Jump to content

Pusse dekk på treskøyte - natene er et problem

Trulte37

Recommended Posts

Driver å pusser et nylagt laminert dekk med furustaver og sika natemasse på toppen. Problemet er at natemassen går tregere å pusse ned enn furua. Dermed blir det ujevnt når man pusser over med eksentersliper. Natene blir værende og furua blir pussa ned. Bølgeblikk-syndromet. Har blitt anbefalt å bruke vinkelsliper med pusserondell på natene men dette er risikabelt og det minste feilskjær gir stygge merker. Noen som har erfaringer eller tips til bedre måter å gjøre det på?

Ettersom randplanken og furustavene ikke ligger i lik høyde hele veien må stavene slipes ned til høyde med randplanken så dette blir jevnt. Randplanke og mellomliggere er her lagt som et tradisjonellt dekk og platene i det laminerte dekket er lagt inntil. Og furustavene naturligvis limt oppå der igjen. Dette har resultert i at furustavene enkelte steder ligger høyere enn randplanken. Når furustavene pusses ned må det gjøres på en måte som gjør at det ikke blir synlige "groper" og fordypninger i forhold til resten av furudekket. Hele området rundt må da også pusses ned.

Hva slags pusse/slipeutstyr er best egnet til å grovslipe et slik dekk så det blir jevnt? Store flater. En pusser med størst mulig flate er nok hensiktsmessig, men finnes det utstyr som også sliper natene i samme grad som furua? Er vanskelig å få det jevnt når vinkelsliper og eksentersliper må brukes om hverandre.

bak_1_komp.jpgbegge_1_komp.jpg

Redigert av Trulte37 (see edit history)

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Jeg gjorde en liknende jobb i vår, begynte med eksentersliper og endte opp med en kraftig båndsliper! Nå var dette på teak så vet ikke helt om båndsliperen blir litt for kraftig for furu, men den klarer i hvertfall natene! Skulle jeg gjort en liknende jobb hadde jeg valgt båndsliper, mye mer efektivt enn eksenter....og kanskje ta finishen med eksenter, lykke til!

.

Hei, jeg hadde en lignende jobb - se på "teak dekk vindø 40" eller her (hvordan legger man egentlig link til et bestemt innlegg??)

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=38091&hl=

du har nok gamle nater og pussemaskin "rir" natene. Jeg hendte med båndsliper men du må være veeeeldig forsiktig -særlig på furu. Og man klarer likevel ikke å slipe helt ned, så jeg hadde en omgang med kniv helt på slutten.

Alternativ er det å nate om.....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...