moosewine Svart 13.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 Seiler du ikke din egen båt Herman? Sitér dette innlegget . Link to post
Herman Svart 13.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 Nei. Jeg meldte meg på, men konsentrerte meg om din båt. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Gunga Din Svart 13.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 ligge på 13 plass fredagen den 13............tror jeg går o kojjer Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Viking.1 Svart 14.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2015 (redigert) Nå har jeg(båt Teeny) tatt en ganske vill avgjørelse. Jeg har peilet meg inn på sundet mellom Bismarcksjøen og Salomonsjøen, og mest sannsynlig ramler jeg nedover på listen, men om jeg blir nr 150 eller 250 til slutt spiller jo mindre rolle. Måtte bare ha litt action! Lykke til. Du kommer da til å måtte tilbakelegge 1000 nm i stillebeltet retning SØ for å nå fram til rundingspunktet, noe som fort kan tilsvare en uke uten vind. Statistisk sett er det lite lurt å traversere stillebeltet på langs. Og når du endelig kommer ut av stillebeltet møter du tradevinder fra....SØ. Altså motvind til mål. Men det er statistikk. Du kan jo være heldig, selv om langtidsmeldingen ikke ser særlig lovende ut. Redigert 14.Februar.2015 av Viking.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 14.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2015 Og hvis jeg kjeder meg nå, kommer det sikkert ikke til å bli bedre! Jaja, vi får iallfall se i praksis hvor store utslag feile avgjørelser betyr! Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 14.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2015 Da er jeg tilbake fra ferie, takker og bukker Herman for den gode hjelpen din! Synd du ikke har din egen båt med da vi kunne hatt en skikkelig fight mot mål, men du stiller vel på neste legg. Uansett, hvis vi slår VT så er du med på the winning team : ) Sitér dette innlegget . Link to post
Zitt Svart 14.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2015 På vår vei sørover vil vi ha oss en tur innom øystaten Palua. Palua ligger ca 650km fra kysten av Filippinene, og fikk sin selvstendighet fra USA så sent som i 1994. Innbyggertallet er ca 20000, og hovedstaden Meleneok kanskje verdens minste med ca 270 innbyggere(2005). Dette er noe av det vi har i vente. Meningen var å gå under broen her, men av frykt for å ikke komme oss under broen går vi inn lenger vest. Rester av japanernes herjinger for 70 år siden finnes fremdeles på øyene. Men perler for oss båtfolk finnes også. Lurer også på om vi skal legge inn et bud på et sommerhus, mens vi først er her. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 14.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2015 Da er jeg tilbake fra ferie, takker og bukker Herman for den gode hjelpen din Bare hyggelig. Jeg må si at jeg er spent om hvor du ligger når de som har seilt til Japan kommer tilbake. Lykke til! Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Popeye70 Svart 14.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2015 ...og nå er Gunga på en sterk 6. plass. Imponerende! Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Gunga Din Svart 14.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2015 (redigert) det er ren flaks Popeye.........jeg seiler analogt, og går bare på været jeg får fra SOL og ikke noe Routing-software........... ser att det under lang tid vart mer vind ner mot New Guinea og Bismarksjøen........så jeg sjanser og faller av.......... Redigert 14.Februar.2015 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Popeye70 Svart 14.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2015 Du går motsatt av meg. Jeg vurderte også Bismarcksjøen og Papa New Guinea, men tar ikke sjansen. Jeg synes det ser ut som det blir mye "blåfarget" vind der fremover. Jeg går heller litt ut for å se om jeg får med meg noe av vinden som skal komme der i løpet av en dag eller to. Deretter får jeg se om jeg faller av, men alt er åpent. Jeg ligger rundt plass 350 og har ingenting å tape. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Careka Svart 14.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2015 (redigert) ser du tar sydover Gunga, tar du en MOOOSE,,, storsirkel seiling :) Redigert 14.Februar.2015 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Gunga Din Svart 14.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2015 ja det er en vild sjansing........har ikke noe å tape jeg heller , tykker bare dette er kult. o liker o Google på plasser vi passerer............. synd det ikke finnes joystick/ror så man kan føle trykket på ror å se telltales samtidl.......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Popeye70 Svart 14.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2015 Jeg kunne godt tenkt meg muligheten til å bytte seil og eksperimentere litt med seilføringen. Da hadde vi fått flere variabler å leke med, og det hadde skilt mer mellom båtene. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
VannTro Svart 15.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2015 Setter en "tier" på Gilles på denne seilasen :-) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
moosewine Svart 15.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2015 Jeg setter en tier på at alle som er syd av meg nå er bak meg om et par dager;_) Sitér dette innlegget . Link to post
Zitt Svart 15.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2015 Oddsen er dessverre bare 1. Sitér dette innlegget Link to post
Viking.1 Svart 15.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2015 ser du tar sydover Gunga, tar du en MOOOSE,,, storsirkel seiling :) Jeg gjorde nettopp en ruting basert på langtidsvarselet. Det er jo selvsagt helt avhengig av hva som skjer i stillebeltet, men jeg har deg ca. ett døgn bak meg ved runding Owa Raha, Careka. Det forutsetter at jeg går mot Owa Raha, men det har jeg foreløpig ingen planer om. Mitt WP ligger nok et stykke øst for det, og det flytter jeg ikke uten at jeg må. Det kan nok ikke du gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 15.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2015 Har blitt mere Rally enn seiling denne helgen, men nå er det på tide å sjekke SOL litt igjen :-) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Careka Svart 15.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2015 OK, Viking, Jeg bruker ikke noe wr progm, så jeg prøver bare og finne veien , kortest muligt, og der det blåser :) Det kan enda skje mye, Syns f.eks Gilles er langt mot nord nå. og ser at han sliter med hvor han nå skal velge å gå. Men det er god spenning. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Jawik Svart 15.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2015 Se hva jeg fant https://www.windyty.com/?surface,wind,2015-02-15-18,0.857,142.383,5 Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Zitt Svart 15.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2015 Se hva jeg fant https://www.windyty.com/?surface,wind,2015-02-15-18,0.857,142.383,5 Ta en titt på aktiviteten i Nordsjøen! Sitér dette innlegget Link to post
Viking.1 Svart 15.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2015 Se hva jeg fant https://www.windyty.com/?surface,wind,2015-02-15-18,0.857,142.383,5 Dersom det er pikselanimasjonen du sikter til, så har jeg den på skjermen i OpenCpn både titt og ofte sammen med Brainaids AIS og de ulike rutescenariene jeg til enhver tid opererer med. Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 15.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2015 Når du sier rutescenarier, er dette noe du beregner selv eller har du dataprogrammer som regner ut de forskjellige scenarioene? Sitér dette innlegget . Link to post
Viking.1 Svart 15.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2015 OK, Viking, Jeg bruker ikke noe wr progm, så jeg prøver bare og finne veien , kortest muligt, og der det blåser :) Det kan enda skje mye, Syns f.eks Gilles er langt mot nord nå. og ser at han sliter med hvor han nå skal velge å gå. Men det er god spenning. Har ikke rutet Gilles, fordi jeg har trimmet ned GRIB-en til en størrelse som gir bedre ytelse på rutingen. Spennende rute, men høyst risikabel, Min vurdering er at det blir for langt. Men vind har han så det holder akkurat nå . Avgjørende blir nok transisjonen mellom de to lavtrykkene i Japanhavet. Og som du sier, mye kan skje. Jeg tror det avgjørende blir om og hvordan den meldte stormen i Tasmanhavet om en ukes tid utvikler seg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.