Jump to content

bobåt! Hadde jeg ikke nettopp kjøpt meg hus, så...

jensemann2

Recommended Posts

Tror ikke det er noe problem å benytte båten som lystbåt. Vet at seilskuta til belona på 80 fot er registrert som fritidsbåt og slipper dermed alle krav til klasifisering osv., men man må fortsatt har sertifikat for å føre den.

Den båten er sikkert kjempefin å bo i, men man må nok fort regne endel hundretusen i årlig vedlikehold og båtplass. Min 48 fot seilbåt som er i veldig god stand sluker fort mellom 50-100000 i året i normalt vedlikehold og oppgraderinger.

Den båten er sikkert kjempefin å bo i, men man må nok fort regne endel hundretusen i årlig vedlikehold og båtplass.

Det koster da litt å ha bolig og da!

Men hva koster en kaiplass en slik doning?

Bygdetulling med båtførerbevis!

fikk mail fra eier nå. Det er ikke tillatt å gå fra kai med den, pga manglende klasse. Båten har status "under ombygging", og det er ingen begrensning på hvor lenge den kan ha den statusen. Spørs hvordan det er med forsikring osv. Det jeg vet er hvertfall at det er svindyrt med ny klasse:p

Dette lukter pengesluk! Jeg trodde man slapp unna klasse-kravene hvis den ble registrert som fritidsbåt, men da tok jeg nok feil. Hvis man ikke kan dra ut med båten og den må klasses av skipskontrollen, så tror jeg han må betydelig lavere i pris for å få solgt. Slikt koster flesk. Mye flesk!

@hifo: Eg prøve å lera ungane mine følgande: Har du ikkje noke fornuftigt å sei, så ikkje sei det.

Det er for meget å forlange at alle innlegg skal være saklige, men jeg er tilbøyelig til å tro at forumet hadde blitt meget bedre men noe selvsensur.

Men så til saken:

Det er vel ikke alle båter som kan gå under betegnelsen fritidsbåt og størrelsen / vekt spiller vel en rolle her.

Byggestandarden for fritidsbåt går jo bare opp til 24 meter. Detaljene kjenner jeg dessverre ikke godt nok til å uttale meg om.

@hifo: Eg prøve å lera ungane mine følgande: Har du ikkje noke fornuftigt å sei, så ikkje sei det.

Skal ikke lage noen diskusjon omkring dette...men jeg synes nå dette er en dum leveregel.

Selvsagt skal både barn og voksne få lov til å si det de vil - uten å måtte tenke på om det en sier er "fornuftig" eller ikker. Det hadde blitt en kjedelig verden hvis bare de som er allment godtatt som "fornuftige" skulle få slippe til ordet...

Dessuten er vel båtfolk stort sett ufornuftige...

Fornuften burde jo tilsi at vi ikke skulle bruke tid og penger på en båt som egentlig ikke er noe annet en et pengesluk og en tidtstyv :sailing:

Det jeg mener er at hvis man skal føre en slik båt i Norge så må man ha et serifikat utstedt i flaggstaten. (Den staten båten er registrert i).

Kan ikke si om dette stemmer 100 %, men jeg mener bestemt at en båt under et utenlansk flagg blant annet ikke kan gå i charter i Norge uten at skipsføreren også har et sertifikat fra samme flaggstat som båten.

Dette kjenner sikkert Poseidon til.

Ny båt i denne størrelsen koster ????

Ikke vanskelig å skjønne at denne båten krever oppfølging, se bildene av det tekniske.

Her får eieren sikkert ikke fritidsproblemer.

Så selv om det ser fristende ut tenk nøye på hva man går inn i ved kjøp at slike båter/skip.

Vedlikeholdskost er lik Differansen av ny båt og salgspris delt på pi og da får man i dette tilfelle.............

Dette går igjen i mange tåplige svar på postar rundt om.

tenk for en kjedelig verden vi ville fått hvis alle tenkte sånn :-)

men enig i at innlegget mitt ikke var av de mest fornuftige ja . ser den. men jeg er "dessverre" for noen , litt den typen .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Kan du prøve å lære Kristin og Jens det samme da ? :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78