Jump to content

Optimax 75: Hva bør gjøres med denne før vinteren?


Bømlafjord

Recommended Posts

Det begynner å bli surt og kaldt ute så båten fikk komme heim i dag, og da venter jo mykje god pleie og kos før den blir stuet vekk i vinter.

Har en 75 hk Optimax som er 3 år gammel og lite brukt, etter å ha spylt og vasket båt og motor startet eg motoren og kjørte igjennom ferskt vann.

Arbeidet på motoren gjør eg sjølv men hva bør gjøres på desse motorene? Skal skifte girolje men er det spesiell type olje? Har også tenkt på plugger kanskje, eller kan dei stå lenger enn 3 korte sesonger? Noen som har tips og erfaringer?

Link to post

ta den til forhandlerern for en service og drenering av kondens som de skal være så følsomme for. ikkje veit eg kor man drenerer den men var visst veldig viktig iflg lokal forhandler. men kansje noen her er så vennlig å dele denslags info om de sitter på den :wink:

Edited by Korsnes (see edit history)
Link to post

På større utenbordsmotorer med fast tank er det vanlig med en vannutskiller mellom tank/motor. Anbefaler at de som ikke har vannutskiller å monterer denne, for å unngå drivstoffproblemer. Tror ikke seriøse forhandlere monterer en Optimax eller et annet merke uten vannutskiller idag. På nyere båter er denne originalmontert fra båtprodusent.

Link to post

nå var det ikkje drenering av vann i vannutskilleren i båten eller på motoren han snakket om denne servicemmannen men av vann som sniker seg forbi og av kondensvann dannet inne i motorens edlere deler.

Link to post

Beklager at jeg misforsto `Korsnes`. Det servicemannen mente var nok å drenere drivstoffet fra pumpe og bensinfilter, for å tilsette fuel stabilizer og Quickleen direkte. Dette står tydelig forklart i brukermanualen.

Jeg har aldri gjort dette, da jeg jevnlig tilsetter Fuel Stabilizer i drivstoffet ved tanking. Har heller ikke hatt noen problemer i løpet av 4 sesonger. :yesnod:

Link to post
drenering av kondens som de skal være så følsomme for.

Eg har reagert litt på gangen til motoren men uten å tenke så mykje over det, kanskje dette med kondens kan vere årsaken da? Motoren går og fungerer fint på alle turtall men eg synest lyden/gangen er litt spesiell, litt ugjevn og kvass og skiller seg ut fra andre mototer, men så er jo denne Optimax innsprøytninga spesiell og eg har tenkt att dette er normalt på desse motorene.

Fast tank har eg ja og skal skjekke opp i om det er vannutskiller, men båten er jo levert fra Askeladden med denne motoren så da bør jo det vere i orden.

Link to post

nå er der vannutskiller på motoren med alarm når den er full. jo de har nå en litt spesiell lydkarakter desse motorane. og en to-takt går nå ikkje så jevnt og fint som en fir-takt på lave turtall. dette med drenering av kondens i innsprøytningssystemet er vel for at det ikkje skal havarere tenke eg.

Link to post
. jo de har nå en litt spesiell lydkarakter desse motorane. og en to-takt går nå ikkje så jevnt og fint som en fir-takt på lave turtall.

 

Ja, du har vel en Optimax 6-sylinder selv du `Korsnes`, så vidt jeg husker,eller har du konvertert til 4-takt?

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...