Jump to content

Seil regatta på nett.


Capella

Recommended Posts

Når du sier rutescenarier, er dette noe du beregner selv eller har du dataprogrammer som regner ut de forskjellige scenarioene?

Det er noe jeg beregner selv, basert på hva ruteren regner ut.

 

Jeg har til enhver tid oversikt over hvor lang tid det tar fra ethvert punkt innenfor GRIB-filen vi seiler etter og til et selvvalgt veipunkt, gitt at værmeldingen holder. Ruteren tegner opp isokronlinjer og reversisokroner for meg. Jeg velger hvor jeg vil være på disse linjene basert på stabiliteten i værmeldingen.

 

Jeg har som en regel alltid å ha et par tre ulike veipunkter og ruter til dem, avhengig av værutviklingen. Kanskje unødvendig å si, men ett av disse punktene er alltid neste runding og/eller mållinjen.

 

Siden jeg har disse linjene kan jeg lett se hvordan konkurrentene ligger an ved å se hvilken isokronlinje de ligger på.

Redigert av Viking.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det hadde vært interessant å lære mer om dette! Derfor jeg spør...isokroner og reversisokroner??? skjønner ikke bæret :smiley:

Isokronene forteller hvor langt du kan komme fra nåværende posisjon i en hvilken som helst retning i løpet av et gitt tidsrom. Reversisokronene forteller deg hvor lang tid du vil bruke fra en hvilken som helst posisjon til et valgt veipunkt.

 

Se bildet under. De røde konturlinjene sier hvor langt du kommer i en retning med et intervall på 12 timer for hver linje. De turkise linjene regner ut hvor lang tid du bruker til et valgt veipunkt i intervaller på 12 timer (intervallene kan velges).

Figuren viser den optimale veien langs 4 ulike ruter mot alternative veipunkter som jeg har satt. I dette tilfellet er reversisokronlinjene beregnet mot mållinjen og angir altså ETA fra et hvilket som helst punkt til mål. Legg ikke særlig vekt på det nå, ettersom det er langt til mål og været 14 dager fram i tid i beste fall kan karakteriseres som usikkert. :giggle:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Nå nærmer jeg meg kysten av øyen Ny-Guinera(verdens nest største øy etter Grønland). l den lndonesiske delen av øyen ligger en landsby oppe i fjellene som heter Kasonweja. Om det er stor velstand her er vel mere tvilsomt, men flyplass har de skaffet seg. Dessuten ser det ut til at det er svømmebasseng i hver eneste hage, men de blå flekkene.......

bilde

 

.....er faktisk hustak.

Fine hus har de iallfall, og nok av skog å ta av har de også. Jeg tipper sagbruket er hjørnesteinsbedriften.

bilde

Link to post
Share on other sites

men de blå flekkene er faktisk hustak.

 

Det var vel det året de fikk tak i et lass med maling fra et norsk skip, men det viste seg beklageligvis å ikke være nok til alle hustak så krangling og uvennskap har foregått siden :giggle:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hele denne etappen er et kaos av vinder som virkelig gjør det til en utfordring å finne de "gode rutene". Tror ikke det finnes en eneste rute som gjør at man slipper å passere stilla minst et par ganger.

Det er enorme avstander også.......

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hehe....jeg er egentlig ikke på vei ned til dere da gutter, men jeg må gjennom denne 6-9m/s vinden ett eller annet sted og det passet bra det nærmeste døgnet.

Skal østover så fort jeg er gjennom :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

det haster ikke VT....ta den tid du trenger :smiley:

 

Hehe....det tar vel den tiden det vil tenker jeg. Av og til kunne det vært fristende med "vinger". :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...