Ribtjenester Svart 25.August.2008 Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 Hva med og bruke ankervinch fra 2 båter, skal jo ikke mye til for og løfte litt. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Honduras Svart 25.August.2008 Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 En kraftig pumpe eller to kan du vel låne hos brannvesenet. De pleier å ha ting til utlåns når folk får fyllt kjelleren med vann osv... Vi hadde en tidligere tråd om en båt som skulle heves. Der kom det også fram mye god informasjon. Og mange som var klar for å bista med heve-operasjoner. Kan virke som en del flinke mennesker på BP synes det er gøy å hjelpe til med slikt Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Sun Flyer Svart 25.August.2008 Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 Hei, Jeg har eid en Marcom tomahawk seilbåt. Det er en solid båt med mye plast i innredningen. Tror nok du kan klare å få båt av det igjen. Vi likte oss så godt i Tomahawk'en at vi bestemte oss for å flytte i båt. Derfor solgte vi og har bodd i båt siden. Ser frem til å se bilder! Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
fomle Svart 25.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 Hva med og bruke ankervinch fra 2 båter, skal jo ikke mye til for og løfte litt. Vi kommer nok ikke inn under kaia med annet enn gummibåt. Hvordan båten har fått riggen under der og blitt presset ned er meg en gåte, men øyenvitner har fortalt hvordan det skjedde :-) En kraftig pumpe eller to kan du vel låne hos brannvesenet. De pleier å ha ting til utlåns når folk får fyllt kjelleren med vann osv... Er med i sivilforsvaret så jeg tenkte å sende en forespørsel til distriktet om å få låne vår branpumpe til lensingen :-) Hei, Jeg har eid en Marcom tomahawk seilbåt. Det er en solid båt med mye plast i innredningen. Tror nok du kan klare å få båt av det igjen. Vi likte oss så godt i Tomahawk'en at vi bestemte oss for å flytte i båt. Derfor solgte vi og har bodd i båt siden. Ser frem til å se bilder! Måtte nok flyttet noen breddegrader sørover før dette ville blitt aktuelt for oss men liker tanken:-) Høres bra ut at dere likte dere i tomahawken. Sliter som sagt å finne noe særlig opplysninger om hverken produsenten eller båten. Har bare sett tilsalgs annonser og en artikkel fra 2003 i ett engelsk båtmagasin. Dette blir min første seilbåt så jeg trenger nok å lese meg endel opp. Men ingen hadde gått på månen før armstrong gjorde det så...... Sitér dette innlegget I think, therefor i am......confused!!!! Link to post
Belgarath Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Sliter som sagt å finne noe særlig opplysninger om hverken produsenten eller båten. Har bare sett tilsalgs annonser og en artikkel fra 2003 i ett engelsk båtmagasin. Forsøk Tomahawk Owners Assosiation Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
fomle Svart 26.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Har i dag sett båten for første gang gjennom sjøkikkert. Og endel ting som er blitt meg fortalt viser seg å ikke stemme. Båten står på kjølen i sand. Dvs at den høyst sansynlig har sugd seg fast. Såda vurderer jeg å øke antallet sekker fra 4 til 6 sekker (en i bauen og en i hekken i tillegg) På full fjære vil jeg si at det er ca 1 -1,5 meter ned til båten. Har ikke fått logget det nøyaktig. Det ska vi gjøre i morgen. Ser for meg å feste ett tau i bauen på båten og trekke det på land, for å kunne trekke forsiktig med event bil for å få bevegelse i skroget etter at vi har fylt luft i sekkene. Vi kunne også observere 4 hull i overbygget og på ripen. Kan se ut som at båten har slått mot pilarene. Men ikke noe som ikke kan fikses. Når det gjelder masten ligger den ved siden av båten og det kan se ut som at den har løsnet fra overbygget og ikke knukket som vi fikk høre(det er jo positivt da) Vi klarer ikke å se selve skroget gjennom kikkerten. Men det kan jo ikke være værre enn at det må kunne fikses. Her ser det ut som at jeg har tatt meg vann over hodet. MEN JEG GLEDER MEG :-) Oppdatering med bilder kommer etterhvert :-) Belgarath Takk for linken. Den fant jeg ikke :-) Sitér dette innlegget I think, therefor i am......confused!!!! Link to post
fomle Svart 4.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2008 Da er planene lagt og søndag skal vi gjøre første forsøk på heving. Kraftdorsekkene ligger i garagen. samt 4*20 meter hageslange. Planen er å stripse hageslangene fast i heisefestene på sekkene og føre enden inn i sekkene. De andre endene føres opp til kompressoren slik at vi kan fylle kontrollert fra sikker avstand. Når sekkene er oppfylt lager vi kank på slagene og stripser disse slik at luften ikke kommer i retur. Noen som har tanker rundt denne prosessen? Vil det funke? Fikk forresten sekkene hos FK. Har også fått bekreftet motortype. Det er en bmw d12. Noen som har erfaring fra denne motoren? Har aldri vært Borti bmw marine før. Jeg finner ut av det jeg har funnet på nettet at det ikke er bunnplugg i den men oljepåfyllingen sitter nede på veivhuset?? Ser også at kjølevannet kommer ut sammmen med eksosen. Er det da mulighet til å hente ut varmen fra kjølevannet? Tenker da på varme til kabin(kjeller) og event varmtvann? Skal komme tilbake med bilder hvis dette går bra. Hvis ikke blir det plutselig veeeeeldig stille fra min kant :-) Sitér dette innlegget I think, therefor i am......confused!!!! Link to post
knutza Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Skal komme tilbake med bilder hvis dette går bra. Hvis ikke blir det plutselig veeeeeldig stille fra min kant :-) Vi vil ha bilder uansett Dette blir spennende! Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Skjiit fiske! Skal til Salangen neste uke, jakta begynner. PS Vi vil ha bilder her uansett, helst hvis det ikke går bra og det er litt dramatikk i det ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Jeg er kanskje pessimist, men en motor som har ligget under vann i snart ett år er det ikke store håpet for. Den tror jeg best kan tjent som moringfeste. Tror ikke det er mulig å få den til å gå, selv etter full overhaling, da for mange deler er blitt ødelagt av korrusjon. Tross dette, lykke til med heving! Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
VortexSurfer Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Denne motoren kan du belage deg på å måtte bruke som i beste fall en fastfortøyning Korosjonen i denne startet umiddelbart etter at den kom i kontakt med sjøvannet og er per i dag sikkert total.... Hadde vi snakket om ett døgn eller fire, så kunne vi diskutert hva man gjør med slikt,men her er det nok gått alt for lang tid.... Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Hei, lykke til med hevingen. Jeg har vert med og hevet båt på 50 fot og det som ovrrasket meg, var metoden som bl brukt. Den som stod for hevingen hadde skaffet ganske mange store garnblåser. Disse ble festet i tau som ble dradd under båten og opp på andre siden og festet på kaien. Det var akkurat denne jobben vi bidro med hjelp. Hver garnblåse hadde en oppdrift på ca 100 kg og det ble festet en god del for å få nok oppdrift. Det geniale var at det var helt enkelt å justere oppdriften med å dra inn på et og et tau. Dermed kom båten rolig opp. Så snart den kom over vannet ble det satt inn pumpe for å lense den. Båten var helt lens på under en dag. Vil anbefale å bruke garnblåser i tillegg til sekkene, de er veldig fin å finjustere med. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Denne motoren kan du belage deg på å måtte bruke som i beste fall en fastfortøyning Ikke nødvendigvis! Hørte om en båt med Sabb motor som ble hevet etter tre år, en halv time eller hevingen var motoren i gang! Men dette hører vel til skjeldenhetene da, selv om den verste korrosjonen starter etter hevingen når det kommer oksygen til. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SveinHa Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Det er klart det er litt gambling med denne motoren men ikke avskriv den før du må. Få ut saltvann og gammel olje umiddelbart, spyl utvendig med ferskvann i rikelige mengder så er mye gjort. Startmotor og dynamo må du nok regne med at har tatt kveld. Har du en kjenning som har skrudd litt kan det kanskje være en ide og overlate motoren til han så kan du konsentrere deg om alt annet (der er vel litt å henge fingrene i ). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
S/Y EIMY Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Lykke til også og etter på Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 5.September.2008 Link til dette innlegget Svart 5.September.2008 Har i dag sett båten for første gang gjennom sjøkikkert. Og endel ting som er blitt meg fortalt viser seg å ikke stemme. Båten står på kjølen i sand. Dvs at den høyst sansynlig har sugd seg fast. Såda vurderer jeg å øke antallet sekker fra 4 til 6 sekker (en i bauen og en i hekken i tillegg) På full fjære vil jeg si at det er ca 1 -1,5 meter ned til båten. Hvis kjølen har sugd seg fast, så er ikke det et kjempe problem, så sannt den ikke har en vingekjøl. De fleste kjøler har "slipp" i denne sammenhengen betyr det at de blir både smaler og kortere og med en gang den løsner så er den fri. Hvis du har vann på brygga (fra vannkran) kan det være til hjelp å få dykkeren til å tre den ned langs kjølen, så langt han kan og la de stå slik en halvtime før dere begynner å fylle ballongene med luft. Får dere problemer, kan dere prøve å rugge båten litt. Fylle ballongen i bauen, slipp ut luft og fyll ballongen i hekken. For bedre kontroll, bruk "visere" . Få dykkeren til å feste en list i bauen som er lang nok til å komme over vannflata. Fest en i hekken også. Surr litt teip rundt listene i vannflata, så ser dere om ting beveger seg eller ikke. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.September.2008 Link til dette innlegget Svart 6.September.2008 Få dykkeren til å feste en list i bauen som er lang nok til å komme over vannflata. Fest en i hekken også. Surr litt teip rundt listene i vannflata, så ser dere om ting beveger seg eller ikke. Hevingen skal etter det jeg fortår skje i Salangen i Sør-Troms. Her er tidevannsforskjellene noe helt annet enn i Oslofjorden. Slike merker på trelister vil være nyttige dersom ting skjer veldig kjapt. Men etter 15-20 minutter eller så vil de ha mistet sin nytteverdi. Dersom man derimot greier å lage referanser til noe fast, f.eks kaia over vil denne ideen ha noe for seg. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
knutza Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 D-dag i dag, løfter tråden slik at vi kan følge med i spenning. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Nå klarer jeg snart ikke vente mer, fikk du båten frem fra brygga? Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Ingen grunn til å avskrive denne motoren.. En gang tidlig på 80 tallet var min far med og heiste opp en Volvo F12 (lastebil), fra vannet ved sjursøya i oslo. Denne hadde blitt dumpet i vannet som en forsikringssvindel. Bilen ble heist etter ett drøyt år i vannet, godt inngrodd med skjell, tang og tare. Tror de hadde det litt morsomt, da de helte ny olje på motoren, byttet batteri og fikk start på den og kjørte rundt på havneanlegget.. Mange lange blikk.. Ingen ting er umulig. Lykke til :-)) Sitér dette innlegget Link to post
fomle Svart 7.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Hei og takk for alle lykkeønsker. Hevingen i dag har bestått av enorme svingninger i følelsesregisteret. Fra dypeste avgrunn til høyeste topp. Dykkeren kom opp etter første insp. og fortalte at det var en diagonal sprekk i skroget fra ripa ned til kjølen og han fryktet litt for hevingen . Vi skulle i første omgang se om vi fikk båten klar av kaia. Kraftforsekkene ble festet til båten som planlagt og vi begynte å fylle opp sekkene på full fjære. Vi brukte to hobbykompressorer og 4 hageslanger. Fyllingen gikk relativt greit. Vi satt i båten og laget kank i slangene for å være sikker på jevn fylling. Og her kom båten.... Rolig og jevnt opp mot overflaten. Men fy f... for noen smell og lyder dev ar under kaia da den kom.... ble en smuuuule engstelig ja. Vi begynte tampingen, men da kom problemene som perler på en snor. Vi hadde glemt å ta med boltekutter (my bad) så den knekte masten satte seg fast i alt som var å kunne sette seg fast i. Men ved hjelp av dykkeren og endel banning fikk vi båten frem av kaia. I det vi var klar av kaikanten kilte masta seg bom fast og båten ble liggende. I ettertid viser dette seg egentlig å være en fordel siden vi desverre må vente noen dager før vi får kran til å heve den opp på kaia. Ville ikke leie kranen før vi fikk båten frem. Blir for kostbart. Så nå ligger båten perfekt ved siden av kaia, klar til å heves opp med krane. MEN hvis jeg skulle gjort det samme en gang til skulle jeg att min to kraftfor sekker til da fire ble litt for lite for å få båten jevn. Desverre ble det dårlig med bilder. Ble glemt men jeg har en kompis som har tatt bilder så jeg skal prøve å skaffe noen fra ham :-) Skuve motor kan jeg selv. Men har en kompis som er mye mye flinkere enn meg. og han skal hjelpe meg. I værste fall skruver jeg motoren i kokstykkja og bygger den opp igjen del for del. np. Og jeg har god tid når jeg først får den opp. Har ikke hastværk. Dette er ett langtidsprosjekt (og kjærringa,sjefen,kapteinen sier at jeg er sta ) kraftforsekkene klargjort Her er ett av de få bilden jeg har av båten i det den kommer frem under kaia Sitér dette innlegget I think, therefor i am......confused!!!! Link to post
2nd Trikker'n Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Ja-a. Nå er den enkle delen gjort. Det er godt du er sta. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Spennende å følge med på... Gleder meg til flere bilder.... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sailing Moana Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Har ikke sett tråden før i dag. Spennanes opplegg! Ser fram te å se fleire bilda! Lykke te me heising! Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.