Jump to content

Ny ulykke med seilbåt


kristian

Recommended Posts

Jeg tror og mener selv,  at vi bør få et eller annet krav om en opplæring. I det minste at båtførerprøven blir obligatorisk. Har tatt den for mange årsiden, samboeren skal igang å ta den, jeg vet ikke hva den koster, men dersom 2000,- stemmer, er det helt ok! Vi skal tenke på vår sikkerhet, og hva er vel da 2000,-?

 

Nei, la det bli et en obligatorisk båtføreropplæring.

 

Forøvrig, må alle ha en skadefri og fin båtsesong. :yesnod:

 

MVH

Fernanda

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Store båter er vel greit nok men det stikker en del mer ned i vannet også, som er lett å glemme. Det er faktisk en del grunner rundt forbi som ligger på 2-2,5 meter.

Og det er vel også i overgangsperioden som dette er lett å glemme.

Men hvorfor spekulere på hva slags båt, er det noen som utpeker seg med dårlig mannskap?

Nei det blir for dumt. Sett det heller på kontoen for uflaks.

Link to post
Share on other sites

Det har vel strengt tatt ikke så mye å si.

 

Ellers er jeg litt overrassket over at Dere er så raskt ute med å rope "Korsfest, Korsfest" her, før Dere vet noe mer. Å gå på grunn kan faktisk skje den beste det, også Dere.

Ja, men ikke uten vhf, og ikke tro at jeg er på Færder når realiteten er Misingen.

Meg bekjent snakker vi ikke om mye vind (7-10 m/s), og grei sikt.

 

Tar jeg feil på alle disse punktene skal jeg bøye meg.

 

mvh

Barsk II :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvaler er den store øygruppen du ser til høyre på kartet. Du ser Vesterøy, Spjærøy Asmaløy og litt av Kirkøy. Det er 10 - 11nm i mellom Torbjørskjær og Missingene i rett linje, og tilvarende mellom Færder og Missingene. Det må være noe som ikke stemmer her, for det er jo helt forsjellige retninger  :yesnod:

 

Det er vel ikke akkurat første gangen noen går på ved Missingene, men å tro man er på Færder eller Torbjørskjær kan jeg ikke forstå at er mulig.

Link to post
Share on other sites

Forunderlig sak dette.....

Hadde jeg hatt råd til slik båt, ville ihvertfall basis sikkerhetsutstyr vært ombord før en slik overseiling.   I det inngår VHF , reglementerte nødraketter og bluss, samt nødvendig navigasjonsutstyr, redningsutstyr og kart og GPS.

 

Var dette et "delivery crew" tyder det på slett sjømannskap, og var eieren i tillegg med, da kan en begynne å lure.  :yesnod:

 

Arild

Link to post
Share on other sites

Fint at alle ble reddet. Uansett årsak er denne og de andre ulykkene i det siste skremmende. Jeg har også gått fra S. Missingene i bekmørke; det nytter ikke hvis man ikke er 100% fokusert i det farvannet der.

 

For øvrig artig å se hvor fort spekulasjonene tar overhånd: fra å være  en 49 fots seilbåt (av Tysk merke som begynner på B?), viser det seg å være en motorbåt.

Link to post
Share on other sites

hjelpe meg !

navigsjonsutstyret var på plass, kunnskapen ikke

 

Suzuki

 

I en annen tråd var det nettopp noen som mente at Båtførerprøven ikke måtte bli obligatorisk  -  og begrunnet det med at det var så kostbart å ta båtførerkurset :crazy:

 

Ifølge et gammelt ordtak "... kan man også spare seg til fant...."

 

mvh

Poseidon

 

PS

Jeg beklager å være så kynisk; men så lenge ikke liv går tapt anser jeg denslags blundere som god "reklame" for maritime kurs!

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Uten idet minste båtførerprøven har du ikke noe å gjøre som fører av en båt som dette, langt mindre over åpent hav. Derfor synes jeg det blir på tide med obligatorisk opplæring i en eller annen form. Så får vi ta diskusjonen om pensum siden.

Jeg ser ikke noen annen praktisk måte og endre holdninger på, desverre.

Link to post
Share on other sites

Uten idet minste båtførerprøven har du ikke noe å gjøre som fører av en båt som dette, langt mindre over åpent hav. Derfor synes jeg det blir på tide med obligatorisk opplæring i en eller annen form. Så får vi ta diskusjonen om pensum siden.

Jeg ser ikke noen annen praktisk måte og endre holdninger på, desverre.

Men hvor relevant er det med bårførerprøve i denne sammenhengen? Båten må jo ha hatt en person med kystskipper ombord ?
Link to post
Share on other sites

Båten må jo ha hatt en person med kystskipper ombord ?

"... må..." ???

 

Beklager Lasse, hadde du skrevet "... burde..." så hadde det vært letter å være enig med deg.

 

Forøvrig mener jeg bl.a. med utgangspunkt i det gode kartutsnittet som du la ut, at det ville være rikelig med et fornuftig båtførerkurs for å unngå denne typen flauser.

 

Det er i slike situasjoner at jeg pleier å si til mine båtførerelever:  "..... hvis man vet så lite om sin egen posisjon og om retningene omkring seg  -  da er det på tide å slippe dreggen og ta bussen hjem..."

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Å ta båtførerprøven koster vel et par hundrelapper i eksamensavgift. Det har alle som har råd til båt også råd til.

 

Derimot må du regne med å betale litt for undervisning som gjør deg i stand til å ta prøven, hvis du ikke allerede har den nødvendige kunnskapen.

 

Slike kurs pleier å koste omlag 1500,- kr +/-.

 

Pensum er ikke veldig vanskelig, og man kan lese dette på egenhånd (evt. med hjelp fra andre båtfolk.)

 

Etter min mening er dette pensum et minimum av hva en bør ha kjennskap til for å ferdes noenlunde sikkert på sjøen med en "familebåt" eller hurtiggående båt.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Er enig i at holdninger er det viktigste. Men i bunn av det bør det ligge en form for opplæring.

Jeg tok båtførerprøven en gang på 70 tallet. Men det pensumet er bortimot null verdi idag.

Tok derfor båtførerprøven om igjen for to år siden. Dette var en udelt positiv opplevelse.

Det var basert på klasseromsundervisning. Tror dette er viktig mht. diskusjoner, samt en

kvalifisert lærer tilstede. Vi var flere med "lang fartstid" på kurset, og jeg tror alle og enhver

fikk endel ekstra med i bagasjen. Anbefalest!

Link to post
Share on other sites

.........Jeg tok båtførerprøven en gang på 70 tallet. Men det pensumet er bortimot null verdi idag..........

Tok derfor båtførerprøven om igjen for to år siden. Dette var en udelt positiv opplevelse.

................ Anbefalest!

Hei jm,

 

Ja du har gjort samme erfaringen som svært mange andre!

 

Jeg har stadig vekk kursdeltagere som tok en eller annen form for båtførerprøve som valgfag eller hva det måtte være en gang i tiden  -  de får den ene aha-opplevelsen etter den andre når de arbeider seg gjennom pensum med nye og mer erfarne øyne.

 

Igår var jeg over 6 timer underveis, med praksistur for tilsammen 14 båtfører. De navigerte seg rundt i det sørlige Ryfylke, i tildels dårlig sikt, med radar, kartplotter, ekkolodd, GPS og elektronisk kompass   -   og der var nesten ikke måte på skryt og takksigelser over hvor interessant og lærerikt det hadde vært!

 

Det er slike dager med slike kursdeltagere som gir inspirasjon til å bruke det meste av fritiden på maritim opplæring  :crazy:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Synes også det bør være en obligatorisk båtførerprøve. Jeg har tidligere vært motstander av dette fordi jeg ikke er tilhenger av offentlig regulering, samt at jeg stilte spørsmål til håndhevelse av påbudet. Likevel. vi "båtfolk" (Drister meg til å regne meg i den kategorien) klager gjerne over at ukyndige skaffer seg båt og legger ut på tur uten kunnskap og nødvendig utstyr. Det viktigste med en prøve er å påvirke holdningene til båtførerne slik at de får en forståelse for at båt er ikke bare å vri om nøkkelen og kjøre dit man vil. Alle som ferdes på sjøen, selvom det er i en landstedsbåt har nytte av kunnskap som:

 

-grunnleggende navigasjon

-sjøveisregler

-sikkerhet og utstyr

 

Det vil også være lettere for forsikringselkapene å fastslå at fører ikke har nødvendig kunnskap (obl. prøve) og kreve regress etter et skadeoppgjør. Slik vil ikke disse ulykkene begått av "idioter" belaste andre forsikringstagere.

/MS

Link to post
Share on other sites

"... må..." ???

 

Beklager Lasse, hadde du skrevet "... burde..." så hadde det vært letter å være enig med deg.

 

Forøvrig mener jeg bl.a. med utgangspunkt i det gode kartutsnittet som du la ut, at det ville være rikelig med et fornuftig båtførerkurs for å unngå denne typen flauser.

 

Det er i slike situasjoner at jeg pleier å si til mine båtførerelever:  "..... hvis man vet så lite om sin egen posisjon og om retningene omkring seg  -  da er det på tide å slippe dreggen og ta bussen hjem..."

 

mvh

Poseidon

Grunnen til at jeg skrev kommer av at det står at "Det er ingen mistanke om promillekjøring eller andre former for straffbare forhold. "

 

Dersom ingen hadde kystskipper og båter er over 15 meter må det vel gå under kategorien andre former for straffbare forhold ?

Link to post
Share on other sites

Nå står det faktisk helt øverst i COLREGS at reglene gjelder alle fartøy.

Enten det er sertifikatpliktig eller ikke. Implisitt, reglene skal kunnes.

 

Ellers så forekommer denne tråden meg noe merkelig.

Det ble først hevdet at en seilbåt hadde gått på, for seilbåteiere kan jo som kjent ikkeno.

Så viste det seg at det var et ginpalass.

 

Men, til tross for at både sjøforklaring er avholdt, og dom lest opp her i dette forumet, så kan det være slik at disse uheldige havaristene har fått en black-out, slik har skjedd før. Eller GPS har vist helt feil posisjon, det har også skjedd før.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at jeg skrev kommer av at det står at "Det er ingen mistanke om promillekjøring eller andre former for straffbare forhold. "

 

Dersom ingen hadde kystskipper og båter er over 15 meter må det vel gå under kategorien andre former for straffbare forhold ?

Godt poeng Lasse,

 

Men de stedene hvor lengden er oppgitt er den satt til 49 fot  -  som med vanlige engelske fot er hårfint under grensen på 15 meter  -  og dermed "fritatt" for sertifikat.....

 

Forøvrig var det jo en "seilbåt" som viste seg å være motorbåt, så det er slett ikke sikkert at lengdeangivelsen er så mye riktigere.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...