Jump to content

Hendig liten PC å ha med seg i båten

Bøljan

Recommended Posts

Kjøpte nylig en kjekk liten sak på Siba! 9 tommers laptop Asus Eee p900.

Går direkte på 12 volt, ingen råtass ! men den har 1Gb ram, 16 Gb disk ++ kortleser, 3 x usb, Lan, innebygd trådløst nettverkskort, web kamera.

Linux eller Windows XP. Fungerer utrolig greit i båten! tar liten plass og jeg får surfa nettet og hentet epost..pris 2500,- :seeya:

:sailing:

Ja denne virker som en interessant sak, er kjøpt inn og delt ut til 1.klassingene på videregående her. (Linux versjonen)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hvis man da kobler til denneGPS Antenne og kjøper ett

kartprogram for PC har man da en fullverdig kartplotter ?

Ser også at Acer har en som er i samme størelse

Er den bedre en Asus ?

Det er vel skjermen som avgjør her om den er brukanes i båten.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Husk også MSI Wind U100 som har 10" skjerm, problemet er at den er vrien å få tak i.

http://www.idg.no/pcworld/article102564.ece

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Köpte en ASUS EEE900 i slutat av juli, och är MYCKET nöjd. Funkar helt suveränt i båten (och hemma med för den delen.

Har installerat Windows XP, Word och Excel samt SeaClear. Funkar bra med en GPS-puck. Fortfarande 11 Gb ledigt på 'disken'.

Några svagheter dock.

1 'hackar' lite dvs står och tvekar flera sekunder alltsomoftast. Skriver något om 'progam not responding' i ovankanten, men sedan kommer den igång igen.

2. Skärmen tycker jag inte är så vass i solsken

3. Batteritiden är väl omkring 2 timmar.

Men som helhet: synnerligen lyckad som omborddator och sedan när man är ute och reser. Synd att inte SIMM-kortsmodemet är inbyggt!

Rekomenderar att satsa på en Simm-kortsrouter med trådlöst nätverk, så kan man sitta varsomhelst ombort och läsa epost eller kolla tv. :sailing:

Er skjermen på denne matt eller blank i overflaten? Det siste ser ut til å egne seg best i dagslys.

Har hatt laptop med blank overflate i 3 år nu... er ikke helt sikker på at jeg er så fornøyd med det... Ja- kan hende det fungerer bra i sterk sol da blank overflate ikke fungerer som difusor- men så må man slite med reflekser fra lamper og alt mulig rart når man sitter inne. Blir vant med det etter ei stund- men av og til blir man obs på det og det irriterer...

- MartinL

Er selv forhandler av denne Asus. Til 900 modellen var vi litt skeptiske til Xp, da dette er tyngre å kjøre, men har visst seg å fungere bra allikevel. Hakkingen kommer nok av dette.

Omm ca en måned nå kmmer neste generasjon med Xp og windows til en pris av ca 3 lapper. Ellers en genial og lett å ta med Pc i båt osv.

Jeg har en ACER ONE 8,9tommer , betalte 2600+moms for den , 1gig ram , 120gig disk windows XP.

Veldig liten og hendig PC men den holder ikke hva selgeren lovte på batterikapasitet , jeg ble lovt 4timer + men denne holder ikke mer enn i overkant av 2timer.

Er også forhandler, har inne både EEE PC Linux, Acer One XP og MSI Wind XP. Sistnevnte med størst skjerm, og vanskeligst å skaffe. Vi anbefaler derfor alle å kjøpe Acer One :wink: Virker som den har mest lyssterk skjerm, for nordnorske lyse sommernetter iallefall.

Vi har oppgradert en EEE PC til 2 GB minne og lagt inn XP på en slik, og da ble den jo relativt rask. Siden den har mulighet for å gå direkte på 12V er den kanskje det greieste valget for båtfolket.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Veldig liten og hendig PC men den holder ikke hva selgeren lovte på batterikapasitet , jeg ble lovt 4timer + men denne holder ikke mer enn i overkant av 2timer.

4 timer har jeg ikke hørt noe om. Vi anslår 2-3 timer. Det finnes 6 cellers batteri å få kjøpt til rundt en 1000-lapp som fordobler brukstiden.

Vi anbefaler derfor alle å kjøpe Acer One :wink:

Jeg kjøpte Asus eee med xp etter at selgeren fortalte meg at hvis man ønsket å oppgradere den ( feks ram) så måtte den sendes inn for jobben mens på asus'en kan man gjøre slikt selv som på en hvilken som helst annen pc.

Og ja, selgeren hadde begge og jeg hadde kjøpt acer'en hvis han hadde anbefalt det.

Er ganske fornøyd, har installert et forhåldsvis enkelt kartprogram og mangler bare å få det testet på tur...

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Er skjermen på denne matt eller blank i overflaten? Det siste ser ut til å egne seg best i dagslys.

Jeg er uenig, basert på min erfaring. :eek:

Jeg jobber med PC ca 7-10 timer daglig (ja, mer enn vanlig arbeidsdag :smiley: ) og har hatt både blanke og matte skjermer. Pga av vanskeligheter med å få tak i matte skjermer de siste årene (og pga plutselig behov for nye PC'er) har jeg de siste 3 årene hatt blank skjerm.

Først når jeg i mars fikk min siste bærbare PC (proffserien til Acer), fikk jeg endelig tilbake en ordentlig matt skjerm. :drink:

Resultat:

Mindre vondt i hodet. Spesielt på dager da det er "skarpt" lys ute.

Fordelen er også at jeg nå kan sitte på bussen og andre "utesteder" (mtp lys, ikke serveringsbevillinger :cheers: ) og jobbe med skjermen på laveste lysstyrke, også med direkte solskinn på skjermen (unntatt når den er støvete da...).

Obs: PC'er med touch skjerm oppleves matte, men kan ofte ikke sammenliknes med den skjermtypen jeg har. Meget mulig at det er forskjell på matte skjermer. Hvis en har matt og lyssvak skjerm kan det jo meget godt hende at erfaringen blir som sitert over. Jeg har bare hatt overlegent gode matte skjermer - i forhold til blanke.

Tilbake til "mini-PC'ene":

Jeg er liker MSI Wind godt! Skjermen ser veldig god ut, størrelsen er hendig - og den er relativt kraftfull. I båt er nok den mitt førstevalg. - Men hittil har vi avtale om at vi ikke skal ha verken PC eller Internett i båten, da jeg har lett for å begynne å jobbe - og det skal jeg ikke gjøre i båten. (utenom fiksing av båt osv da.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Var rundt å sjekket alle disse maskinene, og endet opp med MSI U100 (merk det finnes en U90, men den er ikke fullt så god).

Av de tre produsentene som her er nevnt, satt jeg altså igjen med MSI som vinneren. Og til nå har jeg vært fornøyd.

God i sola, og bruker lite batteri (opptil 4timer), og kraftig nok til kontor bruk.

Når det kommer til batteri skal dere vite at det har mye med bruk og innstillinger. Står bluetooth webcamera på samtidig som en surfer nett, og har alle mulige slags programmer oppe, varer det nok bare 2 maks.

Noe dere som skal bruke den som kartplotter må tenke på, er at dere bør velge en maskin med XP. Har du programmer som kjører under linux, så sørg for at du også finner drivere til gps'en.

Lønner seg hvertfall på disse mini pcene, at dere kjøper de "nyeste" som har intel atom cpu. Bruker mindre strøm, ergo blir mindre varm, ergo støyer mindre. Er og kjappere intel atom enn celeron.

Den store Acer Aspire One tråden

Asus EEE tråden

Edited by KenBjork (see edit history)

Ny cpu fra intel, dobbeltkjernet atom prosessor.

Når Intel lanserer dobbelkjernevarianten, kan dette føre til en liten revolusjon som øker prosessorytelsen med 50-70 prosent på nett-PC-er.

Modellnummeret sies å bli Z330

http://www.hardware.no/artikler/dobbelkjer...den/55713?pid=0

Blir kjekt i de små pcène

Edited by KenBjork (see edit history)