Jump to content

Hvilke kabler/givere kan forstyrre andre instrumenters kabler?


Verrie

Recommended Posts

Overskriften er nok forvirrende. Jeg var litt i tvil om hva jeg skulle skrive.....

 

Der går i dag en del kabler opp til flybrigde. Jeg akter å ta bort alt sammen, for å legge opp nytt slik at oversikten og sporing av kabler er enklere.

 

Jeg ønsker derfor å lage kabler på lengde, merke dem med siffer på hver enkelt i hver ende, og deretter trekke dem i 1 "pølse" opp fra teknisk skap til fly.

 

Men så er det noe jeg er litt i stuss på. Er der noen kabler/givere/strømmer som kan forstyrre andre kabler slik at resultat ved instrument blir feil?

 

Sikkert et dumt spørsmål, men finner det bedre å spørre for mye enn for lite.

 

Det legges til at der også går en kabel med 220 volt opp slik at jeg har vanlig strøm dere oppe også.

 

De type kabler som skal trekkes i en og samme "pølse" er følgende :

 

-rorgiver

-3 temperaturvisere

-2 turtalltellere

-2bar/trykk/olje

-joystick

-220 volt strømkabel

-diverse (horn, lyskaster)

 

Resten av kablene er mekaniske (styring/gear/speed).

 

ER det fritt frem for å trekke kabler, eller er der noen som må isoleres i forhold til andre, og isåfall, hvordan ?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det er flere forhold som teller inn her, men 220 AC lager litt støy og har sterk nok spenning til å indusere strøm i nabokabelen.

 

Men er det analog eller digital signalføring til instrumentene ?

 

Men du kan nok sannsynligvis legge alle signalkablene sammen, og holde 220 v. minimum 50 cm unna de andre. så burde dette funke.

Er du usikker så bruker du skjermet kabel.

 

Du nevnte ikke antenne ledningen til VHF den bør ligge for seg selv, med mindre den er godt skjermet.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Det er hovedsakelig to forhold som skaper problemer for instrumentering. Det ene er varierende spenning som fører til en misvisning spesielt på analoge instrumenter. Det andre er elektriske forstyrrelser som skapes av magnetfelter. Sistnevnte forstyrrelse måles i Tesla som i realiteten betyr at man har et magnetfelt. (Tesla er en Si måleenhet og problemområdene er ofte mellom mictro og nano Tesla).

 

Fluxgate kompasser er for eks. veldig følsom for magnetfelt og skal derfor monteres litt klokt i båten. (Det er en del båter som har elendig montert utstyr og derfor hender det at for eks. autopiloten fusker når annet utstyr i båten skrues på).

 

Hvis du starter en elektrisk motor så oppstår det et magnetfelt men når motoren sviver så absorberes dette magnetfeltet i elektromotoren og magnetstrålene blir svake. Dette er er et klassisk problem hvis man for eks. har hatt et system som alltid har virket men som plutselig begynner å fuske. På grunn av en liten og kanskje ubetydelig feil i en komponent så svikter kompasset / autopiloten fordi installasjonen er feil utført.

 

Problemet med kabler er at det alltid vil være et magnetfelt i disse avhengig av hvor mye strøm det går i dem. Har man da følsomt utstyr så bør kablene til dette utstyret forlegges med litt avstand til signalkablene.

 

230 volt kablene bør også legges for seg selv slik at de ikke får virke som antenner og forpante radiostøy inn på sensitivt utstyr.

 

Det svarer seg absolutt å få dette riktig for det er ikke så mange som har utstyr til å finne disse magnetfeltene som forstyrrer i båten. Et godt Teslameter med litt utvalg i sensorer koster mellom 25 og 45 000 kr.

Link to post
Share on other sites

Igjen litt spørsmål.

 

Jeg ble fortalt av firma Karl S Hansen at VDO instrumenter produseres på litt annerledes måte enn hva tilfelle er for eksempelvis Wema, Faria etc.

 

Giverene fra Faria kan brukes på Wema med flere og omvendt.

 

Han mente at VDO instrumentene var annerledes slik at man da er nødt til å bruke VDO instrumenter oppe på fly så lenge det er dette som er brukt nede/givere.

 

Noen som kjenner til hva som er annerledes ved VDO instrumenter ?

 

Selvsagt kan jeg slikt sett bruke VDO instrumenter, men synes Faria sine er penere samt at de er langt rimeligere.

 

Det kan legges til at Karl S Hansen kan levere alle typer instrumenter, så det er ikke selgeren som er "farget" av type.

 

Instrumentene vi prater om er alt fra oljetrykk til temperatur og rorgiver.

 

Er det noen her som har blandet VDO instrumenter med andre typer og kan fortelle om erfaringer?

Link to post
Share on other sites

For å komme med et lite innspill: Dersom du vil benytte VDO instrument for rorindikator er det forskjellig rorgiver for en og to styreposisjoner. Jeg målte i våres motstanden på to-posisjonsrorgiveren, men har nå glemt verdiene. Motstanden var i alle fall lieneær fra 30 grader SB til 30 grader BB. Min erfaring opp gjennom årene er at det ikke er noen felles standard for de forskjellige instrumenetene. Det skal bli interessant å lese om dine erfaringer med avlesning av turtall på de to styreposisjonene. Jeg har et ganske komplisert system ombord med registrering både fra dynamoer og fra giver som sitter på Yanmarmotorene. Jeg har aldri skjønt hvordan dette håndteres ombord. I framtida antar jeg at vi kan få bedre avlesninger med digital teknikk og presentasjon på PC-skjermer?

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Grunnet planlegging av oppgaver i julen løfter jeg igjen denne tråden.

 

Det er tidligere nevnt i diverse tråder at 2 instrumenter på hhv`s fly og styrposisjon utfra samme giver ikke er bra, og at man bør ha bryter for å kun ha visning på en plass om gangen.

 

Nå har jeg vært så heldig at jeg har vært ombord i 5 flybrigdebåter den senere tid, hvor der ikke er skilt med bryter men at instrumentene står på samtidig fra samme giver hele tiden mens motorene sviver, mens 1 flybrigdebåt hadde bryter mellom posisjonene.

 

Er her ny medlemmer/andre som ikke har sett tråden før, som kan komme med sine synspunkter?

 

(jeg ville spare myyyye tid ved å kunne koble meg rett på instrument.......)

Link to post
Share on other sites

Det förefaller som en sämre lösning att behöva ha någon form av omkopplare (= med en växlande kontakt för varje givare).

 

För de instrument som får sin mätsignal via någon form av potentiometer (dvs variabelt motstånd) så måste man ha givare som är anpassad till att driva dubbla instrument. Om enkelinstrumentgivaren har resistansen 0 - 180 ohm (vanligt hos VDO) så skall dubbelinstrumentgivaren vara 0 - 90 ohm.

 

Vid kontakt med Wema för något år sedan så fick jag veta att det även förekommer andra standardvärden (235 ohm?) samt att det för t ex tankmätarsystem även förekom en amerikansk(?) standard där motståndet varierade 'baklänges' dvs att full tank motsvarade störst motstånd och tom lägst.

Link to post
Share on other sites

Skjoenner hva du mener Ebonita...

Men husk at teknologien har kommet for a bli... Paa faaten vi bygger haer i frankrike (150 000 BRT) Blir det ikke ett eneste viser instrument i kontrollrommet... Og haer har vi 12000 kontrollpunkter aa holde rede paa...

CANbus er ett fantastiskt redskap hvis den brukes rett...

Per

Link to post
Share on other sites

lite tryggare med en oljetrycksmätare som visar oljetrycket, en temperaturmätare som visar kylvattentemperaturen osv.....????

 

Den kan mer enn det Ebonita.

Det er et lite automasjonsanlegg for båt. Har du spesielle oppstartsekvenser, så legger du dette inn. Vil du at den skal redusere belastning fordi motoren er overbelastet, så gjør den det.

Skjer det noe i båten som er litt uforklarlig så har den en historie som viser i hvilken sekvens hendelsene inntraff. Den har også prealarmer som gjør at du får et forvarsel hvis noe er på ferde til å gå galt.

Link to post
Share on other sites

Tack pe_ha och Mulligan för svar.

 

Jo jag har väl oxå sett 'glass cockpit' i t ex flyglan och är väl klar över att det är en teknik som hör framtiden till, och vilka möjligheter den ger.

 

Men skillnaden som jag ser det ligger väl i den underhållsorganisation som finns för att t ex hålla ett flygplan i luften. Skulle något fallera så springer teknikern ju inte efter lödkolven precis. Nä in och hämta en likadan enhet och kroka in och prova och var det inte den så testar vi med en annan 'modul'.

 

Sådana möjligheter står ju knappast oss båtägare till buds...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...