Jump to content

Hva er definisjonen på "selvlensende" båt?


Bjerknez

Recommended Posts

Som de fleste på denne jord kanskje vet nå, så har jeg bestillt meg ny båt (står i signaturen min)...

 

Men jeg lurer litt på hvordan en "selvlensende" båt funker.

Det vil si at jeg vet at en selvlensende båt kvitter seg med regnvann og vann som skulle sprute opp i båten etter en fuktig sjøtur...

 

Men funker dette godt i praksis?

 

Har også hørt at man bør plugge igjen lensehullet når man er fler i båten... Hva er det mest vanlige?

Er det bare å kjøre lenseåpningen pip åpen hele tiden... eller er man nødt til å plugge igjen denne så fort man får litt tyngde i båten?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post

Selvlenser er så mangt. Fra en cockpit som er helt åpen i akterkant til diverse andre løsninger som får vann til å renn ut av båten.

Dersom dørken i cockpit alltid er på høyere nivå enn vannflaten så er det svært enkelt. Då er det bare sluk i cockpit og rør ut gjennom siden på båten.

I selibåt, som krenger bruker man gjerne to sluk, et på hver side og lar rørene krysse hverandre. Sb sluk renner ut på Bb side.

 

Planende joller har en annen løsning. En klaff som ligger flush med skroget som kan presses ned med foten. Gjør en dette når båten ligger i ro, stiger vannet, men under fart får du venturivirkning og båten cockpitten tømmes.

 

Skjærgårdsjeepen min er selvlensende når den ligger i ro gjennom to "hull". Disse må jeg stenge når jeg beveger meg ombord.

Link to post

En selvlensende båt er vel egentlig en båt som er selvdrenerende. Mener å ha hørt at det egentlig er feil å bruke ordet selvlensende. Det som skjer er jo at dørken er over vannspeilet, og i likhet med et badekar drenerer seg selv om man ikke setter inn pluggen. Hadde en båt engang som var selvlensende med 9.9 hester, men det var den ikke med 40 hester, så da måtte pluggen i. Monterte el. pumpe, så da ble den selvlensende i ordets rette betydning.

Link to post
Har også hørt at man bør plugge igjen lensehullet når man er fler i båten... Hva er det mest vanlige?

Er det bare å kjøre lenseåpningen pip åpen hele tiden... eller er man nødt til å plugge igjen denne så fort man får litt tyngde i båten?

 

Det er å anbefale å stenge ventilen når du skal ha med fler i båten. Vanligvis ingen krise om det kommer noe vann inn, da det forsvinner igjen når du får båten i plan og du åpner ventilen for å evakuere vannet. Det anbefales ellers alltid å ha selvlenseventilen stengt under ferdsel, da man er sikret mot uønsket vanninntrengning ved oppbakking i høy sjø etc.

Må si jeg synder mot dette selv , da den stort sett står åpen under alle forhold da dørken i min Ryds ligger godt over den utenforliggende vannstand. :yesnod:

Link to post

Okay....

 

Så sant jeg har forstått riktig, så er altså det enkleste å "plugge igjen" når man bruker båten, og fjerne "pluggen" når den ikke er i bruk, slik at regnvann og evt. vann som skal ha sneket seg inn i båten over ripa under fart renner ut... ?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Okay...

 

Så regelen er:

Ligger båten i ro, fjern "proppen" slik at lensehullet er åpent.

Er båten i bruk, steng lensehullet.

 

??

 

 

Dette varierer fra båt til båt.

Mens en gammel Askeladden vi hadde på hytta tidligere måtte stenges bare man gikk ombord så holder Ibiza 20 Touring med 150hk 4 pers bak før den må stenges. Går de fremover eller båten går i plan så trenger den ikke å stenges.

 

Yamrin 4110 med 30hk trenger aldri å stenges. Har vært 4 pers ombord (maks last) uten at det renner vann inn med kranen åpen. Men det er hvis man bakker at det kan renne inn litt.

Lingefan

Link to post
Dette varierer fra båt til båt.

Mens en gammel Askeladden vi hadde på hytta tidligere måtte stenges bare man gikk ombord så holder Ibiza 20 Touring med 150hk 4 pers bak før den må stenges. Går de fremover eller båten går i plan så trenger den ikke å stenges.

Okay...

Men du vet ikke tilfeldighvis hvordan Askeladden 535 Bowrider stiller seg i forhold til dette vel?

 

Er det forresten noen her som vet hvordan man stenger/åpner lensehullet på en 535 Bowrider?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Hvordan klarte du dette?

 

Tja si det - det var nok en kraftig høststorm inne i bildet.

 

 

Okay...

Men du vet ikke tilfeldighvis hvordan Askeladden 535 Bowrider stiller seg i forhold til dette vel?

 

Er det forresten noen her som vet hvordan man stenger/åpner lensehullet på en 535 Bowrider?

 

4 mann akter - gir vann inn i båten - men det er jo ikke noe prob - for det renner ut igjen når du går - eller flytter folk frem.

Stenge kranene er yttertst mot sidene - en på hver side - under akterbenken - tilkomst er nedi batterirommet på bb side - og under en "skruluke" - og tilsvarende på sb side.

Jeg har aldri hatt de stengt.

De står alltid åpen.

Link to post

Okay

 

Jeg får prøve meg litt frem :)

 

I 535 Bowrider så er det jo i teorien sitteplasser til 7 personer (selv om den er registrert med 6)

Dette har jo ikke noe med selvlensing å gjøre, men vil denne båten da plane lett med 115 optimax på hekken?

 

Da mener jeg 7 voksne mennesker som veier i snitt 90kg.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
I 535 Bowrider så er det jo i teorien sitteplasser til 7 personer (selv om den er registrert med 6)

Dette har jo ikke noe med selvlensing å gjøre, men vil denne båten da plane lett med 115 optimax på hekken?

Min gode mann - Hr. Bjerknez

Om båten din planer eller ikke med 7 personer aner jeg ikke.

Imidlertid har jeg lest mye av innleggene dine i de postene du har opprettet etter å ha kjøpt deg ny båt.

Kan det være mulig at du har prøvd/undersøkt/testet ut litt lite FØR du handlet ? :headbang:

I så fall vil jeg tro at din forhandler ( i allefall vill min gjport det ) velvilligst lar deg få ta en prøvetur

med aktuell båttype.

 

Så slipper du gruble deg fordervet over alt du har "glemt" å sjekke :cheers:

 

Bare ment som et velment råd :seeya:

Link to post

Jeg kjenner ikke til Bowrider, og tror nok det beste er at du rett og slett prøver. På min Askeladden 505, som også er registrert for 7 personer, så har jeg aldri opplevd nødvendigheten av å stenge. Nå "putter" jeg jo selvsagt ikke alle 7 personene helt bakerts heller. Ifb. med teinetrekking, med et par ekstra kropper over rekka på samme side som jeg står, så har jeg vel opplevd at det kan komme opp litt vann helt der bak. Men det er kortvarig, og forsvinner så snart båten retter seg opp igjen.

 

Ser du nevner "pluggen" for stenging. Hos meg er det kraner, av den hendeltype som stenges ved å dreie 1/4-dels sirkel (45 90 grader). Kranene er på hver sin side skjult inne det låsbare rommet på setet bakerst (der man på min båt også sitter når man kjører). Så sant rommet ikke er fullt av ting og tang, så er de lett tilgjengelige.

 

Med mindre noen med akkurat din båttype skulle svare, så tror jeg du må regne med å finneut dette på egenhånd.

 

Merk forøvrig at dete er noe kritisk at lensingen ikke blir (nesten) helt tett, spesielt når den ligger fortøyd. Får du får mye vann i båten (dvs. at den lenser for sakte under kraftig regn eller fra bølgesprut, om den ligger utsatt til), så kommer den dypere enn "normal vannstand". Da risikerer du at dørken kommer under havnivå, og plutselig renner vannet inn gjennom de samme rørene som det var ment å skulle renne motsatt. Da blir det fort en selv-senk system, i stedet for selv-lens. Dessverre en del som har opplevd dette.

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post

Båten din er i følge Askeladdens hjemmesider beregnet for maks 715kg belastning inkl. motor og med litt bensin på tanken, litt tauverk og dregg og en masse andre "må ha det, bare må ha det" (som vi alle har litt av!) så blir det vel nokså magre 7 personer du kan ha med deg? Tror du må glemme det stereoanlegget ditt, det blir for tungt! :wink:

 

Min forrige båt, en Whiteshark 175, var en selvlenser og på de 7 årene jeg hadde båten så stengte jeg aldri kranen til selvlenseren en eneste gang. På min nåværende båt, en Morgan5250 (bowrider), så måtte jeg tenke meg om lenge før jeg kom på at; joda den har jo en kran jeg kan stenge den også, men har ikke tenkt på behovet de to sesongene jeg har hatt båten. Mulig jeg er litt sær, men skal vi være 7 personer i min båt og kose oss på fjorden en dag så er det mulig at jeg koser meg greit på brygga med en god bok mens de andre 6 er på fjorden!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Er nok som det blir sagt en del forskjeller på på de forskjellige båter. Mine 4 står åpne hele tdien :wink:

Hadde en Yanmarin 490 og den tregnte vi heller ikke å stenge lensehullene på. Jeg har derimot "reddet" en større skjærgårdjeep fra å gå ne der lense hullene var åpne. den hadde stor motor, mener det var minst 200 Hk. Husker ikke båttypen, men det blåste sterk vind inn aktefra og båten tok inn mer og mer vann. Den var rimelig full da jeg oppdaget det og fikk varslet ansvarlige i båthavna. Så det hele i kikkerten fra min mor bolig.

Hadde jeg vært deg ville jeg sjekket godt hvordan din båts lensing er og handlet deretter. Hvis båten ligger veldig utsatt for vind gjelder det uansett å passe på. Blader og dritt bør du også se opp for da det ken tette lenshullene.

Link to post
Imidlertid har jeg lest mye av innleggene dine i de postene du har opprettet etter å ha kjøpt deg ny båt.

Kan det være mulig at du har prøvd/undersøkt/testet ut litt lite FØR du handlet ?

Jeg har ennå ikke prøvd en eneste båt (bortsett fra turen jeg hadde sammens med Kenbjork, som har en Bella 530 m/115 optimax)

 

Grunnen er at dem ikke hadde en Askeladden 535 jeg kunne teste der og da. Derfor så ble det bare kokt bort i kålen.

Askeladden er jo kjente solide båter, og Optimax har jeg selv opplevd, så jeg er overhodet ikke bekymret over at jeg ikke skulle bli fornøyd.

Hadde tingene jeg spurte om vert relativt til båtvalg, så hadde det jo uansett hvert for sent, da jeg allerede har bestillt båten.

 

Jeg sitter bare å mimrer litt og koser meg mens jeg leser innlegg her på båtplassen.no, og noen ganger kommer jeg på noe som gjør meg litt nyskjerrig. Derfor så poster jeg og spør.

 

Er det ikke derfor det finnes slike forum da? Slik at vi kan "skravle" litt?

 

Eller er man nødt til å få store problemer med båten, og eller prøvekjøre før man slenger inn "dumme" spørsmål?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post

I en skikkelig selvlensende skjærgårsjeep skal det etter mitt syn være helt uaktuelt å ha propper i hullene.

Halve poenget er jo at vann skal ut av båten og det kommer ikke med proper i hullene.

I farten komer jeg på to ganger jeg har fått betydlige mengder vann inn i båten over ripa (pga litt uheldige kombinasjon av sakte fart og store bølger fra skip....)

 

I begge tilfeller var det bare å vente litt mens vannet fosset ut av selvdreneringshullene.

 

Jeg har lett tilgjengelig propper jeg kan skru i hullene, men selv med masse folk om bord har det aldri vært noe aktuelt å sette i proppene. Dørken er jo uansett mye høyere enn havet....så har jeg da også en skikkelig bred solskinnsbåt fra middehavet......som har oppdrift nok i hekken til ha en stor påhenger...og folk i tillegg.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post

Tror dette er forskjellig fra båt til båt. Det kommer jo rett og slett an på hvor mye dørken ligger over havoverflaten.

 

Vi har en 14 foter med 25 hk på, og der bør selvlensingen stenges hvis vi er to ombord og skal fiske. Ikke hvis vi skal kjøre en tur.

 

På Yamarin 5220/53 BR bør den også stenges hvis du har med en familie ekstra (= opp mot maks vektbelastning).

 

Aner ikek hvordan det er på en 535.

 

Men at du kommer i plan med 7 personer, det er jeg ganske sikker på.

 

Ellers er det frivillig å lese alle trådene og innleggene dine, så jeg ser ikke problemet med det!

 

EDIT. En i tråden over nevnte at Ibiza 20 Touring kunne ha selvlensingen åpen hele tiden. Har helt motsatt erfaring med denne båten. Der var det bare å få stengt fortere enn svindt, eller ble det vann på dørken. Men de kan ha gjort endringer, dette var kanskje en 95-96 årsmodelle eller noe slikt.

Redigert av Los Endos (see edit history)
Link to post
EDIT. En i tråden over nevnte at Ibiza 20 Touring kunne ha selvlensingen åpen hele tiden. Har helt motsatt erfaring med denne båten. Der var det bare å få stengt fortere enn svindt, eller ble det vann på dørken. Men de kan ha gjort endringer, dette var kanskje en 95-96 årsmodelle eller noe slikt.

 

Hadde en Ibiza 20 Touring fra 1995 og der måtte man være litt påpasselig som du sier, men mener at dette ble endret på senere modeller ved at dørken ble hevet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Hold dere fast.... her kommer det sikkert ett uhyre dumt spørmål til:

 

Jeg antar jo sef. at følgende er greit, men spør for sikkerhets skyld...

 

Man kan spyle direkte inni båten med hageslange mens den ligger på vannet ikke sant? AAltså for å vaske og spyle rent å slikt?

For det skulle jo renne rett ut igjen det vannet da.... ?

 

EDIT:

Jeg skjønner sef. at man ikke bør spyle rett inn i sikringsboksen, eller på batteriet og slike ting.

Instrumenter og kartplotter skal sef. heller ikke spyles.

 

Bare sånn at jeg slipper svar som fraråder meg dette.... hehe

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...