Jump to content

Drømmeløsning for navigasjonsutstyr i seilbåt


Fluctus

Recommended Posts

Har enda ikke hørt at det er umulig å velge bort de få instrumentene serieproduserte båter kommer med som standard. Det eneste er at prisavslaget blir minimalt. For min egen del er det egentlig ikke aktuelt å bytte ut alt som er standard. Jeg har en Simrad autopilot som virker helt fint. Det som er spennende er om den virker med et vindinstrument som ikke er fra Simrad. Jeg har allerede fått den til å virke med GPS/plotter fra en annen produsent (i tlfelle noen vil fortelle meg at Simrad-utstyr ikke snakker med utstyr fra andre produsenter). Loggen min har sensor fra samme leverandør som NKE bruker, og det er veldig fristende å bytte ut vindinstrumentet til et fra NKE.

 

Om det er noen drømmeløsning vet jeg ikke, men det er mulig jeg ender opp med en løsning hvor vind og logg er fra NKE. Ekkolodd, kompass og autopilot fra Simrad, og når det gjelder plotter og radar har jeg ikke bestemt meg. Har en enkel Garmin-plotter i dag, og det er fristende å gå for kombinasjonen Garmin plotter og digital radar.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett opp noen ST-70 systemer og dem er veldig fine. Jeg kan ikke se at dem trekker for meget strøm men vind er litt smal i dag men blir erstattet av en ny i vår. Koble ST-70 innpå ST-60 system er ikke noet problem. De følger med overgangskabel til SeaTalk 1 og der kan den lese alle informasjoner som ligger inne og hente driftspenn fra systemet. Selv har jeg system i min båt med 10stk ST-60 og duppedingser over alt i systemet. Vis man blir tom for strøm har man for liten strøm og bør jobbe med de problemet men ikke la den ødelegge gleden av alle fine duppedingsene.

Redigert av Servicemannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Optimal plassering av instrumentene: Ute i Cockpit ved nedgang eller nede ved Kartbord?

 

Interessant traad. Jeg skal utruste en eldre 30 fots seilbaat med kartplotter, vhf, vindinstrument og kansje standalone AIS mottaker og enkel LCD navtex. Det finnes allerede en dybdemaaler og kompass i skottveggen. Hvor ville dere plassere instrumentene, spesiellt kartplotteren? Ved kartbord eller cockpitskottet?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

her har vi utstyr laget i Norge, Egersund

Å slikt skal nå jeg/vi, ha på vår neste båt.

----------------------------------------------------------

 

AP28 Autopilot

 

State of the art display and control functions and advanced SimNet networking, makes the all new Simrad AP28 Autopilot the perfect autopilot for larger power and sail boats.

 

Simrad AP28 Autopilot control unit features a large LCD display and operation via the brand new interface is intuitive to say the least. This simple display and control setup gives you access to a raft of features and performance options. Two new autopilot computers provide substantially more drive current than previous generations and incorporate our new SimNet plug and play sensor technology.

 

New SimNet compass and rudder sensor, are easier than ever to install; because you no longer have to run dedicated cables back to the autopilot computer. Instead the new SimNet sensors conveniently connect via the SimNet backbone. The advanced nature of the SimNet network insures the compass and rudder data is automatically routed back to the Simrad AP28 autopilot, plus any other SimNet compatible instruments, such as Simrad IS20 Instruments Compass and Rudder displays.

 

Complete set of Turn Patterns – including Depth Contour Tracking, programmable S-turn, Zigzag, Continuous turn, Square patterns and many more.

Improved steering algorithms – full Rate of Turn (ROT) control provides smooth and precise turns in any condition and improves tack and gybe performance on sailboats.

No Drift Course – Maintain set Course over Ground even in severe wind and current conditions.

 

Autopilot Packages

Include Control Head, Computer, Rudder Feedback and RC-42 Rate Compass

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg skal utruste en eldre 30 fots seilbaat med kartplotter, vhf, vindinstrument og kansje standalone AIS mottaker og enkel LCD navtex. Det finnes allerede en dybdemaaler og kompass i skottveggen. Hvor ville dere plassere instrumentene, spesiellt kartplotteren? Ved kartbord eller cockpitskottet?

Det kommer an på hvor du trenger hvilket instrument mest. Jeg har mine på pidestall, men de fleste er montert på siden av pidestallen.

Link to post
Share on other sites

Ved kartbord eller cockpitskottet?

 

Mange meninger om det tenker jeg.

Og ingen fasit.

 

Men jeg har vind, logg og en repeater til GPS i en konsoll oppe på luka.

Kompasset er innfelt ved siden av nedgangen.

Kartmaskin og Navtex står ved kartbordet nede.

Passer meg alldeles utmerket.

Link to post
Share on other sites

Plasser VHFen ved kartbordet, men monter en høyttaler ute slik at du kan effektivt lytte på kanal 16.

Det er en fordel om du kan slå av høyttaleren inne, så slipper frivakt å våkne.

Jeg kjøpte VHF, med håndsett/høyttaler som har alle betjeninger. Da slipper jeg stikke under dekk for å svare/bytte kanal.

Navtex'en kan du også montere inne.

 

Kartplotteren... standalone AIS ? Hvis du ikke har anskaffet disse bør du heller kjøpe kartplotter som kan vise AIS targets.

Da trenger du bare en AIS "black-box" mottaker. Hvordan du tenker å bruke plotteren avgjør hvor du vil plassere den.

Men skal det være noen vits i AIS'en bør du kunne følge med uten å måtte stikke under dekk. Jeg ville også plassert vindinstrumentet ute.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

På navigasjonsplass under dekk er det kjekt å ha et repeaterdisplay som kan vise data etter behov. Vindstyrke, fart, kurs, dybde, klokke og posisjon er alle nyttige opplysninger. Posisjon krever gjerne display med to linjer, men er du heldig har du VHF som viser akkurat denne opplysningen.

 

På båten min kan jeg flytte kartplotter etter behov (jeg har koblet den til en dekkskontakt med 12V, NMEA inn og NMEA ut).

 

Bortsett fra styrekompasset er det eneste instrumentet som er fast plassert ved styreposisjon autopiloten. Den har et kjekt lite display som kan settes opp til å vise ganske mye data, til og med vind, men egentlig er kompass og Windex de viktigste instrumentene for rorgjenger.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men skal det være noen vits i AIS'en bør du kunne følge med uten å måtte stikke under dekk. Jeg ville også plassert vindinstrumentet ute.

Tja. Jeg har min AIS ved kartbordet. Kan skru på en pipe-alarm (f.eks i tåke) som setter igang dersom noen kommer nærmere enn 2 NM. Funker forsåvidt greit det. Men - fordrer autopilot, ellers blir det litt vel spennende å stikke ned til kartbordet i ny og ne.

 

Når jeg seiler alene over noe distanse er det som regel autopiloten som styrer uansett. Greit å kunne holde på med seil, kurs, værmelding, kartlesing, mat osv uten å måtte holde i rattet hele tiden.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Hva er formålet ditt med seilinga? Det er mange "drømmeløsninger". Noen liker å annslå vindretning og styrke med naturlige midler, andre liker å få opp alt enten analogt eller digitalt. Noen syntes at kartplotter er nødvendig å ha, andre klarer seg med en paralellinjal og det øynene ser. Alt avhenger av ditt eget nivå. Er du av den typen som syntes det er greit å få opp all informasjon i Times New Roman, inkludert hva du skal gjøre (viktige ting kommer opp i kursiv) eller er du av den typen som syntes at du bør vite hva du skal gjøre i gitte situasjoner utifra det sansene, og dine egenlærte (enten de kommer fra deg selv eller andre)ærfaringer sier at du skal gjøre.

 

Jeg ser at det er mange lignende tråder her på båtplassen. Nei til thruster, Ja til thruster. Nei til GPS Ja til ... etc, etc. Det jeg mener er at du må selv finne ut hva din egen drømmeløsning er. Hva trenger DU og hva føler DU at du må ha for å ha en fin og lærerik og fin tur.

 

Arne Kristoffer

 

Husk at for noen tiår siden var radar regnet som noe man ikke kunne stole på, men det ble diskutert på ett mer lokalt plan den gang.

Link to post
Share on other sites

De viktigste instrumentene er allerede ombord i båten er min påstand. Finnes det en seilbåt uten vindinstrumenter og kompass?

 

Så kommer det til alt som er kjekt å ha.

Kjøpte oss ny båt til påske i år, den har seilt 1200nm sålangt. Bortsett fra henteturen har vi hatt 7-8 turer på mer enn 10 timer sammenhengende seiling.

For disse er veldig greit med autopilot, du går ikke så fort i seilbåt og rekker å gjøre andre ting som å koke kaffe, gå på do, mens båten gjør sitt og du ditt.

Dessuten kan det være det blir stygt vær og din bedre halvdel går til køys og lar deg styre inn alene.

Autopilot er det første du må krysse av for!

 

Så får resten være opp til pengebok og opplevd behov (virkelig behov er kompass, som du allerede har, og papirkart, som du bør ha). Har selv kartplottere (1 bak og 1 under sprayhood) og VHF. Klarer meg fint med dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil legge til ekkolodd som MÅ HA. I tåke, når alt er hvitt, og GPS-en ikke virker (f.eks pga brudd i antennekabel) kan du få mye informasjon ved å sammenligne dybden med kartet. Hvis du har en omtrentlig posisjon kan du da komme deg til inn til land. Been there - done that!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Det er svært mange seilbåter som er på vannet og ikke har annet vindinstrument enn windex. Du kjøpte en ny båt hvor mye var standar men slik var det ikke for noen få tiår. Det er mange eldre båter som er så å si robbet for elektrisk utstyr.

Jeg installerte tridata nå i år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...