Jump to content

For eller imot obligatorisk båtførerprøve?

nilsht

For eller imot obligatorisk båtførerprøve?  

451 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Gammelt nytt Gunga !

Det är bra att det har kommit ett förslag på behörighetskrav, men oj vad man krånglat till det.

SSD kommer att avge ett mer detaljerat yttrande, som Ni kommer att få för kännedom.

Dine referater er gamle. Det ene fra 2006 og det andre er bare en foreløpig greie.

Og når det "detaljerande yttrade" kom, så var de jo enda mer kritiske!

Les litt lenger oppe hva som sies om milliarder og millioner.

Utgifter: 100 mill

----------------------

Merbemanning direktoratet.

Drift datasenter

Investeringskost og langsiktige avskrivninger.

Husleiekostnad.

Lønn til registeransatte. Bare første runde med registreringer krever 62 ansatte i 3 år.

Lønn datateknisk drifts- og utviklingspersonell.

Periodiske systemoppgraderinger

Arbeidgiveravgift, trygdeavgift.

Telefon, strøm, annen kontorkostnad.

Skatter og avgifter.

..... med mye mer.

Skatteetatens IT- og servicesenter er skilt ut som egen organisatorisk enhet, leser jeg i media. De har et drifts- og utviklingsbudsjett på 966 millioner pr. år. Og NAV? Skal jeg hoste opp noen tall for drift av trygdedatasystemet, aetatsystemet osv. Jeg finner nok noen tall her også om jeg googler litt mer.

Tipp hva førerkortregisterert koster pr. år. Hvert førerkostbeslag resulterer i en kostnad for registeret på rett i underkant av 2000 spenn ihht tallene fra Transportøkonomisk Institutt. Og hva koster vedlikehold og drift av førerkortregisteret? Autosys skulle oppgraderes, men kostnadene kom ut av kontroll.

Bare oppgradering av database/registreringssystem skulle kostet 285 mill, men sluker mye mer.

Så først begynner vi på selve driften. Førerkort for bil, førerkort for båt, ikke samme greia, men til forveksling ganske like?

Skjønner du nå at 100 millioner egentlig kan være rasende billig? Slett ingen upris avhengig av hva som legges inn av funksjonalitet i systemet.

Og jo mer funksjonalitet, dess dyrere og dess mer å gjøre for disse 62 ansatte. Politiet skal selvsagt ha kobling mot båtførerbevisregisteret.

Skattemyndighetene skal ha oversikt over registeret. Utveksling av data og kobling mot andre registre.

Et årlig gebyr fra deg og meg løser imidlertid hele problematikken.

Tror ikke du har filla ide om ha drift av offentlige registre koster, Dunga.

Skattefogdene i Norge har nettopp fått nytt register. Det kom på godt over milliarden. Så kommer årlig drift og vedlikehold i tillegg.

Du kan lese her hva bilførerkortregisteret sliter med.

Vi får jammen håpe båtførerkortregisteret ikke vil slite like mye.

http://www.tu.no/it/article141862.ece

Redigert av Lotus (see edit history)

Disse registrene koster masse penger men de er en viktig del av samfunnsutviklingen. Autosys har virket i flere år og det skulle ikke forbause meg om det har betalt seg selv for lenge siden.

Hva koster det for en kontrollmyndighet å innrapportere en periodisk kjøretøykontroll i Autosys?

At det koster å oppgradere er vel ingen i tvil om, men vi hadde vel ikke gjort det hvis det ikke lønte seg på sikt. Sulle ikke forbause meg om både båtregister og båtførerregister kan puttes rett inn i databasen.

Indere er flinke til å bydde opp og vedlikeholde slike registre har jeg hørt.

Herregud.........(unskyld uttrycket!)

på jobben her bruker vi skojje o säga

skal vi krangle til det själva..... eller skal vi anlite en konsult ? :smiley:

dagens system her med registrering av Båtförern,Kystskipper,Båtpraktik,Båtmekaniker,Högfart,Radar,Utsjöskipper,SRC,LRC o Seglarintyg

sköts her av 1/2-1 årsarbetare.......

fungerer så att resp förhörsförättare rapporter in Navn,Personnummer via Internett til en sentraldator.....der registret ligger.

förhöret koster 200 SEK/för den enskilde......exakt hur mye som går til förhörsförrättaren resp til NFB/registret(av desse 200) vet jeg ikke.

den som pröves får en bok, med sigill o underskrift........(plus sitt navn o personnummer inrapporterat til registret)

det nye systemet skall skötas av Vägverket (Registerenheten hos Körkortenheten) er det tenkt,

dom kommer efter vad dom säger behöva 1/2 milj SEK för att registrera alle gamle sertifikat til nye se ovan.

det utfärdas ca 125 000 B-körkort bil her per år.......

det går 1 fritidsbåt/ 7 invånare.......o kansje helften behöver ett båtförersertifkat

säg 125000/14 = ca 9000 båt-sertifikat / år...........((min bedömning, högt räknat, har ikke statistik på dette))

hursomhelst...dette har Vägverket sagt att dette fixer vi med de resurser vi har idag (dvs 0 kroner!!!)

det blir en ökad arb.belastn med 7%..........((nu trur ikke jeg att ett båt-sert kommer att kreve like mye jobb som ett bil-sert.))

..............................................................................

:smiley::smiley:

kansje jeg skulle tipse Svenske Vägverket om o ta hand om det Norske båtförerregistret........

det bor ca hälften så mange i Norge.....

7% ökning säger ni att ni skall kunna öka produktiviten inom dagens kostnadsramar.....

om ni tar på er 3,5% til, så får ni 99milj NOK/år........dvs 119milj SEK/år

den siste miljonen tar jeg per år för affären...................

hjelp meg til denne affären Lotus, så deler vi like........ :smiley::smiley:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

........Indere er flinke til å bydde opp og vedlikeholde slike registre har jeg hørt.

Helt sikkert flinke til å bygge opp, rasende billige er barna deres også som sitter på telefonen og svarer på spørsmål Bare litt vanskelige å skjønne for deg og meg når vi ringer for å få svar på et enkelt spørsmål. Enda vanskeligere for den enda eldre garde som ikke behersker noe særlig engelsk. Tror ingen av oss vil ha det sånn.

Jeg er for en obligatorisk båtførerprøve, men ikke større enn det et mopedførerbeviskurs, med en prøve, slik at en kan bevise at innføringen i båtførerteori og evt. praktisk del. over 14ft 6hk og 16 år.VHFkurs inkludert også obligatorisk. Årsaken til 16 år er at du da er ansvarlig for egne handlinger iht. loven!

For meg som ferdes på mjøsa er fylla og kjøring uten lys i mørke et større problem enn kjøreferdigheter. Men i oslofjorden og andre steder er det kanskje ferdighetene og ikke fart og holdninger som er problemet??

Ser at stemmegivningen for obligatorisk leseprøve er jevnt synkende. 72% vil ha for øyeblikket.

Kanskje flere begynner å skjønne at dette koster det hvite ut av øyet uten at man får særlig mye igjen?

Imidlertid er det en fordel med båtførerregister. Båtene kommer nok snart til å ligge i det samme registeret.

Plutselig har vi et obligatorisk båtregister der politi og skattemyndigheter kan søke og kryssjekke.

At det da er et dyrt register å drifte spiller mindre rolle for finansdepartementet. Kanskje kommer det et politisk pålegg om at registeret skal være selvfinansierende. På sikt kan det kanskje brukes til noe inntektsbringende.

Ser at stemmegivningen for obligatorisk leseprøve er jevnt synkende. 72% vil ha for øyeblikket.

Kunne ikke vært mere "enig" siden den har ligget på rundt 71% den siste tiden... eller døgnene.... men stiller meg noget tvilende til dine matematikkunskaper...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Tviler ikke på at den er rett statistikken på toppen av siden, men er sterkt i tvil om 400 aktiv og delvis aktive her på baatplassen kan påberope seg å være representable for båtfolket. Jeg har vel ca totalt 10 fartøyer jeg tilbringer noe tid sammen med på sjøen året rundt. Av disse er ingen medlemmer av baatplassen, kun meg. Vil nok ta hele undersøkelsen med ei klype salt da jeg har en følelse av at visse grupper ikke har egne meninger men bestemmer seg først når de rette autoriteter har talt. Uansett om vi ganske få totalt her på forumet er for eller i mot, noe tvang blir det ikke på lenge enda.

At det da er et dyrt register å drifte spiller mindre rolle for finansdepartementet.

Kan du henvise til hvor det står at Finasdepartementet skal ha noe med dette å gjøre.... eller dette også en blank løgn fra din side.. sammen med de 100 milloene som du ikke kan dokumentere eller de to millardene som du henivser til står i rapporten..

Jeg har sett din synsing om saken men ikke noen dokumentasjon på dette... heller ikke noe som underbygger din påstand om at direktortat skal utvides på noen måte... med 62 stillinger som du hevder....

Det hadde vært greit om du kunne rediggjøre for nedbryting av de 100 millionene siden du åpnebart liker å fremstå som en person med kunnskaper om dette... skjønt jeg stiller meg noget tvilende til om dette er tilfelle.

Vi alle er klar over (de som har lest rapporten) at det pr. i dag er et excel ark som er lastet inn en database om brukes som register hos Norsk Test... hvordan dette koster 100 millioner å drifte finner jeg noe merkelig, men regner med at Lotus hoster opp noen troverdige tall her som den "saklige" debatanten han er...

Bårfører register skal ikke bruker på samme måte som Autosys eller småbåtregisret... Det skal oppdateres med nye bevis etter selvkost prinsippet, og deretter så kan man myndighetene søke i registret om noen hevder de har beviset men ikke med seg..... Det er ingen omregistreinger eller noe annet her..... Dette vil kun være en database som kan brukes av politoet når de mener det er påkrevd...

Det hadde vært greit om Lotus kunne dokumnetere noen av sine påstander her... og ikke bare lire av sine personlige synpunketter som den eneste sannhet... Det hadde også vært greit om han kunne fremlegge en nedbrytning av kostnadene forbundet med å drifte denne "SQl basen" som fint håndterer 500000++ registreinger.. (dette er basert på det som er kjent og lastet inn fra et excel ark, det som pr.i dag finnes i registret plusse de 410000 som trenger beviset).

Dert er også slått fast i anbefalingene fra arbeidsgruppen at dette ikke skal legges til direktoratet siden de utøver en kontrollmyndighet.... Så dermed skjønner jeg ikke hvor han har de 62 stillingene sine fra... siden dette ekplisitt er skrevet som ikke er anbefalt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Finansdepartementet er de som deler ut penger til de trengende. Når direktoratene ikke har mer penger, går de til finans og ber på sine knær. Da får de mere penger.

jeg sier ikke at direktoratet skal utvides med 62 stillinger. jeg sier at arbeidsgruppen mener det trengs 62 stillinger. Det er knekkende likegyldig for meg hvor de ligger. Indere er flinke sier Ole Petter, så de kan sikkert ligge i India.

Og så må Sydvesten huske på hva Tolvesenet brukte av penger på å drifte Småbåtregisteret og hva Redningsselskapet fikk for å overta et fiks ferdig register.

Finansdepartementet er de som deler ut penger til de trengende. Når direktoratene ikke har mer penger, går de til finans og ber på sine knær. Da får de mere penger.

Hvor står det at Sjøfartsdriektorat trenger mere penger på grunn av dette... Det står eksplisitt i rapporten at dette skal skal legges til private...

(Jada jeg ser at du uttaler deg i generelle ordelag om direktoratene, men i dette tilfellet så gjelder dette Sjøfartsdirektoratet)

Selvfølgelig skal det konkurranseutsettes, men kostnadene er der likefullt.

Les hva Syvert sa en gang om Småbåtregisteret:

Her kaster jeg inn nok en "brannfakkel" som kanskje kan skape litt het debatt her på Båtplassen:

Regjeringens forslag om å konkurranseutsette Småbåtregisteret innebærer at en investering på 100 millioner skattekroner er bortkastet. Det er en meningsløs sløsing med offentlige ressurser å konkurranseutsette Småbåtregisteret til interessenter som kan profitere på betydelige statlige investeringer. Det blir båteierne som i så fall må betale regningen.

Når regjeringen har gjort registreringen frivillig, sier det seg selv at båteierne ikke vil pådra seg unødvendige kostnader for at noen skal tjene penger på registeret. Når KNBF i sin tid gikk sterkt i mot opprettelsen av registeret var det fordi ett av formålene med registeret var at det skulle brukes til skatte- og avgiftsformål. Et frivillig register kan ikke brukes til innkreving av skatter og avgifter, men et register basert på fortjenesteformål er like galt.

Det en forutsetning for å opprettholde et rimelig effektivt småbåtregister at ansvaret for registeret ligger hos en offentlig myndighet. I den reviderte "Lov om fritids- og småbåter" fremgår det at "Småbåtregisteret er felles for hele landet, og skal føres av en registreringsmyndighet som Kongen utpeker". En privat registerfører kan neppe betegnes som en "myndighet". Derfor vil det være meningsløst å overlate registeret til en privat institusjon som Falken eller andre mer eller mindre private aktører som ikke har noe myndighetsansvar i henhold til loven.

Det er også i båtfolkets interesse å opprettholde et effektivt småbåtregister. Småbåtregisteret kan vise til positive resultater når det gjelder antall stjålne båter som er gjenfunnet. Registeret har hatt stor betydning for politiets arbeid med kriminalitet på sjøen og ikke minst for planleggingen av havner og infrastrukturen langs kysten. En av de viktigste fordelene med Småbåtregisteret er den nytteverdien registeret har for politikerne og myndigheter som nå kan planlegge og fatte vedtak basert på eksakt viten og ikke bare på ren synsing.

Det mest kostnadseffektive ville være å beholde registeret slik det nå er organisert hos Småbåtregisteret i Fredrikstad. Alternativt kan registeret overføres til Sjøfartsdirektoratet som har tilsynsmyndigheten for fritidsbåter.

Regjeringens begrunnelse for å konkurranseutsette Småbåtregisteret var blant annet at driften av registeret ikke skulle belaste statsbudsjettet. Det har da heller aldri vært meningen. I den opprinnelige loven var det en forutsetning at registeret skulle være selvfinansierende gjennom gebyrer. Driften av Småbåtregisteret viser at det er grunn til å anta at registeret ville vært selvfinansierende med nåværende gebyr på kr. 300,- pr. registrering. Det er også grunn til å tro at økt effektivitet i den nåværende driften av registeret vil medføre reduserte kostnader og redusert gebyr. Registeret vil således ikke belaste statsbudsjettet og vil bidra til reduserte kostnader for forsikringsselskapene, båteierne og for samfunnet.

Et frivillig båtregister i privat regi vil trolig bli boikottet av båteierne. I Sverige måtte det frivillige båtregisteret nedlegges fordi det ikke fungerte etter hensikten. Det samme vil trolig skje med et frivillig privatisert register i Norge. Dermed vil de betydelige investeringene som er allerede er foretatt over statsbudsjettet, og de positive resultater som er oppnådd, være bortkastet.

Hilsen Jan

jeg sier ikke at direktoratet skal utvides med 62 stillinger. jeg sier at arbeidsgruppen mener det trengs 62 stillinger. D

Nå skal ikke jeg dvele så mye med din hukommelse, men du har da prediket at det trengs 100 byråkrater fler ganger i denne tråden, som senere er korrigert av deg til 62 siden det første var en blank løgn fra din side som ble avslørt...

Hva er en byråkrat for noe da mon tro... Er ikke dette en vanlig term som brukes om offentlig ansatte i diverse departamenter da mon tro...

Hvis du har misforstått eller skal ha det inn med teskje. Arbeidsgruppen sier 62 ansatte er nødvendig. Og legges de ikke til direktoratet, legges de et annet sted. Det er knekkende likegyldig for meg hvor. Er dette klart nok for deg??

Les for øvrig hva Syvert sier om byråkrater, og private aktører i innlegget over. Er du enig med Syvert?

For øvrig sa jeg ikke 100 tidligere, jeg sa 102. Opprinnelig sa jeg imidlertid 62 og 62 er det som gjelder. Har du et problem med det også??

Jeg rettet det, gav deg en personlig beklagelse lenger oppe og trodde vi var ferdige med akkurat det punktet, men det var tydeligvis ikke du....

Beklager Sydvesten. Det var 62 byråkrater ikke 102. Der skrev jeg feil. I de tidligere innleggene mine skrev jeg imidlertid korrekt 62 stillinger.
Hvis du har misforstått eller skal ha det inn med teskje. Arbeidsgruppen sier 62 ansatte er nødvendig. Og legges de ikke til direktoratet, legges de et annet sted. Det er knekkende likegyldig for meg hvor. Er dette klart nok for deg??

Vel om du har lest rapporten så står det at om dette legges til direkotratet så bruker de 15 minutter pr. kandiat og dette summeres opp til 62 årsvverk, men dette er ikke anbefalingen... Den er at dette gis til private aktører og pr. i dag så bruker Norsk Test 5 minutter pr. kandidat... hvilket er en tredjedel av det direkotratet trenger... ergo så vil dette bli 20 årsverk og ikke 62 som du lyger om her i tråden...

Når hele backloggen på 410.000 er unnagjort så vil behovet for årsværk være betydelig mindre enne de 20 som er påkrevd for å få unna backloggen

Direktoratet trenger i snitt 2 personer som kan veilede i tillegg..

Så Lotus hvorfor kan du ikke holde deg til i fakta og ikke drive med å spre løgner her på forumet

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...