Jump to content

Ny ulykke med seilbåt

kristian

Recommended Posts

"– Ifølge mannskapets egen forklaring har de fått problemer med navigeringen, forteller operasjonsleder Tom Gangestad i Østfold politidistrikt.

Værforholdene skal ha vært meget gode i det aktuelle området natt til søndag"

det som förvånar meg litt er att man ikke legger seg still eller ev kontrakurs om man förlorar sin posisjon, (vilket hender oss alla någon gång då o då!)

det verkar som man fortsetter o kjör,

trots att Struten,Hollenderbåen,Garnholmen blinker rött alle sammen!

kansje man förliter sig alltför mye på elektroniken........................

S/Y Gunga Din

Fint at alle ble reddet. Uansett årsak er denne og de andre ulykkene i det siste skremmende. Jeg har også gått fra S. Missingene i bekmørke; det nytter ikke hvis man ikke er 100% fokusert i det farvannet der.

For øvrig artig å se hvor fort spekulasjonene tar overhånd: fra å være  en 49 fots seilbåt (av Tysk merke som begynner på B?), viser det seg å være en motorbåt.

Leste dette i Moss Avis tidligere idag, der stod det 49fot mahogny yacht.. :sailing:

Stian

Leste dette i Moss Avis tidligere idag, der stod det 49fot mahogny yacht.. :sailing:

Stian

Jeg kikket også i Moss Avis:

"Rett etter grunnstøtingen festet båtens eier en snor i baugen, det reddet båten, som er 14,5 meter lang og veier 23 tonn, fra å synke helt. Nå ligger baugen så vidt over vannkanten.

– Eieren har gitt beskjed om at han vil berge båten selv, opplyser Gangestad."

Min eneste kommentar: tenk hvilken flaks, at han hadde en snor med seg ombord i båten....

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Ja, en snor kan brukes til så mangt. F.eks til å holde 23 tonn på plass  :yesnod:

Siden det er så sparsomt med opplysninger får vi spekulere videre:

Kan det tenkes at de kun har hatt kartplotter ombord? Så har de nærmet seg Norge og plutselig er det ikke flere kart på plotteren (Dansk kartbrikke :sailing:) De ser Herføl og går inn eller forsøker å gå inn der i håp om å få tak i kart på Herføl Marina uten å lykkes.

Jeg kikket også i Moss Avis:

"Rett etter grunnstøtingen festet båtens eier en snor i baugen, det reddet båten, som er 14,5 meter lang og veier 23 tonn, fra å synke helt. Nå ligger baugen så vidt over vannkanten.

– Eieren har gitt beskjed om at han vil berge båten selv, opplyser Gangestad."

Nå tror jeg vi skal ta Moss Avis sine maritime kunnskaper med en STOR klype salt. Jeg har lest den avisa i noen år - og de er VELDIG gode på lokal fotball (hvilket jeg har gleden av å ikke interessere meg for  :sailing:) også er de gode på annonser for hva som er på kino.

Skal man lese alle bruksanvisningene til all verdens kartplottere på et slikt  kurs da eller? For her er det jo snakk om noen som ikke har lært seg å bruke utstyret.

Denne ulykken føyer seg inn i rekken når det gjelder uforsiktighet!  Hadde de kjørt sakte når de ikke viste hvor de var, så hadde dette gått bra, eller tatt seg tid før avreise med å lære seg bruken av utstyret.

En annen ting jeg har merket meg er at slike båter som dette aldri kjører sakte, de har det alltid travelt og alle forstår jo hvordan det går når man kjører på land.

Når det gjelder seilbåter er det en annen ting jeg har merket meg, det er at det alltid er store dyre seilbåter som går på grunn i den kategorien, gamle seilbåter som sikkert er mindre sikkre hender det ikke så ofte med ut ifra media.

Blir man sløvere av å ha god råd og eie slike store fine båter?

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Jeg ser ikke for meg en ordning der alle må ta denne prøven - men kanskje at det stilles visse formelle kompetansekrav til alle fører av båter som går over en viss fart eller er over en viss størrelse.  De formelle komeptansekravene bør kunne erstattes av dokumentasjon av f.eks. fartstid i egen båt e.l.

Heisan Bitteliten  :smiley:

Vi i KNBF er helt enige med deg! Hvis det skal innføres obligatorisk båtførerbevis så må kravet legges noen år frem i tiden, f.eks. fra 1. januar 2007, og må gjelde fritidsbåter over 8 meter, med mer enn 10 hk. motor eller som går fortere enn 10 knop. (Det samme kravet som nå gjelder for ungdom under 16 år). Båtfolk som kan dokumentere at de har eid og ført fritidsbåt som er større enn 8 m. etc. kan få båtførerbevis fra KNBF eller NSF ved å sende inn en bevitnet egenerklæring. Det viktigste av alt er at båtførerbeviset er et dokument som forplikter og som gir rett til å føre fritidsbåt av en viss størrelse. Dette betyr at man kan FRATAS retten til å føre fritidsbåt i graverende tilfeller av uvettig adferd og/eller ulykker. Men om dette strides de lærde...og det gjør vel Baatplassfolket også kan jeg tenke meg!  :lol: :lol:

Hilsen Syvert  :smiley:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

I følge Fredrikstad Blad er/var denne båten nærmere 17 meter lang, så jeg synes fortsatt det er rart at ingen nevner noe om sertifikater

Det kansje var Strömstad o ikke Hvaler dom var inom för o kjöpe sig ett sertifikat,

har hört att andre kjöpt sig sertifikat her........ :flag:       :flag: :flag:

(tror förståss att den butikken er stengd sen ett par år  :smiley: )

S/Y Gunga Din

Heisan Bitteliten  :flag:

Vi i KNBF er helt enige med deg! Hvis det skal innføres obligatorisk båtførerbevis så må kravet legges noen år frem i tiden, f.eks. fra 1. januar 2007, og må gjelde fritidsbåter over 8 meter, med mer enn 10 hk. motor eller som går fortere enn 10 knop. (Det samme kravet som nå gjelder for ungdom under 16 år). Båtfolk som kan dokumentere at de har eid og ført fritidsbåt som er større enn 8 m. etc. kan få båtførerbevis fra KNBF eller NSF ved å sende inn en bevitnet egenerklæring. Det viktigste av alt er at båtførerbeviset er et dokument som forplikter og som gir rett til å føre fritidsbåt av en viss størrelse. Dette betyr at man kan FRATAS retten til å føre fritidsbåt i graverende tilfeller av uvettig adferd og/eller ulykker. Men om dette strides de lærde...og det gjør vel Baatplassfolket også kan jeg tenke meg!  :flag::lol:

Hilsen Syvert  :flag:

Siden flertallet av båtulykkene gjøres av folk som har ført båt i mange år må kravet om båtførerbevis gjelde alle, og så kanman prøve å få dyttet inn litt sundt folkevett i hue på dem som tar sertifikatet samtidig.

Dette med at alle andre må ta dette og ikke meg mentaliteten holder ikke i denne sammenhengen, her bør i så fall alle som ikke har ttt det inn på skolebenken, og så kan man kjøre på med vhf-kurs og slikt samtidig.

Sammen med sertifikatet får man utdelt en pakke nødrakketter og redningsvest.

Skal man stoppe nesten alle båtulykkene så må man også innoperere antabus på alle som tar sertifikatet, siden det nesten alltid også er alkohol innblandet i ulykken.   :smiley:

[Moralens glade vokter!]

Det kansje var Strömstad o ikke Hvaler dom var inom för o kjöpe sig ett sertifikat,

har hört att andre kjöpt sig sertifikat her........ :flag:       :flag: :flag:

(tror förståss att den butikken er stengd sen ett par år  :smiley: )

En fjær kan fort bli til en hel hønsegård i media.

[Moralens glade vokter!]

Ifg. artikkelen i FB - sitat "Like før ulykken hadde båten vært innom Herføl......." sitat slutt (Hvis man kan stole på hva en eller annen journalist - uten nautiske kunnskaper? - har skrevet) - og hvis det stemmer at denne båten har vært innom Herføl Marina, så har nok folkene ombord hatt en eller annen kunnskap om navigering.

Du går IKKE gjennom Herføl-renna, med mindre du vet hva du gjør, for maken til trangt og GRUNDT farvann, med ørten staker og grunner skal du lete lenge etter! Etter å ha vært gjennom Herføl-renna, vil resten av Oslofjorden være "a piece of cake" - etter mitt syn....... (var innom Herføl-renna i dag, på vei fra Strømstad)

Ellers så er det påfallende hvor fort en dom blir avsagt her - uten å ha noen facts - bortsett fra noen latterlige avisartikler som inneholder "snor til å holde båten oppe" - å støtte seg til!

Alle her vet hvor fort en ellers perfekt tur kan bli til et mareritt på sjøen........

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Ellers så er det påfallende hvor fort en dom blir avsagt her - uten å ha noen facts - bortsett fra noen latterlige avisartikler som inneholder "snor til å holde båten oppe" - å støtte seg til!

Alle her vet hvor fort en ellers perfekt tur kan bli til et mareritt på sjøen........

Helt enig Walter, det er "NESTEN" som om man godter seg på andres ulykke  :seeya:

Enkelte er i hvert fall svært så snart ute med kritiske bemerkninger. De fleste har vel tatt nedi en eller annen gang...... :confused:

Det er vel et problem med en del av disse båtene at det er propeller som er laveste del av båten og ikke har en kjøl som beskyttelse. Da blir ofte resultatet slikt som dette.

Her blei det mye ståhei på grunn av at det var en svært dyr båt, hadde det vært en 25 foter hadde bare blitt en notis.

Helt enig Walter, det er "NESTEN" som om man godter seg på andres ulykke  :nonod:

Enkelte er i hvert fall svært så snart ute med kritiske bemerkninger. De fleste har vel tatt nedi en eller annen gang...... :confused:

Tipper jeg er en av de du sikter til og jeg "godter meg" ikke.

Men jeg tok utgangspunkt i de opplysninger som forelå bl.a fra et medlem her som hadde lyttet på vhf`n. Det må være lov å stille spørsmål om ikke dette var uansvarlig. Hadde det gått galt med mannskap hadde jeg holdt kjeft. Heldigvis gikk det bra.

mvh

Barsk II :sailing:

Har heller ikke ønsket å dømme noen eller "godte" meg over dette. Jeg er kun opptatt av hva som egentlig skjedde. Det er jeg alltid ved slike havarier fordi jeg ønsker å lære av andre feil.

Det rare med denne historien er dette med posisjonen for leting ifh båtens posisjon, som jeg har forsøkt å illustrere ved å legge ut et kart.  

Men jeg tok utgangspunkt i de opplysninger som forelå bl.a fra et medlem her som hadde lyttet på vhf`n. Det må være lov å stille spørsmål om ikke dette var uansvarlig.

Jeg opprettholder min uttalselse om idiot kjøring. Faktisk enda mer nå da det forligger bilder på fartøyet. Under redningsaksjonen ble det aldri sagt noe om hva slags fartøy som hadde grunnstøtt ( ihvertfall ikke på VHFen).

Missingen er inget skjær som ligger uti havet, det er faktisk en ganske stor holme / øy. De som har ført fartøyet har tydeligvis ikke kunnet benytte hverken reidar, gps, fastmontert lyskasterutstyr ++.

Det var fint vær denne kvelden, det finnes ingen unnskyldning for ikke å ha en person framme på bakken for å speide etter holmer, skjær, fiskeutstyr o.l.

Min konklusjon er at de har kjørt i fullstendig blinde over lengre tid og håper de har lært noe av dette.

MVH

Jolla

En liten refleksjon:

Etter å ha lest gjennom alle innleggene her tror jeg ikke at jeg noen gang tør å ha et uhell med båt. Jeg skal i hvertfall gjøre alt jeg kan for at det ikke blir en sak i avisene, og aldri nevne at jeg har hatt et uhell her på forumet. Her blir man jo av enkelte stemplet som idiot raskere enn raskest om man har et uhell - uten at de som uttaler seg kanskje helt vet hva som har skjedd.

Det er mange erfarne skippere som har hatt større eller mindre uhell. Som regel går det bra - men mang en gang har det vist seg at det var flaks som gjorde at det gikk bra.  En tanke jeg har tenkt er at det kanskje kan være greit å ikke rope så veldig høyt om at andre er mer eller mindre dyktige, for plutselig står man i samme situasjon selv - og da er det kanskje greit å ha sin sti litt ren?

Etterpåklokskap er den eneste sanne vitenskap - og det er alltid lett å ha meninger når man selv ikke har vært en del av hendelsen. Jeg vil bare anmode om en viss moderasjon inntil man kjenner hendelsen godt nok til å uttale seg bombastisk

En liten refleksjon:

Etter å ha lest gjennom alle innleggene her tror jeg ikke at jeg noen gang tør å ha et uhell med båt. Jeg skal i hvertfall gjøre alt jeg kan for at det ikke blir en sak i avisene, og aldri nevne at jeg har hatt et uhell her på forumet. Her blir man jo av enkelte stemplet som idiot raskere enn raskest om man har et uhell - uten at de som uttaler seg kanskje helt vet hva som har skjedd.

Det er mange erfarne skippere som har hatt større eller mindre uhell. Som regel går det bra - men mang en gang har det vist seg at det var flaks som gjorde at det gikk bra.  En tanke jeg har tenkt er at det kanskje kan være greit å ikke rope så veldig høyt om at andre er mer eller mindre dyktige, for plutselig står man i samme situasjon selv - og da er det kanskje greit å ha sin sti litt ren?

Etterpåklokskap er den eneste sanne vitenskap - og det er alltid lett å ha meninger når man selv ikke har vært en del av hendelsen. Jeg vil bare anmode om en viss moderasjon inntil man kjenner hendelsen godt nok til å uttale seg bombastisk

Er du enig med deg selv egentlig nå??? ref. ditt første innlegg i anledning saken.

Jeg står iallefall fast ved mitt spørsmål om uansvarlighet, selvfølgelig utifra de opplysninger som foreligger.

mvh

Er du enig med deg selv egentlig nå??? ref. ditt første innlegg i anledning saken.

Jeg står iallefall fast ved mitt spørsmål om uansvarlighet, selvfølgelig utifra de opplysninger som foreligger.

mvh

Mitt første innlegg er et svar på innlegg nedenfor i saken:

"Er ikke bra dette med alle disse ulykkene assa. Jeg tror altfor mange folk er for uforsiktige.  "

Mitt svar er da:

"Jeg er helt enig i den konklusjonen. Det er for mange som ikke har nok erfaring/kunnskap/respekt for hvilke krefter som er på sjøen. Dette kommer nok av at mange fler enn tidligere oppdager sjøens gleder samt at mange flere også har mulighet til å kjøpe seg båt som følge av at vi alle får bedre råd."

Jeg kommenterer på ingen måte hva denne spesifikke ulykken med seilbåten skyldes, eller beskylder noen i denne saken ettersom jeg ikke kjenner denne saken.  Dette er generelle betraktninger om ulykker på sjøen. Det er mulig det kan tolkes annerledes - men det har aldri vært meningen.

I og med at internett er et åpent forum og således en "kringkasting" av meninger er min tanke at det kan være greit å være litt varsom i sine uttalelser. Erfaringsmessig kan uhell skje selv den beste.  :lol:

En liten refleksjon:

Meget godt sagt, Bitteliten

Ingen lykke er så god som din nestes ulykke, vet du.  :lol:

Det gjentar seg stadig her på forumet.  Enkelte er utrolig kjappe med konklusjonene, og nærmest kappes om å fremheve sin egen fortreffelighet og grenseløse kunnskap.  

Er enig i at det er mye tullebukker ute, men ikke alle seiler i Bavaria.  Det er nå iallefall sikkert.

Janteloven lenge leve.   :sailing:

M/Y Ellen Marie

En annen ulykke som ble referert her sist helg har langt færre hatt betraktninger rundt. Kanskje fordi det åpenbart ikke kan anses som så uansvarlig som "Missingen-saken"

Du sier noe der, men hva med denne "promillesaken" i Ormsundet ved Kristiansund? Der ble en stake nedkjørt! Referat i Tidens krav på http://www.tk.no/nyheter/article1085381.ece

Hvor skal dette ende? Denne sesongen er jo så vidt begynt!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...