Sydvesten Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 (redigert) Hvis folket kan pensumet så godt at de ikke trenger kurset, men bare kan ta eksamen på sparket, så har de jo egentlig ikke lært noe mer, de har bare fått en ny plastbit i lomma. Men hvis folket ikke kan pensum så godt at de ikke kan avlegge eksamen greit uten kursing, så er vel en eller annen for opplæring påkrevd etter mitt syn.... og innser de det ikke selv så er obligatorisk opplæring helt på sin plass etter mitt syn.... Jeg synes det er svært betenkelig at(hvis) 410.000 bårførere ferdes på sjøen uten å kjenne til de mest elementære reglene som gjelder til sjøs...Det er nemelig det båtførebeviset handler om... Det er ikke noe sofistikerte greier, men elementær sjømannskunnskap som en hver som ferdes på sjøen burde kunne på strak arm Redigert 8.September.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 (redigert) En liten ting til, Sydvesten. Det er ikke 410.000 vi snakker om. Er det noen her som tror at alle skal ha et eventuelt obligatorisk båtførerbevis? Dessverre, slik er det ikke. Undersøkelsen til arbeidsgruppen viser at det er 1.130.000 fritidsbåtførere over 15 år som fører fritidsbåt jevnlig i dette landet. Av disse er det laget en sveitserostmodell som gjør at bare 410.000 av disse trenger å ta en obligatorisk leseprøve. Med andre ord: Opp mot 40% av båtparken vil ha førere som ikke behøver å ha obligatorisk båtførerbevis. Gjennomsnittsbåten er faktisk 6 meter lang - 20 fot var vel det korrekte, men det var for 3 år siden. Så var det antallet hester. Det vet jeg ikke, men at det finnes mengder av båter med 25 hester eller mindre er nå ikke engang tema for diskusjon. Syvertsen har uttalt at 60% av båtene har motor på under 50 hester. Så hva blir igjen? De som statistisk har flest drukningsulykker unntas fra kravene. Hvor kjekt er det da? Med respekt å melde: Denne sveitserostmodellen blir bare tull! Redigert 8.September.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Jeg formoder at Lotus synes det er greit et det 410.000 ++ som da ferdes på sjøen uten å kjenne til de mest elementære sjøvesireglene som gjelder siden han mener de trenger kursing for å bestå båtførerprøven og dermed ikke kan det mest elemntære som er påkrevd.... Jeg er klar over at de i følge sjøveisreglene plikter å sette seg inn i reglene, men siden du påstår at de trenger kursing så har de neppe satt seg inn reglene godt nok etter mitt syn... Jeg er også klar over at dette er tall hentet fra rapporten og siden siden du bruker dem så regner jeg med at du har kvalitetssikret dem på behørlig måte og dermed går god for dem.. Noe ennet vil være helt unatrulig etter mitt syn Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 (redigert) Du misforstår, Sydvesten. Det er arbeidsgruppen som mener så. Alle mine utklipp er fra arbeidsgruppens rapport og omhandler hva arbeidsgruppen mener og hva de antar. Jeg mener derimot at det fleste er oppegående og fornuftige mennesker og at denne leseprøven er feil bruk av samfunnets ressurser. Som du selv sier er det ingen heksekunst å lære seg det mest elementære. Kan vi være enig i det i det minste? Navigering etter fyrkarakteristikker og å kunne ta ut kompasskurser er vel og bra, men bare nyttig om man har et slikt bruksmønster i båtbruken sin. PS: Mener du i fullt alvor at jeg skal kvalitetssikre alle tall i arbeidsgruppens rapport før jeg henviser til den? Hmmmm. Du henviser jo også til den...... Redigert 8.September.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vanntrivsel Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Jeg er klar over at de i følge sjøveisreglene plikter å sette seg inn i reglene, men siden du påstår at de trenger kursing så har de neppe satt seg inn reglene godt nok etter mitt syn... Grønt i fyrlykten betyr tut og kjør.. rødt betyr stopp . Godt at noen av signallysene er like for vei og sjøfarende. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 tror du virkelig det finnes 410000 fritidsbåtførere som ikke kan de mest elementære reglene?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Av hva jeg har sett hittil i sesongen så er det litt vanskelig å fastslå hvor mange båtførere som ikke kan regler/kotyme for ferdsel på vannet, men at det er behov for å få en del på skolebenken er det ingen tvil om. Nok en gang, man kan ikke sitte å bekymmre seg for kostnadene, det er helt uvesentlig.....vi har til og med et eget utvalg nedsatt til å vurdere dem. (de har alt begynt å stikke sugerør ned i "kassa") Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 (redigert) Flere regneøvelser med utgangspunkt i arbeidsgruppens tall: 1.130.000 som jevnlig fører båt og er over 15 år. 120.000 som har båtførerprøven. 50.000 som har kompetanse på nivå med båtførerprøven eller bedre. Det blir en 960.000 i rest. Så trekker vi fra de 410.000 som skal måtte ta teoriprøven ihht forslaget fra arbeidsgruppen. Da sitter vi igjen med 550.000 som ikke tar teoriprøven. Bare sånn for å sette det hele i perspektiv....... Jaggu bra at disse 550.000 er oppegående og fornuftige mennesker. Alternativet ville være ille når de jo lovlig er unntatt sertifikatplikten ihht arbeidsgruppens forslag. Selv med obligatorisk båtførerprøve vil det finnes over en halv million båtførere over 15 år som ikke har sertifikat fordi de lovlig ikke behøver det. Hva synes dere egentlig om akkurat det? Datt plutselig hele bunnen ut av obligatorisk båtførerbevis for alle? Redigert 8.September.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vanntrivsel Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Alle vet jo at grønne staker betyr dypt vann og røde grunt vann. Kartene er noe mer uforklarlige . Ja et virvar av + , stjerner, tall og farger. Over til noen annet. Lite interresant å høre om alle milliardene som skal sløses bort. Hvor mye vil det koste meg som har beviset fra før i året? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Hva det koster deg er helt avhengig om det er staten eller du som må betale de årlige driftskostnadene av registeret, Havgapet. På den annen side blir det bagatellmessige beløp når man har så mange personer i registeret å dele kostnadene på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Ikke noe å si på pågangsmotet i vertfall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Du Lotus. Hvorfor ikke bare sette inn en bokstavkode i førerkortet til bil. Inndra hele sulamitten ved overtredelser og spar samfunnet for bøller både på land og på vann i en smell. Hvor mange millioner sparte jeg samfunnet for nå? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
moosewine Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Flere regneøvelser med utgangspunkt i arbeidsgruppens tall: 1.130.000 som jevnlig fører båt og er over 15 år. Er det seriøst at de mener så mange fører båt jevnlig? Synes det tallet høres ekstremt høyt ut! Sitér dette innlegget . Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Hvis jeg, jamfør en annen tråd her inne, kan slippe å se folk kaste tomme øl-flasker på hverandre så ønsker jeg fremdeles at båtførerbeviset blir obligatorisk. Koste hva det koste vil... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Hvorfor ikke gjøre ingenting? Statistikken taler jo sitt tydelige språk om hvor bra det faktisk er på sjøen. I tillegg forteller jo høringsutalelsene fra tilsvarende sak i Sverige som roaldbj har vært så vennlig å legge ut at man ikke ser at obligatorisk sertifikat er veien å gå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Er det seriøst at de mener så mange fører båt jevnlig? Synes det tallet høres ekstremt høyt ut! Japp. Når man definerer jevnlig med mer enn en gang pr. år så blir tallet naturlig nok temmelig høyt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Statistikken taler jo sitt tydelige språk om hvor bra det faktisk er på sjøen. Hææ....sier statistikkken noen om hvor bra det er på sjøen ???? Nei, selvopplevde ærfaringer gjør, ikke statistikk. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Påkjørt grevling tror jeg heller ikke kommer med på statistikken verken på land eller til vanns. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 Nå skal jeg nevne noe vi er enige om alle sammen :-) Båtførerbevis er bra. punktum stopp. (Alle burde ha det) Obligatorisk, nei, hvorfor. fordi her tar staten inn inntekter, båtførere blir ikke mere bevisst på hva de holder på med, ulykkes statistikken går neppe ned, skal denne ha noen verdi må den ha en praktisk opplæring på lik linje med førerkortet med bil. Det er fortsatt mange, forferdelig mange og kanskje spesielt damer men også menn med hatt som ikke klarer og legge til med båtførerbeviset til en bunker men skryter av at de er eksperter da de har beviset. Mange har hytter og kun en liten badebåt, de skal farte noen få meter i landstedsbåt de stakkars uekene de har ferie. Dette blir for dumt. !!!! Knbf synes jeg har gjort en håpløs sak av en fille ting. Skjekk statistikken i sommer og de fleste skjønner at dette blir for dumt. Selv er jeg skipper dog sikkert glemt noe gjennom årene selv om den tekniske status har økt ser jeg ingen grunn til obligatorisk bevis. Jeg hadde min første båt, Vg jolle som 6 åring, deretter økte det på. Interesse , navigering osv det kommer med bruken av middelet. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 (redigert) PS: Mener du i fullt alvor at jeg skal kvalitetssikre alle tall i arbeidsgruppens rapport før jeg henviser til den? Hmmmm. Du henviser jo også til den...... Hvis du skal bruke tallemeterialet på den måten du bruker det, som en støtte for dine egne personlige synspunkter så mener jeg at du selvsagt går god for tallene i rapporten... Noe annet vil være merkelig om en ønsker å bli oppfattet som seriøs.. Du har jo ikke bare i denne tråden men også de fleste andre tråder om båtførebevis brukt tallene 2 milliarder og 100 millioner som den oppleset og vedtatte sannhet... og sogar refert til at dette er tall som står skrevet i rapporten, hvilket det ikke er etter min kjennskap til rapporten... (Jeg harr ikke funnet disse to tallene gjengitt noen steder i rapporten) Ja jeg henviser tilø rapporten og det er der jeg drar dine konklusjoner i tvil... Dette fordi jeg selv ikke kan gå god for de tallene som er listet opp på samme måte som du kan.... dog er jeg enig og kan god for at båtførerprøven kan avlegges som privatist til et betydelig lavere beløp enn det du mener dette koster, som er 5000 kroner.... pr prøve... Dette er tall du selv har satt opp her og da regner jeg med at du står inne for dette, sammen med de to milliardene og 100 millioenene som du på en eller måte har regnet ut... Redigert 9.September.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 Du kan ta det for gitt at arbeidsgruppen har kvalitetssikret tallene i rapporten , Sydvesten. Synd at de ikke samsvarer med ditt syn, men slik er det nå i alle fall. De samsvarer imidlertid med mitt syn og det er jeg selvsagt veldig glad for. Det fine er at nå kan alle lese tallene direkte og legge sammen 2 + 2. Og slik jeg ser det nå er tallet for leseøvelsen ikke 2 milliarder, men heller nærmere 3 milliarder om man tar hensyn til prisstigningen samt legger inn den enkeltes kostnader med å komme seg frem og tilbake til kurslokalet. Og 100 millioner til selve registeret + flere stillinger hos direktoratet? Null sjanse for at de klarer det for under 100 millioner. Og så har vi enden på visa som sier at selv om disse 410.000 båtførerne blir pålagt leseprøven, har vi fortsatt 550.000 som lovlig kan drite i prøven og kjøre så mye de vil uansett. Akkurat det passer vel enda dårligere for deg enn at leseøvelsen koster det hvite ut av øyet for samfunnet og den enkelte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 Vel jeg skal legge meg flat og beklage at jeg trodde et kunnskapen om sjøveisreglene er så gode blant båfolket at de kunne avlegge prøven som privatist.... Men jeg ser jo nå at kursing til 5000 kroner pluss kjøring er påkrevd for disse 410.000 menneskene pluss de som slipper unna... Siden så er tilfelle så er jeg ennå mere sikker i min sak om at opplæring av disse 410.000 og gjerne de som slipper unna er påkrevd... Jeg synes det er meget betenkelig at vi har bortimot en million mennesker som fører båter uten at de kjenner til det mest elemntære sjøveisreglene engang. Men dette forklarer jo det aller meste, og jeg er faktisk skremt over at det står så dårlig til med kunnskapen.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 även jeg tycker att siffren 410 000 låter hög..... her i Sverige har utredaren kommit fram til 200 000 -250 000 kan behöva ta sertifikat. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=678087 30% av alla har redan båtförern 20% har redan kystskipper (dessa behöver ikke avlegge ny prov!) her koster båtförern... 1125 SEK på ett bildningsförbund/kveldskurs (+ litteratur (bok,passare,linjal o transportör) på en båtklubb er det billigare o hos private utbildare noe dyrare det går 1 fritidsbåt på ca 7 inb både i Norge o Sverige. er den norske siffran för hög eller den svenske for lav?? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 Ser at det gjøres en del referanser til det å ferdes på veiene og at det hevdes at jo mere læring/opplæring jo bedre og manglende opplæring er direkte farlig. Enkel logikk som jeg har litt fortåelse for, men det ble noe å tenke på da tekoppen ble inntatt sammen med dagens utgave av Aftenpostens morgennummer! http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2642277.ece Ekstra kurs gjør dem ekstra farlige. Ser forøvrig at "noen" hardnakket påstår at alle de som ikke innehar båtførerprøven ferdes på sjøen uten den minste kunnskap, kompetanse og forståelse for lover og regler. Javel, og dokumentasjonen for det finnes hvor? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 Og jeg mener fortsatt at kunnskapen der ute på havet er god, slik at denne opplæringen ikke på noe vis står i forhold til kostnadene. Og har jeg rett i at kunnskapen hos båtfolket er god, gjør jo bare denne pengesløsingen enda verre. Og statistikken? Den indikerer at jeg har rett. Det er ikke mange ulykker på sjøen sett i forhold til antallet båter og antallet båtførere. Å sammenligne med Sverige er jo greit, men i Norge har altså 120.000 båtførerprøven - ca 10% av alle de som er over 15 år og jevnlig kjører båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.