Jump to content

Mercruiser 3,7 liter med bankelyd

Baya 245

Recommended Posts

En kamerat av meg kjøpte en Draco 20 med mercruiser 3,7 liter i. Etter sjøsetting viser det seg at det er en bankelyd i motor eller drev. Når jeg ligger over motoren høres det ut som det er i delet mellom motor og drev. Er det noen som har vært borti dette? :smash:

Endrer bankelyden seg ved turtallendring?

Men uten å vite mere så når jeg leste tråden, så tenkt jeg rådebank

Rådebank er jo en veldig... gjenkjennelig lyd da.

Så..

Edited by KenBjork (see edit history)

Det kan også være eksosklaffene som begynner å bli slitt. Disse er gummibelagt, men dersom disse begynner å bli slitt vil stålet i klaffene slå i eksosrøret. Som regel blir denne lyden borte når en gir litt gass. høres stort sett bare på tomgang.

Dersom det er rådebank vil den høres best hvis du ruser motoren litt og slipper den raskt ned til tomgang. Vil få en bankende lyd før motoren stabiliserer seg på tomgang.

Jeg har svart belte i rådebank. Har hatt rådebank tre ganger siden i fjor vår.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

Ny Flem.jpg

Hvordan hører man rådebank? Eller hvordan høres det ut, høres det ut som ventiltikking eller er det en ordentlig dunkelys?

Edited by Polar 770 (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

I begynnelsen kan den høres litt ut som ventil-tikking. Etterhvert får du en bankelyd. Høres best når du ruser motoren og når motoren senker turtallet får du en bankelyd. Kan minne litt om en ensylindret gammel snekkemotor på avstand. Etter en stund vil den også høres hele tiden ved belastning. som regel kan man lokalisere lyden til bunnen av motor. Legger man den ene enden av en stålstang inntil bunnpanna og den andre enden inntil øret kan lokalisere lyden. Litt vanskelig å beskrive lyden med ord, men har du først hørt lyden glemmer du den ikke. Ganske enkelt en dyr lyd. :eek:

Har man rådebank vil som regel også oljetrykket være lavt.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

Ny Flem.jpg