Jump to content

Yamaha kom sist i fersk test av 20 HK'ere...


Bjerknez

Recommended Posts

Hyggelig for Mercury å vinne en test for en gangs skyld. Kan ikke si at jeg husker andre tester med samme utfall...

Som regel er det Yamaha på toppen av pallen.

 

I den grad Racing kan brukes til å si noe om hvem som lager de beste motorene beviser vel Mercury at de kan dette hver helg... At Yamaha kan ta deg ut til fiskeplassen resten av dagene i uka er viktig for noen, men ikke alle.. :wink:

 

Min 1958 Evinrude 18hk leder med 50 år på disse nymotens motorene. Så lenge jeg lover å gi den 4% olje, har den lovet at den aldri skal svikte meg. Vi er begge gode på å holde løfter :cheers:

 

Hvis den mot formodning skulle velge å si "nok er nok" på ett eller annet tidspunkt, har jeg en 1963 Evinrude 18Hk klar til å ta opp stafettpinnen. Når den gir opp har jeg en 1967 og to 1969 Evinrude 20Hk igjen. Jeg regner med at de kommer til å leve lenger enn meg :cool:

Link to post

Jeg har en bekjent som er daglig leder i et større firma som forhandler båt, motor, MC m.m. De forhandler de fleste store båt- og motormerker, bl.a. er de en av landets eldste Mercury-forhandlere. Har dessuten Honda, Suzuki og Tohatsu. Dette er merker og modeller han har solgt i 30-40 år og har derfor inngående kjennskap til. Praten kom en dag inn på fordeler og ulemper med Optimax kontra 4-takt. Hans kommentar var: "Optimax fungerer veldig bra om en er opptatt av rå aks, toppfart og har fokus på vannsportaktiviterer. Men dersom det er tradisjonelt båtliv med fiske og båtturer i skjærgården som er det primære, så hadde jeg uten tvil valgt 4-takt."

 

Altså; en må finne sitt bruksområde og hva en selv prioriterer. Dette er langt viktigere enn tester av toppfart etc. med marginale forskjeller.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Hehe, Mercury har aldri hatt så mye kødd med motorene sine som når de starta samarbeidet med Yamaha på 75, 90 og 115 firetakterne. Bare at Yamaha skryter på seg hester ved å kalle dem 80, 100 og 115. :nono:

Man kommer frem til fiskeplassen med Black Max(bow your heads) og serru, Honduras. Blir dårlig butikk av å selge motorer som ikke tar deg dit du vil. Og Mercury har jo ikke akkurat noen liten butikk heller. :lol:

Link to post
Hehe, Mercury har aldri hatt så mye kødd med motorene sine som når de starta samarbeidet med Yamaha på 75, 90 og 115 firetakterne. Bare at Yamaha skryter på seg hester ved å kalle dem 80, 100 og 115. :nono: :

 

Er du sikker på at det ikke er mercury som valgte å sette lavere merkelapper på motorene for å vinne aks- og toppfart-testene? Det virker som det er ganske så viktig for dem.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post

Roesok: Helt enig! Så lenge det er Mercury! :cheers:

 

Tjeh: Alle produsenter er interresert i å på å gjøre det bra på tester. Dessuten så er det bedre i mine øyne å heller trekke fra litt istedet for å skryte. De fleste F90 Mercury(F100 Yamaha) yter rundt 95-96hk. F75(F80) yter mellom 75-80hk. Man får mere for pengene ved kjøp av Mercury mao.

Link to post
En kombinasjon av flere faktorer, alle utenfor min kontroll. Punkt 1 er at mekanikerne har for dårlig opplæring på produktene og feilsøker i feil ende først. punkt 2. Treg leverandør av nye deler. De brukte 2 mnd for å få et pakningsett over dammen, selv om det går daglige fly.

 

Veradoen sin kompressor går også varm etter 1 time på 80% av hva motoren yter, den ble så varm at lakken skiftet farge på den.

Måtte også lage startmotor oppheng selv, da de orginale var for myke, slik at den bare spiste opp startkransen på svinghjulet. Skjedde 3 ganger på denne motoren.

 

Det begynte med at giret på motoren brøt sammen, slik at motoren stoppet fra full gass til stille på 0.5 sek. Giret hadde pulverisert seg selv innvendig. Deretter en mekaniker som aldri fant ut hvor han skulle begynne før jeg ba han om røske av giret fra motoren.

 

Disse motoren har jeg ikke brukt hardt i forhold til tidligere yamaha motor. Hadde en første generasjon av F225 den kjørte jeg beinhardt i 800t før jeg solgte den, den går like fint enda i følge ny eier.

 

 

 

Yamaha Rules in my world, yamaha greier også å levere nye motor av de største variantene på 3 dager hvis det skulle være nødvendig. I min verden kan det være mere lønnsomt å bytte ut en motor enn å reparere hvis det betyr noen uker mindre stillstand på båten.

 

Kan jeg få spør hvor du hadde din Verado på verksted? Synes det høres ut som de har sutte en sommervikar på jobben.... Og ang. leveringstid på deler fra Belgia, så tror jeg heller det er forhandleren din som kansje har rotet litt. Varene til Mercury bruker som regel 3 virkedager fra bestilling til de ankommer norge... Og de har ett stort lager, og er det en del som mangler på lager, sender de ut etterlysning på delen til alle forhandlere i Norge for å se om noen har de på lager.

Vi har en 250Hk Verado på vår firmabåt som nå har gått ca 300t og vi har aldri hatt noe problem med den.. Kansje du har fått ett dårlig sammenskrudd prosjekt fra belgia. Er alltid en motor som byr på problemer, og det gjelder alle merker. Men du fikk jo vel igjen på garanti / forsikring?

Link to post
Man kommer frem til fiskeplassen med Black Max(bow your heads) og serru, Honduras. Blir dårlig butikk av å selge motorer som ikke tar deg dit du vil. Og Mercury har jo ikke akkurat noen liten butikk heller. :lol:

 

I tillegg til mine eldre Evinrude har jeg også en 2004 5hk Merc (Tohatsu) på Steady'en til ungene, en 1985 25hk Merc stående i garasjen, og en 1999 50hk Merc på speedbåten. Så jeg har gode erfaringer med Merc også. Men de er ikke eldre enn 10-20 år, så jeg er litt usikker på hvordan Mercury holder i det lange løp mot mine 40-50 år gamle Evinrude. Time vil shåww... :wink:

Link to post
Roesok: Helt enig! Så lenge det er Mercury! :cheers:

 

Tjeh: Alle produsenter er interresert i å på å gjøre det bra på tester. Dessuten så er det bedre i mine øyne å heller trekke fra litt istedet for å skryte. De fleste F90 Mercury(F100 Yamaha) yter rundt 95-96hk. F75(F80) yter mellom 75-80hk. Man får mere for pengene ved kjøp av Mercury mao.

 

Her er det mange artige påstander. Ingen tvil om at disse motoren er veldig like, men jeg mener bestemt at effektuttaket er forskjellig. Jeg handlet en F80 i 2002, og leste det som var av tester i alle mulige magasiner. Blant annet en test av 75 hesterne. Tipper i Båtmagasinet. Der var også F80 med. F80 hadde betydelig høyere hastighet enn Mercury F75. Hvis de har like mange hk, så må jo Mercury lage noen tragiske undervannshus eller ha dårlige propeller som standard?

 

Har også hatt en Yamaha F250, og var like interessert i tester av denne motoren. Den har blitt testet flere ganger med Mercury Verado, og det er nesten utklassing i favør Yamaha. Mercury har lite sylindervolum, men hva hjelper det når kompressoren gjør motoren like tung som F250, og den bruker mye bensin når kompressoren må jobbe litt. F250 bruker så lite drivstoff at det er nesten sensasjonelt. Snittbruk i fjor i løpet av 75 timer, ca 11 liter pr time. Ved hastighet ca 28 knop brukte den ca 30 liter i timen. Ikke dårlig for en 3,3 liter V6 på 250 hk, montert på en ca 1700 kg tung Yamarinbåt.

 

Så til dere som sverger til Mercury vil jeg si at det er hyggelig for Mercury. Men jeg tror at det er utrolig vanskelig omvende de som har hatt noen Yamaha motorer. Til det er motorene for bra, og problemene for få.

Link to post
Så til dere som sverger til Mercury vil jeg si at det er hyggelig for Mercury. Men jeg tror at det er utrolig vanskelig omvende de som har hatt noen Yamaha motorer. Til det er motorene for bra, og problemene for få.

 

Ja dette blir som å velge mellom en feilfri Toyota Avensis, og en litt gammeldags Ford Mustang.... Du finner sikkert en eller annen tulling som hadde valgt Avensis'en, men de får ingen RESPEKT, ikke sant... :lol:

Link to post
Hehe, Mercury har aldri hatt så mye kødd med motorene sine som når de starta samarbeidet med Yamaha på 75, 90 og 115 firetakterne. Bare at Yamaha skryter på seg hester ved å kalle dem 80, 100 og 115. :nono:

Man kommer frem til fiskeplassen med Black Max(bow your heads) og serru, Honduras. Blir dårlig butikk av å selge motorer som ikke tar deg dit du vil. Og Mercury har jo ikke akkurat noen liten butikk heller. :lol:

De samarbeidet vel med yamaha på 40/50/60 hk 4-syl også, mener på at det er yamaha som har produsert blokka, mens mercury selv har stått for resten? Der har du årsakene til alle de havariene også....... Om det er mercury eller yamaha sin feil skal jeg ikke mene noe om, men grunnen til havariene på disse er ofte tæring i pakningsflatene, da på de delene mercury lager.......

Link to post

Samarbeid mellom konkurrenter er aldri en god løsning spør du meg. Blir for mye kompromiss.

Tæring i eksosplater og pakningsflater har alle merker. De små SOHC motorene har likt fordelt mengde feil og tæring er en av dem ja. Uavhengig av om det er Yamaha eller Mercury. Men Yamaha har en tendens til å ha dyrere feil siden de er dyrere på deler. :wink:

Redigert av kimosabi (see edit history)
Link to post
Tæring i eksosplater og pakningsflater har alle merker

Og da er vi tilbake til diskusjonen 2-t VS 4-t, mens en e-tec 50hk som det har tæret i pakningsflaten mellom blokk og stamme bare begynte og lekke eksos ut der, gikk en Mariner 60hk 4-t rett til HelvetE når den tæret på samme sted...... Oljesumpa ble fylt med vann....

Og der har vi grunnen til at 2-t egner seg bedre som utenbordsmotor enn 4-t..... (nå blir det vel mange sure svar her tenker jeg :lol: )

Link to post
Tæring i eksosplater og pakningsflater har alle merker

Og da er vi tilbake til diskusjonen 2-t VS 4-t, mens en e-tec 50hk som det har tæret i pakningsflaten mellom blokk og stamme bare begynte og lekke eksos ut der, gikk en Mariner 60hk 4-t rett til HelvetE når den tæret på samme sted...... Oljesumpa ble fylt med vann....

Og der har vi grunnen til at 2-t egner seg bedre som utenbordsmotor enn 4-t..... (nå blir det vel mange sure svar her tenker jeg :lol: )

Link to post
Og der har vi grunnen til at 2-t egner seg bedre som utenbordsmotor enn 4-t..... (nå blir det vel mange sure svar her tenker jeg :lol: )

Ikke noe surt svar, men av alle mer eller mindre fantasifulle varianter av argument for å forsvare 2-takt motorens fortreffelighet så var denne noe original. Har aldri hørt om dette problemet tidligere.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Ja da har vi lært det og. Totaktere må ha ha injisert riktig mengde olje i leamikken for ikke å skjære seg. Og firtaktere må ha lekkasjefri sump. Og da er det jo helt logisk at det siste er størst riskoyter når minst en mariner-motor har blitt ødelagt på grunn av lekkasje. qed :lol:

 

Hva er forresten feil med OMC? De senker jo yamaha på youtube når som helst!

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Og da er vi tilbake til diskusjonen 2-t VS 4-t, mens en e-tec 50hk som det har tæret i pakningsflaten mellom blokk og stamme bare begynte og lekke eksos ut der, gikk en Mariner 60hk 4-t rett til HelvetE når den tæret på samme sted...... Oljesumpa ble fylt med vann....

Og der har vi grunnen til at 2-t egner seg bedre som utenbordsmotor enn 4-t..... (nå blir det vel mange sure svar her tenker jeg :lol: )

 

Den var morsom :lol::lol::lol:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...