Delfin 19 Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 Hei hei Har gått til anskaffelse av min første båt og slo like greit til på en 19 fot plast snekke med Sabb diesel 10HK innabordsmotor. sikkert ikke et riktig valg til en som er ny begynner men det var noe med den gode gammle tok tok lyden som fristet :-) Som uerfaren båt eier har jeg en del ting som jeg lurer på og håper at noen har litt tips og info å komme med. 1: i annonsen stod det oppført 8-9 knop som hasstighet på båten, men når vi har vært ute så får vi den ikke opp i mer enn 5 kanskje 6 gps knop. Er det noe forhold mellom turtall og omstyrringstang som vi gjør feil ?? eller er 5-6 knop vanlig for en båt og motor på denne størrelsen ?? 2: Hvor mye er det vanlig (lurt) å fylle på med olje i ventilkoppen (startoljerøret) når man skal starte og ha motoren gående en stund ?? 3: Med båten fikk vi med lanterner og ekkolodd som bare skal monteres til strøm, vi har vurdert å bytte ut det meste av lednings rotet for å legge opp nytt men er det mulig å få tak i koblings skjema som viser slikt. skal man ha et punkt med sikkringer før det går videre til brytere ?? 4: Er det overhode mulig å få tak i en brukermanual til Sabb motor fra 1972 ?? Tar i mot all info og tips fra andre som har samme type båt og motor Quote Link to post
M/S Bastard Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 (edited) Se om du finner info om din motor her Er vel en Sabb G du har regner jeg med Edited September 1, 2008 by M/S Bastard (see edit history) Quote Link to post
torbi Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 GRATTIS med nye båt, alltid spennende å bli kjent med "nye" båt nr 1 har du innkoblet skikkelig inn på vribar proppelanlegg? nr 4 ta kontakt med SABB MOTOR a/s i bergen. de har manualbok. Quote Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Poseidon Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 Velkommen i dette utmerkede forum og gratulerer så meget med båt og motor. En 10 HK Sabb er en virkelig robust motor som du kan ha glede av i mange, mange år - du finner knapt nok noe mer pålitelig.... Her finner du Håndbok for motoren. Når det gjelder 19 fots deplasementsbåt og fart så er det ikke så vanskelig å finne maks hastighet: Ta vannlinjelengden i fot, finn roten av det tallet og multipliser med ca 1,4. I ditt tilfelle kan vi si at vannlinjelengden er ca 18, og trekker du roten får du ca 4,2. Hvis du multipliserer det tallet med 1,4 blir svaret ca 5,9 - hvilket stemmer helt prima med det som du har funnet ut. (At selgere opererer med "jukseknop" er slett ikke uvanlig) Kos deg med båten, du har fortsatt 4 måneder igjen av båtsesongen 2008. Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sleipner93 Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 Gratulerer med ny båt og verdens beste maskin! Oljekoppen står det i boken at skal fylles hver 5 time. Selv er ikke oljekoppen montert på min, da tar jeg oljekannen og sprøyter litt olje på de bevegelige delene av og til. Quote Link to post
Wasco Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 (edited) Hei og velkommen Tror du gjorde et flott valg av "førstegangs-båt" Her inne på forumet treffer du entusiastiske SABB-folk, selv om jeg har en Marna maskin i min båt. At selgere oppgir feilaktig hastighet på båtene de selger er ikke ukjent. Men det er ikke så mye å bry seg om. Med en slik båt er jo ikke farten det avgjørende. Noe av det viktigste er den rette lyden Og her er lyden av min Marna Edited September 1, 2008 by wabra (see edit history) Quote Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.