Bjerknez Startet 7.September.2008 Del på Facebook Startet 7.September.2008 Som kanskje mange her vet, har jeg kjøpt meg ny båt. Askeladden 535 Bowrider m/Mercury Optimax 115HK'er og ballistic stålpropell. Er det noen her som kan bekrefte hvor mye høyere toppfarten blir med stålpropell kontra alu.? Tror det er "laserII" propellen het. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
ynroenn Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 (redigert) Ikke godt å si. Med samme monteringshøyde fra vil sannsynligvis gevinsten bli minimal på toppfart, men du vil sannsynligvis kunne tilte ut motoren mere før det spinner. Ved å heve motoren ett eller to hakk kan du kanskje i beste fall vinne 3 knop? (Dette er bare gjetninger, må prøves i praksis ) Ps. gratulerer med flott båt og motor (selv om det ikke er Suzuki 4 takt ) PS. Laser II er vel ikke Ballistic? Trodde det var Mercury/Mercruiser propell? Redigert 8.September.2008 av ynroenn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Hvis du har kjøpt denne pakken hos en seriøs forhandler, monterer de motoren i den ideelle høyden for denne propellen. Sannsynligvis et hakk opp pga at propellen har bedre grep i vannet. Tipper du øker hastigheten et sted mellom 1 til 2 knop. MEN, du får i tillegg mye bedre comfort og kjøreegenskaper på båten. Så det kommer du aldri til å angre på! Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Jeg byttet ut standard aluminiumspropell på en 115 Mercury med en Michigan Ballistic stål propell. Resultatet ble ikke høyere toppfart, men mye bedre grep i vannet. Jeg kunne helt sikkert ha hevet motoren og da ha fått litt høyere toppfart. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 8.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2008 Snakket med min selger i sted og han var veeeldig forsiktig med å love meg hastigheten på båten med denne motoren med ballistic propell, men han anslo at jeg kunne få i overkant av 40 knop ved riktig monteringshøyde for motoren. Dette er noe han ikke kunne love. Han holdt seg til å si 37-38 knop, da han heller ville overaske positivt ved at jeg opplevde større fart enn forventet. Hadde vert kjekt og fått båten over det magiske 40-tallet da.... hehe. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Bearded Beast Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 altså. laser II er IKKJE en ballistic propell. dette er en mercury propell. som forøvrig er knallgod med eksosutslipp for kontrollert kavitering på lavere turtall for god aks og sitter godt i vannet. og når den spinner så spinner den ikkje ut den bare sluurer så man ser /hører turtaller stiger litt og farten dabber av. nå har eg ingen kjennskap til kordan kavitasjon arter seg på andre stålproppeller men på denne er det heilt udramatisk. Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Mercury lager både Laser og Ballistic. Forskjellen er at Laser har litt mere cup på bladene mens Ballistic har en cut m/vinkla kant på enden av alle bladene. En Laser skuffer mere vann men har mindre effekt på enden av bladene. Skal du ha et par knop mere så sett på en 20"-21" ballistic. Både laser og ballistic er stålpropeller. Er motorn montert i riktig høyde så tjener du minimalt på å heve den bare for en ballistic. Den er IKKE beregna for å sitte høyere i vannet men den har mere snert i bladtuppene noe som funker bedre på toppfart. Forskjellen på en stålprop og en alu.prop er at stål er mye stivere og solid dermed så kan bladene utformes mere aggresivt. De opprettholder også bladgeometrien uansett. Ingen fleks på bladene. En alu er myk og flekser endel---> bladgeometrien endrer seg under belastning og materialet i seg selv ekke stivt nok til å ha en større pitch/utforming. Stålpropellen er også mye tyngre og hjelper motorn momentmessig. Prisen deretter.:-) Hvis du har en Laser stålpropell fra før så KAN det hende du runder 40kn ved å bytte til Ballistic.;-) Ang. eksos på utsida navet så kan du velge det sjøl ved å bruke propper til å sette i hulla på navet. Hvis det er alu du har så kan jeg bekrefte at du tjener rundt 4-5kn på å montere stålprop.:-) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Hei, "Ballistic" propeller blir vel produsert av Michigan Wheel Co , så vidt jeg har forstått. Ellers ligger det en test av stålpropeller på Båtmagasinet, som sikkerrt kan være interessant for mange. Se link: http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...opell,_6edq8cr0 Har faktisk bestilt en Ballistic selv i disse dager. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 (redigert) Hey du har tråd på dette også ja Har svart på mailen din forresten. Som nevnt, Laser2 er mercury. Ballistic er michigan. Ser du nevnt ikke det i sted, så er det ballistic eller laser2 du skal ha/får? Ville valgt ballistic. Skal se om jeg finner tilbake i en annen tråd her inne hva mitt resultat vart, fra alu til ballistic til +21mm heving. Bestilte du 17p chagall? Redigert 8.September.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
kimosabi Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Hei, mulig Michigan også lager en Ballistic type men det er like fullt en Ballistic hos Mercury. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 michigan = black max = mercury orginal Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Tintin Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 (redigert) Det som er dumt er at båten blir levert med stålpropellen fra dag 1. På den måten får du ikke opplevd en økning :) Jeg fikk 2-3 knop og var utrolig fornøyd med det noen dager. Nå er jeg bare fornøyd med roligere gange og bedre grep i marsfart. Jeg tipper du ender opp med maksfart på 39,8 knop Redigert 8.September.2008 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
kimosabi Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Sjekka opp nu og ser at Michigan wheel produserer Ballistic men på våre prop-esker så er Ballistic i helt like esker som de andre Merc. propellene. Samarbeid.:-) Alle har rett. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Ballistic er michigan. Bestilte du 17p chagall? 13 !/2 x 17p Ballistic. Håper jeg kan få tiltet ut motoren noe mer med denne uten kavitasjon. Heiste motoren ett hull ifjor sommer og fikk en liten fartsøkning med alu.prop , men jeg fikk meget liten "range" på tilten. Håper å få opp bauen noe mer. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 8.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2008 Takker for svar folkens! Blir kanskje litt flisespikkeri og snakke om knop her kanskje, men man vil da ha så mye som mulig.. hehe Det virker som om de fleste her mener at jeg bør få mellom 2-4 knop i økning fra alu til stål og ved riktig høyde for motoren. Å da burde jeg runde 40 knop med god margin, og da er jeg fornøyd... Bare så synes det er så siiiinnsykt lenge til jeg får testet :) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
ynroenn Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Tipper 39,9 knop. Hadde du hatt en Yamaha eller Suzuki 115 på hekken så hadde du nok bikket 40 Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 8.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2008 Hehe... right! :) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
chagall Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Sjekka opp nu og ser at Michigan wheel produserer Ballistic men på våre prop-esker så er Ballistic i helt like esker som de andre Merc. propellene. Samarbeid.:-) Alle har rett. Mulig at alle har rett, men syntes det er litt merkelig at ikke Mercury har med Ballistic i sin oversikt over propeller. Se link: http://sites.mercurymarine.com/portal/page...;_schema=PORTAL Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Bjerknez Svart 8.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2008 Men egentlig så er det jo så lenge til jeg får prøvd det ut, at det nesten blir plagsomt å snakke om slikt... hehe Jo mer båtsnakk, jo mer lyst har jeg til å sjøsette en båt som ikke blir levert før april 2009.. hehe Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
kimosabi Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Mulig at alle har rett, men syntes det er litt merkelig at ikke Mercury har med Ballistic i sin oversikt over propeller. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 9.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2008 Uansett.... Bare jeg kommer meg over det magiske 40-tallet så blir jeg fornøyd :) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
VannTro Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 Når jeg har lest trådene du er trådstarter på skjønner jeg at du er veldig opptatt av knop, spesielt 40-tallet. Når du får båten din til neste år er jeg helt sikker på at det er helt andre ting som vil være av betydning. Kryssholt-plassering, dregg, kartplotter etc. Ikke heng deg opp i om båten passerer 40 knop eller stopper på 39,9. Det er viktigere med sjøegenskaper, stueplass, batterikapasitet etc. Når dette er sagt er jeg spent på en ting: Klarer du innkjøringsperioden på motoren uten å legge fjøla i bunn ???? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bjerknez Svart 9.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2008 Alt det andre du sier er på plass og er bestillt... Er da bare å ta en laaang kjøretur på 5 timer det.... ? Eller har jeg missforstått? Kom gjerne med forslag til hvordan man kjører inn motoren på den beste måten dog... ? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Daffy Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 Står i bruksanvisningen det... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.