Jump to content

For eller imot obligatorisk båtførerprøve?

nilsht

For eller imot obligatorisk båtførerprøve?  

451 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Denne tråden er vel så inntørket nå at den kan vannes med sand fra Sahara og det er vel på tide med en oppsummering og et punktum???

I denne diskusjonen er det noen som har problemer med dagens situasjon på sjøen og noen som ikke har et problem. Så har vi de som hevder at et eventuelt problem er for lite til at det svarer seg å løse det, og de som mener vi skal gjøre et forsøk.

Så har vi Fritjof som verbalt underlegen ble pratet til døde gjennom flere år med masingen fra sin kjære frue Olga.

Gravsteinen ble bestilt med følgende tekst. HVIL I FRED

Steinhuggeren som livnærte seg av bokstavene som ble hugget inn i gravsteinen overtalte derfor Olga til å spandere noen flere velvalgte ord på den sorte gravsteinen. Det nye budskapet ble som følger:

HVIL I FRED TIL VI MØTES IGJEN.

Så får vi håpe Fritjof utnyttet tiden så godt han kunne inntil de to møttes igjen for han kunne virkelig trenge en hvil stakkar.

Så får vi også hvile oss så godt vi kan inntil optimismen og politikerforakten igjen får oss til å mase hull i hodene på hverandre.

Det blir neppe lenge til så benytt tiden vel.

:cheers_wine:

Dersom vi ønsker total sikkerhet på sjøen føler jeg at vi bør gjøre følgende.

-Obligatorisk båtførerbevis inkludert praktisk prøve som for bil.

-Hjelm (Kan risikere og kjøre på land)

-påbudt og ha på overlevelsesdrakt samt redningsvest.

-påbudt og ha med redningskapsel.

-obligatorsik vhf kurs.

-Maks hastighet 3 kn i skjærgaarden.

-obligatorisk eu kontroll på det tekniske

Får vi gjennom dette tror jeg vi klarer en sommer uten å risikere liv og lemmer. :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Dersom vi ønsker total sikkerhet på sjøen føler jeg at vi bør gjøre følgende.

-Obligatorisk båtførerbevis inkludert praktisk prøve som for bil.

-Hjelm (Kan risikere og kjøre på land)

-påbudt og ha på overlevelsesdrakt samt redningsvest.

....

Da kan du desverre ikke ha fått med deg innholdet i budskapet fra tilhengerene av båtførerbeviset .

Skattemyndighetene sjekker. Alltid. :smiley:

Det kan jeg i hvert fall skrive under på at de IKKE gjør.....de oppdaterer ikke en gang de opplysningene jeg har lagt til. Jeg har år etter år ført opp de forskjellige båtene jeg har hatt og etter den ferdig utfylte kommer på våren er båten utelatt....HVER GANG !

Når det gjelder bil er saken en helt annen, her har de offentlige registre å "titte i"....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Nå er det vel slik at de som ikke har rent mel i posen gjerne ser det som et problem at skattemyndighetene kan gå dem etter i sømmene, og i denne sammenhengen så skjønner jeg Lotus sin nye vinkling her i denne tråden og ikke minst hans bekymring

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Nå er det vel slik at de som ikke har rent mel i posen gjerne ser det som et problem at skattemyndighetene kan gå dem etter i sømmene, og i denne sammenhengen så skjønner jeg Lotus sin nye vinkling her i denne tråden og ikke minst hans bekymring

Du påstår altså at Lotus driver med skattesnusk? Kan du bevise dette, eller er det bare løse påstander?

Du, av alle, bør være den siste som drar debatten ned i søla ved hjelp av udokumenterte beskyldninger og usaklige argumenter.

Man kaster ikke stein når man sitter i glasshus!

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Du påstår altså at Lotus driver med skattesnusk?

Nå tror jeg du må lese litt bedre av det jeg skrev... Jeg har ikke påstått at Lotus driver med skattesnusk... Det jeg ikke skjønner er hva dette har med båtførebeviset å gjøre...

Det er jo forøvrig rimelig uproblematisk om skattetaten kan ha innsyn i et register og de av oss som har rent mel i posen ser neppe dette noe stort problem, men dette hører på ingen måte noe som hører hjemme i denne debatten om båtførebevis...

Jeg regner selvsagt med at du kan dokumentere at jeg påstår at Lotus driver med skattesusk og at det du fremsetter av bekyldninger mot meg.... Om du tolker mitt innlegg dithen så vil jeg anbefale at lære deg å lese det som står skrevet og ikke det du tror står skrevet...

Det står helt klart at jeg skjønner han bekymring om at skattetaten kan få innsyn, men det er ikke samme som at jeg påstår at han driver med skattesnusk...

Det jeg imidlertid registrer er at Lotus forsøker å spore av debatten når han går i sin egen felle gang på gang.. Denne gangen bringer han skattetaten inn i debatten, for en dag eller to siden var det finansdepartementet... osv...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Mange av oss enklere sjeler ser nå bare ett korstog fra deg og et par andre mot LOTUS. Tror nok du må finne på noe bedre.

Jeg registrerer at over 70% er for et obligatorisk båtførerbevis. Klarere kan det vel ikke bli og da er det vel ikke noen tvil om hvem som er Korsfareren her ???

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Til VannTro

Neida, som du sikkert har sett er jeg ikke i tvil om at 70% av rundt 400 ivrige nettbrukere er for obligatorisk. Hva så?? Har det noe med den virkelige båtverden å gjøre? Er det noe man tror eller vet...eller bare inbiller seg? Alt skal jo på død og liv dokumenteres i disse dager slik at man har noe å radbrekke. I virklighetens verden ble det heldigvis ikke inført tvang. Vi kan argumentere og skjelle hverandre ut i det vide og breie, men faktum er faktiskt at vi i hylekoret/kverulantene/løgnerne...nå også korsfarerne fikk det som vi ville i denne runden. De aller fleste ser ut for å ha fått med seg dette, så nå er det duka for hevnens time med mer drittslenging. Krigen fortsetter men slaget er vunnet.

merkelig at en med 6000+++ innlegg her på bp , ikke har fått med seg regelverket ang god etikk og moral. øser rundt seg med løgnbeskyldninger , dumme sarkastiske kommentarer om andre nesten navngitte medlemmer. og i tillegg insinuerer at kansje ikke lotus har rent mel i posen skattemessig. synes jeg han går laaangt over streken for god takt og tone . (skriver ikke navnet for da skjønner jo ingen hvem jeg mener :crazy: )

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Hva i all verden er problemet med at skattemyndigheter eller andre myndigheter kan sjekke et register over dem som har båtførerbevis? Jeg har førerkort for bil, men det betyr ikke at jeg har bil. Om jeg har båtførerprøven eller fritidsskippersetifikat så sier det ingenting om jeg har båt, og hva slags båt jeg eventuelt har.

Det er også fullt mulig å eie en bil uten å ha førerkort. Det blir sikkert ikke noe problem å eie en båt uten å ha båtførerbevis heller.

Jeg kan heller ikke se problemet med at skattetetaten har tilgang til et register over de som har båtførebevis, lånekort på bilioteket eller medlemskap i speideren for den saks skyld.... Så jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor skatteteaten skulle dras inn i debatten i likhet med firnasdepeartementet for en tid tilbake....

Selv om mange ikke har motforestillinger mot å bli overvåket må vi nok akseptere at andre føler at privatlivet blir krenket med disse sentrale registrene. Problemet her er vel ikke selve registeret men at noen agner kroken for rovfiske og får napp, hver eneste gang. :boxing:

Uten interesse for å finne opprinnelsen til uenigheten så føler jeg stillingen er 0-0 mellom partene og det er kanskje flere som burde ta seg en frivillig tur i skammekroken. :blush:

Synes også dette er en fin tråd... og at folket er ueniig er også hel greit.. I denne tråden har det vært mulig å gå i detalj i det som rapporten anbfaler og kunne dikutere dette.... spesielt har de som har refert til at tall som to milliarder og 100 millioner står krevet i rapporten blitt utfordret litt, og det har ikke alltid falt i god jord.... Det synes jeg er bra.. Det har dukket opp påstander om en snitt pris på 5000 kroner pr. bevis er mere korrekt.... Selv stiller jeg meg tvilende til slike påstander siden rapporten sier 2000 kroner og de antar at 85% vil ta kurset.... De resterende 15% som privatist

Det ha videre vært hevet at departamenetet trenger 62 stillinger, hvilket ikke er tilfelle og anbefalingen om en leser rappoorten...

Det er for ordsns skyld ikke bare en person som har hevdet dette i denne tråden, om en ser på andre trådene om emnet så er det fremtredende kommunepoltikere som også har hevdet at dette er anbefalingen i rapoporten og brukt disse tallene.. De har dermed også gått gode for tallene 2 milliarder og 100 millioner tidligere i tillegg til de 62 dep. stillingene..

Så en kan jo stille spørsmålet om de i det hele tatt har lest rapporten.... Når man stiller spørsmål ved deres sannheter så kommer avsporingene på løpende bånd... med både skattetetaten og det som værre er inn i bildet...omtrent som når guttungen på 6år forsøker å snakke seg bort fra noe...

Når man tillater seg å stille spøsrmål om hvorfor folk mener at innsyn av sketteteanen er et enormt problem så blir man utsatt for teorier om at man påstår at noen driver med skattunndragelser... Man kan jo stille spørmål med lesekunnskapen hos enkelte siden de er i stand til å komme med slike påstander når man stiller spørmål om hvorfor dette er et problem....

Perswonlig så synes jeg denne pollen også viser en klar tendes til hvordan båtfolket ser på nødvendigheten av båtføreropplæring, hvilket som også underbygges i rapporten.... Det at noen drar denne pollen i tvil siden den ikke fallere i deres favør er vel i grunnen ikke annet enn å forvente...

At non tror dette er som en "fotballkanmp" og deler ut resultater skal jeg ikke ha noen mening om, annet enn at jeg tenker mitt..

Det er mulig at enkelte endrer mening 2nd. trikkern, men utviklingen i meningsmålingen viser vel relativt stabile forhold med unntak av alternativet ”ingen mening” som blir prosentvis mindre.

Med mindre du mener en trend som gjelder kun for de siste timene så tror jeg at omtrent like mange fra hver side må ha konvertert i følge trenden i tallene over tid..

At man kommer til å se noen drastisk endring tror jeg er like usannsynlig som at den neste statsministeren i Norge kommer fra venstre.

Dette innlegget ditt er lavmål, Sydvesten? Hvorfor tillegger du meg en masse usanne ytringer? Har ikke jeg sagt gang på det er knekkende likegyldig hvor direktoratet legger de nevnte 62 stillinger? Arbeidsgruppen har anbefalt at de outsources, men det er opp til direktoratet å bestemme. Hvorfor terpe på usannheter?

Opp mot 5000 pr. bevis var det jeg sa. Det er ikke det samme som 5000!

I etterkant av dette har jeg jo faktisk regnet med 2000 hele tiden!! Har du virkelig ikke fått det med deg, eller er du vrang igjen?

At skattetataten og politiet kunne kikke i registeret, var nevnt i en liten setning. Det er jo bare flott, er det ikke? Hvorfor i det hele tatt prøver du å gjøre dette til et stort problem? Eller mer korrekt: Hvorfor prøver du å vinkle det slik at jeg skulle ha et stort problem med dette? Er du enda mere vrang?

Hva er problemet med å nevne finansdepartementet? Det er faktisk et faktum at det er finansdep. som sitter på pengesekken? Har du et problem med dette, eller er du ytterligere vrang?

Spørsmålet jeg sitter igjen med etter denne strenger er ikke hvor mye sluttregningen kommer på eller hvor stor effekten faktisk blir av leseprøven, men hvor vrang det egentlig er mulig å være.

Hva er leseprøven egentlig her... Jeg vet at denne tråden omhandler båtføreprøven men ikke noe om leseprøve annet den som man hadde i 4.klasse, med mindre sporer av debatten så jeg tror ikke vi snakker om samme prøve Lotus... Du referer til en leseprøve som jeg desverre ikke kjenner til annet enn som nevnt over, jeg snakker utelukkende om båtførerprøven og intet annet..

Kan du forklare hve denne leseprøven er for noe...

Tilbake til båtførerprøven..

Nå står det rimelig greit forklart hvordan de 62 stillingene er regnet ut, at du ikke har fått dette med deg er rett og slett fantastisk... Du terper ennå på tallet 62 som ikke stemmer i det hele tatt med det som rapporten legger opp til.... At du mener du vet bedre enn rapporten er greit, men jeg er ikke enig med deg her.

Det står helt klart at dette er om alt legges til dep. noe det ikke anbefales gjort... siden Norsk Test bruker kun en tredjedel av tiden som dep. bruker så trengs det 20 stillinger det første året som deretter vil bli redusert til 1/10 etter 3. år vidre utvoer... Altså 3 stillingen mesn dep, vil ha en stilling frfa 3. året og utover..

At du ikke har fått dette med synes jeg er helt fantastisk... Alt er beskrevet fra side 109 og utover i rapporten, men for å skjønne det så betinger at man bør ha matematikkunnskaper på ungdomsskole nivå, og muligens ha bestått leseprøven i 4. klasse.. Er litt usikker på om det er denne lesepørven du referer til i dine innlegg her i tråden....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Leseprøven er altså båtførerteoriprøven.

Det står helt klart hvordan de 62 stillingene er regnet ut. 15 minutter pr. registrering er vi enige om.

Du har kanskje ikke fått med deg at på Norsk Test sine sider står det at avtalen med sjøfartsdirektoratet opphører i det øyeblikket en eventuell leseprøve blir obligatorisk. Kanskje de outsourcer til noen som bruker 5 minutter, men tar 3 ganger bedre betalt? privat næringsvirksomhet leker ikke butikk og de skal gjerne ha igjen mer enn akkurat den 500.000 kroners lønnskostnaden. For alt du vet kan registreringen av leseprøvekandidatene bli dobbelt så dyrt. For alt jeg vet også :smiley:

Oooops.... nå brukte jeg ordet leseprøven igjen, men nå vet du hva jeg mener :smiley:

Kanskje du kan ta regneprøven med direktoratets egne tall? 410.000 båtførere * 85% som trenger kurs * (2000 pr. kurs + leseprøvetid + reisetid + reisekostnad )

Og husk: Jeg vet ikke bedre enn rapporten, jeg bare refererer til rapporten.

Kanskje du kan ta regneprøven med direktoratets egne tall? 410.000 båtførere * 85% som trenger kurs * (2000 pr. kurs + leseprøvetid + reisetid + reisekostnad )

Om en regner på dette så en enn opp med 696 millioner som er noe mindre enn de bortimot 3 milliardene som du mener dette burde koste.. Det er svært få som kan regne med lesetid på sine hobbyer... Det vil alltdi være helt frivilllg å tabætpførerprøven uasnett hva myndighetene finner på.. Slik at det er ikke nroamlt at en skal ta seg beattl for den tiden man tilbrinegr med båtrelaterte spørsmål..

Så om en tar regnerrpøven som du selv sier så ender man opp med 695 millioner som er i tråd med det som rapporten sier... Du sier i denne tråpden at dette vil koste bortimot 3 milliarder som det ikke fiennnes dekning for i rapporten i det hele tatt...

Nå står det ikke noe om davtalen med Norsk Test blir sagt opp fra den dagen eller noen uker etter at dette evenytuelt blir en realitet, men det er nok svært sannsnylig at dette blir lagt ut påanbud til de som kan drive dette på en rimelig og effekttiv måte... Slik at hvordan du kan finne dekning for at dette blir 3 ganger så dyrt som når detpartemente gjør det finnner ikke jeg noen steder i rapporten..

Da har jeg tilbakeviset alle dine tall, 2 milliarder, først 100 så 62 stillinger , 100 millioner pr. år i driftsutgifter... Hele tiden så har du forsøkt å vende kappen etter vinden og justert dine anslag... Når skal du erkjenne at du ikke har peiling på det du skriver om det som står i rapporten...

Ja jeg er enig helt med deg i at du definitvt ikke er bedre enn rapporten, men snarere langt dårligere...

Alle de tall jeg har oppgitt i denne tråden som omhandler rapporten finnes selvsagt i rapporten og kan etterprøves.... Det som jeg imidletid er uening med i rapporten er at så mye som 85% må/nør ta krus for å klare testen... Jeg tror dette tallet er betydelig lavere siden jeg jeg tror at Ola og Kari nok er betydelig flinkere enn dette.. Nå står det riktignok ikke at de må, men at arbeidsgrupppen håer at så mange som 85% tar kurs før testen..

Jeg ser at jeg og Lotus er på kollisjonskurs med tanke på hvor mange som kan ta testen uten kurs, men det er ikke annet enn å forvente... Jeg mener at tallet er betydelig lavere enn 85% av 410k og siden Lotus ikke har skrevet noe annet men tviholder på sine milliarder så formoder jeg at han fortsatt mener at det står så dårlig til med Ola og Kari at hele bunten må kurs for å bestå testen... Mener han det ikke så faller jo hele argumentasjoenen hans med tanke på kostnader rett og slett ut i sanden, noe jeg ikke tror det vil gjøre... men hvilken vei vinden blåser vet bare kappen...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Siden du mener at 410.000 personer må ha kurs til 5000 kroner for å bestå båtførerprøven så tror jeg de fleste har fått med seg hva du mener om kunnskapen til det norske folk til sjøs..
De fleste ja, men ikke du. Hvis man kun benytter båten fra hytta og inn til landhandelen, og har gjort det i en halv evighet, så trenger man ikke båtførerbevis, man trenger bare den kunnskapen som er nok til at man gjør det man skal gjøre på en trygg og forsvarlig måte. Blir man allikevel tvunget til å ta båtførerprøven, må man gjerne ta kurset for å lære alt om kompasskurser, navigering, fyrkarakteristikker og alt det andre.

Det er ikke min skyld at du ikke klarer å se nyansene.

Jeg har sagt at de fleste er oppegående nok og kan det de trenger til sitt båtbruk. Med det lar jeg temaet ligge, hvis du da ikke kan komme på nye argumenter i stedet for å være vrang. Ja for du er skikkelig vrang. T.o.m. på ting jeg for lengst har beklaget til deg personlig så klarer du likevel å vri og vrenge om igjen og opp i mente. Nå får det være nok!

Det er min oppfatning at de fleste på sjøen kan det de trenger til sitt behov. Punktum. Du står fritt til å være uenig, men det er liten vits i å diskutere mer.

Jeg ser at de er vrangere enn på lenge. Som jeg sa tidligere. Det er ikke min skyld at du ikke klarer å se nyansene.

Det står glimrende til med kunnskapene il båtførerne, mener nå jeg. Derfor er jeg imot obligatorisk leseprøve. Tror du at du kan få det med deg nå, eller skal jeg gjenta det i morgen også? Båtførere flest har den kunnskapen de trenger for sitt behov.

Skal man derimot legge lista på full båtførerprøve, må 85% på kurs i følge Arbeidsgruppen. Kanskje man skulle legge lista på kystskipper. Tull selvfølgelig, men det blir på samme måte. Da må en mengde mennesker lære noe de aldri vil ha bruk for i den settinge den bruker båten.

Og de 85 prosentene? Du kan mene at prosenten er feil, men arbeidsgruppen mener nå dette.

De 15 minuttene? Du kan godt mene det også er feil, men arbeidsgruppen mener nå dette.

De 5 minuttene hos Norsk test? Du kan mene at det vil bli malen, men arbeidsgruppen sier uansett 15 minutter.

Du kan påstå at jeg synes båtførere flest kan alt for lite, men det blir ikke sant av den grunn.

For sikkerhets skyld kan jeg som sagt godt gjenta dette hver gang du er vrang.

Så er det dette med 410.000 som skal på kurs samtidig med at Arbeidsgruppen anslår at det finnes 1.130.000 mennesker som fører båt jevnlig, mens bare 120.000 har båtførerprøven. Skal vi sende de resterende på kurs i samme slengen? Nei, det blir for dyrt :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...