Enzo Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 Løfter denne tråden litt igjen , www.seilas.no har en artikkel om NKE Ser ut som det er det merket proffene foretrekker Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 He he.... Det er sant, men det er rart med med det, har man dupedingsene er det ikke lett å slå de av hvis man er litt "frik". Jeg snakker av erfaring. Det aller viktigste om man kan slå av eller på. Lær deg å seile uten dupedingsene, det kan du få bruk for før du aner det og da gjør det jo ikke noe om du går tom for strøm og du kan se på seilene. Helt klart Jeg tror noen har fått både grønn og rød overledning en viss plass . Mannen bør vel lære seg å seil før han laster ned båten med mer og mindre nyttig el.utstyr? Først og fremst autopilot ? Skal han ikke lærer å styre en båt med seil ? Repitere i køya og på dass En blir tilbakesatt som seiler dagens masive instrumentbruket tror nå jeg. Min kartplotter ramlet ut for ikke lenge siden- og jeg måtte lære meg å navigere manuelt igjen. Det var en liten ah-opplevelse. Dybdemåler, logg, kompass, vindex og kart er basis, og jeg kan anbefale alle å gå tilbake til dette noen dager - bare prøv, det gjør godt og styrker selvtilliten Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Dybdemåler, logg, kompass, vindex og kart er basis, Jeg hadde gått et skritt lenger - uten strøm! Kompass vindex og kart. Fart og distanse - spørr du? Du vet hvor lang båten er. Gå i bauen og spytt. Følg klysa og gå akter mens du teller 1 og 2 og tre osv. Stopp ved hekken. Er båten 9 m lang? Tok det 5 sek? 9/5 = 1,8 dvs. 1,8 m/s som igjen er 3,6 kn (funker desverre dårlig i 30 kn) Og blir du tørr i munnen, bruk noe annet som flyter. Oopss - datt vindexen av? Ulltråd på vantene. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 He,he ja har hørt noe lignende - men tilbake til drømmeløsningen. Ledningsløse seilinstrument dvs basert solcelle - noen med erfaringer ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.