Jawik Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 (redigert) Fikk med meg starten her >> Redigert 9.Februar.2015 av Jawik (see edit history) The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Viking.1 skrev On 9.2.2015 at 6.50: Vi har en gradient både på vindstyrke og vindvinkel. Dette blir en utfordring av det uvanlige The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 En del sannhet i dette utsagnet >> "Når du kommer inn i Stillehavet, kan det faktisk lønne seg å seile hardt øst, kanskje enda litt nord for det, og mer mot Japan enn Auckland," http://www.sailingscuttlebutt.com/2015/02/06/volvo-ocean-race-faces-potential-boat-breaking-conditions/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Viking.1 Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Jawik skrev On 9.2.2015 at 14.24: En del sannhet i dette utsagnet >> "Når du kommer inn i Stillehavet, kan det faktisk lønne seg å seile hardt øst, kanskje enda litt nord for det, og mer mot Japan enn Auckland," http://www.sailingscuttlebutt.com/2015/02/06/volvo-ocean-race-faces-potential-boat-breaking-conditions/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook Riktig. Problemet er hvor det tropiske lavtrykket som er under utvikling nord av ekvator finner på å ta veien. Det kan bety veldig langt øst for å unngå å få vinden rett i fleisen, eller alt for langt vest når en nærmer seg doldrums som ligger syd for ekvator. Disse tropiske lavtrykkene har en lei tendens til å ødelegge tradevindene, slik at vi nok en gang opplever dobbel doldrums. Du har nok rett i at dette kan bli en utfordring av det uvanlige. Link to post
VannTro Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Det er en slik en artig liten sak 650Nm øst for Apra Harbor som lager fult kaos der ute...... Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Viking.1 Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 VannTro skrev On 9.2.2015 at 16.31: Det er en slik en artig liten sak 650Nm øst for Apra Harbor som lager fult kaos der ute...... Ja. det er det lavtrykket jeg nevnte forrige uke. Det jeg viste over har potensiale til å utvikle seg på samme måte, med en mer vestlig bane. Jeg avventer så lenge som mulig med å bestemme strategien, men det er en mulighet for at jeg sikter på Japan, til tross for at det er mye blått i veien. Link to post
VannTro Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 (redigert) 67 knop vind i senter, det er 35 m/s det Redigert 9.Februar.2015 av VannTro (see edit history) Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Viking.1 Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Ja, det er tyfon det: WTJP31 RJTD 091500WARNING 091500.WARNING VALID 101500.TYPHOON WARNING.TYPHOON 1502 HIGOS (1502) 975 HPAAT 12.8N 155.6E MARSHALLS MOVING NORTHWEST SLOWLY.POSITION FAIR.MAX WINDS 65 KNOTS NEAR CENTER.RADIUS OF OVER 50 KNOT WINDS 50 MILES.RADIUS OF OVER 30 KNOT WINDS 180 MILES NORTH SEMICIRCLE AND 120 MILESELSEWHERE.FORECAST POSITION FOR 101500UTC AT 14.4N 153.7E WITH 70 MILES RADIUSOF 70 PERCENT PROBABILITY CIRCLE.965 HPA, MAX WINDS 70 KNOTS NEAR CENTER.JAPAN METEOROLOGICAL AGENCY.= og den begynte som et i norsk sammenheng latterlig lavtrykk på 1005mb nord av Solomonøyene. Årsaken er høy vanntemperatur. Link to post
Jawik Svart 10.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 Endelig ute av bakevja. The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Viking.1 Svart 10.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 Jawik skrev On 10.2.2015 at 15.21: Endelig ute av bakevja. Første mann til runding? Link to post
Jawik Svart 10.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 (redigert) Du ligger litt over en time foran meg Muligheten gikk fra meg i natt en gang Lolla og Ita - 15 og 30 minutter - for trøske på. Har en mistanke i ettertid at vi kunne ha spart oss for den sydlige ruten slik dette utviklet seg over 2-3 døgn. Ble overrasket over hvor fort VT kom etter på tross av landkjenning. Redigert 10.Februar.2015 av Jawik (see edit history) The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Careka Svart 10.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 (redigert) Viking og Lolla dra nordover. Ita tar også den vein. det er vel WR modellen som sier at dette er best i lengden, Kan ikke se noen i VOR som drar den veien, antar at været er nesten det samme. Redigert 10.Februar.2015 av Careka (see edit history) Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Jawik Svart 10.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 (redigert) UGRIB viser noen innteresante situasjoner, men jeg tror at SOL wx er forskjøvet en del i forhold. Vi er ikke helt alene her oppe, 15-16 av oss derriblandt jonvetle Redigert 10.Februar.2015 av Jawik (see edit history) The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 10.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 Careka skrev On 10.2.2015 at 18.40: Kan ikke se noen i VOR som drar den veien, antar at været er nesten det samme. Leste du ikke denne artikkelen >> http://www.sailingscuttlebutt.com/2015/02/06/volvo-ocean-race-faces-potential-boat-breaking-conditions/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Careka Svart 10.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 Mange veier til Rome. Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Viking.1 Svart 10.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 Careka skrev On 10.2.2015 at 18.40: Viking og Lolla dra nordover. Ita tar også den vein. det er vel WR modellen som sier at dette er best i lengden, Kan ikke se noen i VOR som drar den veien, antar at været er nesten det samme. Brunel og SCA går nordover. Link to post
Viking.1 Svart 10.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 (redigert) Det er jo en sjanse å ta dette, men værmeldingen både på lang sikt og kort sikt kombinert med analyse av statistikk for prevailing winds gir en akseptabel risiko slik jeg ser det. Mye avhenger av utviklingen fra neste mandag og utover. Men slik det ser ut nå er ikke rhumbline særlig gunstig. På kort sikt håper jeg på at vindhullet jeg har kurs mot ikke sinker meg for lenge. Jo raskere det beveger seg desto bedre. Det er mye vind i øvre luftlag som tilsier at det vil bevege seg fort. Jeg hadde en alternativ rute som ikke gikk fullt så langt nord og øst, men nå tror jeg alle broer er brent for den. Endelig beslutning etter neste wx, men det skal mye til for at jeg endrer strategi. Redigert 10.Februar.2015 av Viking.1 (see edit history) Link to post
Jawik Svart 10.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 Lykke til med valget. Jeg stikker unna før vinden avtar The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Popeye70 Svart 10.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 Noterer meg at det har dukket opp flere NOR-seilere. NOR_Framtia er på vei ut fra startblokkene. På tide å fokusere for oss som ligger litt bak, så vi ikke blir tatt igjen av baktroppene. SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Herman Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Det er interessant å observere at endel seiler mot Japan. Jeg antar at mange i den gruppen bruker værruter. Vi glade amatører satser på at den korteste ruten er det beste. (seiler for "moosewine" mens han er på ferie) All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
VannTro Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Ta linjalen og mål tvers over der nord. Det er ganske mye kortere østover(selv im totalen blir lengre) samt den langt sterkere med- vinden man får der oppe..... Det andre er muligheten til å unngå stillebeltet så mye som mulig. Langs rhumb kan man risikere å treffe det flere ganger. For meg er det mere et spørsmål om hvor langt nord man skal gå..... Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Jawik Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 (redigert) Bare vær obs på at en ikke kommer lengre enn litt over 32 nord og134 vest Da er en utenfor kartet vi er avgrenset til. Innenfor dette kartområde skal det mye til får å unngå høytrykkene i de neste 7 dagene. Redigert 11.Februar.2015 av Jawik (see edit history) The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Popeye70 Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 VannTro skrev On 11.2.2015 at 16.20: Ta linjalen og mål tvers over der nord. Det er ganske mye kortere østover(selv im totalen blir lengre) samt den langt sterkere med- vinden man får der oppe..... Det andre er muligheten til å unngå stillebeltet så mye som mulig. Langs rhumb kan man risikere å treffe det flere ganger. For meg er det mere et spørsmål om hvor langt nord man skal gå..... Kjapt spm: Er sailonline-kartene og -logikken laget med tanke på at jorden er rund, så ikke forvrengningene ved å legge ut kartet flatt gir feil distanser? SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Jawik Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Kursen din følger jordenskrumning The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Gunga Din Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Herman skrev On 11.2.2015 at 15.17: Det er interessant å observere at endel seiler mot Japan. Jeg antar at mange i den gruppen bruker værruter. Vi glade amatører satser på at den korteste ruten er det beste. (seiler for "moosewine" mens han er på ferie) ja jeg skjønner att noe er fryktelig galt når jeg som søndagsseiler, har kommet opp på en 42 plass.......... men fann noe kult i går ..på brainaids sine sider........finnes en mulighet o 'streame' data inn på OpenCPN, og de andre båtene kommer opp som AIS-mål, med kurs o fart,,,fikk dokk ikke navnet opp...bare 'MMSI' men det er sikert gammelt nytt, som dere har har hatt i mange år ! S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn