Tintin Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Det er vel slik at man ikke glemmer det på en stund hvis man har hatt the big black i hekken. Grøss. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Honduras Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Hyggelig for Mercury å vinne en test for en gangs skyld. Kan ikke si at jeg husker andre tester med samme utfall...Som regel er det Yamaha på toppen av pallen. I den grad Racing kan brukes til å si noe om hvem som lager de beste motorene beviser vel Mercury at de kan dette hver helg... At Yamaha kan ta deg ut til fiskeplassen resten av dagene i uka er viktig for noen, men ikke alle.. Min 1958 Evinrude 18hk leder med 50 år på disse nymotens motorene. Så lenge jeg lover å gi den 4% olje, har den lovet at den aldri skal svikte meg. Vi er begge gode på å holde løfter Hvis den mot formodning skulle velge å si "nok er nok" på ett eller annet tidspunkt, har jeg en 1963 Evinrude 18Hk klar til å ta opp stafettpinnen. Når den gir opp har jeg en 1967 og to 1969 Evinrude 20Hk igjen. Jeg regner med at de kommer til å leve lenger enn meg Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
roesok Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Jeg har en bekjent som er daglig leder i et større firma som forhandler båt, motor, MC m.m. De forhandler de fleste store båt- og motormerker, bl.a. er de en av landets eldste Mercury-forhandlere. Har dessuten Honda, Suzuki og Tohatsu. Dette er merker og modeller han har solgt i 30-40 år og har derfor inngående kjennskap til. Praten kom en dag inn på fordeler og ulemper med Optimax kontra 4-takt. Hans kommentar var: "Optimax fungerer veldig bra om en er opptatt av rå aks, toppfart og har fokus på vannsportaktiviterer. Men dersom det er tradisjonelt båtliv med fiske og båtturer i skjærgården som er det primære, så hadde jeg uten tvil valgt 4-takt." Altså; en må finne sitt bruksområde og hva en selv prioriterer. Dette er langt viktigere enn tester av toppfart etc. med marginale forskjeller. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
kimosabi Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Hehe, Mercury har aldri hatt så mye kødd med motorene sine som når de starta samarbeidet med Yamaha på 75, 90 og 115 firetakterne. Bare at Yamaha skryter på seg hester ved å kalle dem 80, 100 og 115. :nono: Man kommer frem til fiskeplassen med Black Max(bow your heads) og serru, Honduras. Blir dårlig butikk av å selge motorer som ikke tar deg dit du vil. Og Mercury har jo ikke akkurat noen liten butikk heller. Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Hehe, Mercury har aldri hatt så mye kødd med motorene sine som når de starta samarbeidet med Yamaha på 75, 90 og 115 firetakterne. Bare at Yamaha skryter på seg hester ved å kalle dem 80, 100 og 115. :nono: : Er du sikker på at det ikke er mercury som valgte å sette lavere merkelapper på motorene for å vinne aks- og toppfart-testene? Det virker som det er ganske så viktig for dem. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
kimosabi Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Roesok: Helt enig! Så lenge det er Mercury! Tjeh: Alle produsenter er interresert i å på å gjøre det bra på tester. Dessuten så er det bedre i mine øyne å heller trekke fra litt istedet for å skryte. De fleste F90 Mercury(F100 Yamaha) yter rundt 95-96hk. F75(F80) yter mellom 75-80hk. Man får mere for pengene ved kjøp av Mercury mao. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Ben dover for the black pearl! Nice to meet you, Ben!!! Det er vel slik at man ikke glemmer det på en stund hvis man har hatt the big black i hekken. Grøss. :lol: Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Mulligan Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 vinne aks- og toppfart-testene? Det virker som det er ganske så viktig for dem. Det er helt uviktig for dem. Se på løpsresultatene for de siste 30 åra. Det var ett par løp på 70 tallet de ikke vant. Sitér dette innlegget Link to post
eCera Svart 3.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 En kombinasjon av flere faktorer, alle utenfor min kontroll. Punkt 1 er at mekanikerne har for dårlig opplæring på produktene og feilsøker i feil ende først. punkt 2. Treg leverandør av nye deler. De brukte 2 mnd for å få et pakningsett over dammen, selv om det går daglige fly. Veradoen sin kompressor går også varm etter 1 time på 80% av hva motoren yter, den ble så varm at lakken skiftet farge på den. Måtte også lage startmotor oppheng selv, da de orginale var for myke, slik at den bare spiste opp startkransen på svinghjulet. Skjedde 3 ganger på denne motoren. Det begynte med at giret på motoren brøt sammen, slik at motoren stoppet fra full gass til stille på 0.5 sek. Giret hadde pulverisert seg selv innvendig. Deretter en mekaniker som aldri fant ut hvor han skulle begynne før jeg ba han om røske av giret fra motoren. Disse motoren har jeg ikke brukt hardt i forhold til tidligere yamaha motor. Hadde en første generasjon av F225 den kjørte jeg beinhardt i 800t før jeg solgte den, den går like fint enda i følge ny eier. Yamaha Rules in my world, yamaha greier også å levere nye motor av de største variantene på 3 dager hvis det skulle være nødvendig. I min verden kan det være mere lønnsomt å bytte ut en motor enn å reparere hvis det betyr noen uker mindre stillstand på båten. Kan jeg få spør hvor du hadde din Verado på verksted? Synes det høres ut som de har sutte en sommervikar på jobben.... Og ang. leveringstid på deler fra Belgia, så tror jeg heller det er forhandleren din som kansje har rotet litt. Varene til Mercury bruker som regel 3 virkedager fra bestilling til de ankommer norge... Og de har ett stort lager, og er det en del som mangler på lager, sender de ut etterlysning på delen til alle forhandlere i Norge for å se om noen har de på lager. Vi har en 250Hk Verado på vår firmabåt som nå har gått ca 300t og vi har aldri hatt noe problem med den.. Kansje du har fått ett dårlig sammenskrudd prosjekt fra belgia. Er alltid en motor som byr på problemer, og det gjelder alle merker. Men du fikk jo vel igjen på garanti / forsikring? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 3.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 Man kommer frem til fiskeplassen med Black Max(bow your heads) og serru, Honduras. Blir dårlig butikk av å selge motorer som ikke tar deg dit du vil. Og Mercury har jo ikke akkurat noen liten butikk heller. I tillegg til mine eldre Evinrude har jeg også en 2004 5hk Merc (Tohatsu) på Steady'en til ungene, en 1985 25hk Merc stående i garasjen, og en 1999 50hk Merc på speedbåten. Så jeg har gode erfaringer med Merc også. Men de er ikke eldre enn 10-20 år, så jeg er litt usikker på hvordan Mercury holder i det lange løp mot mine 40-50 år gamle Evinrude. Time vil shåww... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Los Endos Svart 3.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 Roesok: Helt enig! Så lenge det er Mercury! Tjeh: Alle produsenter er interresert i å på å gjøre det bra på tester. Dessuten så er det bedre i mine øyne å heller trekke fra litt istedet for å skryte. De fleste F90 Mercury(F100 Yamaha) yter rundt 95-96hk. F75(F80) yter mellom 75-80hk. Man får mere for pengene ved kjøp av Mercury mao. Her er det mange artige påstander. Ingen tvil om at disse motoren er veldig like, men jeg mener bestemt at effektuttaket er forskjellig. Jeg handlet en F80 i 2002, og leste det som var av tester i alle mulige magasiner. Blant annet en test av 75 hesterne. Tipper i Båtmagasinet. Der var også F80 med. F80 hadde betydelig høyere hastighet enn Mercury F75. Hvis de har like mange hk, så må jo Mercury lage noen tragiske undervannshus eller ha dårlige propeller som standard? Har også hatt en Yamaha F250, og var like interessert i tester av denne motoren. Den har blitt testet flere ganger med Mercury Verado, og det er nesten utklassing i favør Yamaha. Mercury har lite sylindervolum, men hva hjelper det når kompressoren gjør motoren like tung som F250, og den bruker mye bensin når kompressoren må jobbe litt. F250 bruker så lite drivstoff at det er nesten sensasjonelt. Snittbruk i fjor i løpet av 75 timer, ca 11 liter pr time. Ved hastighet ca 28 knop brukte den ca 30 liter i timen. Ikke dårlig for en 3,3 liter V6 på 250 hk, montert på en ca 1700 kg tung Yamarinbåt. Så til dere som sverger til Mercury vil jeg si at det er hyggelig for Mercury. Men jeg tror at det er utrolig vanskelig omvende de som har hatt noen Yamaha motorer. Til det er motorene for bra, og problemene for få. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 3.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 Så til dere som sverger til Mercury vil jeg si at det er hyggelig for Mercury. Men jeg tror at det er utrolig vanskelig omvende de som har hatt noen Yamaha motorer. Til det er motorene for bra, og problemene for få. Ja dette blir som å velge mellom en feilfri Toyota Avensis, og en litt gammeldags Ford Mustang.... Du finner sikkert en eller annen tulling som hadde valgt Avensis'en, men de får ingen RESPEKT, ikke sant... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
KenBjork Svart 3.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 (redigert) Honduras Redigert 3.Oktober.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
kimosabi Svart 3.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 Her er det mange artige påstander. Ingen tvil om at disse motoren er veldig like, men jeg mener bestemt at effektuttaket er forskjellig. Ekke min påstand. Du kan mene så bestemt du bare vil. Testere kan kjøpes.:-) Mercury vinner alltid, det er bare du som har metallic lakk-fetish. Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 3.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 OK, så du mener alle resultater med henhold til fart, støy, forbruk osv er "fikset"? Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 3.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 Ikke alle. Jeg vet sikkert at en båttester fikk av en forhandler med det aktuelle motormerket "låne" båt og motor en hel sommer. No charge. Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 3.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 Hehe, Mercury har aldri hatt så mye kødd med motorene sine som når de starta samarbeidet med Yamaha på 75, 90 og 115 firetakterne. Bare at Yamaha skryter på seg hester ved å kalle dem 80, 100 og 115. :nono: Man kommer frem til fiskeplassen med Black Max(bow your heads) og serru, Honduras. Blir dårlig butikk av å selge motorer som ikke tar deg dit du vil. Og Mercury har jo ikke akkurat noen liten butikk heller. De samarbeidet vel med yamaha på 40/50/60 hk 4-syl også, mener på at det er yamaha som har produsert blokka, mens mercury selv har stått for resten? Der har du årsakene til alle de havariene også....... Om det er mercury eller yamaha sin feil skal jeg ikke mene noe om, men grunnen til havariene på disse er ofte tæring i pakningsflatene, da på de delene mercury lager....... Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 3.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 (redigert) Samarbeid mellom konkurrenter er aldri en god løsning spør du meg. Blir for mye kompromiss. Tæring i eksosplater og pakningsflater har alle merker. De små SOHC motorene har likt fordelt mengde feil og tæring er en av dem ja. Uavhengig av om det er Yamaha eller Mercury. Men Yamaha har en tendens til å ha dyrere feil siden de er dyrere på deler. Redigert 3.Oktober.2008 av kimosabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 3.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 Tæring i eksosplater og pakningsflater har alle merker Og da er vi tilbake til diskusjonen 2-t VS 4-t, mens en e-tec 50hk som det har tæret i pakningsflaten mellom blokk og stamme bare begynte og lekke eksos ut der, gikk en Mariner 60hk 4-t rett til HelvetE når den tæret på samme sted...... Oljesumpa ble fylt med vann.... Og der har vi grunnen til at 2-t egner seg bedre som utenbordsmotor enn 4-t..... (nå blir det vel mange sure svar her tenker jeg ) Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 3.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 Tæring i eksosplater og pakningsflater har alle merker Og da er vi tilbake til diskusjonen 2-t VS 4-t, mens en e-tec 50hk som det har tæret i pakningsflaten mellom blokk og stamme bare begynte og lekke eksos ut der, gikk en Mariner 60hk 4-t rett til HelvetE når den tæret på samme sted...... Oljesumpa ble fylt med vann.... Og der har vi grunnen til at 2-t egner seg bedre som utenbordsmotor enn 4-t..... (nå blir det vel mange sure svar her tenker jeg ) Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 3.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 Og der har vi grunnen til at 2-t egner seg bedre som utenbordsmotor enn 4-t..... (nå blir det vel mange sure svar her tenker jeg ) Ikke noe surt svar, men av alle mer eller mindre fantasifulle varianter av argument for å forsvare 2-takt motorens fortreffelighet så var denne noe original. Har aldri hørt om dette problemet tidligere. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
kimosabi Svart 3.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 (redigert) Vakke fantasifullt i det hele tatt. csvirus har et meget godt poeng. Synd han kjører OMC(BRP). :nono: Redigert 3.Oktober.2008 av kimosabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 3.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 (redigert) Ja da har vi lært det og. Totaktere må ha ha injisert riktig mengde olje i leamikken for ikke å skjære seg. Og firtaktere må ha lekkasjefri sump. Og da er det jo helt logisk at det siste er størst riskoyter når minst en mariner-motor har blitt ødelagt på grunn av lekkasje. qed Hva er forresten feil med OMC? De senker jo yamaha på youtube når som helst! Redigert 3.Oktober.2008 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
ynroenn Svart 3.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 Og da er vi tilbake til diskusjonen 2-t VS 4-t, mens en e-tec 50hk som det har tæret i pakningsflaten mellom blokk og stamme bare begynte og lekke eksos ut der, gikk en Mariner 60hk 4-t rett til HelvetE når den tæret på samme sted...... Oljesumpa ble fylt med vann....Og der har vi grunnen til at 2-t egner seg bedre som utenbordsmotor enn 4-t..... (nå blir det vel mange sure svar her tenker jeg ) Den var morsom Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 3.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 Den var morsom Hei `ynroenn` ingen fare, du har jo "Suzuki". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.