Jump to content

Jeg har en sunket seilbåt....

fomle

Recommended Posts

Du kan fjerne det gamle navnet fra hekken med en gang.

Så, når du har fått seil på båten:

Ut og seile. Gå rolig opp mot vinden. Hold båten med baugen mot vinden til du såvidt begynner å gå akterover. (Du bakker da det gamle navnet av).

Utbring en skål med Neptun (ikke vær for kjip - Neptun har en viss smak...), og fortell ham det nye navnet på båten.

Nå kan du falle av igjen og seile dit du skal, eller dit vinden bringer deg.

Båten er nå klar for å få det nye navnet på hekken.

Hehe, skal vurdere rådet fra deg men må innrømme.... navnet vokser liksom.... Har i grunnen begynt å like navnet(Se tag en min) Men har jo lyst til å kalle den opp etter lilleprinsessen min da...

Hvordan ser det ut, er det en overkommelig oppgave å sette den i stand?

Legg gjerne ut flere bilder :yesnod:

Bilde kommer til helgen. Må bare få de fra en kompis. Jeg var så oppgira at jeg glemte å ta bilder. Og der er jo for pokker mørkt her oppe før jeg kommer meg av jobb :-) Pappa (min mentor) sier at oppgaven er svært overkommelig. Selv føler jeg kanskje at jeg har tatt meg vann over hodet...... Desverre må jeg vente til varmere dager før jeg får begynt på reprasjonene. I dag har jeg spylt og pumpet ut 5cm med fin sand som luktet kloakk og blåskjell. Herregud ka blåskjell........møkkajobb men det måtte gjøres..... :-)

I think, therefor i am......confused!!!!

Prøv å få tak i byggetegningene, der står det hvor mange lag med duk og hvor tykk duk det er benyttet på de forskjellige steder,spesielt skroget er viktig.

Det er mye enklere å da gjøre en fullgod jobb,men om ikke jeg tar feil har dere en som virkelig har peiling på glassfiberarbeid der inne hos dokker,ihverfall ligger det mange båtformer på nersia brygga pub.

Prøv å få tak i byggetegningene, der står det hvor mange lag med duk og hvor tykk duk det er benyttet på de forskjellige steder,spesielt skroget er viktig.

Det er mye enklere å da gjøre en fullgod jobb,men om ikke jeg tar feil har dere en som virkelig har peiling på glassfiberarbeid der inne hos dokker,ihverfall ligger det mange båtformer på nersia brygga pub.

Hei. Jeg sliter litt med å finne no særlig om denne båten på nettet. Har fått noen linker i denne tråden samt noen treff på google. Byggetegning hadde helt klart vært en fordel. Nå skal det jo også sies at mange av båtene som er bygget på 70 tallet har noe overdim. når det kommer til tykkelse. Men en ting som skremmer meg litt er at i bruddstedet kan man observere at glassfiberen som er i "kjernen" har vært svært dårlig mettet. Fibrene vises svært godt.... Får se når jeg begynner å pusse og slipe. Og selvfølgelig. Kroværten har jo støpt masse båter. Har ikke tenkt på han overhode. Han drev jo i massssssse år med opplæring av soldater i brigaden med båtstøping før han "pensjonerte" seg. Der ser du..... Ekspertisen er der bare man bruker de små grå til mere enn å bekjempe promillen :-) :smash::drink::headbang:

Det skal du ikke henge deg for mye opp i.

Glasset er sterkere og seigere enn polyesteren så det vil se slik ut når det får gnuret i fjæra lenge nok. Polyesteren blir knust til pulver og blir vasket vekk, mens glasset blir igjen.

Det blir nok ikke lett å få tak i scantlingen til denne, men får du tak på en lignende båt er du veldig nær.

Det som kan bli litt hodebry er å finne ut hvordan lasta fra rigg og kjøl er tatt opp. Er det gjort skikkelig, så er resten av båten der kun for å holde vannet ute.

ble tatt endel bilder men ingen tok bilde da båten var plassert på plass :-) Skal ta flere bilder i morgen men her kommer noen som ble tatt før og under transport

seilbaat_7.jpg

her er båten satt på hengeren.

seilbaat_8.jpg

Her ser dere den alvorligste skaden. Sprekken går helt ned til det hvite feltet hvor bunnsmørningen er borte.

seilbaat_9.jpg

over ripa er det mye skader.

seilbaat10.jpg

Mye maskiner for å flytte på tuppevarene :-) båten var faktisk 3,3 tonn uten motor, mast og diverse utstyr iflg vekten i kranen

seilbaat11.jpg

Klar til å løfte av.

Skal som sagt ta flere bilder som viser skadene tydligere slik at jeg kan få tanker og forslag fra dere :-)

Vertikal sprekken på sb side ser ikke så ille ut.

Noe man gjorde før var å borre et hull for å stoppe sprekken. Vi slipte bort bunnstoff og pussa og gnikka slik at vi så hvor sprekken endte. Det borret vi et 6 mm hull før vi begynte å reparere.

Vedr. reparasjon! Pass på at båten blir symetrisk. Dersom kantene ikke helt passer sammen, så ikke bry deg om det.. Symetri, sb og bb er viktigst.

Glippa på BB side der skroget møter dekket er det verre med. Her trenger du hjelp fra en proff. Det blir verdt hvert eneste øre i det ferdige resultatet. <Ikke prøv på egen hånd, er min anbefaling.

Vertikal sprekken på sb side ser ikke så ille ut.

Noe man gjorde før var å borre et hull for å stoppe sprekken. Vi slipte bort bunnstoff og pussa og gnikka slik at vi så hvor sprekken endte. Det borret vi et 6 mm hull før vi begynte å reparere.

godt tips, skal gjøre det siden båten blir stående til våren før jeg får temp nok til rep. Vurderer også å poppe en plate på over sprekken for å holde skaden sammen inntil jeg kan få den reparert

Glippa på BB side der skroget møter dekket er det verre med. Her trenger du hjelp fra en proff. Det blir verdt hvert eneste øre i det ferdige resultatet. <Ikke prøv på egen hånd, er min anbefaling.

Jeg er litt usikker på om dere ser det på bildet men skroget er ikke skadet vertikalt i overgangen skrog dekke. Det er en bit av dekket som mangler. Den er slått av i ett stykke og det stykke har jeg liggenden. Det lå pent inni båten. Jeg regner med å demontere hele toppen på båten. Legge ett par lister (alu, kryssfiner el.) fra bakre brudd sted til fremre bruddsted og støpe inn den manglende delen. videre vurderer jeg og å skjære bort overbygget, bygge nytt overbygg i kryssfiner og så plastlegge det i Walter s stil! Takk walter s. Og da lage det litt mere strømlinjeformet. Spesielt fronten på overbygget som er veldig "70" talls

Kommer kompis:-) har bare ikke hatt tid. Må jo jobbe litt også :-) tok noen bilder i helga med fikk liksom ikke frem det jeg ville. De ble liksom lik de som allerede ligger der. Har forøvrig fått lånt meg en lastebilkapell preseing så nå skal jeg prøve å bygge en "garage" rundt den. Kanskje jeg kan starte litt tidligere til våren da. Skal ta nye bilder. Fik ut siste rest av gjørma i helgen og der lå også en bitte liten død fisk. Jeg skal ikke engang prøve å beskrive lukten da jeg tok den opp!!!

• 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...