Bømlafjord Startet 13.September.2008 Del på Facebook Startet 13.September.2008 Det begynner å bli surt og kaldt ute så båten fikk komme heim i dag, og da venter jo mykje god pleie og kos før den blir stuet vekk i vinter. Har en 75 hk Optimax som er 3 år gammel og lite brukt, etter å ha spylt og vasket båt og motor startet eg motoren og kjørte igjennom ferskt vann. Arbeidet på motoren gjør eg sjølv men hva bør gjøres på desse motorene? Skal skifte girolje men er det spesiell type olje? Har også tenkt på plugger kanskje, eller kan dei stå lenger enn 3 korte sesonger? Noen som har tips og erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 13.September.2008 Del på Facebook Svart 13.September.2008 Lest i manualen da? Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Bearded Beast Svart 13.September.2008 Del på Facebook Svart 13.September.2008 (redigert) ta den til forhandlerern for en service og drenering av kondens som de skal være så følsomme for. ikkje veit eg kor man drenerer den men var visst veldig viktig iflg lokal forhandler. men kansje noen her er så vennlig å dele denslags info om de sitter på den Redigert 13.September.2008 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 På større utenbordsmotorer med fast tank er det vanlig med en vannutskiller mellom tank/motor. Anbefaler at de som ikke har vannutskiller å monterer denne, for å unngå drivstoffproblemer. Tror ikke seriøse forhandlere monterer en Optimax eller et annet merke uten vannutskiller idag. På nyere båter er denne originalmontert fra båtprodusent. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 nå var det ikkje drenering av vann i vannutskilleren i båten eller på motoren han snakket om denne servicemmannen men av vann som sniker seg forbi og av kondensvann dannet inne i motorens edlere deler. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 Beklager at jeg misforsto `Korsnes`. Det servicemannen mente var nok å drenere drivstoffet fra pumpe og bensinfilter, for å tilsette fuel stabilizer og Quickleen direkte. Dette står tydelig forklart i brukermanualen. Jeg har aldri gjort dette, da jeg jevnlig tilsetter Fuel Stabilizer i drivstoffet ved tanking. Har heller ikke hatt noen problemer i løpet av 4 sesonger. Sitér dette innlegget Link to post
Bømlafjord Svart 14.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2008 drenering av kondens som de skal være så følsomme for. Eg har reagert litt på gangen til motoren men uten å tenke så mykje over det, kanskje dette med kondens kan vere årsaken da? Motoren går og fungerer fint på alle turtall men eg synest lyden/gangen er litt spesiell, litt ugjevn og kvass og skiller seg ut fra andre mototer, men så er jo denne Optimax innsprøytninga spesiell og eg har tenkt att dette er normalt på desse motorene. Fast tank har eg ja og skal skjekke opp i om det er vannutskiller, men båten er jo levert fra Askeladden med denne motoren så da bør jo det vere i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 nå er der vannutskiller på motoren med alarm når den er full. jo de har nå en litt spesiell lydkarakter desse motorane. og en to-takt går nå ikkje så jevnt og fint som en fir-takt på lave turtall. dette med drenering av kondens i innsprøytningssystemet er vel for at det ikkje skal havarere tenke eg. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 . jo de har nå en litt spesiell lydkarakter desse motorane. og en to-takt går nå ikkje så jevnt og fint som en fir-takt på lave turtall. Ja, du har vel en Optimax 6-sylinder selv du `Korsnes`, så vidt jeg husker,eller har du konvertert til 4-takt? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 (redigert) firtakt ja, ford V8 5.8 er innkjøpt blir til neste sesong det da.. og i en annen båt Redigert 14.September.2008 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.