Jump to content

Seil regatta på nett.


Capella

Recommended Posts

Bare unnskyldninger :lol:

 

Jeg har jo seilt IMOCA i en uke uten tilgang til nettet. Sykehuset krevde noe blod og hud av meg så nå er jeg heltent på nye dyster, enten virtuelt eller med SEBI når mastene kommer på. Stiller opp mot catta di når du har anledning :discuss: Statfjord rundt på tid :smiley:

 

Men du må få fingern ut før vi setter kursen mot varmere strøk :wink:

 

Den kunne du ta siden du vet jeg ikke kommer opp nord før du er dratt sør.....

Luringen...... skal heller ta en runde rundt Santorini om endel år.

 

Å hei Viking.

Det viktigste inne på SOL er å slå Jawik, bare så du vet det. alt annet betyr ingen ting.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Blir ikke noe problem dette Careka. Jeg seiler jo kun på dagtid (09:00 / 22:00) - foreløpig. Er ute av form, men holder meg bra på statistikken til SOL. Kan ikke klage på den plasseringen :saint:. Muligens litt lengre i kveld i Cyclades. Ser du er et stykke foran så du får nok hive ut påhengern. 50 nm tar vi inn i natt :lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Vi hadde et program på A51 hvor vi kunne dette. Ellers er det stort sett å holde kursoren din på den båten du blinker ut og så lese av avstanden oppe til høyre i kartet. Gjentar du dette et par ganger kan du jo regne deg til farten. Er du nært motparten så blir farten omtrent lik din egen.

 

Ellers kan du jo forsøke å spørre på chatten om hvilken fart motparten har, men det er ikke sikker du får svar :lipseal:

 

Holder du kursor over flaggene og markerer feltet blir dette sortert på nasjoner. Bla/rull deg nedover til Norge hvor vi er samlet.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Takk Jawik...ta hiver jeg med i den Norske seilklanen på SOL. Får seile her, siden fruen og jeg ikke har bestemt oss om vi skal konvertere til seilbåt dette, eller neste år (blir nok at vi prøver å selger motorbåten i august)

 

ser forøvrig ut som du har rett, at Careka er på kollisjonskurs...er ikke mange NM før det smeller

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde satt ny kurs i vekkeklokka.

Nå er det Kiwi sailas til helga. får se om jeg gidder å være våken til starten, hvis ikke så får jeg sette none CC,i vekkeklokka. og la det stå til.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Takk for det Jawik. Var bare temporært på #2. Lå bak 76Trombones og SK95SWE8. Måtte separere for å ha en mulighet til å slå dem, og så i går kveld en mulighet for å passere foran vindhullet ved å velge en rute nærmere South Island og catche bedre vind før de andre, men væroppdateringen i formiddag ødela det hele. :sad:

Link to post
Share on other sites

Jawik, Hjelpemiddler,

 

Jeg bruker Rema modellen,

Ingen hjelpemiddler, kun det som sitter oppå skulderen og heter hode.

Prøv det først.

 

Noen som ikke forstår, tror sikkert dette er mobbing.

Det er det ikke,

 

Vi bare må ha det sånn.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Careka, enig i at hodet er det viktigste verktøyet. :wink:

 

Men jeg ser ikke noe galt i å bruke hjelpemidler dersom de brukes fornuftig.

 

Til opplysning kan jeg si at jeg planla en rute før start i IMOCA ved hjelp av værruter og langtidsvarsler. Den har jeg holdt meg til. Har sågar vært offline 5 dager i strekk der jeg kun brukte miniklienten fra mobil uten tilgang til væroppdateringer, og ellers sjekket status og satt DC-er morgen og kveld (jeg jobber på dagtid :wink: ). Å slavisk seile etter værruter er dømt til å mislykkes.

Link to post
Share on other sites

Ja, hjelpemiddler og duppeditter liker jeg også, har bare ikke prøvt det i SOL sammenheng.

Men dette nye progm, kan jo brukes i det virkelige liv, så kansje jeg burde se på å få det til å funke jeg også.

Takker fr tipset.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Takker for tipset.

Nettopp i det virkelige livet (seilbåter og båter uten pinne) kan Bluewater anvendes - så kom deg ned fra kjepphesten :seeya::lol:

 

Skal vi ha noen muligheter mot ITA og tilsvarende, så må det litt programvare til. Bluewater viser seg å ha andre funksjoner enn Sailplanner og det er vel ikke noen tvil om at disse og tilsvarende programmer brukes av de fleste. Alle har jo tilgang til Brainaid sine programmer. Og nye programmer er stadig under utvikling. Om vi blir noe bedre seilere av dette vet jeg ikke, men vi kan jo få oss litt søvn og fritid inne i mellom slagene. Å stå i et race i 24/7/365 sier seg selv, ikke er mulig for noen andre enn teamene. Og en kan være sikker på at disse bruker programvare i tillegg.

 

Den utviklingen vi har vært vitne til i de siste 18 månedene - siden Brainaid, alene, begynte å vinne alle distanser - er kommet for å bli. Brainaid trakk seg fra de fleste race da han viste at vi andre ikke hadde noen muligheter til å slå han og åpnet opp for at flest mulig skulle få fri tilgang til programvaren. Selv så jeg ingen hensikt i å fortsette å seile "hardt" mot programvaren for der taper de fleste. Og dersom vi skal forby programvare er det jo ikke noen muligheter til å sjekke dette slik SOL har utviklet seg.

 

Mange av oss har mislikt denne utviklingen, og noen trekker seg helt ut (inklusiv meg selv sist vår). Jeg kom tilbake igjen sist høst og har siden brukt SP av og til, men SP er ikke godt nok utviklet. Muligens Bluewater er løsningen her. En må jo likevel bruke det som sitter ovenfor skuldrene for å få et bra resultat.

 

RIMI/REMA metoden er sikkert bra, og jeg blir provosert av programvaren, men velger da heller å møte utfordringen på lik linje med andre, slik at vi kan få tilbake en likevekt i SOL.

 

SOL kommer med tiden til å ende opp med hvem som kan programmere det beste programmet for seiling og da er jo all moroa vi hadde i begynnelsen borte - tror jeg. Slik situasjonen er nå skaper dette mye frustrasjon blant deltagerne. Og en ser jo ofte hvem som legger seg etter haren som seiler i teten. En selvfølge er at en ikke kan vinne et race dersom en følger etter andre - en vil alltid bli nummer to..., men noen ganger er det ikke noen annen løsning da kursen kun går i en retning og da må jo alle seile der etter.

 

En sak jeg la merke til i Bluewater er at kartene i SOL og Bluewater kan være forskjellig, og da begrenser Bluewater seg også, siden SOL av og til bruker den gamle kart utgaven i noen race for å spare på datakapasiteten.

 

En får ikke i bøtter og spann her heller...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Mange av oss har mislikt denne utviklingen, og noen trekker seg helt ut (inklusiv meg selv sist vår).

 

Jeg droppet SOL da jeg ikke gidder å sitte med disse programmene å la det beste programmet vinne.

Det eneste som var interessant å seile(på slutten da jeg var med) var de veldig korte seilasene over et par timer, der kan man slå programmene ved å være kjapp i vendingen noe jeg også mener å ha bevist ved noen topp plasseringer.

Det var helt greit så lege Brainaid var den eneste som seilte med program, men i ettertid har det jo blitt mer vanlig med enn uten programvare. Det eneste usikkerhetsmomentet som ligger der nå er brå uvarslede værendringer og sjansen for at de går din vei....

 

Kan være jeg slenger med på en kort seilas nå og da, men å hevde seg i sammendraget noe høyere enn plass 20 er umulig uten program. Programmene gjør SOL lite inspirerende synes nå jeg, men som Jawik sier, de er der og det er ingenting man kan få gjort med det.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med Jawik og VannTro, har selv kuttet ut over 1år ,men prøver meg litt igjen når jeg hartid. dette er jo bare for skøy,og desto mer morsomt de gangene man gjør det ok uten de helt store hjelpemiddlene.Sover selvsagt om natten,og man må kunne være "borte" fra pc`en i noen helger. Bruke DC og ha det skøy, og gjøre det beste ut av det. Personlig synes jeg det faktisk er ganske skøy de gangene man ligger på plass nr. 3-500, for så å klatre til topp 100???

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...