Jump to content

Optimax 75: Hva bør gjøres med denne før vinteren?

Bømlafjord

Recommended Posts

Det begynner å bli surt og kaldt ute så båten fikk komme heim i dag, og da venter jo mykje god pleie og kos før den blir stuet vekk i vinter.

Har en 75 hk Optimax som er 3 år gammel og lite brukt, etter å ha spylt og vasket båt og motor startet eg motoren og kjørte igjennom ferskt vann.

Arbeidet på motoren gjør eg sjølv men hva bør gjøres på desse motorene? Skal skifte girolje men er det spesiell type olje? Har også tenkt på plugger kanskje, eller kan dei stå lenger enn 3 korte sesonger? Noen som har tips og erfaringer?

På større utenbordsmotorer med fast tank er det vanlig med en vannutskiller mellom tank/motor. Anbefaler at de som ikke har vannutskiller å monterer denne, for å unngå drivstoffproblemer. Tror ikke seriøse forhandlere monterer en Optimax eller et annet merke uten vannutskiller idag. På nyere båter er denne originalmontert fra båtprodusent.

Beklager at jeg misforsto `Korsnes`. Det servicemannen mente var nok å drenere drivstoffet fra pumpe og bensinfilter, for å tilsette fuel stabilizer og Quickleen direkte. Dette står tydelig forklart i brukermanualen.

Jeg har aldri gjort dette, da jeg jevnlig tilsetter Fuel Stabilizer i drivstoffet ved tanking. Har heller ikke hatt noen problemer i løpet av 4 sesonger. :yesnod:

drenering av kondens som de skal være så følsomme for.

Eg har reagert litt på gangen til motoren men uten å tenke så mykje over det, kanskje dette med kondens kan vere årsaken da? Motoren går og fungerer fint på alle turtall men eg synest lyden/gangen er litt spesiell, litt ugjevn og kvass og skiller seg ut fra andre mototer, men så er jo denne Optimax innsprøytninga spesiell og eg har tenkt att dette er normalt på desse motorene.

Fast tank har eg ja og skal skjekke opp i om det er vannutskiller, men båten er jo levert fra Askeladden med denne motoren så da bør jo det vere i orden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...