Wasco Startet 29.August.2008 Link til dette innlegget Startet 29.August.2008 Holder på å snekkre opp ny pentry og diverse andre ting i båten min. Skal også snekkre opp noen benker utendørs. Fikk besøk av en kar her om dagen som mente at jeg MÅTTE bruke impregnert tre - alt annet var galskap Men jeg har jo tenkt å male dette med dertil egnet maling (oljebasert) Er det da nødvendig å impregnere treverket først? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
TB2855 Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Da mente han vel tre som allerede var trykkimpregnert da vel? Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
index Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Da må vel hele båten være galskap da? Tipper at det ikke befinner seg en eneste bit impregnert trevirke i båten fra før, til tross for alderen! Og det samme gjelder de aller fleste trebåter som du finner i vårt landstrakte land! Trykkimpregnert tre er giftig,og ikke noe særlig til bruk på steder der det skal tilberedes mat. Jeg tror heller ikke dette er vanlig å bruke i båt til andre formål, slik som benker m.m. Bruk materialene du har kjøpt du, så vil nok tiden vise at du ikke er så gal som kompisen vil ha det til . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wasco Svart 29.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Godt å få litt trøst Jeg mente jo det samme, men siden jeg er amatør og nybegynner, holder jeg kjeft når "forstå-seg-på" folk uttaler seg. Men heldigvis har jeg BP Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
motor Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Det værste man kan gjøre med trevirke er å oljemale på alle sider. Fukt vil trenge inn og det råtner , derfor ville jeg nok valgt impregnert materiale der dette er mulig og der det males på alle sider. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Materialer som egner seg for trykkimpregnering egner seg ikke i båt! Helt seriøst, for at man skal få impregneringen inn i treet må det veden være fos, dvs hurtigvoksende tømmer med store celler og dermed lav styrke. Sterk, seintvoksende furu lar seg ikke trykkimpregnere! For trelastbransjen er trykkimpregnering en grei måte å bli kvitt tømmer som er for dårlig til å selges som vanlig virke. Uansett så er materialmengden som går med i en båt er veldig beskjeden i forhold til alle arbeidstimene som går med. Kjøp det beste du har råd til. Personlig ville jeg brukt eik for størst mulig styrke og gode råteegenskaper, også på rammeverket selv om det blir skjult etterpå, siden du kan gå ned på dimensjonene. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Honduras Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Det værste man kan gjøre med trevirke er å oljemale på alle sider. Om det er en myte eller ikke skal være usagt, men en ting er sikkert, dette er ett særnorskt fenomen. I de aller fleste land i verden beskytter man trevirket i båten på alle sider for at vannet ikke skal trenge inn. Utenlandske trebåtbyggere jeg har snakket med rister på hodet av denne norske "sannheten". Og når det gjelder gamle båter er det mange land som har flere vel bevarte trebåter enn det Norge har. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Wasco Svart 29.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Her har jeg problem med logikken.... Jeg maler jo trevirket på alle sider for at fukt IKKE skal trekke inn Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
fiskekroken Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Det er ikke rart du sliter med logikken. Mal og bygg med de matrealene du har. Det er ikke et stakittgjerde som hadde stått hvis det var galt å male på hver side. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 29.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 God det går ann å ta med litt av logikken fra landjorda også når en skal på sjøen Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
TMe Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Tettvokst furu er det du skal bruke i båt. Fortrinnsvis kjerneved. Du får dog neppe dette hos Byggmakker. Du må nok til et sagbruk eller en båtbygger. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 (redigert) - Redigert 29.August.2008 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Det er ikke rart du sliter med logikken. Mal og bygg med de matrealene du har. Det er ikke et stakittgjerde som hadde stått hvis det var galt å male på hver side. Å grunnen til at alle gjærder og gelender på alle hus og hytter får så kort levetid er ofte at fukt alltid finner en vei inn i treeet, uansett hvor godt du har malt på alle sider.. Derfor er min påstand at det er dumt å velge vanlig hvitt treverk til slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 Og hvor mange trebåter har du vært borte i som er bygd med trykkimpregnerte materialer ? Håper du har en faglig begrunnelse for at man skal benytte materialer ingen andre benytter... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
tuffff Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 Wiksten bygde mange båter i grønnimpregnert furu. Både sjekter og sjarker. Den første allerede i 1967. Den lever så vidt jeg vet i beste velgående enda. En kamerat har en av disse og denne er som ny i skroget. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 [Og hvor mange trebåter har du vært borte i som er bygd med trykkimpregnerte materialer ?Håper du har en faglig begrunnelse for at man skal benytte materialer ingen andre benytter /quote] Trådstarter har planer om å bygge pentry og benker. ikke bygge skrog. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 Trådstarter har planer om å bygge pentry og benker. ikke bygge skrog. Så lenge man ikke anser det nødvendig å bruke trykkimpregnert når man bygger selve skroget, kan jeg ikke se at behovet er større når det gjelder pentry og benker. Litt avhengig av om det skulle males eller lakkeres, ville jeg brukt exteriør kryssfiner og f.eks gran, eller eventuelt Mahogny/mahognyfiner hvis det skal lakkeres. Men hver sin smak. Jeg ville i hvert fall ikke hatt noe grønt treverk i min båt. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
tuffff Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 De grønne treskrogene til Wiksten er faktisk ganske flotte. Fargen står seg fint med det litt gyldene innslaget som lakk og olje gir. Og så råtner de ikke. Det er jo ubetinget en fordel for en båt. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 1.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 Vell...arbeidet er godt i gang - og jeg bruker ikke impregnert trevirke. Planen er å male det - ikke lakke. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.