Jump to content

Tykkelse på kabel på dynastarter


tom-ass

Recommended Posts

Har en FM type L5 med dynastarter, alt virker og er iorden, bortsett fra at tenningsnøkkelen er defekt. Tidligere eier har bare kortsluttet ledingene for å få dynastarteren til å gå rundt. Ledningene blir faretruende varme om du må "kinne" ei stund synes jeg, og misstenker at det er for dårlige kabler og skal skifte dem, men hvor grov kabel trengs det?

 

Jeg tipper at det er pga denne varmegangen at tenningsbryteren ikke virker også, men kan jeg etter å ha lagt opp nye kabler benytte meg av en hvilken som helst startknapp/tenningbryter?

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

hei.

Jeg ville anbefalt deg og bruke 16kvadrat kabel til både pluss og minus samt ett start relè,en tenningslås tåler ikke den strømstyrken som dynastarteren krever.

Vis du kikker på marna.no så selger de relèer som er til dynastarter der,og koblinsskjema kan jeg sende deg vis du er inntresert.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Hei ! Det ser ut til at jeg har det samme problemet. Ledningen til tenningslåsen blir så varm så det ryker dersom jeg drar den litt på starteren.

 

Er det noen som ser noe ureglementert på bildet ? (undersiden av startrelèet)

Den tynne røde går til tenningslåsen.

 

01.jpg

 

Er jo en ledig kabelskokontakt, men aner ikke hva den er til ?

Link to post
Share on other sites

hmm.. ja. Jeg skal se etter hvor evt. den går videre. Mener den bare gir + til tenningslås (første vridning) for oljelampe og ladelampe.

Skal får sjekket ut dette og gi tilbakemelding med evt. bilder/forklaringer på ledn. opplegget.

 

takk for svaret og et suverent båtforum ! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei.

Eg har satt litt nummer på ledningar og terminaler i dette bildet:

011.jpg

 

for det første, det at terminalen merkt 5 ikkje er i bruk, fortel at releet er ikkje i bruk.

ein av ledningane 1 eller 4 går til batteriet. Hvis det er 1 som går til batteriet, er det eit godt forsøk å flytta ledning 3 til terminal 5. Ledning 2 skal i so fall gå til tenningsnøkkel pos. 30, og 3 til 51 på samme nøkkel. Hvis det er 4 som går til batteriet, er det ledning 2 som skal til 5. Releet skal ha metallisk kontakt mellom festelabbane og motorblokka, eventuelt legga ein ledning der.

 

Magne

 

Yesss!! Eg fekk til å leggja inn bilde :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen og takk for utfyllende svar !

Jeg har et bilde til som kanskje gir et litt mer innblikk på hvordan det er koblet sammen.

bilde2.jpg

nr. 1. - Sitter skrudd sammen med +kabelen fra batt. som går til tenningslåsen for bl.a oljelampe, ladelampe, etc.

nr 2. - Ser ut til å være det som er "styringsstrøm" til Dynastarteren. Den kabelen er ihvertfall koblet til "innslagtrinnet" på tenningslåsen.

 

Så forstår jeg dette rett, så skal kanskje den sorte tynne kabelen kobles til den ledige plassen på releèt for å få det til og fungere slik det skal ? Men hvorfor går da evt. styringsstrømmen via laderelèet ?

 

Bare for å streke under en ting så satt dette slik da jeg kjøpte båten for litt siden og jeg er rimelig fersk for å si det sånn :smiley:

Vil bare få det i orden.

Link to post
Share on other sites

Slik du då skriv, so skal du kunna ta ledningen som eg har kalla nr 2, laus frå sin plassering av releet, og setja den inn på terminalen som eg har kalla nr 5. Hvis tingene då virkar, so er alt i orden. Hvis det ikkje virkar, so prøv å leggja ein ledning frå metallkapslinga til releet, og til metallisk kontakt med motorblokka.

Hvis dette framleis ikkje virkar, må eg lenger opp i ermet etter gode råd.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Nå har jeg vært nedi båten og kobla om litt. Alt ser ut til å fungere kjempegreit nå :smiley:

Det stemte det som du/dere beskrev. Nå blir ikke ledningene det spor varme lengre. Glemte å si at Startrelèet er skrudd

fast i blokka på motoren så jeg regner med at det er god nok jording. I tillegg til at jeg måtte bytte tenningslåsen pga. varmgangen

så har jeg også byttet batteri som er under 60Amp. Så nå tror jeg vi må finne frem "ankerdrammen" snart..... :flag:

 

Takk for all hjelp og veiledning !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...