Wasco Startet 20.September.2008 Link til dette innlegget Startet 20.September.2008 (redigert) Nå er det over en mnd siden jeg var på sjøen med Sophie...har slitt med problemet jeg beskrev i denne trådenStartsveiva sitter bom fast Nå er dette problemet løst - men så kommer neste utfordring. Jeg koblet fra diverse rør til smøresystemet for å få komme til - og jeg min idiot tok ingen bildet slik at jeg kunne huske hvordan dette skulle kobles sammen igjen. Har lest Instuksjonsmanualen...men blir ikke mer klok av det. Problemet er at jeg sitter igjen med et hull for mye!!! Slik ser det ut nå A Rør fra pumpe til bakstart B Rør fra bakstart til manometer C Treveisnippel D Rør fra bakstart til topplok Slik som jeg nå har satt dette sammen er det ingen forbindelse mellom bakstartbukken og smøresystemet Dessuten er det jo en "åpning" for mye på treveisnippelen.... og hva skal denne brukes til? Nå er det jo bare røret fra topplokket som har kontakt med bakstartsbukken Er det noen som kan hjelpe meg??? Noen som har en lignende motor? Redigert 20.September.2008 av wabra (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Sleipner93 Svart 20.September.2008 Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 (redigert) Hei Wabra, dette var jo trist og høre. En måned er lang tid. :cry: Jeg har nå sittet og studert bildene litt. Jeg hadde en Sleipner 5-7hk (Bensin) for en stund siden med liknende smøresystem. Denne sugde oljen opp fra bunnpannen. Gjør denne motoren også det? Da kan det tenkes at oljen i rør D kommer fra motoren og så inn i bakstarten. Etter dette renner oljen ned i bunnpannen igjenn via bakstarten?? Kan dette være riktig? Redigert 20.September.2008 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wicma Svart 20.September.2008 Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 Det ser ut til at det er koplet i henhold til tegningen du har påostet. C som du har merket som en treveis ventil er vel utifra tegningen stengeventil til manometeret. Den spiralen du har merket B er der bare for at kopperrøret ikke skal riste i stykker. Røret merket D er riktig koplet i forhold til tegningen. Prver å syneliggjøre det med litt farge på manualen din. Den du har merket A, har jeg gjort rød. Treveis ventilen din merket C er blit blå. Røret til mannometert som er merket B som det er spiral på er gjordt grønt. Mannometeret er gult. Røret du har merket D, har fåt lilla merking Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 20.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 (redigert) Takk for innspill.. Ja Sleipner...det har vært en tøff mnd uten mulighet til å være på sjøen. Men høsten er jo enda ung her på Vestlandet, bare vi slipper unna de verste høststormene... Det er riktig som du sier at rør D fører olja fra motoren og inne i bakstarten. Denne olja renner så ned i bunnpanna. Så langt er det greit Og Wicma - jeg mener også at alt er riktig montert etter tegningen fra bruksmanualen. Men utfordringen er C - treveisventilen. Her går det et rør fra pumpa og et fra manometeret. Disse møtes i treveisventilen. Problemet er det tredje hullet i denne ventilen. Den er jo helt åpen...og da skjønner jeg ikke hva denne ventilen skal tjene til. Må jo innrømme at jeg ikke er helt klar over hvilken oppgave manometeret har....men vanligvis brukes vel et manomenter til å måle trykk. Hvilket trykk er det dette manometeret skal måle? Og det er vel ikke mulig å måle noe trykk hvis treveisventilen har en åpning....??? Redigert 20.September.2008 av wabra (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Sleipner93 Svart 20.September.2008 Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 (redigert) Manometeret måler oljetrykket. Her må du passe på at du altid har trykk (Står nok hvilket trykk du skal ha i manualen). Ingen trykk/lite gir ingen/lite olje til deler som trenger smørning som da kan føre til skjært motor Men treveis ventilen er altså ikke plugget? Jeg trodde den var plugget og bare var for ekstrauttak til noe. Men du må vel ha ett rør som ikke er montert da? Kan du ha mistet et ned i kjølen? Ellers ser jeg på bildet (Se rund ring) : Hva er hullet der til? Redigert 20.September.2008 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 21.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2008 Sleipner...du er en ENGEL!!!!!!!! Føler meg nesten litt flau...tenk at du klarte å se dette ut fra et bilde...og jeg klarte ikke å se det i det hele tatt... Men nå er problemt løst Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Sleipner93 Svart 21.September.2008 Link til dette innlegget Svart 21.September.2008 Ingen problem, bare kjekt og hjelpe! Du er vel ute på fjorden og koser deg nå tenker jeg.. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 21.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2008 Stemmer det Sleipner...har ENDELIG kommet meg ut på sjøen igjen i dag. Ikke så fint vær som i går.....men når det er en mnd siden sist - da betyr jo ikke været så mye Takk igjen... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.