Jump to content

Giver for vind til PC?


HCO

Recommended Posts

Min lille Aurora hadde sparsomt med instrumenter når jeg overtok henne - kun kompass, logg og windex.

 

Det er fortsatt like sparsomt, men jeg bruker i tillegg en laptop som kartplotter, med Tiki Pro installert. Så lenge det er en viss fart i båten, får jeg på denne måten litt "gratis" informasjon uten å ha givere for det - f.eks. SOG og reell kompasskurs.

 

Det eneste jeg foreløpig har merket at jeg savner, er instrument(er) som måler vindstyrke og -retning. Finnes det en giver, for eksempel en dings som erstatter windex'en, som kan gi vind-data direkte til PC'en?

 

Jeg er klar over at det finnes "vind-pakker" som kan koples til PC via et "ordinært" instrument, eller via en (dyr) kontrollboks, men jeg hadde håpet å finne noe rimeligere og enklere. Dyre instrumenter står ikke øverst på prioriteringslisten - jeg tror jeg i første omgang vil prioritere å forbedre rigg og/eller seil.

Link to post
Share on other sites

Det eneste jeg foreløpig har merket at jeg savner, er instrument(er) som måler vindstyrke og -retning. Finnes det en giver, for eksempel en dings som erstatter windex'en, som kan gi vind-data direkte til PC'en?

 

Jeg er klar over at det finnes "vind-pakker" som kan koples til PC via et "ordinært" instrument, eller via en (dyr) kontrollboks, men jeg hadde håpet å finne noe rimeligere og enklere. Dyre instrumenter står ikke øverst på prioriteringslisten - jeg tror jeg i første omgang vil prioritere å forbedre rigg og/eller seil.

Hei HCO,

Det finns nok sikkert eit eller anna til å kopla til PC'en, men trur eg heller ville utsatt kjøpet til eg hadde spara til ein vanleg vindmåler som var berekna for segelbåt. Ser for meg at når du har bruk for vindmåleren, når det verkeleg bles kattar og kaniner, så er det ikkje så greit å ha PC'en i oppe i cockpit.

 

Du får vindmålarer ned til 2500-3000 kroner frå f.eks NASA (sjå katalogen til Seatronic). Det eg og har erfart er at eg sjølv brukar vindmålaren mindre og mindre. Retningsgivaren er for treg/unøyaktig til å segle etter, så vanlegvis så seglar eg på lusa i seglet og vindexen. Vindmålaren blir stort sett brukt til å sjå at "nå blåser det så mykje og då ser sjøen slik ut" osv.

 

Du må i alle fall ikkje finna på å "erstatte" vindexen med elektronisk vindmålar det vil du garantert angre på. Men "i tillegg" til vindexen er vindmålaren "kjekk å ha".

 

Mvh

 

Rossicus

Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for tilbakemelding. Jeg ser at jeg formulerte meg dårlig - jeg tenker selvsagt ikke på å fjerne windex'en. Det jeg tenkte på, var mere i retning av å bytte til en windex som også kan gi input til Tiki, uten nødvendigvis å måtte investere i instrument i første omgang. Eller for å si det på en annen måte: En lavbudsjett inngangsbillett til bedre instrumentering. Nå som masta allikevel skal ned for vinteren, tenkte jeg det kunne være lurt å være litt fremsynt.

 

På lengre sikt ønsker jeg meg et par gode kombi-instrumenter, disse bør kunne koples sammen, og til PC'en. Såvidt jeg kan skjønne, bør jeg da satse på NMEA-instrumenter, og kanskje allerede nå velge meg ut en instrumentserie som kan bygges ut trinnvis. Jeg hører gjerne fra de som måtte ha erfaring med en slik approach.

 

Her er forøvrig instrumenteringen slik den ser ut i dag. Kompass, PC, logg (som har grodd fast...). PC'en står relativt trygt og tørt inne i kabinen, samtidig som skjermen er stor nok til å kunne sees fra rorplass:

 

11092008241.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Joda dette finnes en ren wind NMEA sensor, men de er dyre og du må ha noe leamikk i tillegg for å få true vindretning.

 

Proffløsning uten bevegelige deler til Kr.15000

http://www.gill.co.uk/

 

Lystbåtversjon med barometer og GPS sensor i samme sensor se side 18 til kr.10.000:

http://www.seatronic.no/

 

Furuno Har denne, som er en ren vind sensor:

http://www.furuno.dk/english/products/cata...em-1/ro-wind-1/

Har denne selv, men her er du avhengig av et kartprogram med kompassinngang for å få true vind retning

Link to post
Share on other sites

Det må da finnes enkle løsninger? Selv fikk jeg tak i en giver som faktisk ikke er annet en en liten vekselstrømgenerator koblet til 3 skovler. Den gir en vekselspenning ut med høyere frekvens dess mer det blåser. Til dette konstruerte jeg en enhet som omvandler frekvens til spenning (med håndfull komponenter til tilsammen under 100 kroner) som jeg da viser på et billig dreiespoleinstrument. Ville jeg da hatt det inn på PC'n, er det eneste jeg trengte en analog til digital omvandler-IC og en krets som kunne gi RS232 ut (pluss å skrive et program på PC'n for å vise dette på en passende måte). Slikt kan da ikke koste all verden? Har faktisk tenkt å lage noe slikt selv, men det er blitt med tanken. Å se vindstyrken på et viserinstrument er greit nok for meg.

Lars H.

(på torsdag er det tid for helgetur igjen, håper det ikke blåser for mye!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars,

 

Enig med deg, dersom ønsket er å følge med på vinden når du ligger i ro.

 

Men skal du ha absolutt, og relativ retning, samt vindhastighet mens du selv er underveis, må du ha et hastighetssignal og et headingsignal. I tillegg blir det litt programmering i matlab eller annet passende program for å presentere det på en PC. Har gjort dette selv (Uten relative verdier) og det ble endel jobb.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker da dette underveis også. Men da via en en tabell jeg har regnet ut med vanlig vektorregning uten Matlab!. Her går jeg inn på båtens GPS-hastighet, relativ vinkel på en tråd i antennen i forhold til baug/hekk på båten og avlest verdi på instrumentet. Da får jeg rett absolutt vindstyrke. Absolutt vindretningen tar jeg ikke så nøye, det er retningen på bølgene som betyr noe for meg i motorbåt. Absolutt vindretning er sånn ca. retningen på skumtoppene på bølgene. Men uansett er nødvendig elektronikk enkel og skulle ikke koste 10 - 20k!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå ønsker trådstarter et billig alternativ. Jeg fjerner meg litt fra dette ønsket og lurer på om noen har erfaring med værstasjonen fra Airmar.

 

airmarvaerstasjon.jpg

 

Dette er spesifikasjonen i katalogen fra Seatronic i Moss. Jeg vurderer å anskaffe denne, men er noe usikker på om jeg kan avlese informasjonen på en NMEA-repeater. Jeg har Raymarine E-serien ombord men laster ned AIS-data med høyere baud-rate enn NMEA 2000. Derfor kan jeg sannsynligvis ikke bruke Raymarine-skjermene til å vise værdata. Er det noen som har erfaring med denne værstasjonen og NMEA-repeater?

Link to post
Share on other sites

Men skal du ha absolutt, og relativ retning, samt vindhastighet mens du selv er underveis, må du ha et hastighetssignal og et headingsignal.

 

Tiki vet allerede hastigheten og headingen, basert på GPS. Dersom den da får vindretning og -hastighet matet inn, vil vel programmet uten videre regne ut, og vise, true-verdier?

Link to post
Share on other sites

Tiki vet allerede hastigheten og headingen, basert på GPS.

GPS vet sjelden noe om heading. (Men, COG er veldig hendig når du skal beregne sann vind. Likevel trenger du heading for å vite hvilken vei båten og sensoren peker og du må ha et elektronisk kompass.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

[...] legger ikke ut så mye penger på ett slikt instrument uansett, da må det komme ett bra tilbud.

Nå er værstasjonen til Airmar en rimelig komplett sak med GPS og kompass med ratesensor. Det gir en stiv pris, men du får langt mer enn en vindmåler. :wink:

 

En enkel sensor med samme vindmålingsteknologi er vel WindSonic fra Gill, men som JRK nevner er ikke dette billigere utstyr akkurat.

 

Furuno-instrumentet JRK nevner er egentlig laget av Radio-Ocean og antagelig det enkleste og greieste til en overkommelig pris. Det finnes en haug med skål-andometere, og de aller fleste av de billige er ikke laget for å tåle båtmiljøet over tid. En gang i tiden var det en australsk oppfinner som solgte en utgave av vindmåleren sin til forbrukere (den var meget god, og ble produsert på lisens av Raymarine), men han har sluttet med egen produksjon.

Link to post
Share on other sites

Nå er værstasjonen til Airmar en rimelig komplett sak med GPS og kompass med ratesensor. Det gir en stiv pris, men du får langt mer enn en vindmåler. :wink:

Javisst er det ett flott instrument, for en seilbåt ville det nok vært mer aktuellt enn for meg som har motorbåt. Instrumenter gir pitch og roll også for den som skulle ønske det. Finnes en demo på Airmar sine sider...

 

Jeg stiller derimot ett spørsmål til kompassets nøyaktighet når man ser på plasseringen til en slik sensor. Vanligvis liker ikke ett kompass og bli slengt fra side til side (noe avsporing i forhold til vindsensor da).

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg stiller derimot ett spørsmål til kompassets nøyaktighet når man ser på plasseringen til en slik sensor. Vanligvis liker ikke ett kompass og bli slengt fra side til side (noe avsporing i forhold til vindsensor da).

Jepp, og dermed er min påstand at dette instrumentet egner seg mest for en større motorbåt og slett ikke i noen seilbåts mastetopp. Har du stålbåt så kan du ha god nytte av et kompass litt over dekkshøyde.

 

For seilbåt i tupperware ville jeg nok satset på en enhet fra Radio-Ocean i masta, og montert barometer under dekk og hentet GPS og kompasskurs fra navigasjonssystemet.

 

Likevel, når jeg har båten min liggende på svai har jeg lyst til å få litt værdata fra den med jevne mellomrom. Da hadde det vært enkelt med enheten fra Airmar som antagelig bruker mindre strøm enn å skru på hele instrumentpakka i båten min. Dog blir det en litt for dyr sak bare for å bruke til dét formålet.

Link to post
Share on other sites

Jeg designet og bygde et ultrasonisk vindinstrument for noen år siden.

(Ultrasonisk; altså ingen bevegelige deler, den måler lydhastigheten i to retninger, og regner ut vindretning og -hastighet fra disse. Lyden har konstant hastighet i luft, så når luften beveger seg endres tiden som lyden tar fra A til B).

 

Tenkte å lage en værbestandig versjon til bruk i båten (en kompis skulle lage mekanikken), men som mange andre 'ut i det blå' prosjekter så kokte det bort etter at prototypen var ferdig.

 

Prisen var ikke stort: 4 ultrasoniske transceivere à kr 70.- En PIC microcontroller for måling og arctan() utregningen til kr 50.- + litt småelektronikk til under en hundrings. d.v.s under kr 500.- for elektronikken (detaljhandel) og så kom selvsagt mekanikken i tillegg.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Hørtes ut som et spennende prosjekt - sier du ifra når du har fått satt den i serieproduksjon...?

 

Slike eksempler gjør meg enda sikrere på at en del båtelektronikk er grovt overpriset. I forhold til mer ordinær forbrukerelektronikk må selvsagt båtelektronikk tåle litt mer, men det kan umulig forsvare 10-gangeren i pris. Med litt mer røff innpakning, vil mange "standardkomponenter" kunne tåle sjølivet ganske godt, vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
Finnes det en giver, for eksempel en dings som erstatter windex'en, som kan gi vind-data direkte til PC'en?

 

Tillater meg å løfte denne tråden, fordi Tacktick nå har kommet med en "low-end" vindpakke:

http://www.tacktick.com/products/145

 

Her må selve instrumentet ha strømtilførsel, forøvrig er den helt trådløs som andre Tacktick-instrumenter. Denne pakken vil "rett ut av esken" gi vindretning (relativ) og vindhastighet (relativ). Dette er, naturligvis, det jeg savner mest.

 

Såvidt jeg kan forstå, kan jeg da senere kjøpe en "Wireless Interface" som koples til Tiki:

http://www.tacktick.com/files/userguides/m...nterface_ug.pdf

 

Dette interfacet gir NMEA-dataene DPT, HDG, MWV, RMB, RMC, VHW (ut), og DPT, GLL, HDG, MTW, MWV, RMB, RMC, VHW, VLW (inn). Da bør Tiki kunne sende SOG til vindinstrumentet, slik at instrumentet kan vise sann vind. Samtidig bør Tiki kunne motta relativ vindretning og hastighet fra instrumentet, slik at det vises mer data på Tiki-skjermen.

 

Kanskje jeg er så heldig at Tiki Support leser denne, og kan bekrefte at jeg tenker riktig? Kan forresten Tiki sende/motta på mer enn 1 serieport av gangen? For eksempel GPS-mottaker koplet til en serieport, og Tacktick koplet til en annen?

Link to post
Share on other sites

Ja, denne koster selvfølgelig kun halvdelen af Airmars. Men HVIS jeg skulle investere i et sådant instrument, så mener jeg nu nok alligevel at jeg ville ofre de 4 "båtlapper" ekstra for at få Airmars løsning, der giver så meget ekstra: Vejr, GPS, kompas og meget mere.

 

Især hvis jeg skulle bygge en PC-løsning op fra bunden med fx Nobeltec, tabletPC og blackbox-radar, så ville Airmaren være mit førstevalg som alt-i-et-sensor.

 

Måske skulle jeg gøre det :tongue:

 

- men på den anden side. Simraden fungerer desværre rigtig godt endnu..

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...