tom-ass Startet 30.August.2008 Del på Facebook Startet 30.August.2008 Har en FM type L5 med dynastarter, alt virker og er iorden, bortsett fra at tenningsnøkkelen er defekt. Tidligere eier har bare kortsluttet ledingene for å få dynastarteren til å gå rundt. Ledningene blir faretruende varme om du må "kinne" ei stund synes jeg, og misstenker at det er for dårlige kabler og skal skifte dem, men hvor grov kabel trengs det? Jeg tipper at det er pga denne varmegangen at tenningsbryteren ikke virker også, men kan jeg etter å ha lagt opp nye kabler benytte meg av en hvilken som helst startknapp/tenningbryter? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
HansT Svart 30.August.2008 Del på Facebook Svart 30.August.2008 hei. Jeg ville anbefalt deg og bruke 16kvadrat kabel til både pluss og minus samt ett start relè,en tenningslås tåler ikke den strømstyrken som dynastarteren krever. Vis du kikker på marna.no så selger de relèer som er til dynastarter der,og koblinsskjema kan jeg sende deg vis du er inntresert. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 30.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2008 (redigert) MB10A Startrele (Bosch) NOK 1 115.00 NOK MB10A Startrele Efel / Delco NOK 390.00 NOK Stor forskjell gitt... Hva er godt nok? Og hansi_, send meg koblingssjema du. Tusen takK! Redigert 30.August.2008 av tom-ass (see edit history) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Zach Svart 30.August.2008 Del på Facebook Svart 30.August.2008 Se denne tråden om Hvor mye trekker en dynastarter. Her kan du også finne et skjema. Det er ikke usannsynlig at du allerede har et startrele (integrert i regulatoren). Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 30.August.2008 Del på Facebook Svart 30.August.2008 Noe info her også: FM 8-12 ladeproblem... Sitér dette innlegget Link to post
Cenobite Svart 1.Juli.2009 Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 Hei ! Det ser ut til at jeg har det samme problemet. Ledningen til tenningslåsen blir så varm så det ryker dersom jeg drar den litt på starteren. Er det noen som ser noe ureglementert på bildet ? (undersiden av startrelèet) Den tynne røde går til tenningslåsen. Er jo en ledig kabelskokontakt, men aner ikke hva den er til ? Sitér dette innlegget Link to post
stko Svart 1.Juli.2009 Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 Her ser det ut som om du kjører selve startstrømmen gjennom tenningslåsen,hvis den tykke med rød tape går til starteren? Dvs du bruker ikke releet. Sitér dette innlegget Link to post
Cenobite Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 hmm.. ja. Jeg skal se etter hvor evt. den går videre. Mener den bare gir + til tenningslås (første vridning) for oljelampe og ladelampe. Skal får sjekket ut dette og gi tilbakemelding med evt. bilder/forklaringer på ledn. opplegget. takk for svaret og et suverent båtforum ! Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Hei. Eg har satt litt nummer på ledningar og terminaler i dette bildet: for det første, det at terminalen merkt 5 ikkje er i bruk, fortel at releet er ikkje i bruk. ein av ledningane 1 eller 4 går til batteriet. Hvis det er 1 som går til batteriet, er det eit godt forsøk å flytta ledning 3 til terminal 5. Ledning 2 skal i so fall gå til tenningsnøkkel pos. 30, og 3 til 51 på samme nøkkel. Hvis det er 4 som går til batteriet, er det ledning 2 som skal til 5. Releet skal ha metallisk kontakt mellom festelabbane og motorblokka, eventuelt legga ein ledning der. Magne Yesss!! Eg fekk til å leggja inn bilde Sitér dette innlegget Link to post
Cenobite Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Hei igjen og takk for utfyllende svar ! Jeg har et bilde til som kanskje gir et litt mer innblikk på hvordan det er koblet sammen. nr. 1. - Sitter skrudd sammen med +kabelen fra batt. som går til tenningslåsen for bl.a oljelampe, ladelampe, etc. nr 2. - Ser ut til å være det som er "styringsstrøm" til Dynastarteren. Den kabelen er ihvertfall koblet til "innslagtrinnet" på tenningslåsen. Så forstår jeg dette rett, så skal kanskje den sorte tynne kabelen kobles til den ledige plassen på releèt for å få det til og fungere slik det skal ? Men hvorfor går da evt. styringsstrømmen via laderelèet ? Bare for å streke under en ting så satt dette slik da jeg kjøpte båten for litt siden og jeg er rimelig fersk for å si det sånn Vil bare få det i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Slik du då skriv, so skal du kunna ta ledningen som eg har kalla nr 2, laus frå sin plassering av releet, og setja den inn på terminalen som eg har kalla nr 5. Hvis tingene då virkar, so er alt i orden. Hvis det ikkje virkar, so prøv å leggja ein ledning frå metallkapslinga til releet, og til metallisk kontakt med motorblokka. Hvis dette framleis ikkje virkar, må eg lenger opp i ermet etter gode råd. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Cenobite Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Hei ! Nå har jeg vært nedi båten og kobla om litt. Alt ser ut til å fungere kjempegreit nå Det stemte det som du/dere beskrev. Nå blir ikke ledningene det spor varme lengre. Glemte å si at Startrelèet er skrudd fast i blokka på motoren så jeg regner med at det er god nok jording. I tillegg til at jeg måtte bytte tenningslåsen pga. varmgangen så har jeg også byttet batteri som er under 60Amp. Så nå tror jeg vi må finne frem "ankerdrammen" snart..... Takk for all hjelp og veiledning ! Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 4.Juli.2009 Del på Facebook Svart 4.Juli.2009 Flott at alt virkar. At releet er skrudd fast i motoren er god nok jording, ja. Og so vil eg ønska deg ein trivelig sommer. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.