Jump to content

Seil regatta på nett.


Capella

Recommended Posts

Stå på freeNOR, det er langt til mål. veivalget er det som er viktig, hvor blir det vind, det er hele trikset. og der strides også de lærde. så ikke gi opp.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Noen som ikke fikk somlet seg til å stille til start i tide? Og som angrer og gråter sine bitre tårer?

 

Fortvil ikke lengre, kan ha 1 kanskje 2 "blodtrimmede regatta maskiner" som kan overtas av den rette skipper.....

 

Sjekk denne

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Jeg startet som sagt noen timer etter startskuddet så det kunne jo være fristende å overta en båt som har seilt fra rett starttid å dermed avansere 380 plasser, jeg er forøvrig fornøyd som det er å tenker at jeg har nådd et mål bare ved å fullføre etappen, hadde likt å havne blant topp 300 i mål men det henger nok litt utenfor rekkevidde.

 

Det er jo ganske artig å se hvordan strategien har slått an når en kommer hjem eller når en står opp om morgenen, så langt har det gått greit nok.

 

Bare å hive seg på...

Link to post
Share on other sites

Virket tidligere i dag, dødt nå........

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Neida ingenting galt der inne, men det er vel grenser for at noen skal drive den siden privat når de ikke lenger deltar selv. SamH har holdt ut lenge med oss og takk til han for dette.

 

Vi kan jo opprette en ny gruppe med samme navn om dette er ønskelig :thumbsup: En gruppe på f.eks. Facebook er jo mulig og på samme vis som Area51 var. Hemmelig og kun for deltagere etter invitasjon, men det er jo vist en ulempe med dette vist noen vil være anonym :giggle:

 

Og nå er jeg tilbake i foldene og gulpes snart ut av stredet og veivalget videre er jo fortsatt en gåte...Og så er det jo noen spessielle som skal innhentes slik at de tier i forsamlingen :lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Vist det er interesse for en ny gruppe med Area51 så kan jeg opprette en på Facebook. Muligens en kan forbli anonym på denne, men dette vet jeg ikke så mye om da FB og grupper er et nytt område for meg. Men en er vist i det minste nødt til å være registrert på FB under et navn/(anonymt) for å finne frem til denne siden som forblir lukket og kun for inviterte medlemmer. I denne forbindelse trenger jeg 2-3 medlemmer til å administrere siden slik at ikke bare jeg alene blir hengende ved siden for det har ikke jeg anledning til i lengden.

 

Fult mulig å få til samme opplegget som SamH sin side. En IM til meg under fult navn og eventuelt det anonyme navnet så kobler jeg dere inn på siden og da skal den dukke opp hos dere (tror jeg).

 

Ser ut til at vi kan glemme dette da Area51 er oppgående :thumbsup:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha SamH for at du holder chatten oppe.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Ja free!

 

TWA (sann vind vinkel).

TWD (sann vind retning i forhold til seilt retning)

WMG (forholder seg til TWD og TWA og gir den beste utseilte distanse i forhold til neste WP (way point))

 

Men alt dette er vitenskap (som noen av oss strides om) og stemmer som oftest på blueprinten. Virkeligheten er av erfaring noe annet da strøm/bølge-forhold kommer inn i bilde noe det ikke gjør på SOL.

 

Du vil oppleve at når kursen er satt med WMG ut fra Polaren blir farta mindre enn hva du virkelig kunne ha seilt, men du kommer likevel raskere frem til neste WP. Og det er her cluet ligger gjemt - hvor setter en neste WP og hvordan kommer en dit raskest mulig :thumbsup:

 

Og nedover dammen er det neste WP og neste WP osv. som teller. Velger en feil veivalg sier det seg selv at en blir liggende bak teten, men teten kan også velge feil så ikke fortvil om du føler at du blir liggende etter. Værgudene kan komme deg til unnsetning mens Neptun banker dritten ut av teten. Jeg har estimert ETA til 1/12-11 mot natta - så jeg krysser fingrene at dette holder helt frem. :giggle:

 

Og ikke la deg friste med å gjøre en avstikker west/øst fordi du oppdager bedre vind. Bare spør en viss en her inne hva det førte til da han tok seg vann over hode (unnskyld - vind over hode) :lol:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

WMG (forholder seg til TWD og TWA og gir den beste utseilte distanse i forhold til neste WP (way point))

 

 

 

VMG eller Velocity Made Good kan forholde seg til WP, men i Sailonline forholder den seg ikke til WP, men til størst hastighet mot retningen vinden kommer fra. (Eller med negativt fortegn på lens). NMEA-setningen WCV, Waypoint Closure Velocity, er uttrykket for hastighet mot WP.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

Da lærte en noe nytt i dag også :thumbsup:

 

Men det er jo akkurat det samme, bare sagt på en annen måte uten å brife med alle disse betegnelsene som skaper forvirring blant "nye" deltagere.

 

Jeg ser jo helst at jeg vet hvor jeg skal (neste WP) og lar ikke bare vinden avgjøre hvor båten skal ende enten det er med +/- fortegn.

 

:giggle:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hei Coast, er du med på sol? I såfall, hva heter skuta?

Dersom du ikke har startet, kunne du ha lyst til å ta styringa på en relativt greit plassert båt?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hei Rolf!

 

Skuta på sol heter NOR_Safrane og jeg tror jeg har mer enn nok med den. Jeg reiser på ferie til Kapp Verde til torsdag og det blir nok så som så med å stå ved roret da. Men takk for tilbudet!:cheers_wine:

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...