Jump to content

Pusse dekk på treskøyte - natene er et problem

Trulte37

Recommended Posts

Driver å pusser et nylagt laminert dekk med furustaver og sika natemasse på toppen. Problemet er at natemassen går tregere å pusse ned enn furua. Dermed blir det ujevnt når man pusser over med eksentersliper. Natene blir værende og furua blir pussa ned. Bølgeblikk-syndromet. Har blitt anbefalt å bruke vinkelsliper med pusserondell på natene men dette er risikabelt og det minste feilskjær gir stygge merker. Noen som har erfaringer eller tips til bedre måter å gjøre det på?

Ettersom randplanken og furustavene ikke ligger i lik høyde hele veien må stavene slipes ned til høyde med randplanken så dette blir jevnt. Randplanke og mellomliggere er her lagt som et tradisjonellt dekk og platene i det laminerte dekket er lagt inntil. Og furustavene naturligvis limt oppå der igjen. Dette har resultert i at furustavene enkelte steder ligger høyere enn randplanken. Når furustavene pusses ned må det gjøres på en måte som gjør at det ikke blir synlige "groper" og fordypninger i forhold til resten av furudekket. Hele området rundt må da også pusses ned.

Hva slags pusse/slipeutstyr er best egnet til å grovslipe et slik dekk så det blir jevnt? Store flater. En pusser med størst mulig flate er nok hensiktsmessig, men finnes det utstyr som også sliper natene i samme grad som furua? Er vanskelig å få det jevnt når vinkelsliper og eksentersliper må brukes om hverandre.

bak_1_komp.jpgbegge_1_komp.jpg

Edited by Trulte37 (see edit history)

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Ofte har fargehandlere ordentlige pussemaskiner som de leier ut, pass på at du ikke leier de som har trommel.

Du må kun bruke de som har eksenterflate, hvis du har stor nok plass på dekket, kan du bruke de maskinene som har 3 rondeller under, de pusser veldig jevnt og fint, jeg brukte selv dette med stor suksess.

Med vennlig hilsen

PIP

Jeg gjorde en liknende jobb i vår, begynte med eksentersliper og endte opp med en kraftig båndsliper! Nå var dette på teak så vet ikke helt om båndsliperen blir litt for kraftig for furu, men den klarer i hvertfall natene! Skulle jeg gjort en liknende jobb hadde jeg valgt båndsliper, mye mer efektivt enn eksenter....og kanskje ta finishen med eksenter, lykke til!

.

Hei, jeg hadde en lignende jobb - se på "teak dekk vindø 40" eller her (hvordan legger man egentlig link til et bestemt innlegg??)

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=38091&hl=

du har nok gamle nater og pussemaskin "rir" natene. Jeg hendte med båndsliper men du må være veeeeldig forsiktig -særlig på furu. Og man klarer likevel ikke å slipe helt ned, så jeg hadde en omgang med kniv helt på slutten.

Alternativ er det å nate om.....