Jump to content

Er det skadelig å kjøre uten luftfilter?


Pelle Parafin

Recommended Posts

Tar vel ikke direkte skade umiddelbart sikkert, men det er jo der for å "filtrere lufta" da..

Om du tar det bort, så du vet nå aldri. Det kan jo komme større smuss i ditt motor-rom også.

Samt mange luftfilter(luftfilterhusene) også skjermer motor støy.

 

Kan man spørre hvorfor du tenker på å fjerne det? Eller er det bare hypotetisk

 

Glemte ett ord: umiddelbart. La merke til det etter at solbris hadde postet

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Hvor i all verden kommer skadeligt støv fra inne i en båt som kan vere dårligt for motoren ?????

 

F.eks. lyddempningsplater i oppløsning. I min fars Futura 900 står det en VP 41A motor. Han måtte tilstadighet skifte luftfilter pga. lyddempnings plater som gikk i oppløsning.

 

Dette fine støvet vil bygge seg opp i ladeluftkjøleren og isolere varmeoverføringen. I tillegg så vil støvet gjøre kjøleribbene ugjennomtrengelig.

 

Nå må jeg legge til at denne motoren hadde demonterbar motorkasse med lydisolerings plater montert på innsiden mot motor.

 

PS! Det er en hensikt med at motorfabrikanten har utstyrt sine marine motorer med luftfilter. Sliter du med at de går tett etter forholdsvis kort tid, så har jo filteret gjort jobben og fjernet dritten. Løsningen må derfor ligge utenfor en plass, som f.eks. støv fra gamle lydisoleringsplater!!

 

mvh

Mateco

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

å kjøre en motor uten luftfilter blir jo det samme som å plassere en støvsuger i motorommet. Se etter en stund hvor mye som er i posen :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Mange diesel marinemotorer har ikke luftfilter, kun en innsugningslyddemper med en ganske grov sil av metall. Fjerner du denne vil då få betydelig mer støy fra innsuget. Har du noenlunde greie forhold rundt maskinen så vil den ellers ikke ta noen skade. På en bensinmotor fungerer innsugningslyddemperen også som en flammedemper ved feiltenning så der bør den absolutt ikke fjernes.

Link to post

Min gamle båt Fjord 815 har selvdrenerende dørk over motoren og sand og støv fra sko og føtter kom på

uforklarlig måte ned i motorrommet , jeg fant mye støv og samdkorn i luftfilteret. Skiftet filteret årlig.

 

 

I min nye båt er det mye viftereimstøv og andre små partikler i filterene.

 

Jeg vil nå skifte ut papirfilteret med et Pipercross (Sportsfilter) som har mange års levetid. Filteret vaskes ved behov

og kan brukes år etter år.

Link to post
Mange diesel marinemotorer har ikke luftfilter, kun en innsugningslyddemper med en ganske grov sil av metall.

 

Det finnes mange typer diesel motorer, noen store noen små, noen med turbo andre uten, og andre med ladeluftkjøler. Det er klart at kravet til luftas renhet er individuell fra motor til motor.

 

Men tenk følgende: Alt som din moderne motor suger til seg og som ikke kommer ut vil sette seg fast en plass. Noe i luftfilteret, noe i turboen, noe i ladeluftkjøleren og innsugd bend.

 

I sylinderen vil partiklene bli forbrent, helt eller delvis, og enten bli med eksosen ut eller feste seg i form av avleiringer.

Disse avleiringene kan feste seg på sylinder veggene og, som beskrevet i innlegget over, bli skrapet av og havne i smøreoljen. Videre så vil slike uforbrente rester kunne sette seg fast i eksosbend, dysering og turbin-bladene på turboens eksosside.

 

Men det er til slutt ditt eget valg!! Har du en motor med turbo og ladeluftkjøler og ikke har noe imot nedsatt effekt og ekstra motor overhalinger og oljeskift så er det bare å fjerne luftfilteret.

 

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Jeg har også motor uten luftfilter, men i år måtte jeg tå lerret-tape og gå over isolasjonen siden sølvfolien hadde sprukket flere steder og gulaktig støv hopet seg opp i bunnen.

Hadde forøvrig ikke sett negativt på det å montere et luftfilter, så om noen har en idè på hvordan ettermontere dette på en FordSabb 2728T så er jeg taknemmelig for tips.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Jeg har også motor uten luftfilter, men i år måtte jeg tå lerret-tape og gå over isolasjonen siden sølvfolien hadde sprukket flere steder og gulaktig støv hopet seg opp i bunnen.

Hadde forøvrig ikke sett negativt på det å montere et luftfilter, så om noen har en idè på hvordan ettermontere dette på en FordSabb 2728T så er jeg taknemmelig for tips.

Jeg har samme motor og hadde også støv fra lyddempningsplatene. Jeg festet ny alufolie med kontakt - spraylim på de gamle platene, og noen steder nye tynne foliebelagte plater med samme lim. Har ikke hatt støv siden, og platene/folien sitter fast enda. :yesnod:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...