Jump to content

Seil regatta på nett.


Capella

Recommended Posts

For oss som har jobb, kone og barn: Hvor mye tid går med underveis når dere seiler en onlineregatta? Kreves mye oppfølging, eller kan man stikke innom 2-4 ganger i døgnet og sjekke status?

iblandt grejjer jeg bare 1 ggr / døgn........får vare glad hvis jeg kan komme på øvre halvparten av feltet.....

 

men det er kul....så prøv Popeye

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det kommer jo helt an på hvor du er på kartet Popeye. Innimellom skjæra er det som irl du må passe på, men på disse havseilasene som VOR er, så er det mer enn nok å planlegge litt for når du må inn å justere. Muligheten til å benytte twa-styring(vindror) gjør jo at du ikke trenger å korrigere kursen hele tiden.

Det finnes også en nedlastbar app for android som kan være en nødløsning om man ikke har pc foran seg.

 

Bare å registrere seg å prøve. Om man blir bitt av basillen går det også fint å donere noen hundrelapper og bli medlem. Det er ingen forskjell annet enn at man som medlem blir med på et ranking-system blant medlemmene. 10 av de 30 siste regattaene er gjeldende for plasseringen. I tillegg er man da med å støtter opp under driften(non-profit).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

http://sol.brainaid.de/notice/notice_797.html

Denne kan en følge med på ved å sette kurs når det passer en

Start time: Feb 08 2015 22:00:00 UTC

http://sol.brainaid.de/notice/notice_799.html

Denne må en følge noe tettere med kursendring, men er fult overkommelig

Start time: Feb 07 2016 08:00:00 UTC

 

http://sol.brainaid.de/notice/notice_796.html

Denne krever at du sitter mer eller mindre pal og passer på

First start: Feb 06 2015 14:00:00 UTC

Time race velger en selv start tidspunktet - og helst når vinden er til din fordel

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Vær obs på at UTC ligger en time bak oss. Avgang Sanya blir da 2300 LT (lokal tid for oss). Da dette er natt til mandag og mange skal på jobb kan det bli vanskelig å komme seg ut i åpent farvann før en dreier vestover. En kan sette kurs med COG og Delay og håpe at en ender opp på rette vei vestover.

 

Amorgos er start kl. 0900 LT lørdag morgen så her gjelder det å ikke feste for lenge på fredag :lol: Ellers klarer en fint å seile dette strekket i helga.

 

Mye av problemet med SOL er at en risikerer å bli hektet på seilas slik at dette går ut over alt annet du har kjært :saint:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Kartet kommer opp på Chatroom om ikke så lenge. Johanna (RC) jobber med dette

 

Går du inn på deltagerlisten til høyre og søker på - pract - har du oversikt på alle bøyene.

 

Ser ut som hun lider valgets kvaler med bøyene idag :lol:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

For oss som har jobb, kone og barn: Hvor mye tid går med underveis når dere seiler en onlineregatta? Kreves mye oppfølging, eller kan man stikke innom 2-4 ganger i døgnet og sjekke status?

2-4 ganger i døgnet holder i massevis i åpent farvann.

 

Min rekord er 5 døgn uten å være online. Riktignok lå jeg da i forkant av et lavtrykk i Sørishavet som gikk omtrent like fort østover som båten på max speed. Et sted du ikke ønsker å være IRL. :wink:

Link to post
Share on other sites

Vær obs på at UTC ligger en time bak oss. Avgang Sanya blir da 2300 LT (lokal tid for oss). Da dette er natt til mandag og mange skal på jobb kan det bli vanskelig å komme seg ut i åpent farvann før en dreier vestover. En kan sette kurs med COG og Delay og håpe at en ender opp på rette vei vestover.

 

Du får gjøre som du vil, men jeg akter å seile østover. :wink:

Link to post
Share on other sites

Her er et program som kan hjelpe dere med kursingen - http://www.bluewaterracing.com/index.php?option=com_content&view=frontpage&Itemid=57

 

Bluewater samarbeider med SOL og Brainaid (leverer polar og grib filer) - http://sol.brainaid.de/sailonline/toolbox/

 

En introduksjon til Bluewater - https://soltools.wordpress.com/bwr/intro-bwr/

 

Programmet kan også anvendes i deres båter via NMEA kobling mot GPS etc.

 

Så nå kan dere også ende opp i teten vist dere har lyst og tid.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

FINAL RANKING

 

1. robert1 (SWE)

2. RainbowChaser (GBR)

3. bonknhoot (SWI)

4. Danny (GBR)

5. NOR_Jawik (NOR)

6. sadlersailing (GBR)

7. GREATSKUA (ESP)

8. stoertebaeker (AUT)++

9. Rod (CAN) ++++

 

Berget norge med #5 på podium.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Skal se om jeg får tid. Har lagt meg på linja og traff bra der :wink:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Grattis Jawik :thumbsup:

Tror for øvrig jeg ble snytt for en 5. plass da Bonkhoot lå bak meg på hele oppløpssiden.

Nå er det for øvrig vanskelig å bedømme egen båt da man "hopper" litt ujevnt med konkurrentene.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Grattis Jawik :thumbsup:

Tror for øvrig jeg ble snytt for en 5. plass da Bonkhoot lå bak meg på hele oppløpssiden.

 

Takker og bukker. Danny lurte meg idag :lol: da han la seg under meg lenge på siste strekket. Gjorde regning med at Stoerte ville klare seg foran meg helt til vi fikk melding om treff på bøyen.

Serveren juger ikke. Det kan være vanskelig å bedømme kun på båten du ser.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...