Jump to content

Drømmeløsning for navigasjonsutstyr i seilbåt


Fluctus

Recommended Posts

He he.... Det er sant, men det er rart med med det, har man dupedingsene er det ikke lett å slå de av :nonod: hvis man er litt "frik". Jeg snakker av erfaring.

 

Det aller viktigste om man kan slå av eller på. Lær deg å seile uten dupedingsene, det kan du få bruk for før du aner det :confused: og da gjør det jo ikke noe om du går tom for strøm og du kan se på seilene. :smiley:

Helt klart

Jeg tror noen har fått både grønn og rød overledning en viss plass . :crazy: Mannen bør vel lære seg å seil før han laster ned båten med mer og mindre nyttig el.utstyr? Først og fremst autopilot ? Skal han ikke lærer å styre en båt med seil ?

Repitere i køya og på dass :eek:

En blir tilbakesatt som seiler dagens masive instrumentbruket tror nå jeg.

Min kartplotter ramlet ut for ikke lenge siden- og jeg måtte lære meg å navigere manuelt igjen. Det var en liten ah-opplevelse.

Dybdemåler, logg, kompass, vindex og kart er basis, og jeg kan anbefale alle å gå tilbake til dette noen dager - bare prøv, det gjør godt og styrker selvtilliten :wink:

Link to post
Share on other sites

Dybdemåler, logg, kompass, vindex og kart er basis,

 

Jeg hadde gått et skritt lenger - uten strøm!

Kompass vindex og kart.

Fart og distanse - spørr du?

Du vet hvor lang båten er. Gå i bauen og spytt. Følg klysa og gå akter mens du teller 1 og 2 og tre osv. Stopp ved hekken.

Er båten 9 m lang? Tok det 5 sek?

9/5 = 1,8 dvs. 1,8 m/s som igjen er 3,6 kn (funker desverre dårlig i 30 kn)

 

Og blir du tørr i munnen, bruk noe annet som flyter.

 

Oopss - datt vindexen av? Ulltråd på vantene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...