Bruun Startet 24.September.2008 Link til dette innlegget Startet 24.September.2008 Tok av 290 drevet på min Fjord 900 Dolphin i dag. Fant da ut att jeg har noe slark i lagringen til "drivaksel" i drev plata. Har da forstått att motor må ut for og bytte disse. Tenker att det ikke er noe poeng og vente til etter vintern og velger da og løfte den ut nå slik att jeg kan gå over motor i vinter. Noen som har gjort dette før? Om man skrur løs motor fra drev plata, vil det bare være og løfte motor litt fram for og fri gjøre den fra "drivaksel". som og ta ut en vanelig bil motor? Noe annet jeg bør tenke på? Motor er en vp 41a 89 mod og drev er 290 dp fra 94. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Sørg for at slanger og kabler ikke ryker eller blir strekt om du bare skal løfte den litt frem. Spesielt diesel slangen. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Bruun Svart 24.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Planen er og løfte motor helt ut slik att jeg blant annet kan ta av bunnpannen og få resket ut gammelt olje bek som har samlet seg opp siden 89. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 (redigert) Da er det jo bare å ta av slanger og kabler da. Plugg dieselslangen, husk å stenge vanninntaket om båten står på vannet. Frigjør den fra drivaksel og ta den rett ut.Kan være greit å merke ledninger også. Redigert 24.September.2008 av Polar 770 (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
nordan family 27 Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 jeg ville tatt mange bilder av motorrommet før operasjonen begynner. Plutselig lurer du hvor kabelen gikk - gikk den over eller under noe annet etc. Mange spørsmål kan dukke opp som du i dag ikke tenker på. Sitér dette innlegget Link to post
ola dunk Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 litt vanskelig å pelle av drevet når den ligger på vannet vel. jadet er bare å demotere alt til motor og hive den ut. gjorde det samme i vinter med mercruiser 350. tok noen bilder før demotering forå være sikker på at alt kommer på riktig plass igjen.... ikke lett å huske alt til våren Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 litt vanskelig å pelle av drevet når den ligger på vannet vel. Det er sant Dreit meg ut der. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
ola dunk Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 fort gjort. men bilder er jo ett godt hjelpeiddel når alt skal på plass igjen. som nordan family også sa. Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Siden du har fått råd om å ta bilder vil jeg komme med oppfordring. Du skriver at du vil ta av bunnpannen for å renske den for gamle oljerester. Det hadde vært artig om du tok noen bilder av dette, slik at vi andre kan se om det er noe å hente på en sådan jobb. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
krl Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Gjorde det samme på min i vinter, skiftet lagre/tetteringer i mellomaksel + nye kryss på drivknuten. Tenkte også å ta av bunnpannen for vask, men da det var tappeplugg på min tok jeg isteden kun en skylling av bunnpannen. Ny pakning koster vel ca. kr 700,-. Tok samtidig en lakkering på nødvendige steder. Motor-rommet trengte også en skikkelig vask og opplakkering. Monterte samtidig et stivt plastrør på bakplata for lettere å få lenset motor-rommet ved hjelp av håndpumpe som jeg da kobler på i toppen av røret. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord24 Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Jeg antar min KAD43 er ganske lik og den har jeg montert selv. Om det er trangt i motorrommet så demonter det du kan "lett" for å få bedre plass.(Både på motor og eventuelt i motorrommet) Jeg knuste mitt sjøvannsfilter under senking ned i motorrommet.(Pris ca 1.300,- for orginalt.) Sørg for at du har noe som orker å løfte tungt. Slet litt med traktorgaver som seg og ikke helt orket løftet. La motor labber bli med motor ut, tror dette er enklest. Lett å demontere fra bakplata. Blir liggenede rolig etter at den er løsnet. Det ligger monterings manual i dok arkivet. OG JA BILDER ER LURT, da kan du jo også legge de ut her Sitér dette innlegget Link to post
Fjord24 Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 (redigert) Min KAD43 er vel ganske lik og den har jeg montert selv. Kom vist 2 ganger dette. Redigert 25.September.2008 av Fjord24 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bruun Svart 26.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Bilder skal bli. Har lastebil kran med vinsj , så løftet skal gå greit håper jeg. God plass i motor rom er det også. Men alltid greit og samle mest mulig info først. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Dette er vel grei skuring vil jeg tro.I sommer fikk min båtvenn hull på bunnpanna og denne fikk vi opp på slipp,taljet motor med kran opp og løsnet bunnpanna for sveising og så på plass igjen.Dette var på en med aksling,men denne operasjonen tok ikke lengre tid enn at vi fikk satt båten på samme floa.Svette ble vi,men ikke noe problemer Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 8.November.2020 Link til dette innlegget Svart 8.November.2020 Plukker opp dette, for jeg frykter jeg må til med den samme jobben. Skilles motor og drev ved å løsne boltene mellom svinghjulskåpe og motor, eller skilles de et annet sted? Er så sabla knotete og trangt baki der, og jeg ser ikke en skit. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Bruun Svart 8.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2020 Hvilken årsmodell har du? Er et skille i 87/88/89 som gjør jobben betydelig enklere Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 8.November.2020 Link til dette innlegget Svart 8.November.2020 Koble batteriet helt ifra og legg tøy el over pluss hvis det er i nærheten av arbeidsplassen. Koble ei stropp fra krankroken til det ene løfteøret på motoren. Koble en kjettingtalje fra kroken til det andre løfteøret. Da blir det lettere å ha rett vinkel når du skal trekke fram motoren, og du har mulighet for å henge den litt skrått for å gå klar av lukekanten ol. Sjekk eksosbendet skikkelig på oversiden av der saltvannet kommer inn i røret. Kakk gjerne med en spiss hammer el. Ofte bare grafitt igjen som holder tett. Eksosslangen henger ofte svært godt. Da kan du vurdere å kutte den og sette på ny slik at du får det enklere ut. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Kanalkapteinen Svart 8.November.2020 Link til dette innlegget Svart 8.November.2020 (redigert) Bruun skrev 1 time siden: Hvilken årsmodell har du? Er et skille i 87/88/89 som gjør jobben betydelig enklere Båten er 88 modell, tipper derfor motor er fra 87. Kan man tyde årsmodell på serienummer eller noe slikt? Grunnen til at jeg frykter den må ut er for å bytte lager på drivakselen til drev. Er det dobbeltlager så må motoren i det minste fram en del, og da tar jeg den like godt ut for litt gjennomgang. Nesten umulig å komme til for å ta bilde av svinghjulskåpa, men legger ved ett der jeg synes det ser ut som det er en skrue på toppen, og da er den vel dobbeltlagra. Oljesøl skal også bort... Redigert 8.November.2020 av Kanalkapteinen (see edit history) Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Kanalkapteinen Svart 8.November.2020 Link til dette innlegget Svart 8.November.2020 @monstakk for tips! Skulle gjerne hatt ei god oppskrift for hva som må kobles fra, ting å tenke på, etc. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Bruun Svart 8.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2020 Drevet må av. Svinghjulskåpen som du har bilde av der går helt ut, det er den knutebelgen er festet til. Du må demontere de boltene som sitter i den runde plata, bak drev mot motor på utsiden av båten Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 8.November.2020 Link til dette innlegget Svart 8.November.2020 Takk @Bruun! Drev er allerede av. Da kommer man altså til boltene fra drevsida/utsida, og løfter ut motor med svinghjulskåpa på? Da må nok motor tiltes en del for å komme ut ja Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Bruun Svart 9.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2020 Evt så kan du dra den så langt fram du kan for så å skru av svinghjulskåpen når du har fått mer klaring bak Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.