Jump to content

Hendig liten PC å ha med seg i båten

Bøljan

Recommended Posts

Jeg er enig med BMP om at de elektroniske kartene fra "Livechart" er veldig bra, og at disse benyttet i kartprogram fra "seaPro" fungerer godt på en bærbar PC. Jeg gjengir her deler av et svar fra meg i en annen tråd:

Jeg kan anbefale kartprogrammet "seaPro Lite i 3000-serien" for PC som inkludert vektoriserte kart for hele Norge("Livechart") koster kr 1500,- inkl. moms. Dette programmet har støtte for GPS, AIS, NAVTEX og autopilot. Det kan blant annet oppgraderes til "seaPro standard i 3000-serien" slik at det også får støtte for PC-radar og ARPA.

"seaPro Lite i 3000-serien" bruker vektoriserte kart fra "Livechart". Disse er av høy kvalitet og er basert på samme rådata som til ENC(Electronic Navigational Chart) kjøpt av Statens kartverk, Sjøkartverket. Men for å holde prisen på et rimelig nivå og logistikken enkel, er disse dataene pakket i et komplett sett for hele Norskekysten. Kartene er for ordens skyld ikke offisielle og oppdaterte elektroniske sjøkart for navigasjon(ENC) i henhold til SOLAS-konvensjonen i IMO. Dersom "seaPro Lite i 3000-serien" oppgraderes til "seaPro Lite + i 3000-serien" for ca. kr 1500,- inkl. merverdiavgift, kan derimot programmet vise slike offisielle og oppdaterte ENC i henhold til den internasjonale standarden S-57. Men det spørst om det er verdt å betale ekstra for dette for lystbåtbruk.

Jeg har sammenlignet vektorkartene fra "Livechart" flere steder langs kysten av Norge med offisielle og oppdaterte ENC, og må innrømme at jeg er imponert over kartene på alle måter. Programmet "seaPro Lite i 3000-serien" er dessuten brukervennlig.

Mer informasjon kan du blant annet finne på euronav.no.

Noen som har prøvd med TV-kort i disse, eller spurt om de er kraftige nok? Sliter med min Dell Inspirion 9300, det henger kraftig... og det blir hakkete, denne trekker også mye strøm og er tung, 17 tommersskjerm så jeg har fundert på om de nye minipcene kunne vært noe

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

jawik:

Ring og/eller send mail til Svein i Euronav AS. Jeg gjorde begge deler. Han forklarer godt egenskapene til de forskjellige produktene i firmaets sortiment.

Om Euronav AS

Her er også litt informasjon om Livechart fra nautisk.no, hjemmesiden til Nautisk Forlag:

Livechart

Men der ser det ut som den elektroniske kartpakken må kjøpes utenom kartprogrammet.

Skjønner ike helt hvorfor målet er at skjermene skal være så små som mulig når det gjelder pc i båt.

Størst mulig skjerm er det greieste, enten den er på en bærbar PC eller er eksternt tilkoblet en bærbar eller stasjonær PC. Men det er ofte plass det kan skorte på i en lystbåt, og da kan disse nye små bærbare PC'ene være praktiske. Dessuten er de rimeligere i innkjøp kontra sine større søsken. Men personlig vil jeg foretrekke å ha DVD-/CD-spiller/brenner innebygd, slik jeg har på min egen bærbare PC med 14,1" skjerm. Skulle jeg kjøpt ny bærbar PC igjen, hadde jeg nok gått for en kraftig standard en med 12,1" skjerm med DVD-/CD-spiller/brenner(eventuelt også Blu-ray-spiller) da den ville vært enda mer praktisk ved transport enn den jeg har i dag, og likevel hatt ytelser tilsvarende en fysisk større.

Det er nok grenser for hvor billig en PC kan bli :lol:

Men jeg anbefaler 901-modellen som er en del kjappere enn 900 og har bluetooth.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Har bestilt meg en ASUS EEE 1000H fra nettbutikk i USA. Kommer til uka.

Forskjellen fra ASUS EEE 901 er tre hovedsaker, større skjerm 10", større tastatur og valg mellom SSD Disk 40Gb/Linux og ordinær HD 80Gb (eller større)/Win XP. Som med ASUS EEE 901 bruker den 12V/3A input strøm, slik at den etter hva jeg forstår kan brukes direkte på 12V i båten.

I utgangspunktet hadde jeg tenkt meg maskinen som "reisefølge" i jobb. Etterhvert har jeg blitt tent på ideen å bruke slik PC som en rimelig 10" kartplotter. Kommer i alle fall til å teste litt etterhvert.

Modellen med SSD disk og Linux bruker mindre strøm enn HD modellen, samt at den (SSD) ikke har beveglige deler. Ser dette som fordeler ombord. Dere vet antakelig hvilke navigasjonsprogrammer som er både rimelig brukervennlige og som speller på Linux ?

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...