Jump to content

Ny ulykke med seilbåt


kristian

Recommended Posts

Jeg er helt enig i den konklusjonen. Det er for mange som ikke har nok erfaring/kunnskap/respekt for hvilke krefter som er på sjøen. Dette kommer nok av at mange fler enn tidligere oppdager sjøens gleder samt at mange flere også har mulighet til å kjøpe seg båt som følge av at vi alle får bedre råd.

 

Paradokset oppi det hele er at Staten reduserer midlene til å overvåke og hjelpe. Tjøme Radio har lenge vært nedleggingstruet, og Politiet har ikke midler til å drifte båtene sine.

 

Jeg begynner etterhvert å støtte Syvert&Co i kravet opp obligatorisk båtførerprøve. Jeg tror det kan hjelpe litt.

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig i den konklusjonen. Det er for mange som ikke har nok erfaring/kunnskap/respekt for hvilke krefter som er på sjøen. Dette kommer nok av at mange fler enn tidligere oppdager sjøens gleder samt at mange flere også har mulighet til å kjøpe seg båt som følge av at vi alle får bedre råd.

 

Paradokset oppi det hele er at Staten reduserer midlene til å overvåke og hjelpe. Tjøme Radio har lenge vært nedleggingstruet, og Politiet har ikke midler til å drifte båtene sine.

 

Jeg begynner etterhvert å støtte Syvert&Co i kravet opp obligatorisk båtførerprøve. Jeg tror det kan hjelpe litt.

Er enig med deg i alt du sier bortsett fra det med obligatorisk førerprøve. Det koster faktisk ganske mye med en slik prøve og synes det er for drøyt å måtte ta en slik prøve for å få løv til å føre en båt. Tror heller at folk må prøve å forstå hvilke naturkrefter de har med å gjøre, og heller være for forsiktig, enn å ta sjanser.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke for meg en ordning der alle må ta denne prøven - men kanskje at det stilles visse formelle kompetansekrav til alle fører av båter som går over en viss fart eller er over en viss størrelse.  De formelle komeptansekravene bør kunne erstattes av dokumentasjon av f.eks. fartstid i egen båt e.l.

 

Jeg tror at kravet om opplæring kommer til å komme uansett hvor mye dette eventuelt koster. De første som kommer til å gjøre noe her er kanskje forsikringsselskapene - "har du ikke tilstrekkelig kunnskap er du velkommen til å forsikre båten din et annet sted enn hos oss :-)"

 

Jeg tok båtførerprøven som valgfag på ungdomsskolen - jeg syntes det var veldig fint den gang

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke for meg en ordning der alle må ta denne prøven - men kanskje at det stilles visse formelle kompetansekrav til alle fører av båter som går over en viss fart eller er over en viss størrelse.  De formelle komeptansekravene bør kunne erstattes av dokumentasjon av f.eks. fartstid i egen båt e.l.

 

Jeg tror at kravet om opplæring kommer til å komme uansett hvor mye dette eventuelt koster. De første som kommer til å gjøre noe her er kanskje forsikringsselskapene - "har du ikke tilstrekkelig kunnskap er du velkommen til å forsikre båten din et annet sted enn hos oss :-)"

 

Jeg tok båtførerprøven som valgfag på ungdomsskolen - jeg syntes det var veldig fint den gang

Jeg ser også at dette antakligvis kommer til å komme. Kunne helt klart tenke meg å ta båtførerprøven selv, men problemet ligger i at det er for dyrt til at det blir prioritert. Jeg lurer på hvordan kravet til båtførerprøven vil bli, hvis den nå kommer da? Men nå er det jo ikke opp til oss noe av dette da, så vi får vel heller bare  vente og se.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke helt enig når det gjelder obligatorisk båtførerprøve. Det er selvsagt ønskelig at folk tar båtførerprøven, men jeg tror ikke det alene vil gi de store utslaga på ulykkesfrekvensen. Mye av problemet ligger nok i at folk har mye penger mellom nevene og handler båt de ikke kan håndtere.

Obligatorisk båtførerprøve blir bare enda en lov det er umulig å følge opp. Vi ønsker vel ikke at alt skal være gjennomregulert.

Link to post
Share on other sites

Har vi lov til å kjøre foe store båter uten opplæring??

Vi har vel de mest liberale reglene som finnes vedrørende dette å føre en båt.

Etter det jeg har hørt er det ingen andre land i europa som har samme regler som oss.

16 år er alt, så er det tut og kjør.

Ikke når båten er over 15M Da kreves Fritidsbåtskipper sertifikat/ Skystskipper light

Link to post
Share on other sites

Slike turer krever svært god planlegging, noe som folk ofte tar lett på. Ny båt og ofte nytt farvann gjør kravet til planlegging av tur, rute og navigeringskunnskap/utstyr ekstra store.

Dersom noe skjer er også risikoen for tragisk utfall mye større når sjøtemperaturen er lav og andelen andre båter ute lav.

Godt at ingen liv gikk tapt denne gangen.

Link to post
Share on other sites

Klart at obligatorisk båtførersertifikat kommer. Bilsertifikat kom i sin tid, jegerprøven kom i 1984/85.

 

Hva er forøvrig omkostninger med båtførerbevis? Er ikke de neglisjerbar?

 

(Lenge siden jeg tok den men til høsten skal sønnen tar den ellers får han ikke låne båten  :nono:)

Link to post
Share on other sites

Klart at obligatorisk båtførersertifikat kommer. Bilsertifikat kom i sin tid, jegerprøven kom i 1984/85.

 

Hva er forøvrig omkostninger med båtførerbevis? Er ikke de neglisjerbar?

 

(Lenge siden jeg tok den men til høsten skal sønnen tar den ellers får han ikke låne båten  :nono:)

Prisen mener jeg å huske ligger på ca 2000 kr.

Link to post
Share on other sites

Seile ved Missingene i mørket vitner om dårlig sjømannskap. Hvorfor i all verden skulle de ta turen innom Hvaler når de skulle til Jeløya? Attpåtil seile fra Hvaler når det nærmer seg kveld?

Er det dette som kalles overmodighet? Ta en titt på sjøkartet og se på farvannet ved Missingene så skjønner dere hva jeg mener.

Link to post
Share on other sites

Seile ved Missingene i mørket vitner om dårlig sjømannskap. Hvorfor i all verden skulle de ta turen innom Hvaler når de skulle til Jeløya? Attpåtil seile fra Hvaler når det nærmer seg kveld?

Er det dette som kalles overmodighet? Ta en titt på sjøkartet og se på farvannet ved Missingene så skjønner dere hva jeg mener.

Tja...jeg har gjort det selv en natt i august for noen år siden. Du bør selvfølgelig ikke gjøre det alene - rormannen må ha støtte fra en som er god til å lese kart og fyrlykter. Men da er det ikke egentlig noe problem. Faktisk var det ganske artig å bryne seg på fyrsonene oppover fra Struten til Son.

Link to post
Share on other sites

Tror et eller annet bør foretas. Da min nå 32 år gamel sønn var i slyngealderen freste fjortisene rundt i Sonsbukta med 10-hestere på GH 10 og tilsvarende. Sist helg freste dagens fjortiser rundt igjen, som for 20 år siden. Forandringen er bare at nå er 10-foterene byttet ut med 17 fot, og du er pingle hvis du har mindre enn 75 Hk. I den andre enden av brukerskalaen finner vi mindreårige barn som vingler rundt i Optimistjoller. Så et par hundre meter syd for Hulda vil det være noe i nærheten av et under hvis denne sommeren blir høst uten at det har skjedd en ulykke.

Link to post
Share on other sites

Tror et eller annet bør foretas. Da min nå 32 år gamel sønn var i slyngealderen freste fjortisene rundt i Sonsbukta med 10-hestere på GH 10 og tilsvarende. Sist helg freste dagens fjortiser rundt igjen, som for 20 år siden. Forandringen er bare at nå er 10-foterene byttet ut med 17 fot, og du er pingle hvis du har mindre enn 75 Hk. I den andre enden av brukerskalaen finner vi mindreårige barn som vingler rundt i Optimistjoller. Så et par hundre meter syd for Hulda vil det være noe i nærheten av et under hvis denne sommeren blir høst uten at det har skjedd en ulykke.

Er enig med deg og tror det ligger mye i det du sier. Er noe med de altfor store båtene og motorene, og altfor liten kunnskap om båt og sjøvettregler.

Link to post
Share on other sites

Fulgte med på denne redningaksjonen på vhf en igår kveld.

 

Det er ikke bare bare.

 

Det hadde ikke vhf kun mobil. Først trodde de grunnstøtingen skjedde på Færder, etter en tid ble dette endret til Torbjørnskjær. Det var 2 redningsskøyter som kjørte i sikksakk og letet.

 

Etter enda lengre tid ble det antatt at de var på Missingen. Begge rednihngskøytene kom fram omtrent samtidig. Båten sto da fortøyd på grunnen og ansås for å ikke kunne reddes under de rådende forhold.

 

De hadde EN nødrakett og ETT nødbluss, i tillegg fantes det en lommelykt ombord.

 

 

Fra Danmark uten gps og vhf?. Nattnavigering med bind for øya?.

 

 

Håper de ikke har rukket å forsikre båten ennå slik at slik idiot kjøring ikke fører til høyere forsikring for andre.

 

 

MVH

 

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

Det som er litt rart er at det ikke er disse fjortissene ulykkene skjer med, det er voksne folk som har vært i båt nesten hele livet, men som dessverre er blitt så "dyktige" at de prøver å føre båten med for høy promille. Det hender også ulykker som følge av feilnavigering, dette er jo også et kjent fenomen innen den proffe shipstrafikken og ikke bare blandt oss vanlige dødlige.

 

Denne 49-foteren som gikk på ved Missingene hadde også feilnavigering, og det er ikke skrevet noe om promille. De var antagelig også erfarne båtfolk siden det er skjelden så store seilere har uerfarne folk bak roret, og det var vel en grunn til at de var på Hvaler. De fleste av oss seiler vel også om natten uten at det går galt, men man må følge ekstra godt med og ikke stole for mye på den moderne teknikken, for den er bare et hjelpemiddel. Moderne kartplottere har jo også vært grunn til mangt et uhell på sjøen, og her har også brukeren ofte vært den avgjørende faktor pga uforsiktighet og dårlig kjennskap og innsikt når det gjelder utstyret.

 

Skal det bli et båtførersertifikat for mindre fritidsbåter, så må det bli slik at alle må ta det uansett fartstid, og her er jeg sikker på at svært mange båtbrukere gjennom mange år vil få problemer med å ta dette, for de fleste bruker jo båten bare i pent vær og nær land og eier vel ikke engang et kart over området de ferdes i. Bruk av kompass og paralellforskyver kan vel de færreste av småbåtbrukerne, men det er faktisk ikke her problemet ligger, det ligger bunnet i uvettig kjøring og fyll som oftest, og dette vil vedvare uansett sertifikater eller ikke.

 

Nei, her er det kun godt sundt folkevett som hjelper, og som i fjellvettreglene er det ingen skam å snu om det blir dårlig vær og du ferdes i en liten jolle.

Jeg ønsker alle en riktig fin sommer, og jeg håper ingen av oss blir rammet av noe uhell i sommer.

Om alle prøver å unngå uforsiktighet på vannet i sommer, så er vi et skritt videre på veien mot en tryggere ferdsel på sjøen.

 

:headbang:

Link to post
Share on other sites

De var antagelig også erfarne båtfolk siden det er skjelden så store seilere har uerfarne folk bak roret, og det var vel en grunn til at de var på Hvaler.

 

:cryin:

Kan de ha vært erfarne uten vhf ombord??

(forutsatt at opplysningene så langt stemmer om fravær av vhf)

 

Dessuten er det blitt mere utbredt kombinasjonen; lite erfaring/stor båt.

 

mvh

 

Barsk II :headbang:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...