Jump to content

Må løfte ut VP41 motor. Noen som har noen tips?

Bruun

Recommended Posts

Tok av 290 drevet på min Fjord 900 Dolphin i dag. Fant da ut att jeg har noe slark i lagringen til "drivaksel" i drev plata. Har da forstått att motor må ut for og bytte disse. Tenker att det ikke er noe poeng og vente til etter vintern og velger da og løfte den ut nå slik att jeg kan gå over motor i vinter. Noen som har gjort dette før?

Om man skrur løs motor fra drev plata, vil det bare være og løfte motor litt fram for og fri gjøre den fra "drivaksel". som og ta ut en vanelig bil motor?

Noe annet jeg bør tenke på?

Motor er en vp 41a 89 mod og drev er 290 dp fra 94.

Da er det jo bare å ta av slanger og kabler da. Plugg dieselslangen, husk å stenge vanninntaket om båten står på vannet. Frigjør den fra drivaksel og ta den rett ut.Kan være greit å merke ledninger også.

Redigert av Polar 770 (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Gjorde det samme på min i vinter, skiftet lagre/tetteringer i mellomaksel + nye kryss på drivknuten. Tenkte også å ta av bunnpannen for vask, men da det var tappeplugg på min tok jeg isteden kun en skylling av bunnpannen. Ny pakning koster vel ca. kr 700,-. Tok samtidig en lakkering på nødvendige steder. Motor-rommet trengte også en skikkelig vask og opplakkering. Monterte samtidig et stivt plastrør på bakplata for lettere å få lenset motor-rommet ved hjelp av håndpumpe som jeg da kobler på i toppen av røret.

Jeg antar min KAD43 er ganske lik og den har jeg montert selv.

Om det er trangt i motorrommet så demonter det du kan "lett" for å få bedre plass.(Både på motor og eventuelt i motorrommet)

Jeg knuste mitt sjøvannsfilter under senking ned i motorrommet.(Pris ca 1.300,- for orginalt.)

Sørg for at du har noe som orker å løfte tungt. Slet litt med traktorgaver som seg og ikke helt orket løftet.

La motor labber bli med motor ut, tror dette er enklest.

Lett å demontere fra bakplata. Blir liggenede rolig etter at den er løsnet.

Det ligger monterings manual i dok arkivet.

OG JA BILDER ER LURT, da kan du jo også legge de ut her :seeya:

• 12 år senere...

Plukker opp dette, for jeg frykter jeg må

til med den samme jobben. 
Skilles motor og drev ved å løsne boltene mellom svinghjulskåpe og motor, eller skilles de et annet sted? Er så sabla knotete og trangt baki der, og jeg ser ikke en skit.

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Koble batteriet helt ifra og legg tøy el over pluss hvis det er i nærheten av arbeidsplassen.

Koble ei stropp fra krankroken til det ene løfteøret på motoren. Koble en kjettingtalje fra kroken til det andre løfteøret. Da blir det lettere å ha rett vinkel når du skal trekke fram motoren, og du har mulighet for å henge den litt skrått for å gå klar av lukekanten ol.

Sjekk eksosbendet skikkelig på oversiden av der saltvannet kommer inn i røret. Kakk gjerne med en spiss hammer el. Ofte bare grafitt igjen som holder tett. Eksosslangen henger ofte svært godt. Da kan du vurdere å kutte den og sette på ny slik at du får det enklere ut.

Mons

Bruun skrev 1 time siden:

Hvilken årsmodell har du? Er et skille i 87/88/89 som gjør jobben betydelig enklere

Båten er 88 modell, tipper derfor motor er fra 87. Kan man tyde årsmodell på serienummer eller noe slikt? 
Grunnen til at jeg frykter den må ut er for å bytte lager på drivakselen til drev. Er det dobbeltlager så må motoren i det minste fram en del, og da tar jeg den like godt ut for litt gjennomgang. 
Nesten umulig å komme til for å ta bilde av svinghjulskåpa, men legger ved ett der jeg synes det ser ut som det er en skrue på toppen, og da er den vel dobbeltlagra. 
Oljesøl skal også bort...

82D50528-1944-4C68-8E99-883AED3DE99A.jpeg.ffd19b8e37b9d9c74743a6631472920d.jpeg

Redigert av Kanalkapteinen (see edit history)

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...