Jump to content

Tråden for oss frihetselskende sjømenn !

oslofjord

Recommended Posts

bilde4%20solnedgang..JPG

Den gamle myten om den frie sjømann med en pige i hver havn er vel overromantisert og ute på dato, men fortsatt er det noen av oss som føler en viss frihetsfølelse når vi kaster loss, skyver fram gass spaken så cappen forsvinner eller slår av motoren på en speilblank fjord å hopper i havet, ja eller kaster ut snøret etter fisk, skrur på ghettoblasteren eller drikker (alkoholfri?) hvitvin med vår kjære. (Om det så bare er noen steinkast fra hjemmehavna.)

Kort sagt koser oss og gjør hva vi vill langt unna hverdagens trivilateter og plikter. Just do it ! som Nike sier...

Å kalle det for anarkistfraksjonen høres vel litt negativt ut....så la oss heller kalle dette for tråden for de som dra på båttur for å hygge seg.

(Dette er ikke for de som er så opptatt av hva andre båtfolk driver med at de selv ikke evner å kose seg til sjøss. Denne gruppen har mange andre tråder som passer bedre som feks. tråden mot disco på svenskeskysten, trådene mot hekkbølger, trådene for obigatorisk bevis osv.)

Med andre ord er dette ikke tråden for de som på ungdomskolen sto å så på andre ha det gøy på festene...dette er tråden for de som danset på bordene og tok nakenbad i solnedgang på de samme festene..

Dette er tråden den for de positive.....kjør debatt:

(Jeg får ikke fulgt med på tråden hele tiden...for nå starter jeg hytte/båthelgen.)

Edited by salt (see edit history)

Jeg var ikke av de som danset på bordene, og har heller ingen minner om at det var så mye nakenbading....

Men jeg er en ihuga båtbohem...og det er jeg stolt av.

Liker å ha det på orden rundt meg - men får svettekav når alt som skal gjøres må planlegges til minste detalje :sweat:

Ta ting på sparket - vær åpen for ville innfall - la livet styre deg, og ikke omvendt (den siste der var skikkelig dyp :yesnod: )

Edited by wabra (see edit history)

Kan bli en koselig tråd :cheers: Uten problemstillinger !! Finnes ingen plass på denne jord jeg heller kunne tenke meg å være enn på min høyt elskede båt ! Synes veldig synd på de som må selge båten sin grunnet høy rente for tiden !

Edited by Worry II (see edit history)

og problemstillingen er som følger...?

Kort sagt koser oss og gjør hva vi vill

Det er det som er problemet. Når alle gjør som de vil uten å ta hensyn og ikke har filla peiling på hverken båt, sjø, vær eller regler.

De fleste på sjøen idag er så langt fra betegnelsen sjøfolk som det går an å komme. En fornærmelse å anta noe slikt.

Frihet for hvem? For de som vil ha full fart hvorsomhelst, eller for de som liker stillle og rolige snekketurer, nyttefartøyer som har arbeidsplasser ombord, de med jollebarn og ingen ferieformaninger, gretne hytteiere som blir skviset at frekke bøyetyver, de som ikke godtar at det allerede eksistere et regelverk, etc.

Ikke skjønner de hvorfor og hvordan bruke kart, de har ingen respekt eller forståelse for sjø eller vær, de tror at alminnelig sjømannskikk er å være god på knuter og flagghal, de bruker kartplotteren som radar, etc. etc.

Når det gjelder de evindelige trådene om båtførerlappen:

For første koster det kun et gebyr og de som ikke klarer de enkle spørsmålene, kan ligge i båsen sin hvis de på dø og liv må ha en båt. For det er jo ikke obligatorisk. For det andre så er det en kjennsgjerning at jo tettere vi ligger, jo vanskeligere blir det å snu seg. I praksis er det ikke plass til alle på sjøen lenger uten et felles ordensreglemang som en både aksepterer og forstår. Og det er i alle tilfeller en fordel å kunne spillereglene før man plutsellig står på banen.

Og når det gjelder regler og lovverk, så er faktisk en hovedregel som gjør det hele svært så enkelt:

"Alminnelig sjømannskikk".

Sier som Egon Olsen: "Ammatører. Forbannade hengerumper". :smash:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

klart det er frihet.

Ha en fortryllende helg, salt

Med tett og varm båt må jeg si høydepunktene ombord er en vintermorgen tidlig i grålysningen da jeg trår rundt i sokkelestene med en kaffekopp. Like før jeg drar ut for å prøve fiskelykken. Det har ikke vært flere ganger jeg kan telle på ene hånden, men de sitter i og jeg lever lenge på dem.

herlig velstand :cheers_wine:

Frihet når man er klar av land, laber bris på slør, autopiloten styrer og man kan sitte på fordekket med kaffe eller cola å lese eller høre musikk.

Ole

Ole
S/Y Algol

De beste opplevelsene her på vestlandet er å ta snekka og stikke rett til havs - en time - halv annen rett vest, så langt at land bare er ei litta stripe i horisonten.

Så stanser jeg motoren og lar båten drive sakte, sakte mot land..... :sailing::sailing:

Særlig på slike dager som vi har hatt noen av i sommer - da det er vindstille og sola steiker...

Det er slik luksus en kan unne seg her på vestlandet hvor havet er uendelig og båttrafikken er minimal.... :yesnod::yesnod:

Synes veldig synd på de som må selge båten sin grunnet høy rente for tiden !
Jeg hører hva du sier....

Men til syvende og sist koker det vel i de fleste tilfeller ned til prioriteringer...

Jeg er sikker på at de aller færreste her vil være uten båt uansett hvordan det går med renten.

Mulig den er mindre og at bilen blir eldre osv men båt skal vi ha :smash:

Og ut og kose oss skal vi :cheers:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Tingen er å dra fra båthavna med kameraten i båt i følge, spørre om det er noen planer for turen. Ingen har tenkt på noe spesielt, så da blir det bading fra båten på norges fineste badestrand, eller en "oppdagelsestur" i skjærgården, eller kun en liten fisketur...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Fin tråd. :fishing: Ytterst sjelden at vi planlegger noe som helst når vi er i båten. Stort sett tar vi ting på sparket. Om vi ligger en, to, eller tre dager i ro på samme flekken gjør absolutt ingen verdens ting. Har vi lyst til å kjøre en tur gjør vi det. Sålenge vi er ombord er det meste ok. :sailing:

lykken er når alle ombord føler seg komfortable å trygge, med ønske om tur og pent vær også neste helg.

nytelsen er for eks : å våkne tidlig en skyfri vindstille, varm morgen, føle varmen, harmonien i naturen, roen, da til å med måkene venter med å skrike etter mat, ta padlebåten for en stemningsfull tur rundt øya eller inn mellom skjær og holmer, ha nesten dårlig samvittighet for å bryte det perfekte vannspeilet hver gang åren treffer. la alle hverdags trivalter og problemer forsvinne i positive tanker

da er nok jeg veldig nære mitt nirvana.

Ahh endelig kom en posetiv tråd..

Vi drev med både naken bading og danset på bordene når jeg var yngere. Blitt litt mindre av dette etter jeg passerte 40, men ikke mye..... Har fremdeles fester, men nå med bedre venner, og vi (kona og jeg ) Bader nakne så ofte det passer. Gjerme fra båten eller på hytta når vi er alene...

Med en gang vi har kastet tampen og lagt i veg, får jeg frihetsfølelse. Kan jo fortelle at jeg har sittet inne i båten i tilsammen ca 1 timer på 3 år.... Resten er på "terrassen" ( nå snakker vi om når vi er på veg altså) Tar meg gjerne en pils i sakte fart. med beina på bordet og lytter til sjøbrusen som lages i 9 knop. ( Det er stille der oppe) ..

En annen ting som jeg liker godt er når barna leker godt på land eller rundt om på båten, mens vi voksne er med på leken eller kan sitte i ro med en fersk kopp kaffe på dekk eller på akterdekket. Kommer sikkert på mer etterhvert.

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

For meg er frihet på sjøen blant annet å kunne gi blaffen i dem som ikke følger normene. Jeg irritere meg ikke over at noen

- "ikke har filla peiling på hverken båt, sjø, vær eller regler."

- "De fleste på sjøen idag er så langt fra betegnelsen sjøfolk som det går an å komme"

- "gretne hytteiere som blir skviset at frekke bøyetyver, de som ikke godtar at det allerede eksistere et regelverk, etc."

- "Ikke skjønner de hvorfor og hvordan bruke kart, de har ingen respekt eller forståelse for sjø eller vær, de tror at alminnelig sjømannskikk er å være god på knuter og flagghal, de bruker kartplotteren som radar, etc. etc.

- "de som ikke klarer de enkle spørsmålene"

Og fremfor alt irriterer jeg meg ikke over forbanna surpomper som skal klage på alt og alle.

Det er fremdeles frihet på sjøen for dem som ikke lar seg irritere og lar andre ødelegge dagen. Det er stort sett ens egen reaksjon som ødelegger for en selv.

Frem for styrepilsen og til h****te med obligatoriske prøver og registreringer. :cheers:

Edited by NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Kul, den Kardemommeloven. Men det blir jo veldig mange ting man må og ikke må (som dessverre er det samme som påbud og forbud) av det derre med å "ikke plage andre". Kunne vi ikke som frihetselskende individer prøve å få korta den ned til:

Man skal være grei og snill nok

etter helt sin egen målestokk

- og forøvrig kan man gjøre som man vil.

Hilsen Hekksjø :crazy:

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

"Sjømann er betegnelsen på en som har sitt yrke på sjøen. Når en til vanlig snakker om sjømenn eller sjøfolk vil det som regel menes de kvinner og menn som arbeider i handelsflåten men uttrykket dekker også fiskere og de som er innrullert i marinen."

Hentet fra Wikipedia..

Misforstå meg rett- folk som er noen timer på sjøen en gang i blandt er jo også sjøfolk i disse timene. Tittelen for denne tråden burde forandres til "Tråden for oss frihetselskende båtfolk"..

Capella.

Var en tur i Holmsbu i helgen og når vi skulle dra derfrar på søndag kom det en pensjonist i en 40 fots ombygd fiskebåt. Han la til på en av beste plassene i det resten av helge-folket dro hjem ! Da tenkte jeg.... pokker hvor digg det skal bli når jeg blir pensjonist ! Ha havnen nesten for seg selv hele uka på høsten og bare dra dit man føler for, når som helst ! Måtte formen og kroppen holde fram til da :sailing:

De beste opplevelsene her på vestlandet er å ta snekka og stikke rett til havs - en time - halv annen rett vest, så langt at land bare er ei litta stripe i horisonten.

Så stanser jeg motoren og lar båten drive sakte, sakte mot land..... :sailing::sailing:

Særlig på slike dager som vi har hatt noen av i sommer - da det er vindstille og sola steiker...

Det er slik luksus en kan unne seg her på vestlandet hvor havet er uendelig og båttrafikken er minimal.... :yesnod::yesnod:

Dette er vel det beste av mange gode inspill.

For noen år siden gjorde jeg det samme i indre oslo-fjord i det vide "bassenget" utenfor Holmen i Asker.

Det var midt på dagen hverdag) en varm vårdag med havblikk lite trafikk som jeg slo av motoren og slang meg på solsenget.......til jeg skvatt opp da jeg våknet opp....heldigvis fortsatt ikke i skipsleden og fortsatt ikke på land. Bør vel sette på anker-alarm på GPSen neste gang i tilfelle jeg sovner igjen....

Det er nok romsligere på vestlandet ja.

"Sjømann er betegnelsen på en som har sitt yrke på sjøen. Når en til vanlig snakker om sjømenn eller sjøfolk vil det som regel menes de kvinner og menn som arbeider i handelsflåten men uttrykket dekker også fiskere og de som er innrullert i marinen."

Hentet fra Wikipedia..

................ Tittelen for denne tråden burde forandres til "Tråden for oss frihetselskende båtfolk"..

Capella.

:yesnod:

Enig!

Men hvorfor irritere seg?? Det er jo bare et ord!!! :wink:

mvh

Mateco

(en "ekte" sjømann (iht definisjonen), men som ofte snublere i den maritime terminologien....)

Edited by mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!