Jump to content

Snekkelyden forsvinner...


MartinN

Recommended Posts

iflg artikkelen var det ingen motorkasse. Men da er det jo ikke noe bord heller! Snekke uten motorkasse-bord - :nonod: :nonod:

Ting er ikke som de var. Men slik har det jo alltid vært. :wink:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post

Om 1 kwh koster 0.5 kroner- så vil den trekke strøm for 1.1 kroner i timen... tilsvarende diesel på ~3Hk vil forbruke 7dl diesel for rundt regnet 8-9 kroner... Noe å tenke på for folk som liker å tøffe rundt på korte turer? Kan jo legge inn litt penger i en svær sub og ei cd plate med litt snekkelyd på:)

 

Det som forvirrer meg er at denne 2.2kw motoren klarer å sette snekka opp i 6.2knop...

 

- MartinL

Link to post

At den klarer 6,2 knop med 2,2 kW har nok noe med at en elektromotor har et helt annet dreimoment enn en bensin/dieselmotor. Min gamle snekke på 20 fot klarte 6 knop med en 3,5 HK FM, som også hadde et enormt dreimoment i forhold til effekten. 2,2 kW tilsvarer vel 3 HK, så det stemmer sikkert :smiley:

Link to post

Nå er det ikke motoreffekten en betaler strøm for, men den strømmen som går til å lade batteriene. Blir nok mye borte under veis her. Dessuten: 2,2 kW avgitt effekt krever mer enn 2.2 kW inn på motoren.

 

Dersom en går med båt i jevn hastighet har vel neppe hybridløsningen noe for seg? I bil med varierende kjøreforhold, utforbakker og bremsing blir det annerledes, men selv her er drinstoffbesparelsen marginal.

 

Og når det gjelder miljøet og CO2 regnskapet (for dem som tror på menneskeskapt klimaproblem) gir nok elektirsk drift minst like mye CO2 når en tenker på hvor strømmen kommer fra og hvor mye som går tapt under veis.

 

Ellers er nok Gabba III litt på tynn is når det gjelder funderingene rundt effekt og dreiemoment. Alle motorer (diesel-, bensin- eller elktromotor) gir nøaktig samme dreiemoment på propellakselen dersom avgitt motoreffekt er den samme. Det forutsetter selvfølgelig at alle har et riktig tilpaasset gear som gir samme turtall på propellen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
4x220A GEL = ca. 3000 (?) x 4 = 12.000,-

 

50L diesel pr. år x 10 år x 12 kr. = 6000,-

 

Regnestykket blir vel litt annerledes når en tar med seg vedlikeholsdkostnadene til dieselmotoren kontra el-motoren.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

En kan jo prøve å regne på hva en kan spare på dette med tanke på økende priser på fossilt brennstoff.

Men med tanken på hva en slik farkost koster - tror jeg at jeg kan kjøpe diesel til min gamle gode Marna resten av livet, og alikevell gå ut i pluss :yesnod:

 

Jeg har heller ingen dårlig samvittighet. Tror neppe det er mitt forbruk av diesel som er årsaken til den globale oppvarmingen.

 

Og hvorfor lage kunstig lyd i form av lydanlegg og CD når en kan få orginalen :yesnod:

 

Slik skal det høres ut

Link to post
En annen ting... hva koster det å erstatte batteribanken hvert tiende år?)

 

Tror ikke det er mye liv i disse batteriene etter 10 år... :nonod:

Tipper man merker godt at de er redusert etter 2 år og moden for utskifting etter maks 4, så regnestykket på driftsutgiftene går nok i dieselens favør.

 

Men en utrolig artig ide. Sikkert kos å gli lydløst rundt mellom holmene en vindstille sommerdag :cool:

Med el-båt vil man vel også bli mer gjerrig på strømmen ombord. Tenker på bruk av kjøleskap, stereo, lys etc..

Mvh. SAP

Link to post

Skal dette ha noen hensikt bør man jo velge hybrid eller dieselelektriske installasjoner. Dette er jo etterhvert ikke så uvanlig på større skip : http://www.tu.no/nyheter/produksjon/article22365.ece og det finnes installasjoner på seilbåter. Se her og følg linken til Seilas-artiklen om hybridløsninger: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=336054

 

Denne type løsninger burde jo være slik at man kan velge å bruke stikk-kontakt eller diesel-basert ladning.

Link to post

Seilbåter med el motor finnes og har vært prøvd ut tildligere også.

 

Malø har sin ferdig.

her et lite utdrag fra hva eieren av båten sier.

 

Electric Propulsion

 

We had an electric propulsion motor in the boat, but then Beneteau got in a rush to put electric propulsion in a large catamaran, so our motor got sent to them. We are eagerly awaiting the replacement so that we can start to collect fuel consumption numbers when powered by our 22 kW Polar Power 144v DC generator. In the meantime, we have been doing some preliminary data collection with our parallel Volvo-Penta D2-75 inboard propulsion engine. This engine, powering a latest-generation Volvo-Penta high skew, four-bladed, folding propeller is proving to be very efficient. The electric propulsion system has a tough challenge ahead of it!

 

The Polar Power generator is wired to a 144v bank of ‘Odyssey’ batteries from EnerSys. These are a variant of AGM lead-acid technology with very thin, pure lead, plate grids (Thin Plate Pure Lead – TPPL) which results in astonishing charge acceptance rates. The first time I ran the batteries down a bit and then cranked the generator, their charge acceptance rate immediately drove the generator to its full 22 kW output! We can put 24-hours worth of ‘house’ energy in these batteries in about 20 minutes!! We have collected some preliminary fuel consumption data. I already know that I can meet my house electrical loads twice as efficiently as on a conventional boat, but further data collection will have to wait on the arrival of the electric motor. The goal is to develop a ‘hybrid’ propulsion and house power system that is substantially more efficient than a conventional system with a great deal less engine running time.

 

alt finner dere her.

 

http://www.maloyachts.se/Default.aspx?tabid=195

Edited by careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Ellers er nok Gabba III litt på tynn is når det gjelder funderingene rundt effekt og dreiemoment. Alle motorer (diesel-, bensin- eller elktromotor) gir nøaktig samme dreiemoment på propellakselen dersom avgitt motoreffekt er den samme. Det forutsetter selvfølgelig at alle har et riktig tilpaasset gear som gir samme turtall på propellen.

 

Jeg er ofte på tynn is :lol:

 

Men er det da slik at en 3,5 HK gressklippermotor gir like stor fart på en båt som en 3,5 HK FM med 0,9l sylindervolum? Forutsatt riktig giring og propell? Synes bare dette høres litt rart ut.

Link to post
Men er det da slik at en 3,5 HK gressklippermotor gir like stor fart på en båt som en 3,5 HK FM med 0,9l sylindervolum? Forutsatt riktig giring og propell? Synes bare dette høres litt rart ut.

 

3,5 HK er 3,5 HK uansett hvor de kommer fra. Girutveksling og propellstørrelse må jo avpasses til det aktuelle turtall motoren yter maks på.

Forskjellen vil ligge i akselerasjonen/skyvekraften, da motoren med størst sylindervolum/moment vil skyve skuta raskest opp i (topp)fart, mens gressklippermotoren vil slite mere før den til slutt når samme fart, dersom ikke motvinden er for sterk :tongue:

Hvis man kan kalle 6 knop for en topp fart :lol:

Pga lavere skyvekraft før man når toppfarten, kan det være lurt å gire den lille motoren for lavere toppfart slik at man ikke mister for mye skyvekraft på lavere turtall, og da får man jo lavere toppfart med på kjøpet. Men det gjelder kanskje først og fremst planende båter som trenger kraften for å komme opp i plan. Av denne grunn har ofte dieselmotorer større toppfart enn tilsvarende bensinmotor i planende båter såvidt jeg vet.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...