Jump to content

Deadliest Catch på Discovery


p-kaill

Recommended Posts

Jepp, er vel ganske enig med deg, har sett verre amerikanske serier, men mener fortsatt det er vel overdramatisert etter min smak.

Sammenliknet med den engelske/skotske dokumentarserien Trawlermen er jo Deadliest Catch rene actionfilmen, men Trawlermen viser mer av livet til fiskerne i kuling og stilla.

 

Lagt til: Har også ALLE episodene tatt opp på dvd, synes filmingen av båtene i grov sjø er helt super i de senere sesongene.

Redigert av Sjarkens venn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er enig i at amrikanske sereier er stort sett overdramatisert,men her er det vel snakk om realityserie?

det du ser er jo også det som oppleves i virkeligheten

 

Joda... reality og det oppleves som virkelig og det er det nok også, men kommentarene fra kommentatoren er til de grader overdramatisert til tider....

Jeg vil legge til at jeg klarer å filtrere bort det og stortrives med serien. Har sett de fleste episodene om de ikke har kommet i veien for fjortisprogrammer (har bare en TV og en rekke fjortiser i hus).

Et av de beste programmene jeg har sett fra den serien var når vi fulgte kameracrewet. Det er ikke jobb for pusegutter det heller. Det var der en rekke episoder hvor mannskap og kameracrew gikk skikkelig i tottene på hverandre og vi fikk se hvilke arbeidsforhold disse hadde i løpet av sesongen.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel de samme produsentene som står bak programmet Nordsjøliv som går på Viasat 4 kl 20:35 på tirsdagene.

 

Har jobbet på diverse fartøyer i Nordsjøen siden tidlig på '90 tallet og slik det blir fremstilt i Nordsjøliv så virker det som om jeg må takke høyere makter for at jeg fremdeles er i livet i dag.

 

Er nok ingen tvil om at krabbefiske i Beringhavet kan til tider være tøft, men er nok til de grader overdramatisert.

Link to post
Share on other sites

Fra :wikipedia

Danger

Statistically, Alaskan crab fishing remains one of the most dangerous jobs in the United States. [4] In 2006, the Bureau of Labor Statistics ranked commercial fishing as the job occupation with the highest fatality rate with 141.7 per 100,000, almost 75 percent higher than the rate for pilots, flight engineers and loggers, the next most hazardous occupations. [8] However, Alaskan crab fishing specifically is even more dangerous with over 300 fatalities per 100,000.[9][10] Over 80% of these deaths are caused by drowning or hypothermia.[11] The fishermen are also susceptible to crippling injuries caused by working with heavy machinery and gear.[12]

 

Er ikke helt ufarlig og være krabbefisker.

sto det skjæret i kartet????

Link to post
Share on other sites

Det var vel bare et spørsmål om tid. Han lever jo ikke akkurat sunt og selv etter han sist fikk helseproblemer har han fortsatt i samme tempo. Trist uansett selvfølgelig :nonod:

 

Trond

 

 

Ja eg tenkte det samme at det er bare spørsmål om tid, eg kan tenker meg mye tungt arbeid og mye press, ikke samme arbeidsreglement som vi har her i norge, men med denne program liker eg å følge med, eg kan se på program omigjen selv om eg har sett før :smiley: , også liker eg se på ms north western og også ms wizard der hvor de brødre krangler :lol: ..

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Er nok ingen tvil om at krabbefiske i Beringhavet kan til tider være tøft, men er nok til de grader overdramatisert.

 

Mulig det til tider er overdramatisert, men å jobbe i et døgn, 10 meter + høye bølger, 400kg + tunge bur som kan flytte seg osv er ganske dramatisk....

 

Synes serien er fin, men når er det går nye episoder...? det siste halve året tror jeg det kun er repriser jeg har sett...

Link to post
Share on other sites

Mulig det til tider er overdramatisert, men å jobbe i et døgn, 10 meter + høye bølger, 400kg + tunge bur som kan flytte seg osv er ganske dramatisk....

 

Joda helt sikkert rett.

 

Har som tidligere skrevet jobbet på diverse båter i Nordsjøen i tett på 20 år nå, for det meste supplybåter å tror jeg har sett det meste av hva som kan kalles dårlig vær og høye bølger, over 20 meter, ikke ofte det skjer heldigvis, men det skjer.

 

Om det kun er filmingen som gjør det eller ikke vet jeg ikke, men slik det ser ut hvertfall så smører de godt på bølgehøyden. De snakker om 8 og 10 meter høye bølger og det skvetter kun litt om baugen på de.

 

Må huske på at dette er små båter på +/- 30 meter, de minste nede i underkant av 20 meter.

 

Er for øyeblikket ombord på en supplybåt på rundt 90 meter, i gunstig vind og bølgeretning opererer vi i max bølgehøyde på 7 meter, ugunstig vind og bølgeretning mindre enn 7 meter.

Dette fordi det blir mye bevegelse og kan komme overvann på dekk, altså farlig for folk å oppholde seg der.

 

Så tror jeg vil gå veldig langt å påstå det er løgn når de i Deadliest Catch påstår de haler teiner i 15 meter høye bølger på en båt som er gode 30 meter

Link to post
Share on other sites

Det er til tider langt mer enn et døgn og det er ingen som tviler på at dette er tøft eller farlig.

Det vi mener med overdramatisering er den amerikanske måten å drive journalistikk på. (mulig jeg herfra kun snakker for meg selv).

Det er så vidt jeg kan se, ingen som tviler på at det er tøft å jobbe på dekk i 35 timer eller mer i -10 til -20 grader og med vindstyrke i mellom 10 og 25sm.

Det som blir litt feil, er når stemmen forteller at man risikrerer eget og andres liv hver gang man tar et skritt på dekk uten å ha noe å holde seg i. Det sier stemmen i det man ser mannskapet rusle over dekk med en sneip i munnviken og tydelig har det litt rolig mellom strabasene.

MEN... som sagt før... dette er laaangt mindre overdramatisert i denne seien enn det er i andre amerikanske "realityserier", hvor det å entre en kano i et svømmebaseng er likestillet med å løpe igjennom et minefelt eller det som værre er.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Her er en liten snutt av en supplybåt på 90 meter i bølger på rundt 10-12 meter, altså samme bølge høyde som det påstås i Deadliest Catch at det fiskes i med båter på +/- 30 meter.

 

http://www.youtube.com/watch?v=u7gtxIBzopE...feature=related

 

Ikke denne båten jeg er på, men der jeg er er dekk "no go area" og alt av dører og luker lukket og skalket i slikt vær.

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda,at de drar på litt i antall meter sjø kan nok vere.Men ved å redusere fart reduserer man også oversjø,de er

jo kun på dekk når de er midt i en lenke.Når de øker farten for å nå neste lenke trekker de også inn for å hvile litt...

Jeg var selv lærling på taubåten "BRUSE".Vi gikk fra stavanger på vei hjem til brevik,været var dårlig og vi fikk inn en

nødmelding om et fartøy som hadde motorstans på utsiden av egerøya.Dette var en liten bulkbåt på 3000 tonn.Da vi kom frem

hadde mannskapet forlatt skipet via redningshelikopter..vi fikk omsider etter mange forsøk huket tak i ankerkjettingen og berget

skipet før det drev i land.Da vi kom inn til stavanger igjen var alt av dekkslys forut røsket vekk av bølgene...Poenget er at alt dette

skjedde i virkelige 6-8 meter sjø! så å stå på dekk å filme i 10-12 meter er nok litt overdrevet ja :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Når vi får 10-12 meter høye bølger så er min erfaring at en kan ikke bevege seg så langt uten å holde seg fast til noe og det selv om vi bare ligger i ro der ute å venter på bedre vær.

Så å springe rundt på et glatt dekk i slikt vær med et kamera på skulderen å prøve å lage te må de lenger vest i havet med ja.

Selvfølgelig er det fastmonterte kameraer på dekk også

Link to post
Share on other sites

Trist dette......har sett nesten alle episodene av Deadliest Catch.

 

Kilde mer info. http://www.abcnyheter.no/node/104540

«Det er med stor sorg vi tar farvel til faren vår, kaptein Phil Harris. Pappa har alltid vært en fighter, også helt på slutten. For oss og mannskapet var han en som aldri ga seg. Takk til alle for tanker og bønner. – Jake og Josh Harris.» Dette skriver sønnene på Discoverys nettsider

Link to post
Share on other sites

Har ikke discovery i canalpakken så litt tilfeldig hva jeg har sett..., men både filmen og realitetene bak den er vel ikke noe forbilde for hverken norkes tv-produsenter eller norske fiskere.

 

Risikoene for for både livstilsrelaterte dødsfall og ulykkesdødfall kunne muligens blitt redusert hvis verneombud og myndigheter hadde ryddet opp i alaskafisket og tatt enkle grep som at man ikke går i orkan og at vaktlengdene reduseres.

Amerikanske myndigheter er hysteriske fordi noen får bilbremser fra Toyota ikke fungerer....men hva gjør de med et fiske som er høyt oppe på skadestatistikken ??

 

Det sies i tråden at utstyret også er gammeldag. Serien minner litt om cowboytilstandene som vistnok var i Nordsjøen da amerikanerne startet leteboring på 70 tallet.

 

Det er ikke haier de slåss med....men små krabber....det burde være ganske fredelig hvis man holdt seg i havn når stormen herjer.

 

Kapteinene konstanterer at det senest i fjor var en fyr som ble fanget av et tau ("bite") og draddd med til bunns...og alle nikker å sier at de alle har vært nære på å bli dradd overbord ved å henge seg fast i tau...men er det umulig med forebygging ved feks å ha tauverket og beina adskilt med en kant ??

 

Å ha ordet deadliest" i programmets tittel kan lett bli selvprofitende...her gjelder det å være tøff.

 

Folk fra kystnorge kan sikker bevitne at havet er farlig, men takke meg til "Himmelblå" framfor å idealisere et farlig arbeidsmiljø.

 

Etter disse snnusfornuftige ytringer, må jeg inrømme at det er artig å se videoer av båter i stoooore bølger.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Ang bølgehøyde så synes eg leser jevnlig her på forumet eg om folk som snakker om både 5 og 6 meter og at båten greier seg fint i slike forhold men må gjerne slakke ned til 20 knop elr noe mens de tøffeste snakker om at denslags bølgehøyde er ingenting å slakke ned etter og at 30+ er fin hastighet. Og med slikt godt øyemål er det ikkje rart at bølgene i deadliest catch går for å være 12 meter

Link to post
Share on other sites

La merke til holdningene til kapteinen(e) Hillstrand på Time Bandit når det løsnet isbiter og flak fra høyden uten å gjøre noen tiltak i episoden i går. Nesten som man ventet som russisk rullet om hvem som ble truffet. Det endte jo med at en av gutta fikk en real smell som kunne vært fatale... Sikkert klippet for å gjøre det mest mulig i den retningen også men det var vel ingen tvil om at det kunne skje.

 

Det er cowboy tilstander uten å tenke så mye på de som jobber. Enten jobber en 100% og slik man blir fortalt eller så ryker en rett ut.

Blir litt sånn oppgitt når man tenker sikkerhet i det ene øyeblikket mens i det andre øyeblikket presser man de til å jobbe et døgn og lenger....

 

Så noe vern har de ikke mye av....

 

Men til tross, ser frem til hver tirsdag da jeg synes serien er god.

Link to post
Share on other sites

Bølgehøyder er vanskelig å beregne på øyemål ja.. Jeg har tjenestegjorst i marinen på MTB og på Finnmarkskysten var det ikke bestandig finvær vinterstid for å si det sånn.. litt vanskelig å si men det overdrives klart her ja.. Ang sikkerhet og HMS er disse cowboyene lit på bærtur må jeg si... virker som de har gammeldagse og tungvinte måter å gjøre ting på. om det er 6-8 meter bølger med brytninger var det så å si umulig å oppholde seg over lengre tid i baugen på en MTB, som er omtrent like lang som disse fiskebåtene i DC. men selfølgelig gikk vi med lit mere fart.Så om de sier det er 10-12m bølger så har jeg vanskeligheter med å forestille meg at det er sant.

 

Når det var ca 8-10m bølgehøyde så varierte hastigheten mellom 15 til 28 knop på halv gass på MTB`n surfet i nedoverbakke og masse giring, hadde mange svette stunder på roret hehe.. stod i stampe i oppoverbakke i 15 knop og belastningen for motorene kom på rødt hehe.. oversjøen gikk helt opp til toppen av masta. tror den var 11m på toppen

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...