MartinN Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 Hmm, hva blir båtlivet uten snekkelyd.. Snekkelyden blir borte.. Quote Link to post
Tintin Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 Hvis man drar med seg et 2,2kw agregat har man en hybrid som bruker nesten like lite drivstoff som snekka ville brukt med vanlig motor Quote Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Salt Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 iflg artikkelen var det ingen motorkasse. Men da er det jo ikke noe bord heller! Snekke uten motorkasse-bord - :nonod: Ting er ikke som de var. Men slik har det jo alltid vært. Quote Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Tintin Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 Det er fortsatt mulig å lage en kasse til å ha agregatet i. Ekstrautstyr. Quote Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
avsluttet Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 det ser ut som det er vetus, de har mye arti. Kan levers som hybrid og bare med batterier. Et eksempel i vetuskatalogen viser at du kan gå 6 timer med 5 knop. Quote Link to post
MaLang Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 Om 1 kwh koster 0.5 kroner- så vil den trekke strøm for 1.1 kroner i timen... tilsvarende diesel på ~3Hk vil forbruke 7dl diesel for rundt regnet 8-9 kroner... Noe å tenke på for folk som liker å tøffe rundt på korte turer? Kan jo legge inn litt penger i en svær sub og ei cd plate med litt snekkelyd på:) Det som forvirrer meg er at denne 2.2kw motoren klarer å sette snekka opp i 6.2knop... - MartinL Quote Link to post
Gabba III Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 At den klarer 6,2 knop med 2,2 kW har nok noe med at en elektromotor har et helt annet dreimoment enn en bensin/dieselmotor. Min gamle snekke på 20 fot klarte 6 knop med en 3,5 HK FM, som også hadde et enormt dreimoment i forhold til effekten. 2,2 kW tilsvarer vel 3 HK, så det stemmer sikkert Quote Link to post
Wasco Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Quote Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
MaLang Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 En annen ting... hva koster det å erstatte batteribanken hvert tiende år?) Quote Link to post
NilsPils Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 Nå er det ikke motoreffekten en betaler strøm for, men den strømmen som går til å lade batteriene. Blir nok mye borte under veis her. Dessuten: 2,2 kW avgitt effekt krever mer enn 2.2 kW inn på motoren. Dersom en går med båt i jevn hastighet har vel neppe hybridløsningen noe for seg? I bil med varierende kjøreforhold, utforbakker og bremsing blir det annerledes, men selv her er drinstoffbesparelsen marginal. Og når det gjelder miljøet og CO2 regnskapet (for dem som tror på menneskeskapt klimaproblem) gir nok elektirsk drift minst like mye CO2 når en tenker på hvor strømmen kommer fra og hvor mye som går tapt under veis. Ellers er nok Gabba III litt på tynn is når det gjelder funderingene rundt effekt og dreiemoment. Alle motorer (diesel-, bensin- eller elktromotor) gir nøaktig samme dreiemoment på propellakselen dersom avgitt motoreffekt er den samme. Det forutsetter selvfølgelig at alle har et riktig tilpaasset gear som gir samme turtall på propellen. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Krimart Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 Nå spørs det vel hvor mye "snekkelyd" man kan snakke om i en Polar 20 med dieselmotor uansett.... I hvert fall i forhold til en gammel kogg med en ensylindra FM e.l. Quote Link to post
Hebbe Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 Synes dette var toppers, fint å kunne gli helt lydløst i 6 knop. Blir nesten som å seile...... Quote Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Fusebox Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 4x220A GEL = ca. 3000 (?) x 4 = 12.000,- 50L diesel pr. år x 10 år x 12 kr. = 6000,- Snekkelyden er borte, erstattet av summing. Men det er sikkert slik fremtiden blir :-) Quote Link to post
Hebbe Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 4x220A GEL = ca. 3000 (?) x 4 = 12.000,- 50L diesel pr. år x 10 år x 12 kr. = 6000,- Regnestykket blir vel litt annerledes når en tar med seg vedlikeholsdkostnadene til dieselmotoren kontra el-motoren. Quote Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
knutza Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 Dette er jo en kjempe ide. Så kan man ha et heftig lydanlegg med ferdig innspilt lyder av ulike motorer. Her kan man jo få alle lyder, alt fra en liten ensylindret til en stor V8 motor. Quote Link to post
Careka Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 Å her har dere de gamle gode lydene. http://home.no.net/sresset/semidiesel/ Quote Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Wasco Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 En kan jo prøve å regne på hva en kan spare på dette med tanke på økende priser på fossilt brennstoff. Men med tanken på hva en slik farkost koster - tror jeg at jeg kan kjøpe diesel til min gamle gode Marna resten av livet, og alikevell gå ut i pluss Jeg har heller ingen dårlig samvittighet. Tror neppe det er mitt forbruk av diesel som er årsaken til den globale oppvarmingen. Og hvorfor lage kunstig lyd i form av lydanlegg og CD når en kan få orginalen Slik skal det høres ut Quote Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
hifo Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 hvorfor i huleste bruker ikke disse seilracerne her på forumet en slik ?? kansje bavaria kan holde følge, med en slik en. Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
sap_2000 Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 En annen ting... hva koster det å erstatte batteribanken hvert tiende år?) Tror ikke det er mye liv i disse batteriene etter 10 år... Tipper man merker godt at de er redusert etter 2 år og moden for utskifting etter maks 4, så regnestykket på driftsutgiftene går nok i dieselens favør. Men en utrolig artig ide. Sikkert kos å gli lydløst rundt mellom holmene en vindstille sommerdag Med el-båt vil man vel også bli mer gjerrig på strømmen ombord. Tenker på bruk av kjøleskap, stereo, lys etc.. Quote Mvh. SAP Link to post
Krimart Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 Skal dette ha noen hensikt bør man jo velge hybrid eller dieselelektriske installasjoner. Dette er jo etterhvert ikke så uvanlig på større skip : http://www.tu.no/nyheter/produksjon/article22365.ece og det finnes installasjoner på seilbåter. Se her og følg linken til Seilas-artiklen om hybridløsninger: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=336054 Denne type løsninger burde jo være slik at man kan velge å bruke stikk-kontakt eller diesel-basert ladning. Quote Link to post
Careka Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 (edited) Seilbåter med el motor finnes og har vært prøvd ut tildligere også. Malø har sin ferdig. her et lite utdrag fra hva eieren av båten sier. Electric Propulsion We had an electric propulsion motor in the boat, but then Beneteau got in a rush to put electric propulsion in a large catamaran, so our motor got sent to them. We are eagerly awaiting the replacement so that we can start to collect fuel consumption numbers when powered by our 22 kW Polar Power 144v DC generator. In the meantime, we have been doing some preliminary data collection with our parallel Volvo-Penta D2-75 inboard propulsion engine. This engine, powering a latest-generation Volvo-Penta high skew, four-bladed, folding propeller is proving to be very efficient. The electric propulsion system has a tough challenge ahead of it! The Polar Power generator is wired to a 144v bank of ‘Odyssey’ batteries from EnerSys. These are a variant of AGM lead-acid technology with very thin, pure lead, plate grids (Thin Plate Pure Lead – TPPL) which results in astonishing charge acceptance rates. The first time I ran the batteries down a bit and then cranked the generator, their charge acceptance rate immediately drove the generator to its full 22 kW output! We can put 24-hours worth of ‘house’ energy in these batteries in about 20 minutes!! We have collected some preliminary fuel consumption data. I already know that I can meet my house electrical loads twice as efficiently as on a conventional boat, but further data collection will have to wait on the arrival of the electric motor. The goal is to develop a ‘hybrid’ propulsion and house power system that is substantially more efficient than a conventional system with a great deal less engine running time. alt finner dere her. http://www.maloyachts.se/Default.aspx?tabid=195 Edited September 2, 2008 by careka (see edit history) Quote Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
eysteind Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 synes dette virker spennende... Kommer nok til å vurdere el-drift, når yanmaren takker for seg. Bruker uasett ikkje båten mer en 1-2 timer hver gang... Noen som vet hva selve el-motoren koster? Quote Link to post
Gabba III Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 Ellers er nok Gabba III litt på tynn is når det gjelder funderingene rundt effekt og dreiemoment. Alle motorer (diesel-, bensin- eller elktromotor) gir nøaktig samme dreiemoment på propellakselen dersom avgitt motoreffekt er den samme. Det forutsetter selvfølgelig at alle har et riktig tilpaasset gear som gir samme turtall på propellen. Jeg er ofte på tynn is Men er det da slik at en 3,5 HK gressklippermotor gir like stor fart på en båt som en 3,5 HK FM med 0,9l sylindervolum? Forutsatt riktig giring og propell? Synes bare dette høres litt rart ut. Quote Link to post
Krimart Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 En elmotor gir høyt dreiemoment på alle turtall, mens en forbrenningsmotor kun yter maks innenfor et et avgrenset turtallsområde. Quote Link to post
Teerex Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 (edited) Men er det da slik at en 3,5 HK gressklippermotor gir like stor fart på en båt som en 3,5 HK FM med 0,9l sylindervolum? Forutsatt riktig giring og propell? Synes bare dette høres litt rart ut. 3,5 HK er 3,5 HK uansett hvor de kommer fra. Girutveksling og propellstørrelse må jo avpasses til det aktuelle turtall motoren yter maks på. Forskjellen vil ligge i akselerasjonen/skyvekraften, da motoren med størst sylindervolum/moment vil skyve skuta raskest opp i (topp)fart, mens gressklippermotoren vil slite mere før den til slutt når samme fart, dersom ikke motvinden er for sterk Hvis man kan kalle 6 knop for en topp fart Pga lavere skyvekraft før man når toppfarten, kan det være lurt å gire den lille motoren for lavere toppfart slik at man ikke mister for mye skyvekraft på lavere turtall, og da får man jo lavere toppfart med på kjøpet. Men det gjelder kanskje først og fremst planende båter som trenger kraften for å komme opp i plan. Av denne grunn har ofte dieselmotorer større toppfart enn tilsvarende bensinmotor i planende båter såvidt jeg vet. Edited September 2, 2008 by teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.