Jump to content

Hva slags autopilot til hydralisk styring

Ojda

Recommended Posts

Jeg har i lengere tid fundert på å montere en autopilot på båten.

Det er en 29 fot halvplaner med hydraulisk styringsom 90 prosent av tiden benyttes

i fartsområdet 5-8 knop.

Jeg lurer på hva jeg trenger for å kunne overlate en hydraulisk styrt båt til elektronikken?

Jeg tenker på noe rattmontert. Er jeg foreksempel nødt til å ha en rorføler for å få

det hele til å fungere? Hva med rategyro, hvor nødvendig er den?

Hadde ikke tenkt til å bruke for mange båtlapper til dette, så spørsmålet er hva man klarer seg med?

Hvaslags løsning er lurt å gå for?

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.

Gå for en hydraulisk pumpe og ikke noe som er koblet mekanisk på rattet.

Rate kompass er ikke nødvendig på denne båten med mindre du også skal bruke kompasset på en radar.

Hvilken type er igrunn det samme men det kan vere greit å satse på en som kan styres av kartmaskin (gå på rute).

Gå for en hydraulisk pumpe og ikke noe som er koblet mekanisk på rattet.

Jeg hører og leser hva du sier, gidder du og forklare hvorfor.

Gode råd er andres erfaringer som kan omsettes til egen situasjon. :flag:

Edited by Ojda (see edit history)

Jeg vet ikke om du skal gå for ny pilot eller brukt, en ny pilot starter vel på rundt 8000,- komplett tenker jeg. Brukt gjerne ned i halve prisen.

Hydraulisk fordi du kan skjule det hele og ikke trenger å tilpasse noe til roret ditt, det eneste du må vite er at rattpumpen din i dag har midtuttak i tillegg til de som går til sylinderen.

Rorgiver ja og nei, kjøp gjerne en uten rorgiver om det er av nyere dato beregnet til det, selv har jeg ingen erfaring med de. Billigere er de vel ikke men det blir enklere å installere.

Rate kompass er ikke nødvendig på en saktegående båt med kjøl, den har ikke de hurtige bevegelsene som man kjenner fra helplanere og er dermed enklere å holde på kurs.

Å styre på rute er veldig praktisk om man skal ett lengre stykke...

Takk Frøken Fryd. Dette kan jeg forholde meg til.

Om det blir nytt eller brukt kommer vel litt an på hva som dukker opp iløpet av høsten.

Om det blir ny vare, blir det inport/usa.

Hei.

I min Saga 27 uten hydraulisk styring som jeg stort sett går i 6 - 7 knop med, har jeg en Autohelm ST4000W for mekanisk styring. Den holder kursen fint, bortsett fra med mye sjø inn aktenfra. Men selv da er kursen akseptabel. Men bortsett fra dette, ville jeg kunne ha denne autopiloten med samme egenskaper om jeg hadde skiftet til hydraulisk styring?

Er det noen prinsippiell forskjel om autopiloten som vha. en liten motor og en tannreim dreier på rattet ut fra kurs fra fluxgatekompasset og eventuelt XTE data fra kartplotter/GPS overfører rattdreingen til roret vha. en wire eller hydraulikk?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ikke noe utover at man får mer slark i styringen og dermed også mindre nøyaktig ror, ofte kan man sette dette i piloten hvor mye unøyaktig posisjon på roret som er akseptabelt. Er verdien lavere enn reguleringen klarer vil motoren og roret jobbe frem og tilbake og ikke treffe den ønskede posisjonen.

En feil bolten på styresylinderen vil gi samme utslag.

Dette forsto jeg ikke. Jeg tror jeg trenger teskjemetoden. Er det ikke et visst anntall tørn på rattet fra borde til borde med hydraulisk styring som med mekanisk? Så om begge systemene har f.eks. 3 fulle tørn på rattet fra borde til borde på begge systemene, vil vel båten svinge like mye om en fra kurs rett frem dreier et tørn i en retning enten det er manuelt fra et menneske eller fra en rattpilot?

Lars H.

Edited by Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

På en hydraulisk styring er det egen motor på egen pumpe, pumpen finnes i flere størrelser og dimmesjoneres på samme måte som rattpumpene. Man tilfører ikke noe dødgang til systemet.

Heller for liten pumpe enn for stor.

På en hydraulisk styring er det egen motor på egen pumpe, pumpen finnes i flere størrelser og dimmesjoneres på samme måte som rattpumpene. Man tilfører ikke noe dødgang til systemet.

Heller for liten pumpe enn for stor.

Men er det noe større dødgang i et hydraulisk system enn teleflex eller lignende da?

Edited by Ojda (see edit history)

Ett litt annet spørsmål: Hvor mange tørn er normalt fra borde til borde? Syns det er mye på båten vår. ( 37f skøyte) Det er installert rattpumpe og rormaskin før vi fikk båten, så jeg aner ikke noe om dimensjonering av anlegget. Har anntatt at leverandør av rormaskin gjør en beregning ved salget....? Kan det straffe seg å begynne å endre på overføringsarmer til ror osv? Eller er det noe annet lurt man gjøre med eksisterende utstyr?