Jump to content

Drukningsstatisikken 1. halvår

oslofjord

Recommended Posts

Personlig må jeg innrømme at disse tallene ikke forteller meg allverden og føles ikke som noe tydelig grunnlag for sterke meninger for eller imot noe som helst, vel rent bortsett fra at drukningsulykker er beklagelige og bør i størst mulig grad unngås!

Er selvfølgelig mere enn villig/interessert i å høre hvordan andre tolker denne statistikken og hva/hvordan den kan brukes til noe fornuftig.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Dette er dypt tragiske tall, som alle må gjøre det de kan for å endre på.

Men dessverre finnes det ikke noe belegg for å hevde at innføring av obligatorisk båtførerprøve vil forndre på disse tallene.

Det skjer dessverre alt for mange ulykker i veitrafikken også - selv om det er obligatorisk å ha sertifikat for å kjøre bil.

Spørsmålet er hvor mange av ulykkene både på land og sjø skylles alkohol, for stor fart og trøtte og uopplagte førere..

Det synes klart at gamle gubber ikke lenger har like god balanse som før. Det bør vi ta oss ad notam.

Vi bør bruke vest mer. En oppblåsbar en er ikke i veien. Man merker knapt at den er der.

Ta dette med å ikke reise seg så ofte i liten båt på alvor - og virkelig praktisere "bare en om gangen" selv om det er litt pyseaktig.

Kjøpe en vanntett mobil.

Drikk mer lettøl.

Mye av ulykkene skjer også når man bare skal slå lens over rekka. Så faller de over og båten kjører ifra de. Mange som har blitt funnet med smekken åpen.. :nodnod:

Derfor har jeg som regel at visst jeg skal slå lens kobler jeg altid fra på koblinga på motoren.

Vest bruker jeg så og si altid. Noen unntak når jeg skal flytte på båten 100 meter. Men når jeg ikke har den på evt, er det altid folk tilstede så ser om om noe skulle gå galt.

Det burde bli obligatorisk med vest i båt..

Mye av ulykkene skjer også når man bare skal slå lens over rekka. Så faller de over og båten kjører ifra de. Mange som har blitt funnet med smekken åpen.. :nodnod:

Det er en påstand vi hører ofte (og den er brukt i minst én holdningskampanje), men hva sier egentlig statistikken om dette?

Dette vil typisk være menn som faller i vannet fra brygge eller fall overbord, og dette er ikke ulykker som stikker seg så veldig fram i statistikken for første halvår.

Vest bruker jeg så og si altid. Noen unntak når jeg skal flytte på båten 100 meter.

Når du går overbord og båten ikke spiller på dine bølgelengder og bestemmer seg for å fortsette utover hundre meter. Hva gjør du da når du ligger i sjøen og ser at avstanden øker...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Det er 12 som har druknet i forbindelse med fritidsbåt hittil i år.

Hvorav 9 av 12 drukner fordi båten kantrer.

De 3 andre falt overbord.

Alle er menn.

4 av disse er de tyske fisketuristene. Alle hadde redningsvest, men jolla var ikke stor og den kantret.

5 andre druknet også fordi båten kantret. 3 falt overbord.

Båter som kantrer er gjerne små.

Med eller uten flyteplagg? Promille eller ikke?

Som fjoråret og de fleste andre år, er problemet også i år små båter som kantrer.

Så hvordan hindre disse drukningene?

Det er jo ikke så enkelt som bare å si at man skal bruke vest. Er man langt fra land, går det jo galt selv med vest.

Når du går overbord og båten ikke spiller på dine bølgelengder og bestemmer seg for å fortsette utover hundre meter. Hva gjør du da når du ligger i sjøen og ser at avstanden øker...

Vel jawik da er det heller lite jeg kan gjøre. Men jeg hadde heller ikke kunne gjordt det bedre om jeg hadde hatt vest i den situasjonen! :wink:

Kan ikke helt se hvordan disse ulykkene kunne unngås.

Hvis man absolutt skal bruke jolla og fiske litt, hjelper ikke all verdens opplæring.

Det eneste som hjelper er mindre sjø og større jolle.

Det man må være klar over er at benytter man en kategori D båt - skjermet farvann type godkjennelse - så er det alltid en viss risiko.

Man kan velge å ta den risikoen eller man kan la være. Kluet må være at man skjønner at det foreligger en risiko.

Det gledelige opp i dette er jo at kutter man ut de som bruker joller i farvann og vær de ikke er laget for, så er resten av drukningsstatistikken svært, svært lav - selv for oss menn.

Løsningen må være å fortelle alle at en liten jolle er et risikoforetagende hvis været skulle bli ørlite grann dårligere enn strålende sol og flatt hav. Så kan man eventuelt velge å drite i dette og heller ta en kalkulert risiko.

Redigert av Lotus (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...