Jump to content

Seil regatta på nett.


Capella

Recommended Posts

Nå har jeg(båt Teeny) tatt en ganske vill avgjørelse. Jeg har peilet meg inn på sundet mellom Bismarcksjøen og Salomonsjøen, og mest sannsynlig ramler jeg nedover på listen, men om jeg blir nr 150 eller 250 til slutt spiller jo mindre rolle.

Måtte bare ha litt action! :yesnod:

Lykke til. Du kommer da til å måtte tilbakelegge 1000 nm i stillebeltet retning SØ for å nå fram til rundingspunktet, noe som fort kan tilsvare en uke uten vind. Statistisk sett er det lite lurt å traversere stillebeltet på langs. Og når du endelig kommer ut av stillebeltet møter du tradevinder fra....SØ. Altså motvind til mål. Men det er statistikk. Du kan jo være heldig, selv om langtidsmeldingen ikke ser særlig lovende ut. :nonod:

Redigert av Viking.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På vår vei sørover vil vi ha oss en tur innom øystaten Palua. Palua ligger ca 650km fra kysten av Filippinene, og fikk sin selvstendighet fra USA så sent som i 1994. Innbyggertallet er ca 20000, og hovedstaden Meleneok kanskje verdens minste med ca 270 innbyggere(2005).

Dette er noe av det vi har i vente.

bilde

 

Meningen var å gå under broen her, men av frykt for å ikke komme oss under broen går vi inn lenger vest.

bilde

 

Rester av japanernes herjinger for 70 år siden finnes fremdeles på øyene.bilde

 

Men perler for oss båtfolk finnes også.

bilde

 

Lurer også på om vi skal legge inn et bud på et sommerhus, mens vi først er her. :giggle:bilde

Link to post
Share on other sites

det er ren flaks Popeye.........jeg seiler analogt, og går bare på været jeg får fra SOL og ikke noe Routing-software...........

 

ser att det under lang tid vart mer vind ner mot New Guinea og Bismarksjøen........så jeg sjanser og faller av.......... :pray:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Du går motsatt av meg. Jeg vurderte også Bismarcksjøen og Papa New Guinea, men tar ikke sjansen. Jeg synes det ser ut som det blir mye "blåfarget" vind der fremover. Jeg går heller litt ut for å se om jeg får med meg noe av vinden som skal komme der i løpet av en dag eller to. Deretter får jeg se om jeg faller av, men alt er åpent. Jeg ligger rundt plass 350 og har ingenting å tape.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Setter en "tier" på Gilles på denne seilasen :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

ser du tar sydover Gunga, tar du en MOOOSE,,, storsirkel seiling :)

Jeg gjorde nettopp en ruting basert på langtidsvarselet. Det er jo selvsagt helt avhengig av hva som skjer i stillebeltet, men jeg har deg ca. ett døgn bak meg ved runding Owa Raha, Careka. Det forutsetter at jeg går mot Owa Raha, men det har jeg foreløpig ingen planer om. Mitt WP ligger nok et stykke øst for det, og det flytter jeg ikke uten at jeg må. Det kan nok ikke du gjøre. :wink:

Link to post
Share on other sites

Har blitt mere Rally enn seiling denne helgen, men nå er det på tide å sjekke SOL litt igjen :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

OK, Viking, Jeg bruker ikke noe wr progm, så jeg prøver bare og finne veien , kortest muligt, og der det blåser :) Det kan enda skje mye, Syns f.eks Gilles er langt mot nord nå. og ser at han sliter med hvor han nå skal velge å gå.

Men det er god spenning.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

OK, Viking, Jeg bruker ikke noe wr progm, så jeg prøver bare og finne veien , kortest muligt, og der det blåser :) Det kan enda skje mye, Syns f.eks Gilles er langt mot nord nå. og ser at han sliter med hvor han nå skal velge å gå.

Men det er god spenning.

Har ikke rutet Gilles, fordi jeg har trimmet ned GRIB-en til en størrelse som gir bedre ytelse på rutingen. Spennende rute, men høyst risikabel, Min vurdering er at det blir for langt. Men vind har han så det holder akkurat nå :yesnod:. Avgjørende blir nok transisjonen mellom de to lavtrykkene i Japanhavet.

 

Og som du sier, mye kan skje. Jeg tror det avgjørende blir om og hvordan den meldte stormen i Tasmanhavet om en ukes tid utvikler seg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...