Jump to content

Havstrømmer


bliss X

Recommended Posts

Jeg prøvde tidligere å lete på nettet etter detaljerte opplysninger om havstrømmene som går langs kysten på øst/sørlandet. Tanken var at det kunne vært morsomt å forsøke å utnytte strømmene maksimalt under seiling langs kysten. Klarte ikke å finne noe info om dette. Noen her som har kunnskap eller informasjon om dette?

Link to post
Share on other sites

Har du prøvd å se i Den Norske Lods eller British Admiralty seilings beskrivelser?Om disse finnes på

internet vet jeg ikke.BA utgir også strømkart .Alt dette

kan skaffes via Nautisk Forlag.

Da vi pløyde Nordsjøen med 140 000 tonner holdt vi oss 1-6 mil av kysten fra Færder til Stavanger for å ha

medstrøm og bra fart.I beste fall så tjente vi kanskje en knop eller halvannen.

Når du går etter strømmen sånn så er problemet at det skal ikke mye til for å komme inn i motstrømmen.Marginene er små.Vet du sånn nogenlunde at strømmen inne ved land går feks nordover så kan du finne kontrastrøm litt lengre ute fra land.Strømbeltet kan være veldig lokalt of veldig smalt.Uten at jeg vet noe om det gjelder for norskekysten,kontrastrømmen kan du finne der hvor sjøbunnen "stuper" /dybdeforandringen er veldig markert.Tenk deg et fjell med et stup.På utsiden av stupet vil du finne en strøm som går motsatt vei av strømmen du finner oppå fjellryggen.

Link to post
Share on other sites

Har ikke kart foran meg nå, men mener bestemt at hovedstrømsettingene er markert med piler i hovedkartserien. Videre er dette beskrevet i DnL Bind 1 under kapittelet om Oceanografi. Strømforholdene langs norskekysten er kompliserte, men i DnL bind 2 til 7 er det gitt strømanvisninger for de forskjellige deler av kysten. 4-8 nm fra kysten kan strømmen komme opp i et par knop - lenger ut er ikke strømmen så merkbar. Tidevannsbevegelser kan enkelte steder sette opp kraftigere strøm - feks kan Rystrømmen sør for Tromsø være ganske hårete å gå motstrøms med svak maskinkraft.

På grunn av den relativt svake strømmen i norske farvann legges det her hjemme lite vekt på dette fenomenet blant fritidsseilerne. Skal man sørover på kontinentet er kunnskap om strøm og tidevannsbevegelsene vesentlig.

DnL = Den norske los.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar. Vurderte å kjøpe Den Norske Los i fjor i forb. med anskaffelse av havnebøker, men lot det være da den er relativt dyr og ikke oppdatert på mange år.

 

Hvis det er sikkert at det står så detaljerte opplysninger der at man kan dra nytte av det under seiling skal jeg ta meg en tur til Nautisk Forlag igjen. Er stømmens styrke tidsbestemt eller er den mer eller mindre konstant?

 

NB!

 

Hadde planer om å besøke "Ingars kongerike" i fjor, men mannskapet nektet å dra så langt  :cheers:

Link to post
Share on other sites


Lasse:

NB!

 

Hadde planer om å besøke "Ingars kongerike" i fjor, men mannskapet nektet å dra så langt  :cheers:


 

Husk å få med deg Mandalsskjærgården helt frem til Lindesnes!

 

Skulle arbeidsplassen din brenne ned i løpet av ferien slik at du plutselig får god tid er det ganske fint rundt neset i Farsundsskjærgården også!

Link to post
Share on other sites

Klar over det ja. Skulle gjerne vært der nede en sommer. Har jo 4 uker til rådighet, og båt som tåler det meste, men det var det men mannskapet da...

 

Både matroser og admiraler synes det blir for langt.

 

For noen år siden leide jeg vi motorseiler i Kristiansand to sesonger på rad, og da fartet vi en del rundt i Søgne/Mandal området.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...