Jump to content

Drømmeløsning for navigasjonsutstyr i seilbåt


Fluctus

Recommended Posts

Flott - her er det nye nyttige innspill for en amatør :flag:

 

La oss ta en diskusjon om instrumenter (primært for vind, log og dybde). Hvilke merker/modeller er de beste?

 

Instrumenter:

----------------

-Jeg har notert at ST70 trekker mye strøm (og er dyre - fordelen er kanskje at de er fleksible og at man trenger færre av de?)

-Det ser ut som TacTic ihvertfall har en tilhenger i Xtian

 

 

Argumenter om pris er litt relative for meg. De dyreste tingene jeg kjøper er de som er for billige - slik at jeg angrer og bytter de ut senere. Med andre ord. Hvis det er skikkelig bra greier så aksepterer jeg helelr at det koster litt ekstra med en gang.... Jeg er litt detaljorientert for å si det sånn :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med ST70, men vet at de er dyre. Er veldig godt fornøyd med ST60+ serien fra Raymarine som jeg har hatt på to båter. Alt Raymarineutstyr er lett å integrere. Jeg ville aldri kjøpt display til å ha på masta unntatt hvis det var snakk om en ren regattabåt. Jeg legger sjelden ned sprayhooden når jeg seiler tur, og da ser du ikke instrumentene der fremme særlig godt.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Tactic har mange misfornøyde kunder. Konseptet er bra, men batteriet og teknologien er ikke helt topp. Har ingen erfaring selv, men har vurdert og forkastet denne løsningen på bakgrunn av erfaringer fra andre kunder. Hva gjelder ST60 eller ST70 er det ikke enkelt å kombinere dette i samme system. Antall bokser og overgangskabler etc. gjør dette litt komplisert.

Link to post
Share on other sites

Støtter veldig muligheten for å sjekke vinden fra køya. Seilte med en engelsk båt over Atlanteren for en del år siden, og opplevde det som utrolig greit å ha vindinstrument ved køya. Ikke på må-ha-listen, men kjekt på lengre seilaser. Ellers er det vel bare å bla litt i forlokkende kataloger. Hm, den som hadde bunnløs lommebok.

Link to post
Share on other sites

Sette opp en ny båt?

Kun fram-gjennom-vannet-utstyr? Ikke sikkerhet?

Tja.

 

Må ha nivå.

Windex med belysning.

Stort kompass.

Masse lus.

Autopilot. NKE Gyropilot m/MOB funksjon. Styrer båten opp i vinden.

 

 

Bør ha nivå.

Logg. NKE Dopplerlogg.

Vindmåler. NKE Carbowind.

GPS. Furuno GP37.

 

 

Nice nivå.

Kartmaskin. Maxsea Timezero på fastmontert maskin på kartbordet.

Ekkolodd. Furuno LS-4100.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet til dere blir da: Hvilke krav bør jeg stille til navigasjonsløsningen? Jeg er vant til hurtiggående motorbåt og badetemperatur og har ikke peiling på seilstrategi, vind og sånne greier :cool:

 

Jeg skjønner såpass at jeg absolutt bør ha et integrert system med:

-Vindinstrument med evt repeater på styreposisjon 2

-Instrument for log og dybde med evt. repeater (skjønt dette kan vel gå via plotter?)

-Autopilot

-Plotter som kan sees fra begge styreposisjoner

-Gjerne en ekstra skjerm eller aller helst tilkobling for PC nede i kjelleren

-Radar, AIS og integrert DSC står selvfølgelig også på listen

 

-Er det spesielle funksjoner som man må se etter for at man skal få et topp system for seiling?

-Er det noen vesentlige funksjoner som er glemt i det ovenstående?

-Har dere noen anbefalinger på system/komponenter

Viktigste instrumentet jeg har, nest etter kompasset, er windex. Når det mørkner får den lys fra trikoloren.

 

Når det gjelder alle de andre instrumentene er det kjekt at alt snakker og leser NMEA. da kan du montere repeater-display alle steder du har lyst og råd. Ved styreposisjon har jeg et instrument som viser både sann og relativ vindretning på en gang. Det er veldig nyttig på rom slør og lens, og kjekk å ha på skarp kryss. Skal jeg trimme seil er det veldig kjekt å se rorutslaget.

 

Andre instrumentkombinasjoner jeg er liker å ha samlet er fart gjennom vannet ved siden av fart over grunn, og styrt kurs ved siden av kurs over grunn, samt sann vindstyrke og -retning. Da får jeg et bilde av strømsetting og avdrift.

 

Autopilot som styrer på vind er ganske greit å ha. Selv om du risikerer å havne på feil kurs en stund så slipper du å løpe fra middagslaging eller dobesøk på grunn av et vindskift.

 

Hvilket system? Jeg er middels fornøyd med Simrad og ville nok valgt Raymarine ST290 for mitt bruk (og fortsatt å drømme om NKE).

Link to post
Share on other sites

Mye kommer an på ambisjonsnivået ditt vedr. deltagelse i regatta.

La meg derfor drodle litt om informasjonen du bør ha lett tilgjengelig for "hobby regatta".

 

Rormann:

Kurs: Gammeldags mekanisk styrekompass. Det er bedre å styre etter enn bare tall.

Hastighet: Fart gjennom vann. Enten med desimaltall eller egen +/- indikator

Vind:

Hastighet, sann og relativ

Rettning, sann og relativ. Relativ rettning med desimaler eller "lupe" (forstørret skala 20 - 45 grader stb og bb)

 

VMG (Velocity Made good) dvs. hastighet rett mot/fra sann vind.

 

Klokke med nedtelling 10 og 5 minutter (5 er viktigst)

Dybdemåler

 

Mannskap:

Kurs: Digital.

Hastighet: Fart gjennom vann. Enten med desimaltall eller egen +/- indikator

Hastighet over grunn (GPS)

Vind:

Hastighet, sann og relativ

Rettning, sann og relativ. Relativ rettning med desimaler eller "lupe" (forstørret skala 20 - 45 grader stb og bb)

 

Rormannen bør ha det på pedestallen. han kan ikke se gjennom mannskap som står i cockpit.

 

Mannskapet bør kunne se sitt uten å snu seg.

 

Sånn helt i farta:)

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke NKE - hva er bra med de produktene?

 

Nøyaktighet og pålitelighet.

Brukes svært mye til racing og i superyachts.

Loggen fåes med enten Doppler, EM eller skovle transducer.

Doppleren kan du male over med bunnstoff og den virker like fint.

Jeg er så luta lei skovleloggen min som stopper etter en måned i sjøen.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville aldri kjøpt display til å ha på masta unntatt hvis det var snakk om en ren regattabåt. Jeg legger sjelden ned sprayhooden når jeg seiler tur, og da ser du ikke instrumentene der fremme særlig godt.

Da ser du vel neppe noe som helst der fremme særlig godt, inkludert hva som kommer mot deg forenom i le, eller? :crazy: Jeg har sjelden sprayhooden oppe når jeg seiler tur. Så der kan du se hvor forskjellig folk bruker båtene sine; det kan være viktig å ha i tankene når man spør etter utstyrsråd. Nå er ikke båten min så stor heller, så displayene på masten ville ikke stått så veldig langt unna. Og de kommer selvsagt i tillegg til de jeg ville plassert på skottet eller et annet sted i cockpit.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Det har du litt rett i, men jeg jeg sitter jo normalt helt ute i borde og derfra ser jeg i hvertfall delvis fremover. Uansett vurderer jeg å få montert fast glass til erstatning for deler av sprayhooden slik som HR og flere andre båter har.

 

PS: jeg har inntrykk av at det er vanlig å legge ned sprayhood for de som driver med regatta innimellom, mens det store flertallet av turseilere sjelden har den nede på tur...

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

og fortsatt å drømme om NKE

 

Joda, jeg ser ironien din.

Men jeg ser det sånn at dersom jeg skulle brukt en mill + på ny båt, så ville jeg lagt litt penger på å få instrumentering rett.

NKE autopiloten er ikke så mye dyrere, og jeg ville vært villig til å bruke en del for å bli kvitt skovlhjulsloggen.

Link to post
Share on other sites

og jeg ville vært villig til å bruke en del for å bli kvitt skovlhjulsloggen.

Jepp, men jeg tror ikke du behøver å bruke så mye på curising. Simrad har vel en dopplergiver til IS20-serien.

 

For øvrig er det ikke så vanskelig å bruke en del penger på instrumenter og display. :crazy: Hva slags data du henter fram på de forskjellige displayene velger du selv. Unntaket er analog vindmåler og kompassrepeater som muligens bruker mindre strøm, men denslags fungerer godt med grafiske display også.

Link to post
Share on other sites

Tactic har mange misfornøyde kunder. Konseptet er bra, men batteriet og teknologien er ikke helt topp. Har ingen erfaring selv, men har vurdert og forkastet denne løsningen på bakgrunn av erfaringer fra andre kunder.

Hva konkret er problemene med batteriet og teknologien? Er dette reellt eller FUD? Har vært ombord i båt med dette systemet uten at jeg hørte noe "gruffing" om problemer og systemet virket som om det fungerte riktig så bra. Mange av de andre båtne i klassen hadde også disse instrumentene. Har forstått det slik at systemet hadde litt "barnesykdommer" som nå er løst, og firmaet er jo stadig i business og har vært det i endel år, så endel fornøyde kunder må de jo ha.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

PS: jeg har inntrykk av at det er vanlig å legge ned sprayhood for de som driver med regatta innimellom, mens det store flertallet av turseilere sjelden har den nede på tur...

Jeg har altid seilt med sprayhood nede sålenge det ikke har regnet kraftig , nå har jeg jo vindskjerm så nå må jeg ha skydd oppe .

Link to post
Share on other sites

Vil bare slutte meg til nke fanskaren.

Min båt kom med et Raymarine (het Raytheon på den tiden) tri-data som standard.

For å slippe å hive ut dette fortsatte jeg med å bygge ut med samme merke (dvs seatalk kompatibelt).

Ser nå at jeg burde gjort kort prosess umiddelbart og gått rett på en nke pakke.

 

Dersom jeg kjøper ny båt ved en senere anledning skal jeg beregne inn nke i prisen.

(men, om det blir bruktbåt og det allerede står 60 - 80 000.- verdt av instrumenter og autopilot oppi så blir det kanskje for vondt å pælme det ut)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Raymarine Tri-data er en del av standardutstyret til Bavaria i likhet med andre mindre gode billigproduker som Selden og Volvo Penta..... man kan selvsagt velge akkurat hva man vil men må betale for det hos Lunde Båt som andre leverandører... Værre er der det ikke... Lunde Båt utstyrer selvsagt båten med det en måtte ønske bare en betaler for det... Enket og greit.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Man kan selvsagt velge dette bort

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...