Jump to content

Må jeg bruke impregnert material

Wasco

Recommended Posts

Holder på å snekkre opp ny pentry og diverse andre ting i båten min.

Skal også snekkre opp noen benker utendørs.

Fikk besøk av en kar her om dagen som mente at jeg MÅTTE bruke impregnert tre - alt annet var galskap :smash:

Men jeg har jo tenkt å male dette med dertil egnet maling (oljebasert)

Er det da nødvendig å impregnere treverket først?

Da må vel hele båten være galskap da? Tipper at det ikke befinner seg en eneste bit impregnert trevirke i båten fra før, til tross for alderen! Og det samme gjelder de aller fleste trebåter som du finner i vårt landstrakte land!

Trykkimpregnert tre er giftig,og ikke noe særlig til bruk på steder der det skal tilberedes mat. Jeg tror heller ikke dette er vanlig å bruke i båt til andre formål, slik som benker m.m.

Bruk materialene du har kjøpt du, så vil nok tiden vise at du ikke er så gal som kompisen vil ha det til :wink: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Materialer som egner seg for trykkimpregnering egner seg ikke i båt! Helt seriøst, for at man skal få impregneringen inn i treet må det veden være fos, dvs hurtigvoksende tømmer med store celler og dermed lav styrke. Sterk, seintvoksende furu lar seg ikke trykkimpregnere! For trelastbransjen er trykkimpregnering en grei måte å bli kvitt tømmer som er for dårlig til å selges som vanlig virke.

Uansett så er materialmengden som går med i en båt er veldig beskjeden i forhold til alle arbeidstimene som går med. Kjøp det beste du har råd til. Personlig ville jeg brukt eik for størst mulig styrke og gode råteegenskaper, også på rammeverket selv om det blir skjult etterpå, siden du kan gå ned på dimensjonene.

Bundin er bátleysur maður

Det værste man kan gjøre med trevirke er å oljemale på alle sider.

Om det er en myte eller ikke skal være usagt, men en ting er sikkert, dette er ett særnorskt fenomen. I de aller fleste land i verden beskytter man trevirket i båten på alle sider for at vannet ikke skal trenge inn.

Utenlandske trebåtbyggere jeg har snakket med rister på hodet av denne norske "sannheten". Og når det gjelder gamle båter er det mange land som har flere vel bevarte trebåter enn det Norge har.

Det er ikke rart du sliter med logikken. Mal og bygg med de matrealene du har. Det er ikke et stakittgjerde som hadde stått hvis det var galt å male på hver side.

Å grunnen til at alle gjærder og gelender på alle hus og hytter får så kort levetid er ofte at fukt alltid finner en vei inn i treeet, uansett hvor godt du har malt på alle sider..

Derfor er min påstand at det er dumt å velge vanlig hvitt treverk til slikt.

Trådstarter har planer om å bygge pentry og benker. ikke bygge skrog.

Så lenge man ikke anser det nødvendig å bruke trykkimpregnert når man bygger selve skroget, kan jeg ikke se at behovet er større når det gjelder pentry og benker. Litt avhengig av om det skulle males eller lakkeres, ville jeg brukt exteriør kryssfiner og f.eks gran, eller eventuelt Mahogny/mahognyfiner hvis det skal lakkeres. Men hver sin smak. Jeg ville i hvert fall ikke hatt noe grønt treverk i min båt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...