Jump to content

Seil regatta på nett.


Capella

Recommended Posts

Takker masse for super oppfølging Jawik :cheers:

Nå skal jeg nok henge godt med. Båten har klatret fint på listen i løpet av dagen :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde jeg hadde tid til dette, men det viser seg at man ikke kan bare stikke innom en gang i blandt, da seiler man på land. Jeg kommer tilbake og vil delta i flere seilaser litt senere på året. Nå skal jeg først og fremst ha amatørlisensen i boks før jeg begynner med andre nattlige meritter.

 

Lykke til alle dere andre.

Link to post
Share on other sites

God formidag. Bare hyggelig VT. Hold koken videre.

 

Tjaldur.

Du har sikkert fått med deg at det er fullt mulig å seile 6 timer ad gangen. En vurderer DC (delay comand), CC (stabil kurs) og TWA (ustabil kurs). Sistnevnte er verst p.g.a. vindskifte som kan komme mens en er borte fra nettet. Men på tross av dette kan en i de fleste situasjoner anvende TWA på en trygg måte. Vurder værutsiktene de neste 6, 12, 24, 48 timer og sett kursen deretter - med DC. Blir jo ikke resultater blant topp 10, men en er jo med på moroa. Selv har jeg i natt, 9 timer, klattrett oppover mens jeg har sovet som et barn :smiley:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Siden du nettopp har startet på leg 1 kan du jo bare glemme denne og heller gå direkte til leg 2. Der kan du trene fram til start. En time før start blir du ført tilbake til start-punktet sammen med de øvrige deltagere.

 

Sett kurser på CC og TWA og seil i vei. Sett noen DC og test deg fram til hva som skjer. DC som settes finner du under klokka. Grønne piler bringer disse fram på listen. Markerer du satte kurser, kan disse fjernes med "rød dott". Husk alltid å sjekke om der ligger noen DC i lista slik at du ikke får deg overraskelser når du minst venter det. Noen søker fart og taktikk, andre søker til beste fremgang mot mål og anvender TWA / VMG som følger vindens retning (skummelt i blant)

 

Ellers finner du mye info under etiketten MANUAL.

 

Lykke til.

 

Hvilke navn seiler du under ?

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Fant deg nå. Sett kurser i forskjellige retninger mens du ennå har tid før leg 2. Følg med på kursen i forhold til vinden og observer hva som skjer med båten. PERF bremser deg opp ved kursendringer opptil flere prosent så bli ikke overrasket om du mister fart.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Må få gratulere "oalnilse" som best av de Norske i "Bretagne leg3". Du tok meg med noen plasser og seila perfekt siste uka. Gratulerer med plass nr. 36 :cheers:

Også må jeg nok en gang få takke "Jawik" som sørget for at jeg ikke datt av lasset da jeg var borte og han tok hånd om båten min :cheers:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nok en gang, gratulere med fine plasseringer til oalnilse og VT :cheers_wine: . Flott jobba, får prøve å gi dere litt konkurannse i neste race :smash:

Takk så mye, og det samme til alle BP "seilere" 4 innenfor de første hundre er vel ikke så ille? :cheers:

"Problemet"er vel at (får svare for meg selv) man ikke er intresert i å få ødelagt nattesøvnen :sleep: eller andre "viktige " gjøremål på ettermiddager/kveldstid/helger :cheers_wine: , og da må det nødvendigvis gå litt opp og ned innimellom.Heldigvis finnes det TWA og CC,så man tross alt kan planlegge litt 6-8 timer fram.Følger man litt med på "tracking",ser man at det faktisk er endel som nødvendigvis må "sove lite".

Det er nok ikke uvanlig for noen og enhver av oss at vi våkner til "normaltid" om morgenen/ellerkommer hjem fra andre gjøremål,og har hatt både landkjenning og/eller har gått mange nm for langt :sailing:

men litt "skøy" er vel dette uansett, :flag:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Du har fått litt motstand denne gangen fem@il, men ikke fra Hustler.... :drink:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

SOL har problemer med sin DNS leverandør. Jeg ser at "Startsiden.no" har samme problemer med sine reklamebanner(det gjør virkelig ikke noe) som også har en Svensk DNS leverandør.

 

Det som er litt frustrerende er at informasjonen på første siden på SOL er helt fraværende nå, bortsett fra en beskjed som ble lagt inn der i går om at de ville være tilbake kl 20.50 UTC (i går) noe som jo ikke har skjedd.

 

Jeg er veldig spent på hvordan de vil løse dette når de er tilbake. Fortsetter vi der vi var med forsinket vær ? Fortsetter vi der vi var med en helt ny værsituasjon ?

Dette blir vanskelig for dem og bare en ting er helt sikkert, en hel haug deltagere vil bli sure og kjefte på dem fordi det de velger å gjøre ikke passer alle.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det var pokker til greier, vi andre kommer ikke in, ?

hva betyr

 

tell your resolver operator to flush their caches #loopia

 

hvordan pokker gjør vi slikt ?

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Rens bufferen din på maccen

 

Bufferen, :crazy::eek: hos MAC heter det Lobbyen, og der slipper ikke hvem som helst in :discuss:

Redigert av NOR_Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel bare VT som ikke kommer in. Vi passer på deg VT :cheers:

 

Takker å bukker. Jeg tror den sto på CC180, men du får se om du finner et hull i stilla. Helst med CC over 180 slik at jeg ikke seiler vekk fra Brasil.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei folkens,

 

En liten oppdatering fra 2 siste regatter som må nevnes:

 

-Jawik fik en 10 plass i NZ ! Vanvittig bra :flag:

 

-Moosewine fikk en 14 plass i Poor mans race som gikk over 3 uker. Dette er en utrolig bra prestasjon Moosewine :cheers:

 

Disse resultatene sørger for at NOR biter seg fast i nasjons-rankingen og bidrar til av vi andre skjerper oss enda mer !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...