper om jeg ikke husker feil , 1600kg på den 46foteren høres litt rart ut , det er jo et tankskip størrelsesmessig sammenlignet med disse båtene under 35fot

Som sagt er det helt greit at båten har dårlig stabilitet så lenge skipperen vet om det og hvordan det skal takles. Men mitt inntrykk er vel heller at denne båttypen ofte blir kjøpt av uerfarne. Hvis noen hadde tvunget meg til å seile over atlanteren i en bavaria ville jeg valgt en 42 cruiser. Uten rullemast. Syns det er den beste modellen.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Vision 40 er jo også en mulighet. Men den trenger dypere kjøl enn standard. Og så ville jeg unngått dekksalongen i tropiske strøk. Må jo bli j**la varmt inne med de store vinduene.

 

Den beste muligheten er vel å beholde den båten man har og lære mer om den.

 

Forrige eier av Sun Flyer ville jo dra på jordomseiling, men prosjektet strandet da han ikke fikk med seg andre på å betale prosjektet. Se http://sunflyer.no/ .

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...