Pelle Parafin Startet 20.September.2008 Del på Facebook Startet 20.September.2008 (redigert) Tar motoren skade ved å fjerne luftfilteret,det kan vel umulig være støv å skitt i motorromet som kan være skadelig?Det kan vel heller ikke sammenlignes med en bilmotor. Redigert 20.September.2008 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 20.September.2008 Del på Facebook Svart 20.September.2008 (redigert) Tar vel ikke direkte skade umiddelbart sikkert, men det er jo der for å "filtrere lufta" da.. Om du tar det bort, så du vet nå aldri. Det kan jo komme større smuss i ditt motor-rom også. Samt mange luftfilter(luftfilterhusene) også skjermer motor støy. Kan man spørre hvorfor du tenker på å fjerne det? Eller er det bare hypotetisk Glemte ett ord: umiddelbart. La merke til det etter at solbris hadde postet Redigert 20.September.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
solbris Svart 20.September.2008 Del på Facebook Svart 20.September.2008 Jo, det er skadeleg å køyra uten luftfilter over tid. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y EIMY Svart 20.September.2008 Del på Facebook Svart 20.September.2008 Hvor i all verden kommer skadeligt støv fra inne i en båt som kan vere dårligt for motoren ????? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.September.2008 Del på Facebook Svart 20.September.2008 De færreste båtmotorer har luftfiler, er ikke veistøv på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 20.September.2008 Del på Facebook Svart 20.September.2008 (redigert) Hvor i all verden kommer skadeligt støv fra inne i en båt som kan vere dårligt for motoren ????? F.eks. lyddempningsplater i oppløsning. I min fars Futura 900 står det en VP 41A motor. Han måtte tilstadighet skifte luftfilter pga. lyddempnings plater som gikk i oppløsning. Dette fine støvet vil bygge seg opp i ladeluftkjøleren og isolere varmeoverføringen. I tillegg så vil støvet gjøre kjøleribbene ugjennomtrengelig. Nå må jeg legge til at denne motoren hadde demonterbar motorkasse med lydisolerings plater montert på innsiden mot motor. PS! Det er en hensikt med at motorfabrikanten har utstyrt sine marine motorer med luftfilter. Sliter du med at de går tett etter forholdsvis kort tid, så har jo filteret gjort jobben og fjernet dritten. Løsningen må derfor ligge utenfor en plass, som f.eks. støv fra gamle lydisoleringsplater!! mvh Mateco Redigert 20.September.2008 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Teerex Svart 20.September.2008 Del på Facebook Svart 20.September.2008 å kjøre en motor uten luftfilter blir jo det samme som å plassere en støvsuger i motorommet. Se etter en stund hvor mye som er i posen Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
mateco Svart 20.September.2008 Del på Facebook Svart 20.September.2008 å kjøre en motor uten luftfilter blir jo det samme som å plassere en støvsuger i motorommet. Se etter en stund hvor mye som er i posen Og det må være en MEGET KRAFTIG støvsuger !!! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Teerex Svart 20.September.2008 Del på Facebook Svart 20.September.2008 ja en sentralstøvsuger, eller industristøvsuger Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
tom-ass Svart 20.September.2008 Del på Facebook Svart 20.September.2008 Tar motoren skade ved å fjerne luftfilteret Nei! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Sleipner93 Svart 20.September.2008 Del på Facebook Svart 20.September.2008 Sabben min har ikke luftfilter og den dunker og går fortsatt etter 36år uten luftfilter.. Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 21.September.2008 Del på Facebook Svart 21.September.2008 Det er jo bare å se på det gamle luftfilter når det byttes, jeg er glad jeg ikke får all den dritten inn i mine motorer Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Lazyjack Svart 21.September.2008 Del på Facebook Svart 21.September.2008 Mange diesel marinemotorer har ikke luftfilter, kun en innsugningslyddemper med en ganske grov sil av metall. Fjerner du denne vil då få betydelig mer støy fra innsuget. Har du noenlunde greie forhold rundt maskinen så vil den ellers ikke ta noen skade. På en bensinmotor fungerer innsugningslyddemperen også som en flammedemper ved feiltenning så der bør den absolutt ikke fjernes. Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 21.September.2008 Del på Facebook Svart 21.September.2008 For å unngå en lang og håpløs debatt om skdlelig eller ikkje å køyra uten luftfilter har eg følgane forslag. Køyr eit oljeskift intervall med luftfilter og send inn ein oljeprøve til analyse. Deretter køyrer du eit oljeskiftintervall uten luftfilter og sender inn ein oljeprøve. Sitér dette innlegget Link to post
OPTIMAL Svart 21.September.2008 Del på Facebook Svart 21.September.2008 Min gamle båt Fjord 815 har selvdrenerende dørk over motoren og sand og støv fra sko og føtter kom på uforklarlig måte ned i motorrommet , jeg fant mye støv og samdkorn i luftfilteret. Skiftet filteret årlig. I min nye båt er det mye viftereimstøv og andre små partikler i filterene. Jeg vil nå skifte ut papirfilteret med et Pipercross (Sportsfilter) som har mange års levetid. Filteret vaskes ved behov og kan brukes år etter år. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 21.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 21.September.2008 Del på Facebook Svart 21.September.2008 Du sier ikke hva slags motor du har. Dersom det gjelder en bensinmotor er ikke luftfilteret bare et luftfilter, men også en "flammestopper" som skal sørge for at det ikke kommer åpen flamme i motorrommet ved baktenning. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Pelle Parafin Svart 21.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2008 Jeg vil nå skifte ut papirfilteret med et Pipercross (Sportsfilter) som har mange års levetid. Filteret vaskes ved behov og kan brukes år etter år. Har ikke hørt om dette før,har de dette filteret til alle typer motorer,og hvor selges de,og til hvilken pris?(41motor) Sitér dette innlegget Link to post
OPTIMAL Svart 21.September.2008 Del på Facebook Svart 21.September.2008 Pipercross filter leveres iallefall til KAD 300 og samme filter ble brukt på min gamle aqad 41 Koster litt mer enn vanlig papirfilter men med brukstiden i betraktning er det en billig løsning. http://www.pipercross.net/panelfilters/stockists.asp Pipercross bruker som argument: http://www.pipercross.net/panelfilters/products.asp Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 21.September.2008 Del på Facebook Svart 21.September.2008 Mange diesel marinemotorer har ikke luftfilter, kun en innsugningslyddemper med en ganske grov sil av metall. Det finnes mange typer diesel motorer, noen store noen små, noen med turbo andre uten, og andre med ladeluftkjøler. Det er klart at kravet til luftas renhet er individuell fra motor til motor. Men tenk følgende: Alt som din moderne motor suger til seg og som ikke kommer ut vil sette seg fast en plass. Noe i luftfilteret, noe i turboen, noe i ladeluftkjøleren og innsugd bend. I sylinderen vil partiklene bli forbrent, helt eller delvis, og enten bli med eksosen ut eller feste seg i form av avleiringer. Disse avleiringene kan feste seg på sylinder veggene og, som beskrevet i innlegget over, bli skrapet av og havne i smøreoljen. Videre så vil slike uforbrente rester kunne sette seg fast i eksosbend, dysering og turbin-bladene på turboens eksosside. Men det er til slutt ditt eget valg!! Har du en motor med turbo og ladeluftkjøler og ikke har noe imot nedsatt effekt og ekstra motor overhalinger og oljeskift så er det bare å fjerne luftfilteret. mvh Mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Pelle Parafin Svart 21.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2008 Men det er til slutt ditt eget valg!! Har du en motor med turbo og ladeluftkjøler og ikke har noe imot nedsatt effekt og ekstra motor overhalinger og oljeskift så er det bare å fjerne luftfilteret. mvh Mateco Så greit kunne det forklares,takk for det. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 21.September.2008 Del på Facebook Svart 21.September.2008 min har ikke luftfilter , men ladeluftkjøler og turbo. akter ikke å sette på filter, da det som evt måtte forvirre seg inn i innsuget er på str med molekyler og vil fise igjennom motoren uten å ta skade . men litt viktig å ta lufta fra ett sted hvor det ikke kan dette ned større partikler. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
VannTro Svart 21.September.2008 Del på Facebook Svart 21.September.2008 Jeg har også motor uten luftfilter, men i år måtte jeg tå lerret-tape og gå over isolasjonen siden sølvfolien hadde sprukket flere steder og gulaktig støv hopet seg opp i bunnen. Hadde forøvrig ikke sett negativt på det å montere et luftfilter, så om noen har en idè på hvordan ettermontere dette på en FordSabb 2728T så er jeg taknemmelig for tips. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Smurph Svart 22.September.2008 Del på Facebook Svart 22.September.2008 Det er vel ikke så mye støv på sjøen at du trenger et luftfilter, med mindre du er utenfor kysten av Nord-Afrika og det blåser sønnavind? Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Figaro Svart 22.September.2008 Del på Facebook Svart 22.September.2008 Jeg har også motor uten luftfilter, men i år måtte jeg tå lerret-tape og gå over isolasjonen siden sølvfolien hadde sprukket flere steder og gulaktig støv hopet seg opp i bunnen.Hadde forøvrig ikke sett negativt på det å montere et luftfilter, så om noen har en idè på hvordan ettermontere dette på en FordSabb 2728T så er jeg taknemmelig for tips. Jeg har samme motor og hadde også støv fra lyddempningsplatene. Jeg festet ny alufolie med kontakt - spraylim på de gamle platene, og noen steder nye tynne foliebelagte plater med samme lim. Har ikke hatt støv siden, og platene/folien sitter fast enda. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.